Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Waarom heb je 3 orgaandagen, dat snap ik niet?
Geen idee eigen, leek mij iets makkelijker om het zo te "verdelen". Ik kijk wel hoe het met de ontlasting gaat, als het nodig is pas ik het menu gewoon aan en krijgen ze elke dag iets van de organen en het spiervlees. En misschien blijkt straks met het verdelen/portioneren dat het toch niet makkelijker is..... Moet gewoon kijken en proberen hoe het gaat.
macadamia's
Geen idee wat voor noten dit zijn dus zal ze niet gebruiken. Kijk die zonnebloempitten, die heb ik altijd voor mijzelf op voorraad maar misschien de volgende keer een grote voorraad kopen. Dus voorlopig hou ik het maar bij walnoten, hazelnoten, paranoten en amandelen.
En nog één dingetje, ik weet niet hoe gulzig je honden eten, maar sla voor de zekerheid de vleesbotten even plat met een hamer, dan gaat er niets verkeerd
Echt gulzig eten doen ze niet, zelf op sommige kippennekken wordt gekauwd. En ze zijn gewend om af en toe op een bot te knagen (ja is iets anders dan een vleesbot) waardoor ze geleerd hebben ook hun poten erbij te gebruiken.
Hou het goed in de gaten (daarom krijgen ze die 's avonds als ik alle tijd heb) en zal de hamer hanteren als ik het van te voren niet vertrouw  :)

Ik kan mij werkelijk geen voorstelling maken hoe ze zullen reageren op een karkas dus kan bijna niet wachten tot het maandag is en we echt gaan beginnen.  ;)

bedankt weer voor de tips en het meedenken.  :)
[quote="Dagmar S"]

Ik kan mij werkelijk geen voorstelling maken hoe ze zullen reageren op een karkas dus kan bijna niet wachten tot het maandag is en we echt gaan beginnen.  ;)
[/quote]

Spannend hè? :)
Ik zal nooit vergeten hoe mijn vorige hond, een 9 jaar oude Duitse Herder reageerde op haar eerste bak met kippennekken.
Verbijsterd keek ze me aan om zich vervolgens overgelukkig op de nekken te storten.
Ze heeft nooit meer brok/blik gekregen en was na 3 maanden barf een andere hond: energieker, geen tandsteen meer, geen pijnstillers meer nodig voor haar artritis en een fluweelzachte vacht!

Laat je nog horen hoe jouw honden het vonden?

Oh ja, nog één dingetje.
Mijn hond, een Dobermann, kauwt keurig.
Op de vleesbotten dus, maar niet op het vlees.
Sinds hij bijna gestikt is in een lap vlees van een half pond, snijd ik dat dus in brokken van 5 bij 5 cm.
Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte hoe de dames het vonden.
Ik hou het fototoestel bij de hand en misschien dat ik tegen die tijd uitgevogeld heb hoe ik die foto's op het internet krijg.  ::)

En ga er met het snijden van het vlees zeker rekening te houden. Probeer te bedenken wat Sonja vorige week deed met het stuk (plm. 200 gr) rundvlees maar weet alleen nog het heeeeeel erg snel op was.  ;)

Ik kan, nu Sonja elke dag wat pens (of pens/vlees)  krijgt, al zien dat de kleur van haar slijmvliezen beter (rozer) wordt maar of ze zonder de pijnstillers voor de HD zou kunnen, tja dat zou mooi zijn maar vermoedt het niet. Alhoewel ik aan haar nooit goed kan merken dat ze pijn heeft/had. We wachten af.
[quote="Nugget"]
Waarom heb je 3 orgaandagen, dat snap ik niet?
Organen, met name lever en pens kunnen behoorlijk laxerend werken.

Ik geef zelf iedere dag 45% vleesbot, 25% spiervlees, 10% gemengd orgaan, 10% pens en 10% groentemix.
Jij geeft, denk ik, op weekbasis dezelfde hoeveelheden.
Maar 3 orgaandagen vind ik veel.

Bij de gemalen noten geen macadamia's doen, die zijn niet goed voor honden.
Ik zelf doe altijd gemalen pompoen en zonnebloempitten door de groentemix, btw.

En nog één dingetje, ik weet niet hoe gulzig je honden eten, maar sla voor de zekerheid de vleesbotten even plat met een hamer, dan gaat er niets verkeerd.
Een hond eet toch echt anders als hij vers eet.
Brok/blik wordt min of meer naar binnen geslobberd, met vers moet je hond eigenlijk "leren' anders te eten.
Mijn hond snapte eerst niets van zijn 1e zalmkop.
Pas toen hij ging liggen en zijn poten ging gebruiken kon hij gaan eten.
Maar dat moest hij dus wel even doorkrijgen! ;)
[/quote]

Deze vat ik niet. Als je gewoon 10% orgaanvlees voert, dan voer je toch 10%, maakt toch niet uit hoe je dat over de week verdeeld?

Ik voer ook elke dag vleesbot + groenten en dan 4 dagen in de week spiervlees en 3 dagen in de week orgaanvlees (ik geef dan wel lever + hart + nier + pens in 1 maaltijd maar dat maakt voor het verhaal niet uit). Al een jaar of 10.

Met zelf samenstellen is het niet noodzakelijk dat je alle dagen van de week alles voert uit alle groepen.
[quote="Lizzy"]
Deze vat ik niet. Als je gewoon 10% orgaanvlees voert, dan voer je toch 10%, maakt toch niet uit hoe je dat over de week verdeeld?

Met zelf samenstellen is het niet noodzakelijk dat je alle dagen van de week alles voert uit alle groepen.
[/quote]

Dat weet ik.
Maar omdat orgaan laxerend kan werken en de honden net beginnen met barf, leek het mij veel om gelijk 3 orgaandagen te hebben.
Ik zelf zou het dus verdelen over meerder dagen.
Zoals beloofd even een reactie van de eerste dag Barf.
Het voorwerk daar weten jullie zelf alles van dus daar ga ik het maar niet over hebben.
Hoop alleen dat het de volgende keren steeds wat makkelijker gaat. En dat ik snel extra vriesruimte heb.  ::)

Vanmorgen hebben de dames spiervlees met groentemix en yoghurt gehad.
Sasja heeft de bak helemaal schoongemaakt maar Sonja dacht laat een ander die groentemix maar opeten. En daar was Sasja zeker wel toe bereidt.  ;)

Vanavond stond er eendenkarkas op het menu.

Jammer genoeg is Sonja vandaag niet helemaal lekker en heeft van te voren een beetje slijm / gal overgegeven. Zij had dus niet erg veel zin aan eten.

Sasja wist eerst niet helemaal goed hoe het toch aan te pakken, eerst staan,

dan liggen

en uiteindelijk maar gekozen om in het hok te gaan liggen. Heerlijk zo'n karkas met stro  ;)

In het laatste stukje van dit filmpje zie je Sonja liggend een beetje eten.
Een paar losse stukjes heeft ze opgegeten maar heb het meeste weer weggehaald.
Later nog een stukje kipkarkas voor gehouden maar ook daar had ze ook geen zin aan.
Morgen gaan we gewoon weer een nieuwe poging doen. Hopelijk voelt zij zich dan weer iets beter.

Het is mij nog steeds niet gelukt om een foto in mijn handtekening te krijgen, wie daarvoor nog een tip heeft, ik hou mij aanbevolen.
Tja, karkassen moeten ze leren eten! ;)
Maar dat leren ze snel genoeg hoor.
Overigens is eend iets, zeker als het een wilde eend is, wat veel honden onder de categorie "Grote Mweh" scharen......

Hoe gaat het nu?

Overigens, sinds ik bij Degomeat bestel doe ik niet meer aan voorwerk.
Heerlijk, niet meer een halve dag tot mijn ellebogen in het bloed, pakketten samenstellen.

Aangezien alles per kilo, netjes verpakt is, gooi ik dat zo in mijn vriezer en pak er uit wat ik nodig heb.
Alleen van het orgaanvlees maak ik nog pakkettjes.
Het eten van de karkassen gaat ze zover prima af.
Sasja heeft al kipkarkassen en eendkarkas op.
Sonja heeft gisteren de kipkarkassen op gegeten maar heb bij haar inderdaad de indruk dat ze eend (een eendennek wordt  wel aangepakt maar niet opgegeten) een "grote Mweh" vind. Vanavond  staat er weer eendenkarkas op het menu dus ben benieuwd.....
Zal de poelier nog vragen of het wilde eend was.

En morgen krijgen ze parelhoenkarkas ben benieuwd wat ze daar van vinden.

Maar ik mag wel bijna een vergrootglas ophalen om hun ontlasting terug te vinden, daar blijft ja bijna niets van over  ;)

Het bestellen bij Degomeat zou inderdaad handiger zijn maar ja dat gaat mijn budget niet toelaten. Dus voorlopig zal ik nog wel zelf staan verdelen en samenstellen. Gelukkig ben ik nog niet veel bloed tegen gekomen. En momenteel kan ik het spul nog buiten verdelen dus dat scheelt weer in de keuken. Moet zeggen dat ikzelf de meeste moeite had met het rundvlees, zo glibberig.....
[quote="Dagmar S"]

En morgen krijgen ze parelhoenkarkas ben benieuwd wat ze daar van vinden.

Maar ik mag wel bijna een vergrootglas ophalen om hun ontlasting terug te vinden, daar blijft ja bijna niets van over  ;)

Het bestellen bij Degomeat zou inderdaad handiger zijn maar ja dat gaat mijn budget niet toelaten. Dus voorlopig zal ik nog wel zelf staan verdelen en samenstellen. Gelukkig ben ik nog niet veel bloed tegen gekomen. En momenteel kan ik het spul nog buiten verdelen dus dat scheelt weer in de keuken. Moet zeggen dat ikzelf de meeste moeite had met het rundvlees, zo glibberig.....
[/quote]

Parelhoen vindt iedere hond lekker!!! Dat is makkelijk karkas, net als kip.
Heerlijk hè, die piepkleine keutels.....
Ik moet altijd lachen als ik eigenaren van grote, broketende honden, die koeienvlaaien zie opscheppen! ;D

Wat ben jij nu kwijt dan, aan eten per maand voor de honden?
Want toen ik her en der bestelde was ik veel meer kwijt.

Mijn hond eet ruim een kilo per dag en ik ben ongeveer 68 euro kwijt per 4 weken.
Hij krijgt dan wel het duurste en magerste spiervlees, dus paard, rund, kalkoen en hert (tussen de € 3,50 en € 4,75 per kilo).
Vanavond opnieuw geprobeerd om Sonja eend te laten eten maar nee hoor mevrouw eet liever niet ::)
Sasja wel die vind het heerlijk (een echte jachthond????).

Dus morgen krijgt Sonja eerst weer eend voorgeschoteld en als ze dan weer weigert dan mag ze de parelhoen proberen.
Ik moet altijd lachen als ik eigenaren van grote, broketende honden, die koeienvlaaien zie opscheppen! ;D
Heb momenteel een logeerhond (bouvier) en die eet brok met sperziebonen, man dat geeft nog grote bulten dan die twee van mij samen toen ze nog brokken aten.
Wat ben jij nu kwijt dan, aan eten per maand voor de honden?
Hoeveel ik nu kwijt ben is nog moeilijk te zeggen, heb een hele runderpens gekocht voor €5,-- het ding was gok ik 7 kilo. Voor het rundvlees betaal ik €1,50 p/kg maar dat is niet het "mooiste spiervlees".
Het paardenvlees wat ik hier kan kopen is veel te duur "afval" spul hebben ze niet bij de paardenslagerij.
Lamsvlees kan ik kopen voor €2,50 p/kg
De karkassen (muv kip) kosten €2,95 p/kg
Kippennekken zijn €1,-- p/kg
Ik haal het zelf op bij het slachthuis en bij de poelier, die zitten hier beiden vlakbij.

De twee dames samen eten zo'n 1200 gram per dag en ik wil eigenlijk onder de €2,70 per dag blijven (dat was ik kwijt voor de Hills JD brokken). Ik gok erop dat ik nu op zo'n €2,20 per dag zit dus zo'n €66,-- per 4 weken.
En dat ging mij volgens mijn eerste "probeersel" bij Degomeat niet lukken, ook mede door de verzendkosten. Heb niet het geld om het duurste en magerste spiervlees te kopen.
Waarschijnlijk dat ik  t.z.t. (als ik voldoende ervaring en vriesruimte heb  ;)) er nog weer eens een berekening op loslaat om het opnieuw te bekijken.
Hij krijgt dan wel het duurste en magerste spiervlees, dus paard, rund, kalkoen en hert (tussen de € 3,50 en € 4,75 per kilo).
Ik zie staan dat je kalkoen voert, dat kom ik in de menu's niet veel tegen. Kunnen kalkoenkarkassen ook gegeven worden en zijn dat dan beginnersbot of toch meer voor de gevorderde hond.
De poelier kan namelijk momenteel niet aan konijn komen dus ben ik opzoek naar iets wat ik daarvoor in de plaats kan geven (ze krijgen nu kip, eend en parelhoen)
[quote="Dagmar S"]
bekijken.
Ik zie staan dat je kalkoen voert, dat kom ik in de menu's niet veel tegen. Kunnen kalkoenkarkassen ook gegeven worden en zijn dat dan beginnersbot of toch meer voor de gevorderde hond.

[/quote]

Ehm nee, geen kalkoenbot, veels te scherp.
Daarom staat het vermeld bij het spiervlees. ;)
Ik geef dus kalkoenspiervlees.
Overigens vind ik je karkassen redelijk duur.
Bij Degomeat betaal ik voor goed bevleesde bio-kipkarkassen (2 stuks per kilo) € 1,65 per kilo.
Parelhoen kost daar €2,49 en gans 1,25 en beiden dus biologisch.
Je kan eens proberen samen met iemand te bestellen?
Ikzelf heb een klein opzetvriezertje alleen voor de hond en een halve lade van mijn eigen koelvriescombi.
Daar gaat precies voor 4 weken in.
En je kan natuurlijk ook plattere spullen bestellen, zoals lamsribben en zalmkarkassen.
Die nemen beduidend minder ruimte in dan bv. een hele gans. En het "stapelt" lekker.
kalkoen karkas vind ik persoonlijk te hard en wil nog wel eens versplinteren in scherpe stukjes
Ehm nee, geen kalkoenbot, veels te scherp
Oke, geen kalkoenbot, ga ik onthouden. bedankt.
Je kan eens proberen samen met iemand te bestellen?
Dat is een idee voor de toekomst, wil nu eerst zien dat ik een beetje "stabiel" menu krijg en er een beetje in soort bestelritme in krijg.
Zodat ik vroegtijdig weet wanneer ik weer iets nodig heb.
Ikzelf heb een klein opzetvriezertje alleen voor de hond en een halve lade van mijn eigen koelvriescombi
Heb nu voor de honden in gebruik 3 grote laden en 1 halve lade van een koelvriescombi en dan heb ik nog niet eens lamsvlees etc.
Ik hou van groot inkopen (doe ik ook voor mijzelf, nu dus even niet  ;)) zodat ik een goede basisvoorraad heb waar ik dan af en toe wat bij moet bestellen. Of als er een leuk aanbieding voorbij komt waaien.
Het lamsvlees wat ik kan bestellen is alleen te koop per 20 kg dus ja dan gaat het alweer snel met de beschikbare ruimte.  :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door