Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Do
een paar dagen geleden een discussie hier over op FB

omdat ik niet uit mijn worden kon komen
citeer ik van iemand anders
"Als je het boekje de vroege opvoeding van een retrieverpup leest is door Amerikaanse onderzoekers aangetoond dat het beste tijdstip om het nest te verlaten voor een pup precies 7 weken is. Bij de fltacoat is de puppytest 2 dagen voor 7 weken tot 2 dagen na de 7 weken de beste tijd. Aan de hand van de test die door de meeste fokker swordt gedaan, worden de pups dan geplaatst en zullen dan meestal rond de 8 weken weg gaan. "

hier gaan ze dus weg tussen de 7 en 8 weken
hier vertrekken ze vanaf 7 a 7,5 weken , normaal gaat de laatste bij zijn nieuwe baasje op 8,5 weken zijn , ik bekijk het gedragsmatig . vanaf 8 weken maken ze bij wijze van spreken een wereldreis maken...
hier worden de pups ook vanaf 3,5 a 4 weken al door de dag verhuist naar een ren in de garage en daar kunnen ze op eigen tempo naar buiten voor hun eerste verkenning , pups van die leeftijd moeten dan niet constant binnen zitten , ze zijn rijp voor de buiten al een beetje te verkennen en de meeste vinden het geweldig.. en vanaf 6 weken ga ik al naar de school van mijn dochters , al eens kennis maken met de kleinste kindjes in de klassen.
er zullen altijd wel rassen zijn die meer tijd nodig hebben
wij mogen ze zelfs niet voor de 8 weken plaatsen als je via de club fokt.
en dat vind ik volkomen normaal, als ik zag wat voor hummeltjes het nog waren met 7 weken zou ik dat nooit doen het waren echt nog baby s. in die laatste 2 weken hebben ze zo ontzettend veel geleerd! ook om meer op zichzelf te staan, en terughoudend? nee dat zijn ze geen van allen
Hier ook een retriever pup, was 7 weken en 4 dagen, totaal geen gegil gehad, wel ruim een week beneden geslapen maar het ging zo goed, is nu ruim 11 weken en al helemaal zindelijk. Ik heb een heel zelfverzekerd teefje, en niet de indruk dat ze te snel is weg gegaan bij mama. Is inmiddels al 4 x naar puppyles geweest.
Angelique schreef: Ik vind tussen 8 en 9 ook een mooie leeftijd. Klokslag 7 weken vind ik erg vroeg.
Daar sluit ik mij geheel bij aan, vroeg genoeg immers.
Laatst gewijzigd door Boef op ma 27 mei 2013, 02:55, 1 keer totaal gewijzigd.
saluki schreef: bij mij absoluut niet voor negen weken liever tien. de moeder leert ze zoveel dat kun je ze als mens niet bijbrengen
ja daar ben ik het mee eens, al zijn er ook teven die zich op die leeftijd nauwelijks meer met de puppen bemoeien.
Kyra heb ik mogen ophalen met 9 weken. De fokker wilde dat zo. Tuurlijk als pupkoper wil je zo snel mogelijk van jouw pupje genieten thuis, maar wat is een week op een hondenleven? Moeders kan de pups nog fijn even een weekje opvoeden ;)

Duster kon wegens omstandigheden pas met 9 weken het nest verlaten (of 1-2dagen eerder, maar in ieder geval was hij ruim 8 weken) en daar had ik ook totaal geen moeite mee.
Beide honden hebben niet lopen janken oid. toen ze bij ons waren. Ze waren er gewoon aan toe om moeder te verlaten.

Mijn zus heeft haar hond véél te vroeg op mogen/moeten halen. De pupjes waren 6 weken oud :-X
Haar pupje heeft een hoop kabaal in de auto gemaakt, thuis aangekomen een hele poos lopen janken/jammeren/piepen. En dat was een wereld van verschil tegenover die 2 van mij.
Kaio schreef: Volgens mij is dat boekie van MG al best oud, weet niet of ie er nog steeds zo over dennkt?
Van de rasvereniging van de newf mogen de pups pas weg met 8 weken en ten minste 6 kg (dit nadat er ergens op 6 weken met 3 kg zijn weggegaan zoiets)
Voorheen had ik ze dus met bijna 8, en 7,5 weken en de laatste was eerder tegen de 9 weken. De laatste was wel de grootste baby, had ook meer gemis, maar dat kan ook gewoon komen doordat hij het bij de fokker en zijn mama zo goed had.
8 weken en 6 kg is dat niet heel weinig voor een Newf? De onze wegen al rond 5 kg en meestal meer op 8 weken.
kaszi schreef: 8 weken en 6 kg is dat niet heel weinig voor een Newf? De onze wegen al rond 5 kg en meestal meer op 8 weken.
Newfs wegen op 8 weken zo'n 8 kilo. Er staat ook minimaal 6 kg. ;)
6 weken oud en 3 kg zwaar is voor een Newf véél te vroeg en vooral véél te klein.
kaszi schreef: 8 weken en 6 kg is dat niet heel weinig voor een Newf? De onze wegen al rond 5 kg en meestal meer op 8 weken.
-Saskia- schreef: Newfs wegen op 8 weken zo'n 8 kilo. Er staat ook minimaal 6 kg. ;)
6 weken oud en 3 kg zwaar is voor een Newf véél te vroeg en vooral véél te klein.
klopt, hier was Kaio met bijna 8 weken 10,5 kilo, was wat dikker, Maci 7,5 weken en maar 7,5 kilo was wat magertjes, en Fozzy was 8,5 weken en iets van 12 kg, maar Fozz was best een buffelpup met bijnaam bigfoot.

en ja met 6 weken en iets van 3 kilo had het nest ook iets met ziekte, heel simpel dan houd je ze langer aan totdat ze wel genoeg gesterkt zijn.
Dus met 8 weken 6 kilo wegen is voor een newf echt geen vreemde eis nee.
Kaio schreef: klopt, hier was Kaio met bijna 8 weken 10,5 kilo, was wat dikker, Maci 7,5 weken en maar 7,5 kilo was wat magertjes, en Fozzy was 8,5 weken en iets van 12 kg, maar Fozz was best een buffelpup met bijnaam bigfoot.

en ja met 6 weken en iets van 3 kilo had het nest ook iets met ziekte, heel simpel dan houd je ze langer aan totdat ze wel genoeg gesterkt zijn.
Dus met 8 weken 6 kilo wegen is voor een newf echt geen vreemde eis nee.
:) Ik ben natuurlijk tevengewichten gewend. Die zijn wat minder zwaar, ook als pup. Zowel Bree als Dommelsch waren zo'n 9 kg op 8 weken en zéker niet te dun. :P
Hier waren de beertjes met 8 weken tussen de 10 en 12 kilo. Onze gekochte exemplaren waren ook alle 10 of meer. Over vier weken eens kijken wat babybeer is.

De beren allemaal met acht weken gehad, de retrievers met zeven. Ik heb daarin geen verschil gemerkt in gedrag. Behalve dan dat je wat meer tijd hebt voor de noodzakelijke kennismakingen zonder te veel pubertijd. Ons eigen nest is een reu voor acht weken weggegaan, paste veel beter en was er aan toe, een met negen weken en de rest met acht weken en twee dagen. Die hebben eerst hier oliebollen gegeten.
Owen was precies 7 weken en 5 dagen toen ik hem mocht meenemen. Hij en 1 van zijn zusjes gingen op dezelfde dag verhuizen, 2 zusjes een dag later en nog 2 zusjes nog een dag later. Choopy kreeg haar hondje Djessy dus precies met 8 weken mee naar huis. Owen heeft even geschreeuwd in de auto en ging daarna lief slapen.

Thuis liep hij het huis zelfverzekerd binnen na volledig besnuffeld te zijn door de herders. Gaf al aan wanneer hij moest plassen maar wist niet waar hij naartoe moest... :), en is nu met 10 weken vrijwel zindelijk. Af en toe een ongelukje omdat de deur nog op het nachtslot zit.... :-[

Ook slaapt hij vanaf de eerste nacht door, bench training heeft hij bij de fokker al gehad en meneertje liep kwispelend achter het lekkers aan de bench in.
Hij was en is een zelfstandig mannetje (en als er iets eng is zoekt hij dekking tussen mijn voeten) die weet wat hij wil maar ook zelf zijn rust neemt; als hij moe is gaat hij ergens op, onder of in liggen ...Ik laat hem dan even liggen en breng hem daarna naar zijn slaapplaatsje

Ik denk dat het per hond en mogelijk per ras verschilt wanneer ze eraan toe zijn om het nest te verlaten, Owen was er iig helemaal klaar voor.

Ik ga na 17 juni dat boek wel eens helemaal doorspitten en kijken wat MG allemaal beweerd...;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door