Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Alba
Dian schreef: maar je kunt vaak via het telefoonnummer het adres ook achterhalen, is omslachtiger, maar via internet vind je veel ;)
Ja, joh, m'n adres staat ook op de clubwebsite. En als je naar show gaat, staat het in de catalogus. Maar dan moet 'men' er wel meer moeite voor doen.

Als iemand kwaad wil, lukt dat toch wel. Maar je hoeft het ze niet makkelijker te maken dan nodig ;).
eelke schreef: Ja maar dat is juist zo lastig...ik vind mijn honden nu eigenlijk onbetaalbaar, maar toch hangt er een prijs aan vast omdat het officieel toch gewoon iets is wat je koopt en waar 'handel'  in is.

Natuurlijk is het het allerbelangrijkste dat je je pup een fijne plek krijgt. Daar ben ik het helemaal mee eens.

Maar het blijft een ingewikkelde kwestie (oh en ik vind het een leuke discussie! Fijn dat jullie de tijd nemen om op mij te antwoorden steeds)
Ik heb deze discussie ook regelmatig met een Amerikaanse vriendin. Daar is het veel normaler en zij vindt het be-la-che-lijk dat wij niet meer vragen voor pups.
Hoewel ik in sommige redenaties een deel mee kan gaan, vind ik kleur/vacht toch echt geen grondslag daarvoor.
Els heeft een prima voorbeeld, en die dilute Newfs... En 11.000,- voor een black&tan bull, dat is toch absurd. Alsof die hond liever, leuker, gezonder is.
Een kleurvoorkeur snap ik, maar ik zou daar never nooit zoveel voor betalen en ook niet voor vragen.

Ik heb nu voor Alba een bonte reu gebruikt (da's nou eenmaal degene die ze aangehouden hebben uit dat nest, wil graag zijn moederlijn met die van Alba en hij is zoooooo leuk en lief!) maar we hebben er ook heel bewust op de site bij gezet dat dit niks te maken heeft met fokken voor kleur. Ik ga echt onwijs hard lachen als ze allemaal prachtig zwarte pupsels krijgt :biggrin2:.

Oh, ik moet trouwens bekennen dat ik wel eens heb gedreigd Lotus op eBay te zetten, omdat ze dan wel wat op zou leveren. Met gratis rol behang :P.
Door Angelique
Kaio schreef: Als we het nu toch over veel geld vragen hebben, moet ik weer iets kwijt.
Ik heb met eigen oortjes gehoord hoor. Het ging over miskleuren van de newf, het zogenaamde verdunnigsgen, waardoor een zwarte grijs wordt en een bruine vaal bruin. Dit is zeldzaam en ook niet "toegestaan". De fokker wilde wel weten hoe je die kon fokken want daar zou je veel geld voor kunnen vragen!!! Want dan heb je iets zeldzaams!
Dat is niet vreemd hoor, gebeurd wel bij meer rassen dat de foute kleurtjes ineens " hot" worden. En mensen hebben nou eenmaal graag een rariteit aan de riem hangen en leggen daar dan ook graag wat extra,s voor neer.
Door eelke
Alba schreef: Ja, joh, m'n adres staat ook op de clubwebsite. En als je naar show gaat, staat het in de catalogus. Maar dan moet 'men' er wel meer moeite voor doen.

Als iemand kwaad wil, lukt dat toch wel. Maar je hoeft het ze niet makkelijker te maken dan nodig ;).

Ik heb deze discussie ook regelmatig met een Amerikaanse vriendin. Daar is het veel normaler en zij vindt het be-la-che-lijk dat wij niet meer vragen voor pups.
Hoewel ik in sommige redenaties een deel mee kan gaan, vind ik kleur/vacht toch echt geen grondslag daarvoor.
Els heeft een prima voorbeeld, en die dilute Newfs... En 11.000,- voor een black&tan bull, dat is toch absurd. Alsof die hond liever, leuker, gezonder is.
Een kleurvoorkeur snap ik, maar ik zou daar never nooit zoveel voor betalen en ook niet voor vragen.

Ik heb nu voor Alba een bonte reu gebruikt (da's nou eenmaal degene die ze aangehouden hebben uit dat nest, wil graag zijn moederlijn met die van Alba en hij is zoooooo leuk en lief!) maar we hebben er ook heel bewust op de site bij gezet dat dit niks te maken heeft met fokken voor kleur. Ik ga echt onwijs hard lachen als ze allemaal prachtig zwarte pupsels krijgt :biggrin2:.

Oh, ik moet trouwens bekennen dat ik wel eens heb gedreigd Lotus op eBay te zetten, omdat ze dan wel wat op zou leveren. Met gratis rol behang :P.
Ja mijn honden varieren ook wekelijks van 'onbetaalbaar' naar 'gratis af te halen'.  ;D

Maar ik voel me niet belachelijk ofzo omdat ik graag een hond met een 'bijzondere' kleur wil. Ik merk dat ik daar toch wel gevoelig voor ben, ik weet ook niet wat dat is.
Door Alba
eelke schreef: Ja mijn honden varieren ook wekelijks van 'onbetaalbaar' naar 'gratis af te halen'.  ;D

Maar ik voel me niet belachelijk ofzo omdat ik graag een hond met een 'bijzondere' kleur wil. Ik merk dat ik daar toch wel gevoelig voor ben, ik weet ook niet wat dat is.
Gratis niet he, hoe vervelend ze ook is. Ze is toevallig wel bruin-bont  8) :P :biggrin2:. (En onwijs lief en heel erg grappig, dus dat mag ook wat opleveren)

Je bent ook niet belachelijk omdat je graag een bepaalde kleur wil, zo bedoel ik het ook echt niet!
Wij fokken er niet bewust op en ik wil ook graag dat mensen dat snappen. Er zijn veel belangrijkere dingen, vind ik. En we plaatsen ook niet op kleur, omdat ik karakter belangrijker vind. We zijn wel erg streng met mensen die maar 1 kleur of patroon willen: niet op onze lijst. Puur omdat ik niet na de geboorte al op geslacht (wat ik wel een heel normaal criterium vind om op te verdelen) én kleur wil verdelen. En als ze echt perse maar 1 kleur willen, heb ik straks met 7 weken na het 'verdelen' een pup 'over' omdat het kleurtje ze toch niet aanstaat...  :-\
Maar ik snap een voorkeur heel goed hoor, en als die diep zit moet je daarop zoeken.
Door eelke
Alba schreef: Gratis niet he, hoe vervelend ze ook is. Ze is toevallig wel bruin-bont  8) :P :biggrin2:. (En onwijs lief en heel erg grappig, dus dat mag ook wat opleveren)

Je bent ook niet belachelijk omdat je graag een bepaalde kleur wil, zo bedoel ik het ook echt niet!
Wij fokken er niet bewust op en ik wil ook graag dat mensen dat snappen. Er zijn veel belangrijkere dingen, vind ik. En we plaatsen ook niet op kleur, omdat ik karakter belangrijker vind. We zijn wel erg streng met mensen die maar 1 kleur of patroon willen: niet op onze lijst. Puur omdat ik niet na de geboorte al op geslacht (wat ik wel een heel normaal criterium vind om op te verdelen) én kleur wil verdelen. En als ze echt perse maar 1 kleur willen, heb ik straks met 7 weken na het 'verdelen' een pup 'over' omdat het kleurtje ze toch niet aanstaat...  :-\
Maar ik snap een voorkeur heel goed hoor, en als die diep zit moet je daarop zoeken.
Hier staat dat natuurlijk ook niet op 1 ;)
Het nest van Gijs zou ook volledig wit-zwart worden dus dat was 'simpel'. Hoewel ik wel eerlijk moet zeggen dat ik hij mijn voorkeur had vanwege de losse vlekken, ipv grote platen van voor naar achter of meer gemantelde puppen. Hij heeft veel ticking en dat is niet gewenst geloof ik, maar ik vind het juist mooi, nog meer vlekjes. (maar goed, die waren er als pup niet dus dat telde niet in de keuze).
Joep was de enige reu dus dat was ook 'simpel'.

En ik zou met wat ik nu weet bij een volgende hond ook weer op andere dingen letten, en het toch weer anders doen dan ik nu gedaan heb.
Door Esther Q
De reden dat ik het geen goed idee vind om hoge bedragen te vragen voor 'een willekeurige eigenschap' of 'een bepaalde lijn' door 'een bepaalde kennel gefokt' is dat je daarmee in de hand werkt dat er selectief voor die honden in de fok gekozen wordt. En dat is voor een ras niet goed, op de lange termijn. Omdat andere honden die ook een prima bijdrage kunnen zijn voor een ras teveel kunnen worden uitgesloten. Je creeert een soort tunnelvisie bij mensen, door ze te laten denken dat ze iets speciaals hebben. Wat misschien in de perceptie van mensen ook zo is (net die ene niet veel voorkomende kleur), maar als de vraag vervolgens omhoog gaat en fokkers op die eigenschap gaan selecteren omdat het meer geld oplevert kun je dus een probleem krijgen. Hetzelfde geldt voor werkhonden. De winnaar van een race. Allemaal leuk en aardig, maar de hond die niet meedoet aan een race kan even goede kwaliteiten hebben. Een gezond een veelzijdig ras bouw je niet op excessen maar op diversiteit. Waarom willen wij mensen eigenlijk altijd iets 'speciaals' of 'speciaal' zijn?
Door eelke
Esther Q schreef: De reden dat ik het geen goed idee vind om hoge bedragen te vragen voor 'een willekeurige eigenschap' of 'een bepaalde lijn' door 'een bepaalde kennel gefokt' is dat je daarmee in de hand werkt dat er selectief voor die honden in de fok gekozen wordt. En dat is voor een ras niet goed, op de lange termijn. Omdat andere honden die ook een prima bijdrage kunnen zijn voor een ras teveel kunnen worden uitgesloten. Je creeert een soort tunnelvisie bij mensen, door ze te laten denken dat ze iets speciaals hebben. Wat misschien in de perceptie van mensen ook zo is (net die ene niet veel voorkomende kleur), maar als de vraag vervolgens omhoog gaat en fokkers op die eigenschap gaan selecteren omdat het meer geld oplevert kun je dus een probleem krijgen. Hetzelfde geldt voor werkhonden. De winnaar van een race. Allemaal leuk en aardig, maar de hond die niet meedoet aan een race kan even goede kwaliteiten hebben. Een gezond een veelzijdig ras bouw je niet op excessen maar op diversiteit.
Nou daar kan ik me inderdaad in vinden. Deze uitleg doet mij mijn eerdere opmerking van 'waarom niet als je het kan verkopen' opzij zetten!
Waarom willen wij mensen eigenlijk altijd iets 'speciaals' of 'speciaal' zijn?
Volgens mij omdat ieder mens graag uniek wil zijn.
Door Kaio
Angelique schreef: Dat is niet vreemd hoor, gebeurd wel bij meer rassen dat de foute kleurtjes ineens " hot" worden. En mensen hebben nou eenmaal graag een rariteit aan de riem hangen en leggen daar dan ook graag wat extra,s voor neer.
Ik zou dat dus echt niet sponsoren, maar ja wie ben ik ?  :P
Daarnaast kleven er aan de dillute kleur nog een hoop extra nadelen aan vast, en dat zit hem dan niet in het uiterlijk.
Door Kallista
Esther Q schreef: De reden dat ik het geen goed idee vind om hoge bedragen te vragen voor 'een willekeurige eigenschap' of 'een bepaalde lijn' door 'een bepaalde kennel gefokt' is dat je daarmee in de hand werkt dat er selectief voor die honden in de fok gekozen wordt. En dat is voor een ras niet goed, op de lange termijn. Omdat andere honden die ook een prima bijdrage kunnen zijn voor een ras teveel kunnen worden uitgesloten. Je creeert een soort tunnelvisie bij mensen, door ze te laten denken dat ze iets speciaals hebben. Wat misschien in de perceptie van mensen ook zo is (net die ene niet veel voorkomende kleur), maar als de vraag vervolgens omhoog gaat en fokkers op die eigenschap gaan selecteren omdat het meer geld oplevert kun je dus een probleem krijgen. Hetzelfde geldt voor werkhonden. De winnaar van een race. Allemaal leuk en aardig, maar de hond die niet meedoet aan een race kan even goede kwaliteiten hebben. Een gezond een veelzijdig ras bouw je niet op excessen maar op diversiteit. Waarom willen wij mensen eigenlijk altijd iets 'speciaals' of 'speciaal' zijn?
Mee eens.
Bovendien is het bij werkhonden dan ook nog eens zo dat veel van de handler afhangt of een hond in de top kan meelopen. Een goeie handler komt verder met een minder getalenteerde hond dan andersom.
Door Esther Q
Kallista schreef: Mee eens.
Bovendien is het bij werkhonden dan ook nog eens zo dat veel van de handler afhangt of een hond in de top kan meelopen. Een goeie handler komt verder met een minder getalenteerde hond dan andersom.
Helemaal eens.
Door Kaio
Esther Q schreef: De reden dat ik het geen goed idee vind om hoge bedragen te vragen voor 'een willekeurige eigenschap' of 'een bepaalde lijn' door 'een bepaalde kennel gefokt' is dat je daarmee in de hand werkt dat er selectief voor die honden in de fok gekozen wordt. En dat is voor een ras niet goed, op de lange termijn. Omdat andere honden die ook een prima bijdrage kunnen zijn voor een ras teveel kunnen worden uitgesloten. Je creeert een soort tunnelvisie bij mensen, door ze te laten denken dat ze iets speciaals hebben. Wat misschien in de perceptie van mensen ook zo is (net die ene niet veel voorkomende kleur), maar als de vraag vervolgens omhoog gaat en fokkers op die eigenschap gaan selecteren omdat het meer geld oplevert kun je dus een probleem krijgen. Hetzelfde geldt voor werkhonden. De winnaar van een race. Allemaal leuk en aardig, maar de hond die niet meedoet aan een race kan even goede kwaliteiten hebben. Een gezond een veelzijdig ras bouw je niet op excessen maar op diversiteit. Waarom willen wij mensen eigenlijk altijd iets 'speciaals' of 'speciaal' zijn?
absoluut mee eens! Je ziet het idd ook al gebeuren.
Door Angelique
Kaio schreef: Ik zou dat dus echt niet sponsoren, maar ja wie ben ik ?  :P
Daarnaast kleven er aan de dillute kleur nog een hoop extra nadelen aan vast, en dat zit hem dan niet in het uiterlijk.
Ik ga dat ook niet sponsoren. Bij ons komen ook "blauwe" pups voor. Ook verdund, maar die zijn gelukkig nooit populair geworden. en dat er meer rare dingen aan verdund hangen dan enkel het kleurtje vertellen we er natuurlijk niet bij.
Door Lil
Kallista schreef: Mee eens.
Zeker weten!!!

Ik zal het nooit vergeten. Boris heeft meerdere mensen aan hun examen geholpen. Die mensen hadden erg moeilijke honden die ze goed konden handlen, maar om mee te mogen helpen in de lessen moesten ze minimaal met 1 hond de BH-prüfung gehaald hebben, dus werd Boris of een golden uit de kast getrokken. Liepen die mensen met goede punten het examen en konden ons meehelpen en rustig doortrainen totdat hun eigen hond ook zover was (wat ook gelukt is hoor). Dus zo wilde ooit een keer iemand die echt veeeeeeeeeel beter kon handlen dan ik en ook in de top meeliep met mijn gemakkelijke hond het behendigheidsparcours in...... eh tja..... de diskwalificerende fluit ging toen lieve schat mega knuffel van mij uitviel naar de handler (waarmee hij echt een super score had gehaald bij een gehoorzaamheidswedstrijdje) en meteen daarop peerde hij hem om met rotvaart mij te gaan zoeken. Echt bizar. Dus tja wat zeggen prestaties nu over een hond of over een handler? Het is de combinatie die voor een resultaat zorgt, niet de hond of de handler maar beiden.
Door Lil
Esther Q schreef: Hoho, Jantina en Lil, ik zeg nergens iets over welk oordeel je moet ophangen aan of iemand wel of niet een bal krijgt, of een jachthond niet op het goede moment terug roept. Ik geef alleen maar mogelijkheden aan om interacties tussen mens en hond te zien en aan de persoon aan te kunnen geven welke dingen van belang zijn.

Oh bah, Alba, wat is het toch ook een wereld af en toe... :-\

TessaThomas, leuk en leerzaam van jouw fokker! :)
Daarom vroeg ik het ook alleen maar om even duidelijkheid te krijgen wat het doel was van zo'n 'test'.
Kijk ik ga puur en alleen op karakter en ja ook gezondheid natuurlijk (wat ik wil geen invalide hond met een geweldig karakter).
Hoe dat beest uitziet boeit me niet. Maar omdat ik dus op karakter ga wil ik dus inderdaad de honden met eigen ogen zien. Hoe zijn ze in training etc.
Door Esther Q
Angelique schreef: Ik ga dat ook niet sponsoren. Bij ons komen ook "blauwe" pups voor. Ook verdund, maar die zijn gelukkig nooit populair geworden. en dat er meer rare dingen aan verdund hangen dan enkel het kleurtje vertellen we er natuurlijk niet bij.
Wat dan?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door