Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door nienk
Reus eet ook nu hij weer meer rust in zijn kont heeft, een stuk minder dan in de tij dat het echt een stress-kippetje was. Nu nog steeds, als we op stap gaan (bijvoorbeeld een paar dagen weg ofzo), dan krijgt hij (veel) meer te eten. hij beweegt dan meer, maar nu ik er over nadenk zal het ook wel de onrust zijn waardoor hij meer eten kan hebben.

Ik ben met Reus bij een Ttouch gedragstherapeut geweest, dat helpt hem echt heel erg goed. verder krijgt hij chinese kruiden voor zijn jeuk toestanden, maar die werken ook op zijn rust. specifiek daarvoor hebben we in huis (gehad), Groene Os Rust COmpositum, Phytonics Stress, bloesemtherapiën voor hem op maat. Dap spray en een rustgevende bloesem spray. (en heeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeel knaagjes)
@Lizzy Ja hij eet het allemaal op, maar dan gaat hij ook echt heel veel meer poepen en dan is het niet mooi egaal verteerd (snap je wat ik bedoel? Mijn logica zegt dan dat hij voldoende heeft en meer niet kan verwerken en het er weer uitkomt)

@Nienk Ttouch is ook een van die dingen wat op mijn keuze lijstje staat idd. Maar dat kan pas als mensen hem kunnen benaderen zonder dat hij in blinde paniek raakt. De prikken bij Tannetje gingen echt wow geweldig, maar tannetje heeft dan ook die calming touch haha. Kijk als het zo iemand is dan zou het geweldig zijn.. ;)
Kaela schreef: Je moet ze ook niet vermijden. Maar je moet ze wel opbouwen en doseren. Is je hond zo stressgevoelig, dan helpt het hem ook niet om maar gewoon alles te doen "omdat ie er aan moet wennen". Dat gebeurd niet als hij zoveel stress in zijn lijf heeft.

Ik vind het heel erg belangrijk dat de hond thuis zijn rust kan vinden en dat zou bij mij prioriteit nummer 1 zijn. Al die andere dingen komen wel zodra je een basis hebt om op terug te kunnen vallen.
Yes klopt helemaal, ik doe bijv geen schoolpleinen ed. dat blokkeert hem gewoon en dan leert hij niets meer. Maar als er mensen met honden zijn die vertrouwt hij al meer... mensen zonder honden zijn gewoon een no-go... dat snapt hij helemaal niet.. daarom wel wandelingen met andere honden, maar geen schoolpleinen ed. tenzij Jiro meegaat, want Jiro is zijn grote steun en daar trekt hij zich enorm aan op dan is het een heel ander verhaal. 
Door Irish
Vivianneb schreef: Ik heb idd ook al eens zitten denken (vanwege spugen en gelige poep) dat er misschien toch iets met de alvleesklier/galblaas aan de hand zou kunnen zijn..
Maar vind het dan wel frappant dat dit zich vooral uit in stress situaties.
Daar denk ik ook aan, aan de alvleesklier. Vandaar mijn vragen.
Ivan is net zo, en ook in vooral stress situaties dunne poep. Ik ga nu verse pancreas bijvoeren en kijken of het dan beter gaat.
Door Vivianneb
Irish schreef: Daar denk ik ook aan, aan de alvleesklier. Vandaar mijn vragen.
Ivan is net zo, en ook in vooral stress situaties dunne poep. Ik ga nu verse pancreas bijvoeren en kijken of het dan beter gaat.
Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen.. ik ga deze week ook maar eens op pad daarvoor :)
Wij hebben nu ook een GT voor Tessa. Dan niet voor de stress, maar voor het uitvallen uit angstagressie. Maar we hebben ook gewerkt aan de rust in huis, want ze werd daar al zo zenuwachtig dat ze buiten totaal onbereikbaar was. Als je het probleem voorlegt zal een GT toch wel weten hoe ze zo'n hond moeten benaderen? Of juist niet benaderen
Door Irish
Vivianneb schreef: Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen.. ik ga deze week ook maar eens op pad daarvoor :)
Ik heb het bij Degomeat besteld :)
TessaThomas schreef: Wij hebben nu ook een GT voor Tessa. Dan niet voor de stress, maar voor het uitvallen uit angstagressie. Maar we hebben ook gewerkt aan de rust in huis, want ze werd daar al zo zenuwachtig dat ze buiten totaal onbereikbaar was. Als je het probleem voorlegt zal een GT toch wel weten hoe ze zo'n hond moeten benaderen? Of juist niet benaderen
Pfff nou.. ik heb met Jiro al zoveel gt's enz mogen ontmoeten, en van iedereen heb ik iets geleerd (dat zeker), maar ze hebben echt niet allemaal meteen door wat er nu speelt en hoe ze de hond het beste kunnen benaderen..
Ik heb nu gewoon het grote voordeel dat ik heel veel mensen in die wereld persoonlijk ken (van allerlei methodes, van fluisteraars tot clickers), dus ik pik her en der een graantje mee :P
Ik schroom ook niet om hulp in te schakelen gelukkig, maar eigenlijk weet ik het antwoord op de vragen wel en ligt het ook nog steeds een groot gedeelte aan mijn onzekerheid in sociale situaties. Maar daar ben ik ook grote stappen vooruit aan het maken.

In dat opzicht is Cailean wel mijn hulphond, maar niet op de traditionele manier, wanneer hij wil vluchten maak ik pas op de plaats, benader niet het "object"van angst, maar vlucht niet mee. Vaak maak ik zelfs dan gewoon een beetje een praatje met die persoon op afstand, leg het uit en dan komt Cailean naast me even kijken, en dan pas gaan we verder. Maar zeker geen geforceerde toestanden met hij moet nu geaaid kunnen worden ed.. want daar zijn we gewoon nog lang niet :)
Door nienk
Vivianneb schreef: @Lizzy Ja hij eet het allemaal op, maar dan gaat hij ook echt heel veel meer poepen en dan is het niet mooi egaal verteerd (snap je wat ik bedoel? Mijn logica zegt dan dat hij voldoende heeft en meer niet kan verwerken en het er weer uitkomt)

@Nienk Ttouch is ook een van die dingen wat op mijn keuze lijstje staat idd. Maar dat kan pas als mensen hem kunnen benaderen zonder dat hij in blinde paniek raakt. De prikken bij Tannetje gingen echt wow geweldig, maar tannetje heeft dan ook die calming touch haha. Kijk als het zo iemand is dan zou het geweldig zijn.. ;)
dat ben ik niet helemaal met je eens. Ttouch gaat namelijk ook over hoe je je hond benadert (letterlijk, fysiek), waar je jezelf plaatst ten opzichtte van hem, hoe je dingen voor hem makkelijker kan maken, hoe je hem kan vragen mee te lopen, hoe je kan zorgen dat hij zelf leert hoe hij uit dingen weg kan gaan... etc. allemaal zonder aan hem te zitten! Reus is als we bij de Ttouch juf zijn vaak te onrustig om echt getouched te worden, dus deden we veel grondwerk dingetjes, en nadenken over hoe het makkelijker voor hem kan worden, hoe ik de lijn vast hou, waar ik sta, waar ik ga lopen als we iets moeilijks moeten passeren, etc. dus, wat ik zeggen wil, hij kan zeker nu al baat hem bij ttouch principes, en als je dat uiteindelijk uitgebouwd krijgen naar ook touches toe kunnen passen, dan is dat alleen maar mooi!
nienk schreef: dat ben ik niet helemaal met je eens. Ttouch gaat namelijk ook over hoe je je hond benadert (letterlijk, fysiek), waar je jezelf plaatst ten opzichtte van hem, hoe je dingen voor hem makkelijker kan maken, hoe je hem kan vragen mee te lopen, hoe je kan zorgen dat hij zelf leert hoe hij uit dingen weg kan gaan... etc. allemaal zonder aan hem te zitten! Reus is als we bij de Ttouch juf zijn vaak te onrustig om echt getouched te worden, dus deden we veel grondwerk dingetjes, en nadenken over hoe het makkelijker voor hem kan worden, hoe ik de lijn vast hou, waar ik sta, waar ik ga lopen als we iets moeilijks moeten passeren, etc. dus, wat ik zeggen wil, hij kan zeker nu al baat hem bij ttouch principes, en als je dat uiteindelijk uitgebouwd krijgen naar ook touches toe kunnen passen, dan is dat alleen maar mooi!
Ik ga je een pb'tje sturen :D
Vandaag bij de pinksterwandeling hebben een aantal mensen gelukkig gezien wat ik bedoel met de onrust die Cailean ervaart. Tijdens de wandeling zelf ging het echt ontzettend leuk, was ook echt een leuke groep honden bij elkaar, geen enkele die dramde of iets. En dan loopt ie lekker tussendoor te keuvelen. Reageert ook goed op hondentaal in het algemeen, ook op mijn commando's als ie de neiging had om toch even vivi aan der kont te snuffelen (en Vivi heeft ruimte nodig dus dat was de afspraak). Toppie..

Maar dan met zijn allen naar het restaurant, en ik heb hier echt op geoefend, met Jiro gaat het beter dat zeker. Maar hij blijft dan maar piepen en janken, zichzelf voor het eerst uit zijn tuig gewurmd (en ik lag meteen op de grond riem aan de stoel gebonden, zodat hij verder niets van mij door kreeg.. pff). Bach erin gegooid, en hij werd wel iets rustiger, maar hij kan echt zijn draai niet vinden. En ik kan hem dan corrigeren, maar het komt totaal niet door en hij wordt daar nog zenuwachtiger van (daarom ben ik gewoon blijven zitten, geprobeerd de drukpunten op zijn borst te stimuleren, draai cirkels bij zijn oren, de basis dingen die ik dan al wel ken van ttouch) en dan is het heel even stil maar daarna is het weer piepen.
Misschien dat mensen aan tafel wel dachten "nou corrigeer nou gewoon" maar echt geloof me, dan hadden we nog meer heibel en onrust gehad...  :-[

Ook even aan Monique die heupbotjes laten voelen, want je ziet echt niets zo op het eerste gezicht zo. En volgens mij was ze het wel met me eens dat dat toch echt wel erg mager was.

Ik heb me iig opgegeven voor de cursus balance4dogs op basis van Ttouch in Amsterdam, zodat hij wat zekerder van zichzelf wordt... en hopelijk komt de rest ook dan in orde..
Door nienk
de balance4dogs cursus is heel leuk en nuttig, ik wil zeggen dat Reus daar veel geleerd heeft, maar eigenlijk heeft Reus via de juf mij heel veel geleerd, voornamelijk.

en qua dat gedrag in het restaurant, het is moeilijk te zeggen natuurlijk vanaf hier over een andere hond, maar wat Reus in zo'n geval zou bedoelen is het volgende:

"baasje? baasje? hallo? BAASJE!!! ik vind het hier STOMMMMM! en ENGGG! en veel te druk! en ik ben moe! en ik heb al heel veel gewandeld en ik ben zo braaf geweest maar hier zijn TE VEEL mensen en TE VEEL indrukken en BAAASJEEEEE! ik wil naar huis, met een knaagje, en dan heel erg slapen. NU! niet straks, niet nog even braaf zijn, nee NU. WEG. waarom worden die mensen nou boos baasje? ik wil gewoon naar huis! baaaaasjeeeeeee Reus MOEHOEOEOEOE. Reus huis. NU! ooh dat is wel lekker aan mn oor. oh, ja nu ben ik even een beetje rustiger, dat is prettig zeg. waarom hou je nou op? gaan we dan nu hier weg? nee? Waarom niet, het is hier te moeilijk voor mij baasje. toe nou! snap het nou! baasje! etc en enz."

(wij doen dat soort dingen dus nog maar heel weinig en alleen als het gaat. ik ga niet van hem verwachten om rustig te zijn (braaf zijn is in zo'n geval bijzaak), als hij dat gewoon (nog) niet kan. Dus als we gaan wandelen ergens en er word koffie gedronken in een tentje, dan gaat Reus in de auto. of als dat geen optie is, blijf ik maar even met hem binnen en ga weg nog een rondje om voordat hij onrustig wordt. ja dat vinden mensen raar. ja dan denken mensen dat Reus mij goed opgevoed hebt. of dat ik hem zijn zin geef. en ja ik luister naar mijn hond, maar naar wat hij aan kan, dat is heel iets anders.)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door