Lazy Garfield schreef:
Dat zeg ik toch? Dat moet dan idd van de 3900 euro af maar dat kan wel uit lijkt me!
Zoals ik al zei, jij hebt écht geen idee wat er komt kijken bij het fokken van een nest. Je hoeft zelf geen plannen te hebben in die richting om hier op het forum voldoende mee te krijgen van fokkers hoeveel tijd en geld er gaat zitten in de voorbereiding van het fokken van een nest (en dat is dan alleen wat ze hier delen, dus kun je nagaan). Als je een beetje oplet, zie je ook hoeveel tijd en energie fokkers steken in het opvoeden van een nest en kun je ook bedenken wat alle extra's kosten. Je hebt ook mee kunnen lezen hoeveel pech fokkers kunnen hebben, en dan kun je zelf ook wel bedenken hoeveel dit ook kan kosten.
De fokkers hier hoeven niet te gaan noteren wat ze/we allemaal kwijt zijn aan voorbereidingen, de dekking en dan nog het nest, want wij hoeven ons niet te verantwoorden. Maar zo lekker simpel als jij het hier nu wil doen lijken, is het niet en dat kun je zelf ook wel bedenken.
Niemand ontkent dat een fokker wat overhoudt aan een nest, als alles goed gaat en er een redelijk aantal pups te verkopen is. Fokkers die al langer fokken en redelijk 'vaak' (voor mij is 2 nesten per jaar 'vaak') fokken, zullen er eerder wat aan overhouden dan mensen die heel sporadisch fokken en/of net begonnen zijn.
Ik reken zelf de gewone kosten van het hebben van een hond, of je er nou wel of niet mee fokt, niet mee. Als je die wel meerekent, verdiend geen enkele fokker iets aan het fokken.
Toetkonijn schreef:
Ik las toevallig vanmiddag dat de prijs van een bearded colliepup 1000 euro is.
Daar schrok ik van. In 2009 was dat nog 825 euro. Dat is een verhoging van 21%. Ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik heb dat sinds 2009 niet bij mijn loon gekregen. Maar ja, zoals al werd gezegd.......het is wat een gek ervoor geeft.
Het is fokkers zeker gegund dat ze geld overhouden aan een nestje, maar wees gewoon eerlijk. Ik word een beetje moe van al die verhalen dat het alleen maar geld kost en dat men fokt uit liefde voor het ras. En dan die bedankjes....wat fijn dat we van "Pietje" een pup mochten krijgen. Dan denk ik "krijgen"? 1000 euro vind ik niet "krijgen".
Ik vind het als fokker wel fijn als mijn pupkopers zeggen dat ze zo blij zijn dat ze bij ons een pup mochten kopen. Een fokker is geen fabriek, waar je een pup besteld en de fokker maar dient te leveren. Een fokker verkoopt zijn pups als het goed is alleen maar aan mensen waarvan hij/zij denkt dat 'hun' pups het zo goed mogelijk gaan krijgen. Dus ja, het is dan wel kopen en niet krijgen, maar het is wel MOGEN kopen.
Wij zeggen regelmatig aan onze pupkopers dat we zo blij zijn dat zij zo'n goede baas zijn voor 'onze' pups, wij zijn blij dat zij bij ons een pup WILDEN kopen. Maar het is wel een wisselwerking en als jij als koper een verantwoordelijk gefokte pup wil, mag je best blij zijn als een fokker jou goed genoeg vind om een pup aan te verkopen.