Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

agnesp schreef: Zo kan mij goed indenken dat mensen dus naar broodfokker gaan wat een prijzen zeg.

ouders hoeven geen shows te lopen daar vraag een koper niet na.
ook niet of het kleurtje wel goed is
foto,s maken kan maar dat zeg niks op een gezond puppy

Tsja, als de afstamming en de gezondheid er niets toe doen, kun je je zoiets permiteren . Maar kom dan nooit aan met de smoes: hij/zij voldoet niet aan mijn eisen.
Alba schreef: Ik denk niet dat jij op basis van 1 iemand die lekker goedkoop een stamboomloos nestje heeft gefokt, kan besluiten dat alle fokkers er 'dik en dik' aan verdienen.
Je hebt geen idee wat er aan tijd en geld in een goede, verantwoorde combinatie gaat, zeker bij een ras waar er maar weinig van zijn. En dan heb ik het nog niet eens over de kosten van het nest zelf maar alleen al de voorbereidingen.

Leuk dat je blij bent met je hondje, maar dat soort uitspraken gaan me toch echt te ver.
Het was een nestje van zes, als ze dan bv 1000 euro gekost hadden in het geval ze wel een stamboom hadden gehad, dan was er 650x6= 3900 euro aan verdiend.
De 350 euro die ik betaald heb was dekkend volgens de fokster.
Dat kan toch wel uit lijkt me?
Lazy Garfield schreef: Het was een nestje van zes, als ze dan bv 1000 euro gekost hadden in het geval ze wel een stamboom hadden gehad, dan was er 650x6= 3900 euro aan verdiend.
Maar bij een stamboomhond komen er sowieso meer kosten bij he...
met bovenstaande eens... lazy garfield, alleen de stambomen aanvragen kostte mij al dik 600 euro.. alle voorbereidingen, een reis en dekking naar parijs, giga goed voer (kvv en barf) moeders had tussen de 2 en 3 kilo barf nodig en dan voerde ik voornamelijk wild en biologisch
ik bereken echt niet alles door hoor maar heb me gewoon gehouden aan de richtprijs.. daarnaast steek ik er giga veel tijd, liefde en moeite in, meer als de gemiddelde fokker
dus ja een gelegenheids nestje is in kosten al veeeel goedkoper, weet niet wat ze voerde maar ook daar kan je heel goedkoop in zijn en ja dan hoef je zonder stamboom niet zo veel te vragen natuurlijk
dus nee er word niet dik en dik aan verdiend, dat er iets aan verdiend word vind ik niet meer dan logisch, moet ik dan hondjes gaan fokken, nachten lang wakker liggen, op de bank slapen, dag en nacht zorg 9 weken lang en er niks aan over houden? van het geld wat ik over hou krijgen mijn volwassen honden weer een mooie mand, dus ik snap niet wat er erg aan is
agnesp schreef: Zo kan mij goed indenken dat mensen dus naar broodfokker gaan wat een prijzen zeg.

ouders hoeven geen shows te lopen daar vraag een koper niet na.
ook niet of het kleurtje wel goed is
foto,s maken kan maar dat zeg niks op een gezond puppy
Kopers willen wel allemaal garantie dat ze de beste, mooiste, liefste en gezondste pup van de hele wereld. Dat zal toch ergens op gebaseerd moeten worden.

Dat de showuitslagen je niets kunnen schelen, snap ik op zich, maar als je een rashond koopt wil je wel dat hij lijkt op het ras wat 'ie moet zijn. Dan is het niet zo raar dat ook de ouders erop moeten lijken, toch?!

Goede heup en/of elleboogscores geeft inderdaad geen garantie op goede heupen en ellebogen bij de pups. Het is echter wel het enige wat je als fokker kán bekijken.

Een fout kleurtje of schoonheidsfoutje zullen de meeste kopers niet erg vinden. Dat is fijn want die hondjes verdien net zo'n goed baasje als alle anderen. Maar 9 van de 10 kopers willen dan graag wel korting.

Sorry, maar als iemand met zo'n insteek een hond gaat kopen neem ik aan dat ze ook alle risico's accepteren en niet gaan klagen bij de 'fokker', of nog erger: gaan zitten mekkeren bij Radar of Kassa.

Waarom kunnen mensen wel een flink bedrag neerleggen als het om bv een wasmachine gaat, maar mag een levend wezen niets kosten.
eelke schreef: Ja maar er zit natuurlijk een groot verschil tussen 350 voor de echte onkosten aan een stamboomloos nest, of 800 voor de onkosten aan de hele fokkerij (geteste ouders, shows etc ) of 1200 en er zelf wat aan verdienen en opzij kunnen zetten voor toekomstige fokplannen...
Ook bij een prijs van 800 wordt eraan verdiend. Uitgaande van een gemiddelde nestgrootte en geen problemen. Dat is niet erg, want ja er gaat veel tijd en energie inzitten. Maar nu wordt er wéér net gedaan alsof fokkers er niets aan overhouden. En dat is gewoon niet waar.

Edit: ik ga ook voor een stamboomhond van een goede fokker. Dus dat is niet het probleem. Het gaat mij om de idiote bedragen die gevraagd worden voor zieke honden
Laatst gewijzigd door Kinnie op zo 26 mei 2013, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
En dan heb je al die kosten gemaakt, fok je shiba's... 1 pup(geen uitzondering 3 in een nest is "normaal") en "krijg" je €1250 voor die pup.... Hoef ik niet uit te leggen dat je er gewoon op te legt........

Klinkt allemaal zo leuk: 2000 voor een pup, 10 in een nest.... Maar ik denk echt dat rassen met kleine nesten zoals shiba's de fokkers erop toe leggen......
Kinnie schreef: Ook bij een prijs van 800 wordt eraan verdiend. Itgaande van een gemiddelde nestgrootte en geen problemen. Dat is niet erg, want ja er gast vwel tijd en energie inzitten. Maar nu wordt er wéér net gedaan alsof fokkers er niets aan overhouden. En dat is gewoon niet waar.
Dat hangt er maar net vanaf. Wat Erna ergens al schrijft: de ene keer hou je wat over, dat gaat dan weer naar de honden en bv een volgende nestplanning. De volgende keer kost het wel geld en ben je alles wat je de vorige keer hebt verdiend meer dan kwijt.
Ik denk dat niemand hier ontkent dat er wat aan verdiend wordt, of toch bij een deel van de nesten.

Maar wat is daar het probleem van? Ik vind het een 'probleem' als mensen leven van wat ze aan de honden verdienen, dan kun je mijn inziens namelijk geen realistische keuzes meer maken als fokker omdat er dan een ander belang meespeelt.
Als het geld wat een fokker overhoudt gebruikt wordt voor de hobby, dus de honden zelf, sport, show, volgende nesten, lijkt me dat alleen maar weer in het voordeel van de toekomstige pupkopers.

Ik vind het in sommige rassen ook idioot worden. Maar dat lijkt me geen reden om naar een broodfokker te gaan. Waarom vind men het wel normaal dat een broodfokker eraan verdiend? Waarschijnlijk een stúk meer dan de gemiddelde fokker.
eelke schreef: Overigens betaal ik nog liever 2500 voor een rashond die 10 jaar mee gaat, dan voor een 10 daagse vliegreis naar huppedepupland... :P
Ja oke, maar alles heeft zijn prijs, een hond ook.
En die rijzen de pan uit vind ik persoonlijk, maar wellicht heb ik geluk gehad.
Want als je op marktplaats kijkt vragen ze voor heel veel honden maar rond de driehonderd tot vierhonderd euro, maar daar zou ik nooit een hond kopen, zijn bijna allemaal broodfokkers.
Steeds dezelfde foto's en dan doen ze of het weer een nieuw nest is!
Schandalig.
Kinnie schreef:

Edit: ik ga ook voor een stamboomhond van een goede fokker. Dus dat is niet het probleem. Het gaat mij om de idiote bedragen die gevraagd worden voor zieke honden
Ik vraag me heel vaak af waarom pupkopers die honden überhaupt willen. En waarom ze ze nog kopen terwijl ze heus wel weten dat ze een hond kopen die meer dan waarschijnlijk gezondheidsproblemen heeft.
Waarom ze er zoveel geld voor neerleggen, is me óók een raadsel maar dat er überhaupt vraag naar is, vind ik eerlijk gezegd nog het meest bizarre.
Vanaf pagina 4 niet alles meer gelezen..
Ik vind 3000 euro verdienen aan een nest onwijs acceptabel! Ik heb bij de fokker van Aysa gezien hoeveel werk het is. Het is 8 weken 24/7 werken. 8 weken, 3 duizend euro, is een fulltime baan ernaast. Vind dat meer dan reëel.
Mensen met een dekreu hebben makkelijker 'geld beuren' .

Wat ik niet had verwacht was dat een markiesje zo relatief goedkoop zou zijn..
Voor Aysa 800 euro en voor kain 1000 betaald.
Voor de vizsla en korthals griffon hoor je prijzen rond 1000 euro.
Vind dit niet onredelijk..dat de fokker iets aan overhoud, daar heb ik geen problemen mee.

Beide rassen zijn werkrassen. Een fokker die dat serieus neemt bewijst dat zn honden geschikt zijn.
Daarvoor volg je jachttraining en doe je heel veel wedstrijden in diverse disciplines.
Daarnaast moeten rashonden een paar keer geshowd worden.
Kortom, een serieuze fokker heeft er ook heel veel werk aan en zal na het eerste nestje misschien net qiute draaien...maar als ik de wedstrijdkosten van mijn vizsla op tel en alle trainingskosten, dan moet hij nog wel een paar teven dekken. En dan heb ik voerkosten maar even achterwegen gelaten. Mijn hond als dekreu inzetten maak wedstrijden doen mogelijk, maar winst gevend is het niet.

Vind het wel eens raar dat werkrassen voor gelijke of lagere prijzen verkocht worden dan showrassen.
Een werkras brengt echt enorm veel kosten met zich meem die je bij een 'niet'werkend ras niet hebt....
Lazy Garfield schreef: Het was een nestje van zes, als ze dan bv 1000 euro gekost hadden in het geval ze wel een stamboom hadden gehad, dan was er 650x6= 3900 euro aan verdiend.
Deze vlieger gaat niet op natuurlijk. Deze fokker heeft zeker weten geen 100en euros uitgegeven aan dekgeld, waarschijnlijk geen gezondheidstesten gedaan en al zeker niet de kosten voor een stamboom voor de pups gehad. Dus je rekensom klopt niet.
Erna schreef: Deze vlieger gaat niet op natuurlijk. Deze fokker heeft zeker weten geen 100en euros uitgegeven aan dekgeld, waarschijnlijk geen gezondheidstesten gedaan en al zeker niet de kosten voor een stamboom voor de pups gehad. Dus je rekensom klopt niet.
Dat zeg ik toch? Dat moet dan idd van de 3900 euro af maar dat kan wel uit lijkt me!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door