Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Fido
Martine-Tom schreef: Wie zegt dat ik daar neit al gebruik van maak?
Weet ik niet  ;) maar ik weet wel dat ik enorm verbaasd was waar allemaal potjes voor waren. We zijn nu wel 10 jaar verder en ik weet ook dat er bezuinigd is op potjes en eerlijk gezegd denk ik dat op een aantal potjes ook best wel bezuinigd kon worden.
Ik denk dat dit een oneindige discussie is. De één moet in verhouding met veel te weinig leven en de ander moet in verhouding veel te veel betalen  ;)
Door MargaS
Martine-Tom schreef: Als ik ff reken bijstand met huur en zorg toeslag is pakkumbeet 1100 euro, dus 110 euro zou ik moeten sparen... :o :o :o
Erg ambiteus laten we het daarop houden  :biggrin2:
En toch..... zou ik het automatisch over laten maken. De drempel is groot om het weer van de spaarekening te halen. Zo kunnen alle kleine beetjes die je tóch overhoudt helpen. :-*
Door Martine-Tom
MargaS schreef: En toch..... zou ik het automatisch over laten maken. De drempel is groot om het weer van de spaarekening te halen. Zo kunnen alle kleine beetjes die je tóch overhoudt helpen. :-*
Uhm dat is dus niks, ik heb met wat mazzel 25 euro per week voor 2 katten en hond en mezelf...
Dus er blijft niks over dan een groot gapend gat  :biggrin2:

@Fido, voor ouders met kindern en ouderen zijn er heel veel potjes, voor alleenstaanden zijn het er een stuk minder.

Overgens ben ik niet zielig hoor, tis mijn eigen stomme rotschuld en ik kom er wel weer uit maar al die vooroordelen dat er zoveel hulp is en dat het makkelijk is enzo daar word ik een beetje moe van.
Ik heb naast wat potjes en de meest geweldige vrienden ter wereld geen enkele hulp noch kan ik daar aanspraak op maken dus zo makkelijk is het niet en zoveel potjes en hulp is er ook niet,
Laatst gewijzigd door Martine-Tom op do 04 apr 2013, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mowgli
Wat ik trouwens ook een hele tijd deed:
proberen statiegeld in een spaarpotje te doen, als ik klein geld in mijn portemonnaie had aan het eind van de week, ging dat in hetzelfde spaarpotje.
Tegenwoordig pin ik altijd, dus heb ik geen geld meer in mijn knip, maar statiegeld spaar ik altijd nog in een spaarpotje.
Door miik
Ik kook vaak 1 ochtend 2 of 3 grote pannen en dan vries ik porties in.
Als ik moe ben eind van de dag, zeker na werken, dan krijg ik het niet voor mekaar om nog knap te koken.
En dan iets halen/ kant en klaar maaltijd is veel duurder, en dit is gezonder.

Heel veel dingen tweedehands.... Zo had ik een tijdje terug een bank voor 15 euro... dat is goedkoper dan een nieuwe mand voor de honden...
Vaak staan er ook dingen op MP die nog nieuw zijn voor weinig- verkeerde maat gekocht ofzo.

Voor mn nieuwe huisje heb ik gebruikt gemaakt van de paasactie van de Leen Bakker, vinyl/zeil 1 soort in 2 kleuren voor 50% korting !!!
Dat is gewoon echt heel veel ! Gelukkig vond ik het best mooi ;) Maar dat scheelde me 200 euro.... en ja daarvoor stond ik wel in een bomvolle winkel, maar goed, dat moet dan maar even... Ook hadden de andere bouwmarkten speciale acties, dus daar hebben we ook gebruik van gemaakt voor verf ed. En als sommige dingen max 1 per persoon zijn, dan wil ik ook nog weleens iemand anders vragen om het voor me mee te nemen.

Wat ik het meest lastige vind om zuinig mee te zijn ..... zijn de honden....  :biggrin2:
En dat accepteer ik maar, ik kan en zou niet zonder ze willen !!!
Door Beppie1
Met de helft van de aangegeven hoeveelheid waspoeder wassen: net zo schoon maar veel minder duur
Alleen aanbiedingen kopen, een vast patroon per week aan boodschappen maken(dan kijk je ook niet naar andere dingen)
Eind vd dag/ochtend naar de markt, dan gaat groente/fruit er zeer voordelig uit....
Door Rabia
Heel veel vergelijken, wat heb je deze week echt nodig, wat kan nog wel een weekje wachten en komt dan mogelijk in de aanbieding.
Je kan ook op de site kortingzoeker kijken waar deze week de boodschappen in de reclame zijn.

Er is een onderzoek geweest dat shoppen niet goedkoper zou zijn, maar ik denk dat het dan aan het koopgedrag van de mensen ligt, want als je echt alleen de aanbieding haalt maakt het niet uit.

Sla alleen grote hoeveelheden in als je 100% zeker weet dat je het product ook langere tijd gebruikt.
Kijk uit met kopen bij de aldi en lidl, ze lijken goedkoop maar veel producten zijn in de gewone super goedkoper.
Hetzelfde heb ik met de markt ervaren.

Voor meerdere dagen koken, efficiënt schoonmaken, zodat je minder water en minder schoonmaak spullen nodig hebt.
Een water besparende douchekop en indien mogelijk nog korter douchen.

Achter je verwarming van die grijze dingen om de warmte vast te houden(weet ff de naam niet)
Kieren dicht stoppen, zodat alles goed binnen blijft.

Wat ik al eerder las, jaarlijks je telefoon/internet maatschappij bellen voor korting, ik heb het komende jaar weer 20 per maand korting, ideaal.
Door galgo
Je kunt ook kijken op www.gratisoptehalen.nl en www.gratisaftehalen.nl als je op een geven moment spullen wel moet vervangen.
En op www.gratiz.nl staan vaak leuke gratis acties, waardoor je (nu bv) een pakje koekjes toegestuurd krijgt of inlegkruisjes etc.
Ook bij www.trynow.nl
Voor mij zijn dat vaak kleine cadeautjes. Het kan soms net even het verschil uitmaken omdat je dat geld dan weer uitspaart.
Door *Marga*
En al kom je in aanmerking voor lastenverlichting van bijv. gemeentelijke belastingen dan moet je bijna een cursus volgend om de formulieren in te vullen.

Er zijn al heel tips langs gekomen....

Voordeelmuis.nl is ook handig.

Ik wil je heel veel succes wensen en ook iedereen die er mee te maken krijgt...

Als ik tegenwoordig zie hoeveel mensen met zo weinig geld moeten rondkomen en geen uitzicht hebben op een baan of op meer geld heb ik heel veel nou medelijden klinkt zo zielig maar het is wel triest ....
Door WillyP
Nathascha schreef: Ik doe 1x in de 4 weken ( salaris komt hier per 4 weken) GROOT boodschappen. Eerst naar de Action. Daar zijn alle huishoudartikelen gewoon veel en veel goedkoper! Daarna naar de lidl of AH ( sorry Jumbo...AH is toch ECHT goedkoper...) Alle houdbare spullen voor 4 weken inslaan.

Ik hoef dan alleen per week: verse groente ( haal ik op de markt) melk en brood te hebben. De rest staat al in de voorraadkast!

Vlees neem ik eens in de zoveel tijd mee van SW. Dan haal ik voor mijn honden. En ook voor mezelf. Ideaal als je zelf daar in de winkel staat....voor de honden pakken ze dan ook uit de 'mensen vitrine'! Dus heb nooit lelijke stukken voor mn honden  :D maar wel voor de hondenprijs!! Scheelt ook voor de mensen portomonee.

Hoeveel is je budget per maand? Ik koop voor 2 volwassen, 2 kinderen, 4 honden en 2 katten. Al het eten. En van wat ik overhoud wat kleding voor de kids, soms het hoognodige voor mezelf. Wij hebben €600,- om dit alles per 4 weken te doen. Ik koop dus ook veel tweedehands en MP en kringloop.
Betaal je van jou budget (€600,-) ook het voer voor de honden?

Hier redelijk vergelijkbaar, 2 volwassenen en 2 kinderen, 2 soms 3 honden en 1 kat. Maar ik hou een budget van €150,- voor onszelf en de honden zijn apart berekend. Dus ik kan nog besparen  ;)
Door Sonja
Fido schreef: Het is niet dat ik je niet geloof, absoluut niet  ;) maar vraag me dan af waarom de één wel van tig potjes gebruik mag/kan maken en de ander niet? Trouwens ik kwam van het bestaan van vele potjes pas achter toen ik niet meer op bijstandsniveau leefde. Toen pas kreeg ik allerlei tips van gescheiden vrouwen die niet wilde werken waar ze allemaal gebruik van maakte en daarom ook geen goede reden hadden om überhaupt te gaan werken. Ik heb het dus niet over niet kunnen werken maar over niet willen werken voor een paar centen meer. Dit zijn dus dezelfde personen die mij toen voor gek verklaarde en nu zitten te zeiken (excuse moi) van "jaaaa jij kan dat doen maar ik.......? En dan zeg ik' dikke l*l drie bier  :P
Heel veel potjes zijn inderdaad inmiddels wel wegbezuinigd. En de realiteit is nu dat vanuit een uitkeringssituatie gaan werken soms niet eens slechts een paar centjes extra oplevert, maar dat je door te gaan werken er juist financieel op áchteruit gaat. Zelf meegemaakt. Voor mij geen reden om het niet te doen, hoor. Ik houd er niet van om van allerlei instanties afhankelijk te zijn en er zat wel het perspectief in dat het na verloop van tijd beter zou worden, dus ik ben gewoon hard aan de slag gegaan. Maar het blijft wel erg zuur en het zou mijns inziens gewoon niet moeten kunnen. Zo stimuleer je mensen ook niet om aan de slag te gaan.
Of je in staat bent om van een minimum-inkomen te sparen hangt denk ik erg af van je persoonlijke omstandigheden. Mij lukte het ook niet goed. Ik liep bijvoorbeeld tegen behoorlijk wat extra medische kosten op. Omdat de reguliere zorg voor mij voor een deel geen uitkomst bood, heb ik gekozen voor een alternatieve behandeling die ik wel zelf moet betalen. Dat kan aardig in je budget hakken, terwijl het voor mij echt geen overbodige luxe is.
En als ik dan al in staat was om aan het einde van de maand een paar centjes over te houden, dan zal je altijd zien dat net je fiets wordt gejat, de wasmachine stuk gaat of je met de kat naar de dierenarts moet.  :-\
Door Kaio
Geen idee  :-\
Ik heb al een spreadsheetje van alle uitgaven en ook de selectie van noodzakelijk (in zoverre dat het verplicht is en of deurwaarder gevaarlijk) en andere kosten.
Ik schrok me te pleuris!  :o :o :o
Maar goed, eten is ook duurder hier, ja geen granen en ook alles vers ed, (dus bv geen aldi brood met een kwak jam erop), maakt het wel best duurder. En dan heb ik lang niet alles biologisch, niet zo veel als ik zou willen.
Dan komen er per maand altijd vervelende extra kosten bij helaas  :-X
Ik zou ook graag besparen maar heb niks gevonden waarop dat significant kan, ja eten maar dat wil ik eigenlijk niet.
Goed als de nood echt hoog is zal dat wel gebeuren ja.

Maar verder overal over nadenken, ook als je het in de aanbieding ziet liggen, heb ik het echt wel nodig? Heeft het echt toegevoegde waarde om te hebben etc. Meestal laat je dan heel veel liggen  ;D
Door lightning
Ik kan je niet helpen. Het enig wat wij nu doen is 1 keer per maand pinnen voor de rest van de maand en het daarmee doen. Als salarissen binnen zijn word er 1 keer boodschappen gepint 1 keer benzine en voor de rest doen wij het een maand van 600 euro. 2 mensen 7 volwassen katten 4 kittens (op dit moment) en 2 honden.
Door ashley
Martine-Tom schreef: tis mijn eigen stomme rotschuld
Praat jij jezelf even een complex aan zeg, je kunt er niks aan doen dat je ziek bent geworden  :-*
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door