Moderators: koekje, pearlsofpassion
pearlsofpassion schreef: En is dat dan een chronische infectie?Dat was met blaasontsteking en ik baseerde me op mogelijk verouderde cijfers. Toen ik een blaasontsteking bij Sien vermoedde en we nog niet bij de dokter waren geweest, heb ik wat zitten googelen. Verschillende bronnen (oa websites van dierenartsen) spraken erover dat een ontsteking bij katten meestal niet bacterieel zou zijn, slecht in 1-2% van de gevallen. Maar toch voor de zekerheid AB voorschrijven. De logica voor AB zag ik zelf niet en risico op bacteriele ontsteking te klein en heb dus voor Sien geen kuurtje genomen en ze heeft dus tot nu toe alleen de ene metacaminjectie nodig gehad.
Of blijft het blaasgruis als de infectie verdwijnt?
Kunnen ze het zelf overwinnen, of moet je dan steeds AB inzetten om het weg te krijgen?
Zijn er katten die er gevoeliger voor zijn, in die zin dat ze het steeds weer krijgen, of kan het meer gaan opspelen bij vb stress, maar was het dan nog intrinsiek aanwezig?
Ik meende dat Koekje ook al een tijdje zegt dat het vaak omgekeerd is, maar als ik het elders vertelde werd ik ook altijd tegengesproken. Ik vond het echter zo logisch, dat ik me niet van mijn stuk liet brengen.![]()
koekje schreef: Dat was met blaasontsteking en ik baseerde me op mogelijk verouderde cijfers. Toen ik een blaasontsteking bij Sien vermoedde en we nog niet bij de dokter waren geweest, heb ik wat zitten googelen. Verschillende bronnen (oa websites van dierenartsen) spraken erover dat een ontsteking bij katten meestal niet bacterieel zou zijn, slecht in 1-2% van de gevallen. Maar toch voor de zekerheid AB voorschrijven. De logica voor AB zag ik zelf niet en risico op bacteriele ontsteking te klein en heb dus voor Sien geen kuurtje genomen en ze heeft dus tot nu toe alleen de ene metacaminjectie nodig gehad.Ik bedoelde dat ik me meende te herinneren dat je vaak tegen mensen met blaasgruiskatten zei om eens te laten testen of er geen blaasontsteking in het spel was. En dat blaasontstekingen vaak voor blaasgruis zorgen omdat de pH door de bacteriën omhoog gaat en er dus gruis gevormd wordt. De meeste mensen denken dat de blaasontsteking het gevolg is van het gruis (verwonden van de blaaswand), maar wisten dus niet dat het vaak net omgekeerd is, dat het blaasgruis veroorzaakt wordt door de blaasontsteking.
Maar de casus-Sien is sowieso niet te generaliseren. Sien eet al lang een -naar mijn idee uitgebalanceerd- zelf samengesteld menu en floreert daar wel op. Sien is wel stresskip met wat gedragsstoornissen. Tesamen met de blaasontsteking kwam ook haar pica weer wat meer naar boven, dus leek het mij in dat geval puur stressgerelateerd.
pearlsofpassion schreef: Ik bedoelde dat ik me meende te herinneren dat je vaak tegen mensen met blaasgruiskatten zei om eens te laten testen of er geen blaasontsteking in het spel was. En dat blaasontstekingen vaak voor blaasgruis zorgen omdat de pH door de bacteriën omhoog gaat en er dus gruis gevormd wordt. De meeste mensen denken dat de blaasontsteking het gevolg is van het gruis (verwonden van de blaaswand), maar wisten dus niet dat het vaak net omgekeerd is, dat het blaasgruis veroorzaakt wordt door de blaasontsteking.Owzo, ja dat klinkt best logisch. Een vicieuze cirkel, kat plast teveel en net niet goed leeg iedere keer, blaaswand geïrriteerd waardoor er mogelijk resten urine achterblijven, bakvermijdend gedrag.
Ik dacht dat jij dat vertelde.
Heb ik dat dan verkeerd onthouden? Of verkeerd begrepen?