Lizzy schreef: Ja, maar helaas vraag ik mijzelf direct af "voel ik mij op m'n gemak om WEL te enten" en helaas is het antwoord daarop bij mij ook altijd: nee.Bij mij is het antwoord ook nee, dus ik ent niet (volwassen honden)
Moderator: Lizzy
Lizzy schreef: Ja, maar helaas vraag ik mijzelf direct af "voel ik mij op m'n gemak om WEL te enten" en helaas is het antwoord daarop bij mij ook altijd: nee.Bij mij is het antwoord ook nee, dus ik ent niet (volwassen honden)
Lizzy schreef: Ja, maar helaas vraag ik mijzelf direct af "voel ik mij op m'n gemak om WEL te enten" en het antwoord daarop bij mij is ook altijd: nee.Ook niet als je zo dicht op de vaart woont?
sylvia schreef: ja dan moet je het gewoon doen, als je niet ent en je zit je alleen maar ongerust te maken, dat schiet niet op.Ach ik ben nou eenmaal een piekeraar
sylvia schreef: Ik woon niet dicht op de vaart maar mijn honden lopen wel op plekken waar ratten en muizen komen, Bunny eet zelfs muizenHier lopen de ratten soms over het erf.
Ollie schreef: Hier lopen de ratten soms over het erf.ja je moet doen waar jij je gemakkelijk bij voelt en zo te lezen is dat niet bij niet enten.
Lizzy schreef: Ik ben het wel volstrekt met Syl eens. Als je NIET ent moet je voor jezelf dondersgoed weten waarom je niet ent en daar zelf 200% achter staan. Anders krijg je situaties waarbij je tegen je zelf zal gaan zeggen "had ik maar", als je hond toch ziek wordt.Ja dat had ik maar dit en had ik maar dat, is wel echt iets voor mij om te zeggen
En er is een tussenweg tussen wel en niet enten. Parvo en hondenziekte en HCC hoeft gewoon niet ieder jaar. Klaar.
Weil is de enige uitzondering.
En ja, het is de allerberoerdste enting met de meeste bijwerkingen. Deze kun je beperken (de schade van de enting) door vooraf en na de enting Thuja te geven. En vitamine C. En Echinacea. Ik geloof er niet in dat je alle schade hiermee kunt beperken, maar het is wel beter als niets.
Hitam schreef: Ik heb net een artikel van Ron Schultz uitgeprint.Oftewel als je al dit schema niet hebt gevolgd dan is de bescherming al helemaal niet zo als hij zou moeten zijn
Hij zegt dat je alleen in endemische gebieden moet enten. Dat zijn gebieden waar leptospirose voorkomt. Dat is Nederland ook wel (eigen invulling).
Dan zegt hij dat je een entstof moet kiezen waar de meest voorkomende leptospiren in zitten. Hij adviseert 4 soorten (is voor Amerika).
En dan moet je op 12 weken enten, 15 weken, 6 maanden, 1 jaar en dan elke 6-9 maanden. Dus als je het doet moet je het goed doen. Dit geeft optimale maar niet complete bescherming. Ze kunnen wel geïnfecteerd raken en bacteriën verspreiden maar zullen niet zo gauw ziek worden.
Lizzy schreef: Kan Schultz wel zeggen, maar Nobivac garandeert toch 1 jaar bescherming, sinds kort? Zij stellen toch vaccineren, nogmaals herhalen binnen een aantal weken en dan ieder jaar?Nomaals herhalen
Ollie schreef: Het word steeds ingewikkelder zoWelnee, gewoon naar de DA jij voor je entingen zodat je van de zomer gewoon relaxed langs de vaart kan zitten![]()