Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Roosjes3 schreef: Maar vandaag liet er zomaar een stuk huid (met haar) los op zijn voorhoofd...!!!! Nu dus een vochtige kale plek van +- 1 cm doorsnee. Kan dat te maken hebben met het ziek zijn? Of toch een bacterie ofzo? Pfff schrik me rot! Toch maar een ritje dierenarts dit weekend denk ik.
Wacht, wat?! Een stuk huid dat zomaar loslaat, geen schilfering maar echt tot op het vlees?

Ik zou echt rap naar de dierenarts gaan. Je hond heeft misschien een ernstige allergie voor een bepaald eiwit ofzo, of misschien een auto-immuunziekte. Hoe dan ook, ik zou dus snel laten kijken naar hem.
Maar al dat wisselen, brok, kvv, barf, weer 2 weken brokken, dan 2 weken konijn en weer brokken. Met allerlei toevoegingen. Dat kan ook niet goed gaan denk ik. Je zult iets toch tenminste een week of 6 vol moeten houden voor je er iets over kunt zeggen, vooral in jouw geval met geschiedenis van wisselen.

Stuk huid wat er "zomaar" afvalt, daar zou ik als de wiedeweerga mee naar de DA gaan.

En er is ook Atopie? Is dat officieel? Kan dat niet iets van voedselallergie zijn?

Nouja, eerst maar eens even naar de DA met dat huidstukje.
Ja, atopie is getest en aangetoond. Hij is allergisch voor mijten en pollen.
Een eerder eliminatiedieet (wat we heel strikt 10 weken vol hebben gehouden) liet ook geen verbetering zien... Daaruit hebben we toen de conclusie getrokken dat het niet om een voedselallergie ging.

Voedsel wisselen valt wel mee hoor... Hij zit al sinds begin september op brok (daarvoor Barf sinds februari en daarvoor altijd KVV). Dat ging redelijk goed. Maar omdat ik weer vlees wil introduceren, heb ik dat gewoon weer een keer geprobeerd in oktober. Dat ging niet goed, dus we bleven brokken geven... En toen heb ik toch de stap gezet om 2 weken konijn te geven. Omdat de ontlasting constant slecht bleef, nu toch maar weer brokken...
Tja, je moet wat. Ik zou het graag in één keer goed doen, maar weet niet zo goed meer hoe ik nu verder moet.

Waar het stukje huid heeft losgelaten, zat al een wondje dat hij heeft opgelopen tijdens het spelen (Had handig geweest om erbij te zeggen...!). Ik denk dus dat dat is gaan ontsteken o.i.d.

Inmiddels contact met dierenarts gehad en foto's opgestuurd. We moeten vandaag en morgen blijven smeren met honingzalf en maandag gaan we gelijk langs voor grondig onderzoek. Dan gaan we ook bloed afnemen en controleren op bactieriële infecties (dat vermoedde ik namelijk al rondom zijn bekkie, dus misschien dat dat zich uitgespreid heeft naar het wondje op zijn voorhoofd...?)
Puur Pollen en Puur Jeuk hebben we gegeven tot de potjes leeg waren, een dik halfjaar terug denk ik... Geen effect van gezien. Omdat we eigenlijk nog met niets echt merkbaar verbetering zagen (op 1 wonderlijke onverklaarbare jeukvrije week in de zomer na) ben ik gaan twijfelen of de klachten écht alleen maar allergie-gerelateerd zijn. Onze reguliere dierenarts zegt van wel. Onze dierenarts met holistische inslag gaat maandag meer testen doen.
ChantalKrijn schreef: Volgens mij helaas niet meer sinds ze de 'nieuwe formule' hebben  :-\
Oh? Dat wist ik niet, toen ik het voor Luna had zat dat er nog wel in. Jammer.

Bij de beschrijving op de site van Medpets staat het er nog wel bij. Misschien op zoek naar een "oude Partij"?
Laatst gewijzigd door keetje op za 23 nov 2013, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Een heleboel testen later weten we eigenlijk nog steeds weinig.

Bloedonderzoek heeft uitgewezen dat hij weinig eiwitten in zijn bloed heeft, teveel monocyten (ik heb begrepen dat dit ontstekingscellen zijn) en een lage T4 waarde (schildklier). TSH was normaal, dus een trage schildklier kan volgens de DA niet de oorzaak zijn van alle jeuk- en ontlastingsproblemen.

Om er achter te komen waar de eiwitten in zijn systeem verloren gaan, is er ook urineonderzoek gedaan. Dit liet geen afwijkingen zien, dus de nieren werken normaal.

Het is nu een beetje een raadsel wat er met die eiwitten gebeurt. Omdat hij ook al een tijd slijmerige en dunne ontlasting heeft, is het logisch om aan te nemen dat er in de darmen iets niet goed gaat. Mijn DA heeft toch het vermoeden dat er voedselallergie speelt. Dit zou ook verklaren waarom er verhoogde aantallen ontstekingscellen in zijn bloed zijn gemeten.

Herkent iemand dit? Of zijn er nog mensen met tips? Vers voeren wil ik heel graag, maar het lukt echt niet. Het is alsof zijn darmen helemaal niets meer kunnen hebben. We gaven tot op heden weer acana adult brokken met daarbij psyllium en probiotica van Phytonics en propolis. Op advies van onze DA (die dit in overleg met verschillende andere dierenartsen, waaronder Tannetje) gaan we nu het 'verenvoer' geven van Royal canin.  :'( Ze zei erbij dat hoewel ze altijd versvoeding adviseert boven brokken, ze in dit geval toch een gehydrolyseerde brok aanraadt. Heel dubbel. Ik durfde het hier ook eigenlijk bijna niet te schrijven.

Het wordt nu dus een brokkendieet... Met pijn in mijn hart, maar we zijn een beetje out of options. Nu een jaar aan het zoeken naar een oorzaak en een halfjaar aan het desensibiliseren voor de atopie, maar nog niet één spoor van verbetering.
Een auto-immuunziekte is overigens uitgesloten na bloedonderzoek en biopt. Pfffff.
Roosjes3 schreef: Een heleboel testen later weten we eigenlijk nog steeds weinig.

Bloedonderzoek heeft uitgewezen dat hij weinig eiwitten in zijn bloed heeft, teveel monocyten (ik heb begrepen dat dit ontstekingscellen zijn) en een lage T4 waarde (schildklier). TSH was normaal, dus een trage schildklier kan volgens de DA niet de oorzaak zijn van alle jeuk- en ontlastingsproblemen.

Om er achter te komen waar de eiwitten in zijn systeem verloren gaan, is er ook urineonderzoek gedaan. Dit liet geen afwijkingen zien, dus de nieren werken normaal.

Het is nu een beetje een raadsel wat er met die eiwitten gebeurt. Omdat hij ook al een tijd slijmerige en dunne ontlasting heeft, is het logisch om aan te nemen dat er in de darmen iets niet goed gaat. Mijn DA heeft toch het vermoeden dat er voedselallergie speelt. Dit zou ook verklaren waarom er verhoogde aantallen ontstekingscellen in zijn bloed zijn gemeten.

Herkent iemand dit? Of zijn er nog mensen met tips? Vers voeren wil ik heel graag, maar het lukt echt niet. Het is alsof zijn darmen helemaal niets meer kunnen hebben. We gaven tot op heden weer acana adult brokken met daarbij psyllium en probiotica van Phytonics en propolis. Op advies van onze DA (die dit in overleg met verschillende andere dierenartsen, waaronder Tannetje) gaan we nu het 'verenvoer' geven van Royal canin.  :'( Ze zei erbij dat hoewel ze altijd versvoeding adviseert boven brokken, ze in dit geval toch een gehydrolyseerde brok aanraadt. Heel dubbel. Ik durfde het hier ook eigenlijk bijna niet te schrijven.

Het wordt nu dus een brokkendieet... Met pijn in mijn hart, maar we zijn een beetje out of options. Nu een jaar aan het zoeken naar een oorzaak en een halfjaar aan het desensibiliseren voor de atopie, maar nog niet één spoor van verbetering.
Een auto-immuunziekte is overigens uitgesloten na bloedonderzoek en biopt. Pfffff.
Heel frustrerend  :-\
Heeft jouw dierenarts ook wel eens gedacht aan het zogenaamde 'lekke darmen syndroom'?
Roosjes3 schreef: Bloedonderzoek heeft uitgewezen dat hij weinig eiwitten in zijn bloed heeft, teveel monocyten (ik heb begrepen dat dit ontstekingscellen zijn) en een lage T4 waarde (schildklier). TSH was normaal, dus een trage schildklier kan volgens de DA niet de oorzaak zijn van alle jeuk- en ontlastingsproblemen.
Je kan ook een traagwerkende schildklier hebben met een normale TSH waarde.
Lizzy schreef: Heel frustrerend  :-\
Heeft jouw dierenarts ook wel eens gedacht aan het zogenaamde 'lekke darmen syndroom'?
Ik ga er vandaag Tannetje Koning over proberen te bellen. De praktijk van onze eigen dierenarts is gesloten en zij neemt waar...
Gisteren waren we precies een week bezig op de brokken van Royal Canin  :-[ en al zijn slijmvliezen waren wit weggetrokken!!!!!! Direct teruggezet op Acana en de kleur was binnen 2 uur weer terug. Bizar. En heel verontrustend.
Roosjes3 schreef: Ik ga er vandaag Tannetje Koning over proberen te bellen. De praktijk van onze eigen dierenarts is gesloten en zij neemt waar...
Gisteren waren we precies een week bezig op de brokken van Royal Canin  :-[ en al zijn slijmvliezen waren wit weggetrokken!!!!!! Direct teruggezet op Acana en de kleur was binnen 2 uur weer terug. Bizar. En heel verontrustend.
Ach wat een getob  :-\ ik zou ook gewoon dat voeren waar het nu het beste op (lijkt) te gaan en dan verder zoeken. Sterkte in elk geval!
Roosjes3 schreef: 3 januari is Tannetje pas weer aan het werk. Omdat het op de Acana wel redelijk ging, hopen we het daarop nog een week uit te zingen. Volgende week vrijdag rijden we naar haar toe voor een afspraak. Ze wilde er niet teveel over zeggen zonder hem gezien te hebben. Logisch.
Allemachtig.... :-\
Wat kan dit toch zijn?
Ik hoop dat Tannetje raadt weet :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door