Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Daantje
Ooh wat ontzettend naar Kim om zo machteloos je kleine krummel te zien  :'(
Bah.Hopelijk komt ze hier doorheen ,maar t klinkt niet goed.

Heel veel beterschap ( en veel sterkte met deze toestand )

Over die vlozaadjes ( PsylliumHusk) : mijn ervaring is dat ze dat niet graag eten ,tenzij je het aanbiedt als korrels.
In poedervorm blieven ze het hier ook niet .
Wij gebruiken hier Sand Clear ,via de Paardendrogist.nl
Daar zit 99% Psyllium Husk in ,het overige is melasse om het aantrekkelijk te maken( weet niet of ze dat wel mag)
Door Kaela
Jeetje, ik heb dit hele topic deel over de zieke pony gemist.

Ik heb nog wat tips, puur om haar aan het eten te krijgen. Ik zou op zoek gaan naar Seniores Priores van Subli (http://www.subli.nl/Voederassortiment/n ... iores.html). Dat is een heel aardig totaalproduct voor paarden die moeilijk nog kunnen eten. Doelgroep is oudere paarden, maar in zo'n situatie zou ik hiervoor kiezen. Want als ze er iets van eet, krijgt ze iets binnen wat nog zoveel mogelijk in de categorie nuttig en goed valt.

Mocht je het hebben staan zou je tot die tijd ook wat bietenpulp kunnen proberen. Desnoods aanzoeten met iets als appelmoes/appelsap. Bietenpulp is een goede vuller en bevat ook veel vezels. Houdt haar wat beter op gewicht.

Probiotica is goed, dat helpt de boel weer op gang te komen. Wat ook heel goed werkt en goedkoop is, is mest van gezonde paarden voeren. Gewoon een paar goede mestballen in water leggen, goed roeren en dan dit water laten drinken. Dan krijgt ze gratis en voor niets goede darmbacteriën binnen.

En verder heel erg veel sterkte met je kleine krummel!
Door Kim_S
Het gaat. De diarree lijkt wat minder waterig te worden, vanochtend heeft ze redelijk gegeten,  vanmiddag kreeg ze er weer buikpijn van. Dus waarschijnlijk ook nog een maagzweer, daar krijgt ze nu ook wat voor. En probiotica. Ze heeft onderhand een hele maaltijd aan alle pasta die ze krijgt. Allemaal ondersteuning van maag en darmen, plus de antibiotica en het spul voor de maagzweer. Dat spul zou na 1 tot 2 dagen moeten werken,  en dan zou ze weer flink moeten gaan eten. Ik hoop het van harte.
Vanavond vond ik haar weer iets minder dan vanmorgen, maar dat is eigenlijk elke avond zo. Ik ga elke ochtend met knikkende knietjes de stal in...  :-\

Grappig Kaela, de dierenarts stelde dat voer ook voor om aan te sterken. Op dit moment denk ik dat ze het niet wil eten, maar als haar maag iets beter gaat (morgen? overmorgen?) wil ik het wel proberen. Ze MOET nu rijker voer eten want van alleen hooi gaat ze niet snel genoeg opknappen / aankomen. Er is niks meer van haar over dus ze moet echt goed eten nu.

Hilje, ik heb Sand-Oil-369, dat zijn ook korrels maar no-way dat ze dat eet...

Al met al nog steeds zorgelijk dus, al is de diarree dus iets minder en eet en drinkt ze nog steeds wel wat gedurende de dag. Temperatuur is trouwens steeds rond de 38,0 / 38,5. Volgens de ene dierenarts normaal, volgens de andere al richting koorts. Ik vind het er tussenin  :P

Lief dat jullie allemaal meedenken / meeleven  :-*
eelke schreef: @ kaela,  ze wordt makkelijk hoefbevangen,  dus dat is dan toch niet zo slim?

@ kim,  hoe gaat het nu?
Nou ja, op een gegeven moment moet je wat. Als ze echt zo weinig eet, is het ook snel genoeg einde oefening. En zelfs al wordt ze wat hoefbevangen naar aanleiding van dit avontuur, dat los je dan ook wel weer op. Maar dan overleeft ze het wel.

Bovendien is "rijk" voer ook maar relatief he. Geef je rijke brokken naast hooi als het paard gezond en wel met een goede eetlust staat, is het heel anders dan wanneer het paardje vermagert staat en met lange tanden wat naar binnen werkt. Het voordeel van seniores priore is dat het ook een ruwvoedercomponent heeft en dus vezels voor de darmvulling en stimulatie.

De duimen blijven hier ook draaien Kim!
Door Kim_S
Inderdaad Kaela, liever hoefbevangen dan dood ( :-X)...
Vanmorgen weer met knikkende knietjes de stal in, en toen ze me zag hinnikte ze zacht  :smitten:
Ik ben toch zó gek op dat beestje  :'(

Weer een bende pasta gegeven, temperatuur gemeten (37,9 maar ik hoop dat dat niet van de kou is dat de temperatuur nu zakt  :-\) en geprobeerd wat eten naar binnen te krijgen maar dat wilde ze niet hebben. (En dan schiet ik meteen weer in de stress).
Net toen ik hout voor de kachel ging pakken in de stal keek ik even snel om het hoekje, en toen stond ze hooi te eten  :) stress om niks dus weer. Pffff... ik hoop echt dat we het ergste nu gehad hebben, maar ik durf nog steeds geen hoop te hebben dat het goed komt. Nog even volhouden maar.
Door eelke
Ja dat is ook wel weer zo...
Nou ja, de duimen blijven draaien hoor! Wat lief dat ze hinnikte, en wat fijn dat ze hooi stond te knabbelen. Kun je niet ergens zo'n camera lenen zodat je haar vanaf je computer in de gaten kunt houden?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door