Moderator: Lizzy
Bertine schreef: Gisteren lagen er voor mij 4 eendkarkassen om te vermalen. De eerste was nog goed bevroren en heb ik met een mes+moker in kleine stukjes geslagen. Ging er met moeite doorheen. Na een halve eend alles verstopt met vet/bot. Los gemaakt. zwart inhet midden van de schijf van Cindy.En je weet zeker dat je het mes er op de juiste manier in hebt zitten? Dus met de snijkanten tegen de schijf aan, niet met de snijkanten naar binnen gericht?
Tweede karkas in zelfde soort stukken, heb ik het gat van de schijf van Cindy, het gat in het mes en de pin waar die twee op moeten heel ligt ingevet met olie. Om te zien of een laagje daartussen het zwart door wrijving tegen gaat. Resultaat: moeite met dikke stukken malen iets minder zwart in het midden dan eerste karkas.
derde was wat minder bevroren. Kleine stukken gehakt met moker en mes. met moeite er door, iets zwart in het midden.
vierde karkas verste ontdooid, grotere stukken gelaten en er door gedaan. met moeite er door. best veel zwart in het midden.
Ik heb bij gene van alles het spul echt aangestampt. wel gewacht tot een stuk er door was voor ik volgende erin deed.
Bertine schreef:Dit weekend heb ik ook gemalen en erop gelet waar het zwart wordt, bij mij is het ook aan de buitenrand van de schijf.
toen met de schijf van cindy alles ingevet en er weer in gezet. Karkas heb ik een veel kleinere stukken geknipt dat in normaal doe. Het werd er niet heel makkelijk doorgedraaid. Nu ook wel zwart te vinden voornamenlijk aan de buitenkant van de schijf. Kon ik er makkelijk afhalen en weggooien dus niet in het vlees.
lachnat schreef: Hier moet ik de foto schuldig blijven.Dat klinkt goed! Dat doe ik je niet na met mijn handmolen.....
De molen heeft dit weekend 4x 3,6 kilo gemalen zonder enige zwartigheid
Heb hem niet eens tussendoor uit elkaar gehaald, alleen om de 3,6 kilo een pauze zodat ik het gemalen spul kon verpakken.
Cindy de Wolf schreef: Er is nog 1 schijf beschikbaar. Daarna worden ze niet meer gemaakt. Dus op = op.je hebt mail