Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Bieke
Hoi, ik ben weer terug van weggeweest. Eerst werd mijn computerkamertje gerenoveerd en daarna begaf de harde schijf het gedeeltelijk. Maar goed.
Ik wou even vertellen, dat ik op min of meer eerlijke wijze aan het boekje van Intervet ben gekomen. Dat is het boekje, bestemd voor de dierenartsen.
Bij veel van wat ik lees krijg ik een erg ongemakkelijk gevoel.
Met name over Lepto.
Ik heb er indertijd over gedacht om mijn jongste alleen Lepto te laten geven. dat ging zo. Ik belde mijn dierenarts om te vragen naar de bijsluiter van Lepto. Die kon ik vinden op de site van de Fidin. Daar was ik al geweest en er stond toen bij de andere fabrikanten dat er thiomersal (kwik) in zat.
Door Bieke
Bij intervet niet. Ik belde de dierenarts nog eens. Ik kreeg vet verhaaltje van de fidin thuisgestuurd. Ik zei, dat ik die informatie had en dat ik het idee had, dat niet alles wat er in zat, op de site van de Fidin stond. Daar heb ik de Fidin later over gemaild en zij zeiden, dat ze alleen maar vermeldden, wat de fabrikant doorgaf. Van de dierenarts kreeg ik geen bijsluiter.Dus belde ik Intervet. Daar werd me verteld dat de bijsluiter voor de dierenarts was. Waarop ik zei, dat als die dierenartsen nu nog niet weten wat er in de Leptospuit zal, ik geen hoge dunk had van de intelligentie van die heren. Eigenlijk vraag ik me in gemoede af, of dierenartsen wel het boekje doornemen. Ik heb gehoord over bij dierenartsbijeenkomsten, waar de dierenartsen verteld wordt over het vaccin van die fabrikant.
Door Hitam
Dierenartsen nemen helemaal geen boekjes door. Ze krijgen geregeld vertegenwoordigers over de vloer en dan kiezen ze de entstof met het mooiste verhaaltje, de leukste vertegenwoordiger en/of de goedkoopste aanbieding.
Door sylvia
Hitam schreef: Dierenartsen nemen helemaal geen boekjes door. Ze krijgen geregeld vertegenwoordigers over de vloer en dan kiezen ze de entstof met het mooiste verhaaltje, de leukste vertegenwoordiger en/of de goedkoopste aanbieding.
net als bij de eerste de beste winkel dus
Door Lizzy
Hoi Bieke, zou je iets meer over die Weil enting willen vertellen en waarom jij je er een ongemakkelijk gevoel bij krijgt? (ik loop namelijk zelf te twijfelen: wel of geen lepto-enting - de afgelopen 2 jaar niet geent, maar dit jaar voel ik me ineens wat onzeker).
Door Bieke
Ik heb hier een verslag van een brief die de firma Fort Dodge van Duramune gekregen heeft van de FDA. Die is van 1 jaar geleden.
Daarin wordt de firma in gebreke gesteld. Ze hadden o.a. onbekwaam personeel in dienst, dat niet volgens de regels werkten.
De controle over alle medicatie is aan de farmaceut zelf.
Dus is er bijna Hoe vaak worden laboratoria, die medicijnen maken, gecontroleerd?
Je zou toch zeggen, dat het regelmatig gebeurde. Ik las over een laboratorium in Michigan, dat anthraxvaccin maakte. Dat was in geen 20 jaar geinspecteerd en toen het wel gebeurde was het fout. Dat was een vaccin voor mensen. Dan komen de vaccins voor landbouwhuisdieren en pas op de laatste plaats de vaccins voor huisdieren.
geen controle van buitenaf.
Door Bieke
Het testen van vaccins wordt aan de fabrikant zelf uitgevoerd.
Eigenlijk zou iedere nieuwe partij getest moeten worden. Maar dat gebeurt niet. De overheid gaat er van uit, dat de fabrikant de vaccins test.
Dus als er echt iets fout gaat geeft de overheid de fabrikant de schuld en de fabrikant de overheid.
De uitslagen van de testen kunnen volledig door de fabrikant beinvloed worden.
Deze worden getest op gezonde pups, niet op volwassen honden, oude honden, honden in slechte voedingsconditie, onder stress, verschillende weersomstandigheden, ziekten, parasieten, medicijnen, of een slecht immuunsysteem.
Op iedere bijsluiter staat: ALLEEN TE GEBRUIKEN BIJ GEZONDE HONDEN.En vervolgens bepaalt de dierenarts, of jouw hond gezond is. Dan vaccineren ze al de honden die hierboven staan. Een hond moet echt gezond zijn om een vaccinatie aan te kunnen. Anders komen er vroeger of later gezondheidsproblemen.
Ik zeg hiermee niet of je wel of niet moet vaccineren. Maar als je het wel doet, vraag om de Bijsluiter. En laat je uitgebreid uitleggen, wat je niet begrijpt. En bepaal dan zelf wat voor jouw hond het risico is.
Voor mij zijn mijn honden met reacties de reden dat ik niet meer vaccineer.
Bij Weil is dat het kwik in die spuit. En bij Rabies is dat het aluminium er in.
Dit staat er bij de Fidin over de Leptospuit van Intervet
Actieve immunisatie van honden, vanaf de leeftijd van 8 weken, ter vermindering van leptospirose veroorzaakt door Leptospira interrogans serovars canicola en icterohaemorrhagiae.
Ter vermindering, dus dus niet ter voorkoming. Ik meen dat dit ook staat bij de vaccins van de andere 3 farmaceuten die in Nederland vaccins mogen verkopen.
Dat betekent dat je een niet goed getest vaccin gebruikt met kwik er in, dat lang niet altijd werkt. En dat dan vaak bij een dier dat niet goed gezond is en dat ook weinig kans heeft de ziekte op te lopen. Bij mensen die al een tijd vers voeren, hebben de honden kans op een beter immuunsysteem. Dan zou in principe de spuit beter verdragen kunnen worden, maar Weil wordt veroorzaakt door een bacterie. Een gezonde, goed gevoede hond moet toch wel een virus of bacterie aankunnen.
In een volgend mailtje zal ik een stukje uittypen van een van de testen van Lepto van Intervet.
Door Bieke
Hier nog iets, dat ik bewaard had.
Bangmakerij.
ZIEKTE VAN WEIL VELT STEEDS MEER HONDEN
Grote letters, je kent het wel.
Er werd in verteld dat er nu al meer honden zijn overleden aan de ziekte van Weil dan in voorafgaande jaren. De helft van de honden sterft. Vooral jachthonden kunnen besmet worden.
Mensen kunnen ook besmet worden.
En dan op het eind van het artikeltje komt de aap uit de mouw. De dierenarts vermoedt dat mensen hun honden niet meer zo geregeld laten inenten. Dus dat kost de kliniek klanten.

De dierenarts stond op de foto met een boxerpup aan een infuus.
Hij keek wel, alsof hij zich niet helemaal happy voelde.

Ik had zo de nodige vragen. Natuurlijk achteraf.
Had die boxerpup wel Lepto?
Hij was nog te jong voor de vaccinatie tegen lepto. Dus kon de eigenaar er weinig aan doen.
Was de eigenaar met dit hondje wel in een gevarenzone voor Lepto geweest? Een boxer is geen waterhond, dus de kans dat hij het op zou lopen is erg klein. Mijn oudste had ik een dag, toen hij bij de sloot rechtuit ging en in het water sukkelde. Hij ging onder, ik trok hem er uit en ging meteen naar de dierenartsenpraktijk. Vragen of het kwaad kon. Zij zeiden van niet.

Ik belde de kliniek op en vroeg de desbetreffende dierenarts aan de telefoon. Dit is een kliniek waar ze 6000 honden per jaar vaccineren.
Ik vroeg hoe lang hij al op de kliniek werkte. Dat was 1½ jaar. Er is op deze kliniek veel verloop van dierenartsen. Dat gaf hij toe. Op deze kliniek wordt zeer gehecht aan de commerciële vaardigheden van de dierenartsen. Ik vroeg hem cijfers van de aantallen. Die kon hij niet geven, want ze deden dat op gevoel. Hij kwam met het getal 3-4. Of dat het getal van dit jaar was?
Als dat de hondjes waren die het overleefd hadden? Of alles bij elkaar? Dan gaat het om hoogstens 10 hondjes. Zeg, dat er nog eens 10 zijn, die er thuis aan doodgegaan zijn. Dan zijn dat er 20. Maar ze jutten wel de eigenaren op om te laten vaccineren.
Ik zei, dat de Lepto-vaccinatie pas met 16 weken gegeven mocht worden omdat anders het immuunsysteem onderdrukt kon worden.
Dat deden ze ook. Ze gaven de tweede vaccinatie met 12 weken en de derde met 16 weken. Behalve als er parvo heerste, maar dat deed het niet.
Pups kunnen een erge reactie krijgen op de lepto.
Ik kon nu nog vaccineren. Ja, parvo en Lepto samen. Maar ze hadden voor erg gevoelige honden ook Lepto apart. Van Fort Dodge. Ik vertelde hem dat juist deze firma niet erg gunstig bekend stond.
De besmetting is door bloedonderzoek aantoonbaar. Omdat de kosten daarvan hoog zijn, worden de zieke honden behandeld alsof het Lepto is. Let op! Ook als zo’n hondje doodgaat wordt er bijna nooit onderzoek gedaan en wordt er als doodsoorzaak Lepto ingevuld.
De verschijnselen zijn in het begin vaag. De hond is apathisch, diarree, braken, veel plassen. Geen eetlust. Als je dan meteen met antibiotica en IV’s begint, heb je een kans dat de hond het overleeft. Maar meerdere ziekten beginnen met deze verschijnselen. als de hond weer opknapt, is dat dan een geval van Lepto. Het kan net zo goed iets anders geweest zijn.
De nieren en de lever kunnen aangetast worden.

En ja hoor. De truc van de dierenartsen is gelukt. Iemand die ik ken, was al helemaal in paniek van het artikel. Haar hond komt nooit in de buurt van water.
Door Lizzy
Ja, dit artikeltje ken ik wel ja. Staat o.a. hier:
http://www.saarlooswolfhonden.nl/pub/weil.html

Weet niet of het dezelfde kliniek betreft, maar ook ik werd niet echt blij van dit artikel....

De pest is gewoon dat het mij nog steeds volstrekt onduidelijk is wat de risico's zijn. De Amerikanen (als Ronald Schultz, Dodd) zeggen : niet enten, tenzij het veelvuldig in jouw omgeving voor komt. De ene schreeuwt dat het in de Randstad heel veel voor komt, de ander zegt dat het qua hoeveelheid ratten hier erg mee valt. Als je de DA vraagt hoe groot het risico is zegt hij standaard "groot". Hoe groot? Dat weten ze nooit....
Door Hitam
Ik heb in 10 jaar tijd nog nooit een hond met gediagnosticeerde lepto gezien. En dat terwijl ik 9 jaar in een waterrijk gebied gewerkt heb.
Dus naar mijn idee valt het wel mee.

Maar ik weet dat er collega's zijn die het nog wel tegen komen, maar hoe vaak? Geen idee.
Door Lizzy
Ik zei, dat de Lepto-vaccinatie pas met 16 weken gegeven mocht worden omdat anders het immuunsysteem onderdrukt kon worden
Normaalgesproken worden pups in Nederland bij 9 en bij 12 weken tegen Lepto gevaccineerd, toch?
Door Lizzy
Hitam schreef: Ja, in het normale schema wel.
Maar als je de 9 weken-enting over slaat, wat dan?

En is het inderdaad zo dat je pas na 16 weken tegen Lepto mag vaccineren? Waarom doen de DA's het dan toch bij 9 en 12 weken?

Oh, ik vond een interessante site over Lepto: http://www.leptospirosis.org

OK, het is wel vooral een site voor mensen die besmet raken, maar er staan veel wetenswaardigenheden op!
Door Hitam
Het verhaal dat je het na 16 weken moet geven is bij dierenartsen onbekend. Dus daarom doen ze het bij 9 en 12 weken, of bij 12 en 16 weken.

Het is sowieso beter om later te enten. Hoe later hoe beter, voor het immuunsysteem dan.

Ik zou zelf op 8 en 14 weken enten, of nog beter aan de hand van de titer. Dus op 6 weken titeren en op het moment dat de hondenziekte titer laag wordt de cocktail enten. En dan 4 weken daarna nog een keer lepto.
Als de parvotiter eerder laag is alleen parvo enten.
Door Bieke
Ja Lizzy, dat was dezelfde dierenartsenpraktijk hier uit de buurt. Het artikel stond bij mij in de krant. Ik ben nu aan het opzoeken, waar ik het heb staan van Lepto met 16 weken.
Het is geschreven door Bob Rogers, een dierenarts uit Texas, die fel te keer ging tegen de dierenartsen uit zijn staat m.b.t. vaccinaties. http://www.critteradvocacy.org/History% ... fforts.htm
http://www.britfeld.com/vaccine-thompson.htm
En het klinkt voor mij logisch. Rabies wordt ook later gegeven en daar wordt ook geadviseerd liefst met 4 maanden. Voor mij zijn het kwik en het aluminium in deze vaccins heel gevaarlijk voor het zich ontwikkelende immuunsysteem.
De geleerden zeggen, dat het immuunsysteem pas met 6 maanden volledig ontwikkeld is: NEW PRINCIPLES OF IMMUNOLOGY
Dogs and cats immune systems mature fully at 6 months. If a modified live virus vaccine is given after 6 months of age, it produces immunity, which is good for the life of the pet (i.e.: canine distemper, parvo,)
Dan zeg ik dus:Deze twee vaccinaties pas na 6 maanden. Dan kan het immuunsysteem er pas mee omgaan.
Nu heb ik nog een vraag voor Tannetje: wanneer is de bloed-hersen barriere gesloten bij een pup?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door