Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Ik bied het meerdere malen per dag aan als hij het niet wil eten, dus zo'n 3 keer.
Tsja je moet toch wat. Ik kan niet maar een halve week zitten te wachten tot hij eens iets eet.. En in 1 week niet eens 50% van zijn aanbevolen hoeveelheid op eet. Hij is goed op gewicht maar wil niet dat hij af gaat vallen, en al helemaal niet dat hij tekort krijgt.

Goed nieuws: heb vandaag even makkelijk menu gegeven, kippenrug, kipfilet en lamshart. Hij heeft zojuist alles in 1 keer opgegeten!  :D
Ik denk dat ik maar even moet wachten met eendkarkas bijvoorbeeld. Kip vleesbot eet hij altijd wel, eend heeft ie gewoon meer moeite mee.
Iemand nog een tip over orgaan? Nier en lever eet hij niet zo, ook niet als het 10 seconden gebakken is. Hart en pens uiteraard wel, maar dat alleen is niet genoeg. Anders toch eerst een gemalen orgaan mix geven?

Ik overweeg idd ook om deels kvv deels barf te doen, om zo te beginnen. Dan kan ik op de barf dagen de dingen voeren waarvan ik weet dat hij ze wel lust. En rustig laten wennen aan bijvoorbeeld eend.

Heb hem gister uit nood een schaal brokken gegeven, die had ik nog staan. Hij vond het heerlijk! Vandaag lekker aan de diarree!  :-\ reminder waarom ik geen wil brok voeren  ::)
Hylos schreef: Ik bied het meerdere malen per dag aan als hij het niet wil eten, dus zo'n 3 keer.
Tsja je moet toch wat. Ik kan niet maar een halve week zitten te wachten tot hij eens iets eet.. En in 1 week niet eens 50% van zijn aanbevolen hoeveelheid op eet. Hij is goed op gewicht maar wil niet dat hij af gaat vallen, en al helemaal niet dat hij tekort krijgt.
Goed nieuws: heb vandaag even makkelijk menu gegeven, kippenrug, kipfilet en lamshart. Hij heeft zojuist alles in 1 keer opgegeten!  :D
Ik denk dat ik maar even moet wachten met eendkarkas bijvoorbeeld. Kip vleesbot eet hij altijd wel, eend heeft ie gewoon meer moeite mee.
Iemand nog een tip over orgaan? Nier en lever eet hij niet zo, ook niet als het 10 seconden gebakken is. Hart en pens uiteraard wel, maar dat alleen is niet genoeg. Anders toch eerst een gemalen orgaan mix geven?

Ik overweeg idd ook om deels kvv deels barf te doen, om zo te beginnen. Dan kan ik op de barf dagen de dingen voeren waarvan ik weet dat hij ze wel lust. En rustig laten wennen aan bijvoorbeeld eend.

Heb hem gister uit nood een schaal brokken gegeven, die had ik nog staan. Hij vond het heerlijk! Vandaag lekker aan de diarree!  :-\ reminder waarom ik geen wil brok voeren  ::)
Je zit er nog minder op te wachten dat hij zijn hele leven een mutser blijft  ;)
Ze vallen echt niet zomaar om hoor en ze kunnen aardig wat hebben, laat je niet alteveel opvoeden hoor  ;)
Woody heeft een probleem met karkassen e.d het blijft steken en hij staat dan helemaal krom, doodeng. Ik pak hem bij zijn voorpoten en zijn rug tegen me aan en rek hem tot het verder glijdt. Ik durf hem dus niet meer iets groots te geven, alles wordt gesneden in stukjes van ongeveer 4 bij 4. wie heeft dit ook wel eens?
Woody eet vers/barft vanaf het afspenen, hij is bij mij geboren
Martine-Tom schreef: Je zit er nog minder op te wachten dat hij zijn hele leven een mutser blijft  ;)
Ze vallen echt niet zomaar om hoor en ze kunnen aardig wat hebben, laat je niet alteveel opvoeden hoor  ;)
Ja daar heb je ook gelijk in! Men is alleen wel strak bezig met percentages en menus en schemas. Lijkt dan wat krom als je hond ineens totaal afwijkt van het aanbevolene. Ik ga vrolijk verder hoor! Alleen dat orgaan moet ik echt iets op vinden. Neem aan dat alleen hart en pens niet voldoende is.
Hylos schreef: Ja daar heb je ook gelijk in! Men is alleen wel strak bezig met percentages en menus en schemas. Lijkt dan wat krom als je hond ineens totaal afwijkt van het aanbevolene. Ik ga vrolijk verder hoor! Alleen dat orgaan moet ik echt iets op vinden. Neem aan dat alleen hart en pens niet voldoende is.
Orgaan malen?
Hylos schreef: Ja daar heb je ook gelijk in! Men is alleen wel strak bezig met percentages en menus en schemas. Lijkt dan wat krom als je hond ineens totaal afwijkt van het aanbevolene. Ik ga vrolijk verder hoor! Alleen dat orgaan moet ik echt iets op vinden. Neem aan dat alleen hart en pens niet voldoende is.
Dat strakke is om een richtlijn te geven. En als je een kleine hond hebt, is een paar gram verschil al veel. Dat is bij een grote hond niet zo.

Als je hond nu niet te mager is, dan zou ik de zorgen om tekorten en afvallen mooi even aan de kant zetten. Hoe meer zorgen jij je maakt, hoe maller het gaat worden. Geef jezelf twee weken om streng te zijn.

Ik zou, als hij vandaag bijvoorbeeld weigert, hem vandaag en morgen geen eten meer geven. Laat hem maar weer eens honger krijgen op jou innitiatief. En dan overmorgen aan het einde van de dag geef je hem een halve dagportie. Eet hij dat op? De dag er na een wat grotere portie en de dag daarna een normale portie. Niet met al te veel moeilijk eten erin, dat bouw je later weer op.
Eet hij niet? Na vijf minuten weghalen en morgen weer een kans. Niet drie keer per dag gaan leuren, daar wordt het groots en belangrijk van. Hoe meer aandacht en fratsen je uit gaat halen, hoe moeilijker hij wordt.

Kijk, als je hond mager is, of van een slecht menu af komt, dan kan ik je zorgen begrijpen. Maar hij is nu voldoende doorvoed op een menu van vers vlees. De basis is dus gewoon prima. Tekorten bouwen zich niet op in een paar dagen en afvallen is ook geen ramp, hij kan namelijk ook weer aankomen. Wel opletten of er niet ook andere symptomen zijn. Het meest waarschijnlijke is dat hij gewoon mutst, maar als hij ook andere dingen laat zien dan is het zeker belangrijk ook de medische kant te laten bekijken. Of bij een dierenarts die niet gelijk met een speciaal brokje aan komt, of met stevige schoenen, zodat je tegen die adviezen bestand bent. 

Mijn nuchtere 2 cents, al snap ik je zorgen best heel goed hoor!
Kaela schreef: Dat strakke is om een richtlijn te geven. En als je een kleine hond hebt, is een paar gram verschil al veel. Dat is bij een grote hond niet zo.
Nog even een aanvulling daarop: Oscar, vergelijkbaar formaat met jou hond volgens mij, eet tussen de 700 en 1200 gram op een dag, met uitschieters tot ruim 1,5 kilo. Hij heeft periodes dat ie makkelijk dikker wordt, maar vaker periodes dat ie erg dun wordt. Ik hou wél de verhoudingen tussen bot, spier en orgaan in de gaten.
Kaela schreef: Nog even een aanvulling daarop: Oscar, vergelijkbaar formaat met jou hond volgens mij, eet tussen de 700 en 1200 gram op een dag, met uitschieters tot ruim 1,5 kilo. Hij heeft periodes dat ie makkelijk dikker wordt, maar vaker periodes dat ie erg dun wordt. Ik hou wél de verhoudingen tussen bot, spier en orgaan in de gaten.
Dat dus  ;)
Ik zou kleinere porties maken, zeg 1/3e vd dagportie en die aanbieden tot ie het eet en pas daarna een nieuwe portie aanbieden, orgaan zouik mengen en malen zodat wat ie eet iig in verhouding is  ;)
En laat dan maar honger krijgen hoor, krijgen ze niks van , behalve trek  :biggrin2:
Verder zou ik het wel in een vorm aanbieden die hij aangenaam vind. Zeker als hij ook al moeite heeft met bepaalde smaken.

De organen zou ik inderdaad mengen.  Zodat hij alles binnen krijgt.

Maar als hij nu taai vlees lastig vind, snijdt je dat gewoon toch in blokjes. Als hij karkassen lastig vind om te eten, snip je die toch over de ruggengraad zodat je platte stukken krijgt. Desnoods mep je ze nog even als hij slecht kauwt.
Maar hij moet wel leren knagen als je niet je hele leven vleesbot wil staan malen.
Het is even wennen voor zo'n hond, maar eens het kwartje valt, moet hij dat toch leuk gaan vinden.

Katten zijn geboren miepers en hier heb ik bij bepaalde zaken ook verschillende strategiën voor de verschillende katten. 
Ik heb een kat die erg schrokt, dus die krijgt alles in zo groot mogelijke stukken want dan duurt het zo lang mogelijk voor hij het binnengeslikt krijgt.  Dat geeft een voldaner gevoel voor hem en het wordt fijngekauwd ipv in stukken ingeslikt. Vooral bij vleesbot maakt dat verschil.

Maar mijn kleine meisje die geeft het bij een taai stuk na een tijdje ook op. Ze heeft er dan al een tijd aan staan knagen en vind het dan wel welletjes. Dus die snijdt ik gewoon in iets kleinere blokjes (die ze dan nog steeds in 4-5 stukjes knaagt hoor) zodat ze er zich meer man op ziet.  Hard vleesbot wordt voor haar gemept, zodat ze er minder werk mee heeft. En eendennek vond ze dan nog steeds lastig waardoor ik die maar gaan malen ben.  Eenvoudiger voor ons allebei (ook minder stress voor mij), meer rust bij het eten en ze knaagt nog genoeg op haar spiervlees voor haar tanden.

Maar als ze iets niet eet omdat ze gewoon geen zin heeft in vb haas vandaag. Dan krijgt ze het de volgende dag gewoon terug.
En dan eerst enkel dat hoor, want anders eet ze natuurlijk mooi wat er voor de rest ligt en laat ze de haas alsnog liggen.  Pas als dat stuk haas helemaal op is krijgt ze iets anders.  Ik maak trouwens steeds een extra bakje al klaar met haar portie die ze normaal op dat moment zou krijgen. Als haar haas dan op is, krijgt ze dat nieuwe meteen als soort van beloning. Ze weet dat nu dus ook wat de bedoeling is: dat ze het niet lekkere eerst moet eten, en dan wel lekkers krijgt. 
Dus ik biedt haar vlees wel in een handige vorm aan, zoals zij dat het aangenaamst vind en om haar wat te helpen, maar opeten moet ze het nog steeds. 

Bepaalde zaken lusten ze echter gewoon echt niet. Dat kan he.
Zoals die lever en nier bij jouw hond. Het kan aan de structuur of aan de smaak liggen.  De structuur kan je wat aan doen (vb fijnsnijden zodat er niet op gekauwd hoeft te worden), smaak is lastiger.  Je kan ze wel aan de smaak laten wennen door het te mengen (of te laten marineren) met iets lekkers en eventueel de verhouding lever steeds opdrijven.  Zo heb ik het bij Kleintje ook moeten doen bij lever in het begin.  Nu moet het enkel nog bij hazenlever; kip, eend en konijn eet ze gewoon zo.
Het kan echter dat ze het ook na wennen met lekkere mengeling er nog steeds niet van moeten weten. Dan lusten ze het gewoon echt niet graag. Dat kan he. En dan zit er denkelijk niets anders op dan het gemengd met wat lekkers te blijven geven.  Maar dat gaat dan over een paar zaken, niet over hele maaltijden he!
Bij Kleintje is dat dus hazenlever en zalm ook.  Dat lukt ook niet meer in zuivere smaak.
Bij Luis is dat hert, paard, rund enz.... Maar dat koop ik gewoon niet meer, keus genoeg voor andere dieren die ze wel gewoon vlot eten.  De andere twee katten waren er ook niet zo gek van.
Je moet het echter wel een aantal keren proberen eer je weet of je hond het werkelijk niet graag lust of gewoon het niet kent of liever wat anders wil. Want in de laatste twee gevallen mag je niet toegeven of je krijgt een heel kieskeurige hond.

Ik vind wel dat je voor je ogen moet houden wat je wil bereiken:  je wil dat je hond alles eet wat hij nodig heeft en voldoende variatie met plezier kan eten.  En dat hij zo vlot mogelijk eet.
Je wil hem niet onnodig pesten of zo he.
Het is alleen voor zijn eigen goed dat hij nu even alles leert eten. Dat maakt het zijn verdere leven aangenamer voor iedereen.
Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Ik begrijp dat het niet zo erg is als ik wat minder krampachtig doe.  :biggrin2:
Hj begon nu ook al met overgeven. Geen idee of het aan het feit ligt dat hij ander eten krijgt.

Ik zoek nu het eten uit wat hij wel opeet, om zo maar ergens te beginnen. Dat is qua bot voornamelijk kip en eendennek, omdat dat zachter en kleiner is. Ik hou het wel voor hem vast, soms eet hij het ook zelf op. Qua orgaan nu even alleen lamshart en pens en qua spiervlees, rund, kip en kalkoen.

Ik kan wel een dure vleesmolen kopen, maar ik probeer het eerst zo op te bouwen. Wie weet eet hij over een maand het eendkarkas op.

Daarnaast heb ik toch even wat kvv gekocht aangezien hij nu al af begint te vallen en dat wil ik niet. Hij krijgt vrij veel beweging dus je ziet het vrij snel.
Misschien een idee om de konijnenmix door de kvv te mengen? Zodat hij aan de smaak kan wennen.
Je kunt ook kvv geven en dan blokjes spiervlees erbij. Zodat het stapje voor stapje normaler voor hem wordt. En bij kvv die hij heel lekker vind een klein beetje in kleine stukjes het soort orgaan wat hij niet lekker vindt. Dat soort creativiteit is prima om hem aan het eten te krijgen, veel beter dan vasthouden ed.

Succes!
Dankjewel, dat ga ik gewoon doen!  :)
Dan 2 dagen barf wat hij wel eet en de rest kvv met orgaan en spiervlees erdoor wat hij nu niet lust.

Had vorige week dinsdag een tuigje voor hem gekocht. Pastte nét als je het op het aller strakst zet. N zit er al weer meer ruimte in. Wat vallen ze toch snel af dan.  :-X heeftie de laatste dagen ook wat meer beweging gehad dan normaal. Maar ik vind dat maar niks.

Nouja, komt uiteindelijk vast helemaal goed  met die kleine etter :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door