Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Erna schreef: Ik denk dat niemand dat echt kan zeggen. Het is maar net waar je de lat legt denk ik.
ja, dat denk ik ook!

welk 'product' verwacht je, wat biedt iemand je.....

katzels hier Devon en Cornish (om toch on-top te blijven),
gaan via goede fokkers (testen-% inteeld-karakter-show)
voor zo'n 700 eurie,
en ook al zijn de jongens hier 2-hands, ik weet wel wie de fokkers zijn, en al de tests en ouderparen zijn beschreven, voor mij toch wel belangrijk!
(en neej, je kan geen ongelukkige wendingen (forl-fip) afwenden op de fokker, maar als er dit soort ongemakken voorkomen ist fijner om met een goede fokker tot afspraken/.../meldingen te komen)
Lizzy schreef: Ik snap ook wel dat mensen kriegel worden wanneer fokkers maar roepen "oh nee, ik verdien nooit aan mijn nestje" en dan met lijstjes aan komen waar "kosten telefoneren potentiele pupkopers" en "verwarming 4 weken op 22 graden op staan" zelfs op opvoeren. En bij 3 nesten die ze met 1 en dezelfde teef de HD kosten opvoeren. En met droge ogen durven beweren dat ze niet verdienen aan een nest van 8 pups waar ze 1000 euro per pup voor vragen. Maar er roepen hier nu ook weer mensen dat "wij fokkers" de mensen naar de broodfokkers jagen en dan zou ik zo graag willen weten hoe ze denken dat het er bij de gemiddelde fokker aan toe gaat. Ik krijg bij sommige opmerkingen werkelijk het gevoel dat pupkopers eerder in termen van "het kopen van een product" denken dat de gemiddelde fokker..... En dat verbaast me dan. Ik hoop dat geen van mijn pups naar mensen toe zijn gegaan die er heimelijk zo over denken, over 'het product' dat zij bij mij hebben gekocht.
Het verbaasd mij helemaal niets. De rashond wordt al jaren gezien als een product. Door 'fokkers' die er geld aan willen verdienen (want laten we niet ontkennen dat er ook fokkers zijn die fokken voor het geld, ook zonder schuren vol stamboomloze honden) maar ook door de kopers.
Kopers zijn over het algemeen bereid om meer voorbereidend werk te doen voor een nieuwe auto of wasmachine dan voor een hond.
En aangezien de verantwoordelijkheid die een koper heeft nog altijd wordt geminimaliseerd en weggewoven, door instellingen als Dier&Recht en zoals in Belgie met dat wetsvoorstel, hebben kopers minder en minder het gevoel dat zij ook eens hun voorwerk moeten doen.
Nadia schreef: Waarom zou je transparantie moeten hebben in de kostprijs? Heb ik toch ook niet als ik de schilder laat komen die 20 euro de vierkante meter rekent.. Als ik het er niet mee eens ben ga ik naar een ander.

Pup kopen is nog altijd een luxe, en geen recht..
Als jij het gevoel hebt dat 20 euro teveel is, ga je inderdaad naar een ander. Als hij kan toelichten waarom de prijs zo is, begrijp je waarschijnlijk waarom het 20 euro is en betaal je het wellicht graag.
Ach een pup kopen zonder stamboom die niet van een goede fokker komt, dat doe je 1X, hebt er heel veel "plezier" van en doet het nooit weer. :-\ Ik houd zielsveel van mijn hondje en zal dat ook blijven doen, maar had ik geweten wat ik nu weet dan was ik er echt nooit aan begonnen. :-[
Mijn eventueel volgende corgi gaat van een fokker komen die al heel wat jaartjes fokt en weet waar ie mee bezig is, die een combinatie maakt waarvan ie weet waarom ie em maakt en niet vanwege de leuke kleurtjes die dat geeft. En van mij mag ie minimaal de helft van de inkomsten gewoon als winst hebben. Helaas in de corgiwereld zijn er heel veel mensen die een teefje kopen met stamboom en er leuk een nestje mee doen, er worden pups met problemen geboren en dan wordt er met dat teefje niet meer gefokt, maar de pupeigenaar zit wel met een zieke hond die op jonge leeftijd eigenlijk al niet meer mee kan. Ik word daar zo verdrietig van.
Ik heb niet alles gelezen maar kom even terug op de basis vraag:
Ruwhaar Dwergteckel: divers maar rond 900 euro
Pbgv: vastgesteld op 950 euro

Hoop aan onze nestjes iets over te houden maar dat wordt bij de Teckeltjes best lastig (weinig pups) en bij de Petits ligt dat ook volledig aan de nest grootte. 2 is normaal maar 8 ook. En dan is t maar net hoe alles komt qua d.a. Kosten etc. Ik vind het persoonlijk ook wel jammer dat het 'not done' lijkt te zijn om als fokker iets te verdienen aan pups. Waarom niet? Je zet een mooi, kwalitatief 'product' neer, het is hard werken - daar mag je toch wat aan verdienen? Waarom zou ik alleen uit de kosten moeten komen? Snap dat niet zo. Ik vind het ook niet erg als men zijn brood ermee verdient. Bijv. Meerdere rassen en div nestjes per jaar. Zo iemand kan vreselijk goed voor zijn (meerdere) honden zorgen en per hond gezien hetzelfde doen als een fokker met 3 honden. Maar ook hier wordt altijd meteen negatief naar gekeken. Ik ken iemand die bewust en op de goede manier van het fokken haar werk heeft gemaakt. En daar hebben ze het echt prima!
Onze andere dierenhobby, de paarden, doet daar niet zo moeilijk over. Het gros fokt een veulentje in de hoop het leuk te verkopen. Er wordt nu vele malen minder gedekt, omdat de veulens simpelweg minder opleveren nu het crisis is. Iedereen zegt dat ook eerlijk.
Denk dat de mnsen die nog nooit hebben gefokt het hardste schreeuwen over de verdiensten.
Ik heb in 2011 alles opgeschreven om voor mezelf een beeld te vormen. Ja, het was het beruchte lijstje. Inclusief nieuwe werpkist en sectio geen cent aan overgehouden. Maar zoals ik vaker zeg, het is een afwijkend gen wat je er toe drijft om te fokken. Het zijn ook heel veel zorgen en het gaat niet allemaal van een leien dakje. Ook zonder mastitis wat we hier op het forum nu twee keer zien heb je andere dingen waar je wakker van kunt liggen.
Zo had ik een pupje waar we alles aan hebben gedaan maar die het na 2 weken toch niet redde. Ja, zelfs het laten inslapen kost geld.....
Maar niemand hoeft een pup van een bepaalde prijs te kopen. Het is helemaal vrije keus net zoals de keus die ik heb gemaakt om honden uit het buitenland te importeren voor mijn ideale plaatje van de fokkerij. Die hebben aanmerkelijk meer gekost dan de meeste prijzen die ik hier voorbij zie komen.
Zo bepaal ik ook mjn prijs en probeer heel streng nieuwe eigenaren te selecteren. Als het goed voelt wordt de pup gegund en dan moet je er nog voor betalen ook.
Erna schreef: Ik denk dat niemand dat echt kan zeggen. Het is maar net waar je de lat legt denk ik.

Wat ik gek vindt is inderdaad dat iedereen schande roept van verdienen aan een nest pups maar wel verwacht dat een fokker van alles en nog wat doet met de ouderdieren en pups. Kennelijk realiseren veel mensen niet dat ook fokkers overal voor moeten betalen en dat het feitelijk heel hard werken is met een nest pups. Omdat een hond kopen ook voor een groot deel emotie kopen is vind men dat een fokker het ook maar voor liefdewerk en oud papier moet doen.

Ze zien die bloed, zweet en tranen niet. En laten we eerlijk wezen Liz, gezien het werk wat jij in de pups hebt gestoken met alle omstandigheden zou het zo gerechtvaardigd zijn wanneer je minimaal 2000 euro voor de pups had gevraagd en dat was nog redelijk onderbetaald geweest denk ik.
Tsja aan dieren mag je klaarblijkelijk gewoon niks verdienen, dat merk ik op m'n werk ook.
Niemand die zeurt dat een pottenbakker zoveel verdient aan een keramieke asbak, maar aan hondjes fokken mag je niks overhouden.
Jantina schreef: Ik vind het ook niet erg als men zijn brood ermee verdient. Bijv. Meerdere rassen en div nestjes per jaar. Zo iemand kan vreselijk goed voor zijn (meerdere) honden zorgen en per hond gezien hetzelfde doen als een fokker met 3 honden. Maar ook hier wordt altijd meteen negatief naar gekeken. Ik ken iemand die bewust en op de goede manier van het fokken haar werk heeft gemaakt. En daar hebben ze het echt prima!
Onze andere dierenhobby, de paarden, doet daar niet zo moeilijk over. Het gros fokt een veulentje in de hoop het leuk te verkopen. Er wordt nu vele malen minder gedekt, omdat de veulens simpelweg minder opleveren nu het crisis is. Iedereen zegt dat ook eerlijk.
Persoonlijk zou ik het zelf absoluut niet willen. Omdat ik denk dat je als fokker, wanneer je er ook afhankelijk van bent qua opbrengsten, toch andere keuzes gaat maken dan wanneer dat niet óók een doel is. Er zijn vast mensen die daar prima mee kunnen omgaan en het is niet dat ik mezelf zou zien veranderen in een of andere geldwolf ;) maar ik zou het niet willen.
Ik zeg dus niet dat zo'n fokker een slechte fokker is, of dat de honden het daar slecht hebben. In bepaalde opzichten kan het zelfs een flink voordeel zijn. Zo iemand kan zich helemaal richten op uitzoeken van lijnen, informatie verzamelen ed. In vergelijk met de 'we kopen een teef en we gaan lekker fokken met de dichtstbijzijnde reu die A heupen heeft', zou ik het wel weten! Maar ik denk wel dat pupkopers daar minstens even kritisch naar moeten kijken als naar pure hobbyfokkers.
Ik denk niet dat het zozeer is dat mensen vinden dat je aan het fokken van hondjes niks over mag houden. Het is meer dat veel fokkers altijd zelf stellig beweren dat ze er niets op verdienen. Bij paarden wordt er gewoon eerlijk gezegd dat ze er op willen verdienen als dat kan. Gezien het werk wat een nest pups is als je het doet zoals het hoort mag er best op verdiend worden. Maar ben daar dan eerlijk over. En in mijn ogen moet het eindproduct belangrijker zijn dan de verdienste en ook het verschil in prijzen tussen de rassen vind ik zelf absurd. Kijk inderdaad naar bijvoorbeeld een dogachtige die veel pups krijgen gemiddeld en die rond de 1000 euro kosten en een teckel die hele kleine nestjes heeft en ook nog eens maar zo'n 800 euro kost.
*Dorothea* schreef: Tsja aan dieren mag je klaarblijkelijk gewoon niks verdienen, dat merk ik op m'n werk ook.
Niemand die zeurt dat een pottenbakker zoveel verdient aan een keramieke asbak, maar aan hondjes fokken mag je niks overhouden.
Klopt en dat irriteert zo nu en dan best. Dan krijgen we weer volksstammen die gaan roepen: Het is jouw keuze om een nestje te fokken. En ook dat klopt maar het is ook de keuze van een hondeneigenaar om een hond te kopen. En dus vind ik dat er best iets tegenover mag staan. Naast het feit dat ik 8 weken (en soms langer) lang mijn huis open stel voor iedereen die langs wil komen met schoonmoeders, buren en andere aanverwanten ben ik ook beschikbaar voor de meest uiteenlopende vragen de komende 14 jaar. Ik weet zeker dat de verkoper van mijn wasmachine niet 14 jaar lang kosteloos voor mij klaar staat om maar eens een idiote vergelijking te gebruiken.

Ik denk echt dat we af moeten van de verwachting dat een nestje fokken kostendekkend moet zijn. Dat een fokker er niets aan mag overhouden. Dat mag hij of zij best en het is aan de markt om te bepalen of ze wel of niet de prijs willen betalen.
Lizzy schreef: Ik krijg bij sommige opmerkingen werkelijk het gevoel dat pupkopers eerder in termen van "het kopen van een product" denken dat de gemiddelde fokker..... En dat verbaast me dan. Ik hoop dat geen van mijn pups naar mensen toe zijn gegaan die er heimelijk zo over denken, over 'het product' dat zij bij mij hebben gekocht.
Ik kan me voorstellen dat je dit gevoel heb bij de opmerking van agnesp, maar voor de rest heb ik niemand zien beweren dat niet voor een pup betaald mag worden.......
Wat is acceptabel en wat niet meer, geen idee... Ik kan me een beetje een voorstelling maken van het vaak genoemde lijstje en wat daar wel of niet op zou moeten staan, boeit me eigenlijk ook niet. Als je gewoon logisch nadenkt dan weet je dan een fokker die goed bezig geld uitgeeft om de kans op gezonde pups zo groot mogelijk te maken. Dat is het voorwerk zeg maar, dat kan je denk ik ook nog wel redelijk in een lijstje zetten, maar het werk wat een fokker er aan heeft, dat staat denk ik niet in verhouding tot wat je er aan overhoudt, als je het omrekent naar een arbeidsloon.

Gaat het allemaal vlekkeloos dan zal je er wat meer aan overhouden, gaat het allemaal niet zo soepel dan leg je er geld op toe, risico van het  "vak".
Ik ga er hierbij uit van de bedragen die hier toch vrij veel genoemd worden 800-1000 euro voor een pup met een gemiddeld nestgrootte, maar fokkers die 2000 euro voor een pup vragen houden er naar mijn gevoel dan toch wel erg veel aan over.
Logisch, als je een ras fokt wat altijd kleine nesten heeft, dan ligt de prijs wat hoger, niet meer dan normaal.

Persoonlijk zou ik niet het risico willen lopen dor een pup uit een gelegenheidsnestje aan te schaffen, als beide ouders niet getest zijn neem je toch een risico dan heb je misschien een goedkope pup, maar welke kosten of verdriet krijg je nog in de toekomst, als je hondje toch een erfelijk ziekte blijkt te hebben.
Laatst gewijzigd door M@rina op zo 26 mei 2013, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Alba schreef: Persoonlijk zou ik het zelf absoluut niet willen. Omdat ik denk dat je als fokker, wanneer je er ook afhankelijk van bent qua opbrengsten, toch andere keuzes gaat maken dan wanneer dat niet óók een doel is. Er zijn vast mensen die daar prima mee kunnen omgaan en het is niet dat ik mezelf zou zien veranderen in een of andere geldwolf ;) maar ik zou het niet willen.
Ik zeg dus niet dat zo'n fokker een slechte fokker is, of dat de honden het daar slecht hebben. In bepaalde opzichten kan het zelfs een flink voordeel zijn. Zo iemand kan zich helemaal richten op uitzoeken van lijnen, informatie verzamelen ed. In vergelijk met de 'we kopen een teef en we gaan lekker fokken met de dichtstbijzijnde reu die A heupen heeft', zou ik het wel weten! Maar ik denk wel dat pupkopers daar minstens even kritisch naar moeten kijken als naar pure hobbyfokkers.
Ik ben het volledig met je eens dat iets overhouden aan een nest niet het doel op zich moet zijn. Het doel moet nog steeds kwalitatief goede en gezonde honden fokken. Dat je daarnaast zo nu en dan best iets overhoudt aan een nest is mooi meegenomen. Ik denk dat we ook allemaal de andere kant kennen.
Volgens mij heeft niemand er problemen mee dat er wat verdient wordt.
En wat is verdienen? Hoeveel tijd en energie steek je er wel niet in? Mijn werkgever betaald een beter uurloon, dat weet ik zeker ;)

Waar het denk ik omgaat zijn de prijzen van 2000€ en meer... Is dat niet buiten proporties??
Mijn honden zijn mn hobby en met mn hobby hoef ik geen geld te verdienen....maar de hobby  een beetje kunnen bekostigen door dekgeld (en voor fokkers nestopbrengst) vind ik prima....en ik geloof niet dat pupeigenaren/kopers daar problemen mee hebben.

Diegene die dat wel hebben kopen een look-a-like. Daar doe je weinig aan ben ik bang.
Jantina schreef: Ik heb niet alles gelezen maar kom even terug op de basis vraag:
Ruwhaar Dwergteckel: divers maar rond 900 euro
Pbgv: vastgesteld op 950 euro

Hoop aan onze nestjes iets over te houden maar dat wordt bij de Teckeltjes best lastig (weinig pups) en bij de Petits ligt dat ook volledig aan de nest grootte. 2 is normaal maar 8 ook. En dan is t maar net hoe alles komt qua d.a. Kosten etc. Ik vind het persoonlijk ook wel jammer dat het 'not done' lijkt te zijn om als fokker iets te verdienen aan pups. Waarom niet? Je zet een mooi, kwalitatief 'product' neer, het is hard werken - daar mag je toch wat aan verdienen? Waarom zou ik alleen uit de kosten moeten komen? Snap dat niet zo. Ik vind het ook niet erg als men zijn brood ermee verdient. Bijv. Meerdere rassen en div nestjes per jaar. Zo iemand kan vreselijk goed voor zijn (meerdere) honden zorgen en per hond gezien hetzelfde doen als een fokker met 3 honden. Maar ook hier wordt altijd meteen negatief naar gekeken. Ik ken iemand die bewust en op de goede manier van het fokken haar werk heeft gemaakt. En daar hebben ze het echt prima!
Omdat het een hobbie is.....en hobbies kosten geld, maar mogen het niet opleveren, anders is het geen hobbie meer
Omdat je er zelf voor kiest....
Omdat we allemaal recht hebben op een hundje
Omdat we dan zelf de mensen naar broodfokkers sturen (oh nee, dat zijn we zelf :biggrin2:)

Snap dat dan :P
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door