Ik ben het zowel met Hitam als met Alba eens.
In mijn ideale wereld kwamen alle pups van goede en verantwoorde fokkers. Fokkers die nadenken over wat ze doen, verder denken dan alleen dit ene nest. Fokkers die gezondheid en de toekomst in hun gedachten hebben, samen met liefde voor hun ras en hun honden. En die fokkers steken dermate veel tijd, geld en moeite in de fokkerij, dat ik er geen moeite mee heb dat een pup geld kost en ook niet dat een fokker iets overhoudt aan een nest. Daar kunnen de volwassen honden van gevoed worden, shows van gelopen, sporten beoefend enz en als je dat in je plaatje mee neemt, dan geloof ik nooit dat je kostendekkend kan fokken.
Herplaatsers hou je altijd. Ook mensen die super doordacht een hond aanschaffen kunnen voor verassingen komen te staan. Niemand kan garanderen dat je je hond(en) tot hun dood goed verzorgen en houden kan. Dus, in mijn ideale wereld, is er een goed systeem voor herplaasters. Via de fokkers, via rasverenigingen of via iets als asiels, maar dan gestructureerder en diervriendelijker.
Ik ben iemand die voor herplaatsers gaat. Toen wij aan een hond toe waren, kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om 500 tot 1000 euro te gaan betalen voor een levend wezen dat op het moment van de keuze nog niet eens op de aarde rondliep, terwijl er zo vreselijk veel herplaatsers zijn. Want mijn ideale wereld bestaat niet en er zijn vele malen meer herplaatsers dan er zouden moeten zijn.
Dus zijn wij voor een herplaatser gegaan. En daar hebben we ook voor betaald, want ik vind het niet meer dan logisch om (een deel van) de opvangkosten te vergoeden. Doe je dat niet, dan is er al snel geen opvang voor honden meer en waar moeten ze dan heen? En uiteindelijk zijn we aan Oscar vele malen meer geld kwijt, dan we ooit aan een gezond gefokte pup kwijt zouden zijn geweest. Dan reken ik niet de normale voerkosten, maar gedragstherapie en training en nu zijn heup. Het was dan ook niet een kwestie van goedkoper uit willen zijn, want bij een herplaatser met onbekende afkomst loop je het risico op dit soort dingen. Het was voor ons meer een kwestie van waar geven we ons geld aan uit.
Voor mij bestaan er dus eigenlijk maar 2 manieren om aan een hond te komen: van een goede fokker of een herplaatser. En beide opties zijn voor mij even prima en ik vind zeker de een niet beter dan de ander. Maar kopen uit de broodfok, kopen uit nestjes die zomaar voor de leut gefokt zijn, zoeken naar wat goedkoops op marktplaats omdat je een goede fokker te duur vindt, nee dat gaat er bij mij niet in. Je koopt niet alleen die pup. Je koopt in feite ook een stukje verantwoordelijkheid in de gezondheid en het welzijn van de ouderdieren. En natuurlijk zullen er gelegenheden zijn waarbij dat prima in orde is en er lagere prijzen gehanteerd worden. Maar de trieste waarheid is, dat dit meestal gewoon niet zo is. En ja, wat is dan een goede fokker? Sommigen herken je zo, sommigen moet je beter voor zoeken, soms denk je een goede te hebben en blijkt het niets te zijn. Dat is ook niet zwart-wit en ik vond dat als potentiele pupkoper ook heel moeilijk. Hoe kun je het kaf van het koren onderscheiden?