Een heleboel testen later weten we eigenlijk nog steeds weinig.
Bloedonderzoek heeft uitgewezen dat hij weinig eiwitten in zijn bloed heeft, teveel monocyten (ik heb begrepen dat dit ontstekingscellen zijn) en een lage T4 waarde (schildklier). TSH was normaal, dus een trage schildklier kan volgens de DA niet de oorzaak zijn van alle jeuk- en ontlastingsproblemen.
Om er achter te komen waar de eiwitten in zijn systeem verloren gaan, is er ook urineonderzoek gedaan. Dit liet geen afwijkingen zien, dus de nieren werken normaal.
Het is nu een beetje een raadsel wat er met die eiwitten gebeurt. Omdat hij ook al een tijd slijmerige en dunne ontlasting heeft, is het logisch om aan te nemen dat er in de darmen iets niet goed gaat. Mijn DA heeft toch het vermoeden dat er voedselallergie speelt. Dit zou ook verklaren waarom er verhoogde aantallen ontstekingscellen in zijn bloed zijn gemeten.
Herkent iemand dit? Of zijn er nog mensen met tips? Vers voeren wil ik heel graag, maar het lukt echt niet. Het is alsof zijn darmen helemaal niets meer kunnen hebben. We gaven tot op heden weer acana adult brokken met daarbij psyllium en probiotica van Phytonics en propolis. Op advies van onze DA (die dit in overleg met verschillende andere dierenartsen, waaronder Tannetje) gaan we nu het 'verenvoer' geven van Royal canin.

Ze zei erbij dat hoewel ze altijd versvoeding adviseert boven brokken, ze in dit geval toch een gehydrolyseerde brok aanraadt. Heel dubbel. Ik durfde het hier ook eigenlijk bijna niet te schrijven.
Het wordt nu dus een brokkendieet... Met pijn in mijn hart, maar we zijn een beetje out of options. Nu een jaar aan het zoeken naar een oorzaak en een halfjaar aan het desensibiliseren voor de atopie, maar nog niet één spoor van verbetering.
Een auto-immuunziekte is overigens uitgesloten na bloedonderzoek en biopt. Pfffff.