Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

agnesp schreef: Zo kan mij goed indenken dat mensen dus naar broodfokker gaan wat een prijzen zeg.

ouders hoeven geen shows te lopen daar vraag een koper niet na.
ook niet of het kleurtje wel goed is
foto,s maken kan maar dat zeg niks op een gezond puppy
Ja gut, als mensen het geen flikker kan schelen dat de moederhond uit wordt gewoond, haar eerst nest op 8 maanden leeftijd krijgt, iedere 6 maanden een nest moet neerleggen totdat ze niet meer kan en dan dood wordt geschopt, ja in dat geval kan ik me dat ook voorstellen.

I rest my case too.
chipjolie schreef: met bovenstaande eens... lazy garfield, alleen de stambomen aanvragen kostte mij al dik 600 euro.. alle voorbereidingen, een reis en dekking naar parijs, giga goed voer (kvv en barf) moeders had tussen de 2 en 3 kilo barf nodig en dan voerde ik voornamelijk wild en biologisch
ik bereken echt niet alles door hoor maar heb me gewoon gehouden aan de richtprijs.. daarnaast steek ik er giga veel tijd, liefde en moeite in, meer als de gemiddelde fokker
En juist hierover hebben wij eerder in dit topic vragen gesteld (Kinnie) omdat dit een veel gehoorde discussie is die mij opvalt.
agnesp schreef: Zo kan mij goed indenken dat mensen dus naar broodfokker gaan wat een prijzen zeg.

ouders hoeven geen shows te lopen daar vraag een koper niet na.
ook niet of het kleurtje wel goed is
foto,s maken kan maar dat zeg niks op een gezond puppy
Ik kan mij dr niets bij voorstellen om hierdoor uit te wijken naar een broodfokker, sterker nog ik heb dr geen enkele voorstelling bij.
Maar vertel eens wat zie ik over het hoofd?
Ik las toevallig vanmiddag dat de prijs van een bearded colliepup 1000 euro is.
Daar schrok ik van. In 2009 was dat nog 825 euro. Dat is een verhoging van 21%. Ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik heb dat sinds 2009 niet bij mijn loon gekregen. Maar ja, zoals al werd gezegd.......het is wat een gek ervoor geeft.
Het is fokkers zeker gegund dat ze geld overhouden aan een nestje, maar wees gewoon eerlijk. Ik word een beetje moe van al die verhalen dat het alleen maar geld kost en dat men fokt uit liefde voor het ras. En dan die bedankjes....wat fijn dat we van "Pietje" een pup mochten krijgen. Dan denk ik "krijgen"? 1000 euro vind ik niet "krijgen".
Lizzy schreef: Ja gut, als mensen het geen flikker kan schelen dat de moederhond uit wordt gewoond, haar eerst nest op 8 maanden leeftijd krijgt, iedere 6 maanden een nest moet neerleggen totdat ze niet meer kan en dan dood wordt geschopt, ja in dat geval kan ik me dat ook voorstellen.

I rest my case too.
absoluut amen!
mensen die bij broodfokkers kopen vind ik vaak net zo erg als de broodfokker zelf... gut ik zie nog de beelden voor me van uitgemergelde moeder honden die ELKE loopsheid gedekt worden en in donkere kamertjes zitten >:( :'(
eelke schreef:
Niet van 350 per hond hoor...
Even goed lezen wat ik zeg!
Die 350 euro was dekkend volgens de fokster. Dus als ze 1000 euro gekost hadden in het geval van een stamboom moeten van de resterende 650 euro per pup de kosten voor het aanvragen stamboom, gezondheidstesten e.d af.
Maar dat kan heus uit hoor.
Amstaff met stamboom. Tussen 900 en 1500
We hebben twee nestjes gefokt 1 met züri (5pups, 1 weggegeven(geplaatst) voorspoedige bevalling/nestperiode dekking in Nederland  en 1 met ziva(6 pups, 1 zelf gehouden en 2 weggegeven(geplaatst en gegeven), keizersnede lastige nest periode constant bijblijven  en dekking in Slowakije

Voor züri haar nest vroegen we 1000,- en voor ziva haar nest 950,-
We hebben ze beide getest op HD ataxia en de magtest en ziva ook ED
Allebei stamboom nesten
Laatst gewijzigd door saiko op zo 26 mei 2013, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Lazy Garfield schreef: Even goed lezen wat ik zeg!
Die 350 euro was dekkend volgens de fokster. Dus als ze 1000 euro gekost hadden in het geval van een stamboom moeten van de resterende 650 euro per pup de kosten voor het aanvragen stamboom, gezondheidstesten e.d af.
Maar dat kan heus uit hoor.
Ohw, je hoeft niet te gillen :P
Dan las ik verkeerd, omdat ik op deze tekst reageerde waar je het over die 3900 had;
Lazy Garfield schreef: Dat zeg ik toch? Dat moet dan idd van de 3900 euro af maar dat kan wel uit lijkt me!
Volgens mij moet je dan inderdaad wel uit kunnen komen ja, maar dat is ook wel wat de fokkers hier beamen.
Ik ben zo benieuwd dus aan iedereen die er een mening over heeft: welke kosten mag een fokker wel rekenen tot "die kosten tellen mee aan dit bedrag heeft de totstandkoming van dit nest gekost"? En wat mag een fokker verdienen aan zijn/haar nest? Want ik hoor nu een heleboel "het is schandalig" maar ik ben dan benieuwd wat wel acceptabel is.
Nadia schreef: Vanaf pagina 4 niet alles meer gelezen..
Ik vind 3000 euro verdienen aan een nest onwijs acceptabel! Ik heb bij de fokker van Aysa gezien hoeveel werk het is. Het is 8 weken 24/7 werken. 8 weken, 3 duizend euro, is een fulltime baan ernaast. Vind dat meer dan reëel.
Mensen met een dekreu hebben makkelijker 'geld beuren' .

Wat ik niet had verwacht was dat een markiesje zo relatief goedkoop zou zijn..
Voor Aysa 800 euro en voor kain 1000 betaald.
Weet je, ik vind eigenlijk alle bedragen die 'verdiend' of 'niet verdiend' worden wel acceptabel. Het blijft een kwestie van vraag en aanbod en als mensen heel veel geld willen betalen voor een hond, en kennelijk zijn die mensen er, dan moeten ze dat vooral doen.

Wat de buitenwereld in mijn optiek best mag weten is dat een boel vaste kosten voor alle nesten gelijk zijn en dat de prijs voor een pup dan ook mede afhankelijk is van de marktwerking. Maar zodra er ook maar iets fout gaat en er dierenarts kosten bij komen kijken ben je als fokker ook vaak de sjaak en moet er (veel) geld bij.

Om een voorbeeld te geven: ons nestje bassets, geboren met een keizersnee, 8 pups waarvan er 5 in leven blijven. Kosten keizersnee (uiteraard op zondag) al snel 600 euro. Volledig met de fles groot geworden en helaas de pech dat de laatst overgebleven pup die wat langer bij ons blijft een steen opvreet en met spoed uiteindelijk 2 operaties nodig heeft om het te overleven. Kosten: nog geen idee maar de eerste operatie is al betaald en was 400 euro. De rekening moet nog komen maar daar zal vast een 4 cijferig bedrag staan. Met het dekgeld van 900 euro en de stamboomkosten van 480 euro (geen lid RV dus 105 extra) zal iedereen uit kunnen rekenen dat hier geld bij moest.
nou lizzy ik vind het een beetje vreemd dat mensen gaan bepalen voor mij wat ik er aan mag verdienen of niet ;)  degene die het hardst roepen dat het "belachelijk is" dat er iets op verdiend word hebben toch ooit zelf ook ergens een hond gekocht?
of dat nou voor een duppie op de eerste rang is of niet..
Lizzy schreef: Ik ben zo benieuwd dus aan iedereen die er een mening over heeft: welke kosten mag een fokker wel rekenen tot "die kosten tellen mee aan dit bedrag heeft de totstandkoming van dit nest gekost"? En wat mag een fokker verdienen aan zijn/haar nest? Want ik hoor nu een heleboel "het is schandalig" maar ik ben dan benieuwd wat wel acceptabel is.
Ik vind alles acceptabel... ik wil gewoon een prijs weten, en als ik die oke vind is het oke. En dan maakt het mij niet uit wat er wel of niet onder valt. Kijk, we hebben 1500 betaald voor Gijs, en of de fokker dan per pup 50 euro in zijn prijs rekent omdat hij een nieuwe werpkist heeft gekocht, of dat hij van die 50 boodschappen gaat doen of lekker uit eten omdat hij nog een werpkist had staan, dat maakt mij niet uit...
chipjolie schreef: nou lizzy ik vind het een beetje vreemd dat mensen gaan bepalen voor mij wat ik er aan mag verdienen of niet ;) degene die het hardst roepen dat het "belachelijk is" dat er iets op verdiend word hebben toch ooit zelf ook ergens een hond gekocht?
of dat nou voor een duppie op de eerste rang is of niet..
Ik wil ook niet dat mensen het voor jou of mij of wie dan ook bepalen hoor :-*. Maar ik ben wel benieuwd naar wat men dan wel acceptabel vindt. Gewoon pure nieuwsgierigheid.
Lazy Garfield schreef: Dat zeg ik toch? Dat moet dan idd van de 3900 euro af maar dat kan wel uit lijkt me!
Zoals ik al zei, jij hebt écht geen idee wat er komt kijken bij het fokken van een nest. Je hoeft zelf geen plannen te hebben in die richting om hier op het forum voldoende mee te krijgen van fokkers hoeveel tijd en geld er gaat zitten in de voorbereiding van het fokken van een nest (en dat is dan alleen wat ze hier delen, dus kun je nagaan). Als je een beetje oplet, zie je ook hoeveel tijd en energie fokkers steken in het opvoeden van een nest en kun je ook bedenken wat alle extra's kosten. Je hebt ook mee kunnen lezen hoeveel pech fokkers kunnen hebben, en dan kun je zelf ook wel bedenken hoeveel dit ook kan kosten.
De fokkers hier hoeven niet te gaan noteren wat ze/we allemaal kwijt zijn aan voorbereidingen, de dekking en dan nog het nest, want wij hoeven ons niet te verantwoorden. Maar zo lekker simpel als jij het hier nu wil doen lijken, is het niet en dat kun je zelf ook wel bedenken.

Niemand ontkent dat een fokker wat overhoudt aan een nest, als alles goed gaat en er een redelijk aantal pups te verkopen is. Fokkers die al langer fokken en redelijk 'vaak' (voor mij is 2 nesten per jaar 'vaak') fokken, zullen er eerder wat aan overhouden dan mensen die heel sporadisch fokken en/of net begonnen zijn.
Ik reken zelf de gewone kosten van het hebben van een hond, of je er nou wel of niet mee fokt, niet mee. Als je die wel meerekent, verdiend geen enkele fokker iets aan het fokken.
Toetkonijn schreef: Ik las toevallig vanmiddag dat de prijs van een bearded colliepup 1000 euro is.
Daar schrok ik van. In 2009 was dat nog 825 euro. Dat is een verhoging van 21%. Ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik heb dat sinds 2009 niet bij mijn loon gekregen. Maar ja, zoals al werd gezegd.......het is wat een gek ervoor geeft.
Het is fokkers zeker gegund dat ze geld overhouden aan een nestje, maar wees gewoon eerlijk. Ik word een beetje moe van al die verhalen dat het alleen maar geld kost en dat men fokt uit liefde voor het ras. En dan die bedankjes....wat fijn dat we van "Pietje" een pup mochten krijgen. Dan denk ik "krijgen"? 1000 euro vind ik niet "krijgen".
Ik vind het als fokker wel fijn als mijn pupkopers zeggen dat ze zo blij zijn dat ze bij ons een pup mochten kopen. Een fokker is geen fabriek, waar je een pup besteld en de fokker maar dient te leveren. Een fokker verkoopt zijn pups als het goed is alleen maar aan mensen waarvan hij/zij denkt dat 'hun' pups het zo goed mogelijk gaan krijgen. Dus ja, het is dan wel kopen en niet krijgen, maar het is wel MOGEN kopen.
Wij zeggen regelmatig aan onze pupkopers dat we zo blij zijn dat zij zo'n goede baas zijn voor 'onze' pups, wij zijn blij dat zij bij ons een pup WILDEN kopen. Maar het is wel een wisselwerking en als jij als koper een verantwoordelijk gefokte pup wil, mag je best blij zijn als een fokker jou goed genoeg vind om een pup aan te verkopen.
miik schreef:
Citaat van: lightning op Vandaag om 09:57:52

Border collie uit showlijn tussen de 1000 en de 1500 euro. Vaak hoor ik uit werklijn goedkoper. Waarom dat is weet ik niet.

Border collies uit werklijn gaan ongeveer voor 700 euro...
En om heel eerlijk te zijn vind ik dat echt te weinig. Er zitten behoorlijk wat ziektes in het ras, waarvan ik vind dat je -als goede fokker- daar op zou moeten testen. En dat kost enorm veel geld.
- heupen
- ogen
- aanlegtest en functioneel exterieur
- DNA test CEA/CH
- DNA test TNS
- DNA test CL
- DNA test MDR1

Als ik dat dan vergelijk met sommige andere rassen die honderden euro's duurder zijn- maar waar niet of nauwelijks getest hoeft te worden krabbel ik ook wel eens achter mn oren...
Bc's uit schapendrijflijnen zie je meestal voor rond de 700 euro. De sporthonden vaak al tussen de 800-900. Showlijn geen idee.

Zelf heb ik ruim 800 euro voor Djessy betaald.
Djilly toendertijd volgens mij 900 gulden.
Darky en Bora zijn hier geboren. Darky heb ik van mn ouders gekregen als kerstcadeautje, Bora is gebleven omdat ze onverkoopbaar was.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door