Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kim_S
Net gebeld, ze kunnen geen wormen vinden,  maar het was bijna alleen water wat ze getest hebben dus echt zeker zijn ze er niet van.
Voor nu weer even verder met "lapmiddelen", morgenvroeg bellen ze me weer.
Als de diarree een keer stopt kunnen ze goed mestonderzoek doen. Maar dan moet die dus wel stoppen...
Hoopgevend is dat haar moeder geen wormen of eieren in de mest had. Dus zou de ontworming van vorige week toch geholpen moeten hebben zou je zeggen...
Wat het dan wel is...?? Tanden zou ze geen water-diarree van moeten krijgen, zand zou nog kunnen maar lijkt ze ook niet aannemelijk.

Schiet mij maar lek.  :(

Jullie zijn lief trouwens  :-* :-* :-*
Door Kim_S
Neally schreef: Wat sneu voor je kleine shettie. Heeft ze ook een naam of heet ze echt Knollie? *duimtmee
Ze heet Flower  ;) maar ik zeg altijd Knollie (en mijn dochter zegt Mega Mindy ::)).

Het gaat niet slechter. Ze wil brokjes eten dus dat mag ze, hooi knabbelt ze wat maar eet ze niet echt.
Net een kwartier met de dierenarts gebeld over hoe nu verder. We gaan nu alles tegelijk aanpakken geloof ik  :o
Probiotica (nog tips waar ik dat vandaag nog kan halen?), grasbrok / luzerne voor vezels (ik hoop dat ze dat eet), diarreeremmer, colosan voor ondersteuning van maag en darmen, toch nog ontwormen voor het geval er larven in de darmwand zitten, en ook nog een antibioticakuur voor het geval dat het toch iets van salmonella of iets dergelijks is.

Nou maar hopen dat ze dat allemaal aankan...
Door Hanny
Kim, zou je wel brokjes geven? Was ze dat gewend?
Eigenlijk zou ze goed hooi moeten eten, dat heeft vezels genoeg. Misschien een lekker worteltje voor haar raspen, lijkt me ook niet verkeerd
Grasbrok en lucerne,, werkt dat niet juist laxerend? Ik kan me voorstellen, dat ze moet aansterken, maar of zulk heftig voer voor haar bruikbaar zal zijn? Ik weet het niet.
Colosan, heb je nagekeken, waar dat voor gegeven wordt en heeft ze dat, of zou je iets anders zoeken?
Een puinhoop, je pony in het najaar zo ziek. Dan wordt er toch al gauw aan wormen, of zand gedacht. Dat is gaan nieuwe gedachte. Heeft ze op zuinig land gelopen?
Het verandert niets aan de situatie zoals hij nu is, heel zorgelijk.
Kun je haar warm houden, dan hoeft daar geen energie naar toe te gaan.
Ik hoop, dat ze er door komt,

Hanny
Kim_S schreef: Ze heet Flower  ;) maar ik zeg altijd Knollie (en mijn dochter zegt Mega Mindy ::)).

Het gaat niet slechter. Ze wil brokjes eten dus dat mag ze, hooi knabbelt ze wat maar eet ze niet echt.
Net een kwartier met de dierenarts gebeld over hoe nu verder. We gaan nu alles tegelijk aanpakken geloof ik  :o
Probiotica (nog tips waar ik dat vandaag nog kan halen?), grasbrok / luzerne voor vezels (ik hoop dat ze dat eet), diarreeremmer, colosan voor ondersteuning van maag en darmen, toch nog ontwormen voor het geval er larven in de darmwand zitten, en ook nog een antibioticakuur voor het geval dat het toch iets van salmonella of iets dergelijks is.

Nou maar hopen dat ze dat allemaal aankan...
Sterkte, het is helemaal niks als ze het niet goed doen.  :(  Ik hoop dat Flower snel opknapt.  :bigarmhug:
Door Kim_S
Hanny schreef: Kim, zou je wel brokjes geven? Was ze dat gewend?
Eigenlijk zou ze goed hooi moeten eten, dat heeft vezels genoeg. Misschien een lekker worteltje voor haar raspen, lijkt me ook niet verkeerd
Grasbrok en lucerne,, werkt dat niet juist laxerend? Ik kan me voorstellen, dat ze moet aansterken, maar of zulk heftig voer voor haar bruikbaar zal zijn? Ik weet het niet.
Colosan, heb je nagekeken, waar dat voor gegeven wordt en heeft ze dat, of zou je iets anders zoeken?
Een puinhoop, je pony in het najaar zo ziek. Dan wordt er toch al gauw aan wormen, of zand gedacht. Dat is gaan nieuwe gedachte. Heeft ze op zuinig land gelopen?
Het verandert niets aan de situatie zoals hij nu is, heel zorgelijk.
Kun je haar warm houden, dan hoeft daar geen energie naar toe te gaan.
Ik hoop, dat ze er door komt,

Hanny
Ze wil geen hooi eten. Ook niet als ik het in kleine stukjes knip. Het kost haar teveel moeite of ze heeft er geen zin in. Super mooie kwaliteit biologisch kruidenhooi, daar kan het niet aan liggen. Natuurlijk moet ze geen brokjes eten, maar het idee van de dierenarts dat ze dan in ieder geval IETS binnen krijgt kan ik volgen. Niks eten is geen optie.
Ze kreeg normaal elke dag een klein handje speciaal voor sobere pony's. Voor de lekker. Nu krijgt ze iets meer, maar zeker niet veel meer. Het was een noodgreep omdat ze iets binnen moet krijgen.
De luzerne wil ze eten (jippie!), volgens de dierenarts heel goed omdat het vezels zijn en daardoor de darmen weer goed op gang komen. Samen met een diarreeremmer zou de diarree moeten stoppen waardoor ze weer voedingsstoffen op kan nemen in een normaal tempo. Ontwormen is gebeurd, maar misschien is niet alles weg. Dus dat ga ik ook doen. Voor zand heeft ze 3 weken geleden al een kuur gehad, ze wil dat spul nu niet eten anders had ze het er ook bij gekregen. De wei was inderdaad aan de kale kant, dus kregen ze al hooi bijgevoerd. Maar zand is dus zeker een optie,  zodra ik de psyllium erin krijg dan krijgt ze die ook weer.
Colosan op aanraden van de dierenarts omdat dat volgens haar geen kwaad kon en het misschien wel helpt om maag en darmen weer rustig te krijgen.
Een deken heeft ze op, gisteren nog een fleece deken eronder gedaan.
Ik hou het advies van de dierenarts aan, ik heb helaas te weinig ervaring met eigen paardjes, dit zijn de eerste.
Zo gauw ze ook maar iets opknapt kan de aanpak alweer veranderen, het is nu zaak dat ze het overleeft...
Door Kim_S
Hanny schreef: Wij zouden het waarschijnlijk anders hebben gedaan.
Veel ouder dan jij bent en redelijk veel ervaring, dat is geen vergelijk.
Ik hoop heel erg, dat ze er door komt.

Hanny
Ze eet nog steeds (vandaag maar heel weinig brokjes en wat luzerne wat ze erg lekker vindt).
Er is trouwens onbeperkt hooi, mocht ze daar zin in krijgen tussen de "hapjes" door.
Ik ben wel benieuwd hoe jullie het aangepakt zouden hebben eigenlijk. Ik heb nu 3 verschillende dierenartsen gehad met 3 ietwat verschillende behandelingen. Andere opties en waarom wel / niet zijn welkom hoor!
Dank voor het meedenken  :)
Door Hanny
Net na het eten, hadden we het nog even over de patiënt.
Ze drinkt toch wel? Het zal wel niet, omdat ze zich te ziek voelt.
Dubbele puinhoop.
Misschien zou ze aan het infuus moeten, maar dat zal wel niet gaan gebeuren.
Ik zou  hooi geven en een geraspte wortel, ook zou ik toch een lijnzaadpapje maken met wat zemelen er door
Dat werkt laxerend , maar is goed voor de darmen. Daar zou ik voor kiezen..
Lucerne vind ik te rijk, maar dat kan wel een ouderwetse gedachte zijn., grasbrok, ik weet het niet, dan maar wat brokjes, die ze al gewend is.
I.p.v.Colosan zou ik op zoek gaan  naar iets, dat specifiek helpt om de diarree wat te stoppen, paardendrogist (heeft ook colosan)
Jij gaat nu proberen om te doen wat de arts adviseert, lijkt me een goed idee er van uitgaande, dat hij, of zij weet wat ze doet.
De kans, dat het goed zal komen, zal wel niet groot zijn, maar jullie gaan er voor.
Denk aan het vocht, dat ze nodig heeft.

Hanny

Hanny
Door Kim_S
Ze drinkt gelukkig wel. Infuus is al ter sprake gekomen, maar was nog net niet nodig volgens de arts.
Het punt is dat ze dus nu heel selectief is met eten. Hooi eet ze maar een klein beetje alleen om te knabbelen. Wortel eet ze niet, appel bijvoorbeeld ook niet. Lijnzaad heb ik (nog) niet in huis, psyllium vezels wel, dat zou ervoor moeten zorgen dat het zand uit de darmen gewerkt wordt. Ook dat wil ze niet eten. Als ik ergens maar een drupje olie doorheen doe eet ze het ook niet meer.
Ik heb lucerne van Hartog, schijnt niet zo heel rijk te zijn en vooral veel vezels te bevatten. Hiervan begon ze meteen met smaak te eten. Grasbrok heb ik niet gekocht omdat dat nog rijker was dan de lucerne. Dus vandaag heeft ze wat ponybrokjes op en lucerne, en ze knabbelt tussendoor wat hooi.
Ze krijgt al een paar dagen Finidiar (diarreeremmer) maar dat werkt nog niet goed genoeg naar mijn mening. Morgen kan ik probiotica ophalen, hoop dat dat ook nog wat doet. Colosan heeft ze alleen vanmorgen 1x gehad, ik kijk of het wat uithaalt en anders stop ik daar gewoon weer mee.
Vind het lastig om het goed te doen...  :-\
Door Hanny
Die psylliumvezels helpen ook om de ontlasting wat dikker te maken, tenminste dat denk ik.
Hoe krijg je die er in?  Tussen vochtige brokjes, of lucerne en dan hopen dat ze het eet.
Meer kun je niet doen.
Misschien je niet druk maken over lijnzaad, dat moet je uren sudderen, zodat de zaadjes helemaal kapot zijn en je een slijmpapje krijgt.
Daar kun je dan  iets door doen.
Wees blij met wat ze eet en dat ze nog iets drinkt. Ze moet wel ellendig te pas zijn.

Hanny
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door