Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Zaniematsu schreef: Ellen:

Dahras is trouwens erg rustig van karakter. Hij wil niet naar buiten en hij ligt te slapen. Ik heb hem net weer getraind en wat hij het liefst doe is laten zien hoe goed hij kan zitten!!! Is wel grappig trouwens hoor om te zien hoe hij dat doet..... Hij heeft het slalom tussen mijn benen letterlijk en figuurlijk al onder de knie.
Maar wat mij wel opvalt is dat hij er al redelijk snel genoeg van heeft. Zijn interesse verflauwd dan en zijn favo kunstje "Zit"  haalt hij dan tevoorschijn terwijl hij mij vragend aankijkt uit elke hand de beloning gaat komen.

De mondhoekjes massage begint hij eindelijk lekker te vonden. Ik voel wel spanning rond zijn mondhoeken!!
Op zijn flanken vind hij het sowieso heerlijk en ploft dan neer en geniet ervan! Wanneer ik richting zijn staartaanzet komt begint hij in verzet te komen alsof dat niet prettig voelt en dan grijpt hij mij ook met 5 bij mijn arm. Waarbij ik natuurlijk geen spier vertrek. Het blijft dan bij 1 poging om mijn onderarm dood te trappelen.

Zijn oortjes masseren vind hij nog steeds niks. Hij draait ze weg en ik probeer het heel zachtjes, maar dat is nog geen succes.
Angel is daar ook heel goed in, haha, als hij het beu is gaat hij in zijn geval liggen, dat is altijd goed toch? ;D Klinkt alsof het een superslim beest is waar je dan ook best creatief moet zijn met trainen :) Wel een leuke uitdaging!
Super dat je al bij zijn mond mag touchen! Je kan proberen bij staart en oren of het verschil maakt als je de achterkant van je hand gebruikt in eerste instantie (is dan meer afstrijken dan tussen je vingers nemen en laten glijden, maar kan een mooie opening zijn), misschien maakt dat het makkelijker. Of oorwerk introduceren door mini touches boven op zijn hoofd of op zijn koppie vlak achter het oor en dan daarna in één beweging het oor afstrijken, zo vind ik soms een ingang bij katten die niks van oorwerk willen weten :) Gewoon af en toe kijken of hij het wil, zo niet ga je weer naar een plek waar hij het helemaal geweldig vindt!
Zaniematsu schreef: Dahras is trouwens erg rustig van karakter. Hij wil niet naar buiten en hij ligt te slapen. Ik heb hem net weer getraind en wat hij het liefst doe is laten zien hoe goed hij kan zitten!!! Is wel grappig trouwens hoor om te zien hoe hij dat doet..... Hij heeft het slalom tussen mijn benen letterlijk en figuurlijk al onder de knie.
Maar wat mij wel opvalt is dat hij er al redelijk snel genoeg van heeft. Zijn interesse verflauwd dan en zijn favo kunstje "Zit"  haalt hij dan tevoorschijn terwijl hij mij vragend aankijkt uit elke hand de beloning gaat komen.
Iedere keer als ik dit topic open heb ik een beeld van doggyDahras-dance voor ogen.......  ;D ;D met een slimmerd moet daar toch een mooie carriere liggen...
Volgens mij hebben katten van nature een korte aandachtsspanne hoor... hier zijn ze ook al heel snel klaar met tricksfortreats : Cera begint  naar de klik te meppen als ie in haar ogen te lang uitblijft of gaat idd iets doen waarvan ze  zeker weet dat t ooit een goeie was, Catoo vindt alles heel gauw spannend dus die doorloopt een aangepast programma waarbij ze heel vaak even kan poetsen om te ontladen
Laserlampje is ook maar even leuk ... Cera wil dan graag een paar keer heel hard naar de keukenmuur rennen en Too vangt m graag op de bank of 'in' een dekentje en dat was t dan  :D
Zaniematsu schreef: Ik vergeet zelf rescue te nemen!!! Zal het klaar zetten op het aanrecht.
Het aantal uren jagen naar voedeel van 8 uur lijkt mij ook veel, maar ja zij is de deskundige toch? Ik vraag me sowieso af of je katten zelfs met brokjes 8 uur aan de gang kunt krijgen. Natuurlijk lopen ze te zoeken en leggen ze meters of tijdens het zoeken, maar 8 uur.... ? Ik denk niet dat ik ze er 8 uur aan krijg eerlijk gezegd.
Maar elke 10 minuten is meegenomen toch?
Niet iedereen die zich gedragsdeskundige noemt, is het ook. Helaas...
Geen enkel roofdier is zo lang bezig met jagen. Je kunt dat niet 1 op 1 vertalen naar een binnenshuis-situatie, maar zoals al eerder gezegd: er zijn heel veel manieren om je kat uit te dagen. Voedselverrijking is er één van, maar ook niet meer dan dat. En als er problemen zijn met een moeizame introductie, moet je op veel meer sporen werken om het te laten lukken.
Goeie tip Ellen me de achterkant van je hand of vingers!! Die was ik vergeten uit de cursus :)

Ja Dahras is een slimme kater. Dat gaat nog wat worden als ik mijn fantasie aan kan boren met truckjes die hij leuk vindt.

Erika,Wat een mooie lieve katten heb je allemaal en wat een fantastisch zonnig huis en mooie grote tuin!! Je heb de foto's op fb staan ik zag ze, ze zijn super leuk!! Je kunt ze hier ook plaatsen. Ik wist ook niet hoe dat moest maar als je ze al ergens online hebt staan, en dat heb je want ze staan op fb, dan kan je de url copieren en hier plakken tussen de haken van een plaatje. dus deze haken [ img ] [ /img ]    Je vind ze in de kolommen boven het veld waar je je tekst typt, boven de smilies? Het is het icoontje naast het plaatje van Youtube.  Daartussen in plak je dan de url van je online foto.
Hoe doe je dat? Je gaat naar de foto die online staat. Dan klik je met je linker/of / rechter muisknop op de foto en er volgt een rijtje met opties waar je tussen kunt kiezen. Ik heb er bijstaan :"Kopieer locatie van afbeelding"  en die optie pak je en dan plak je die tekst die dan onder je muis hangt tussen de img haken. Zo simpel is dat :) Maar je moet het wel even weten ;)

Nou fijne zondag jullie nog allemaal!!
Too schreef: Iedere keer als ik dit topic open heb ik een beeld van doggyDahras-dance voor ogen.......  ;D ;D met een slimmerd moet daar toch een mooie carriere liggen...
Volgens mij hebben katten van nature een korte aandachtsspanne hoor... hier zijn ze ook al heel snel klaar met tricksfortreats : Cera begint  naar de klik te meppen als ie in haar ogen te lang uitblijft of gaat idd iets doen waarvan ze  zeker weet dat t ooit een goeie was, Catoo vindt alles heel gauw spannend dus die doorloopt een aangepast programma waarbij ze heel vaak even kan poetsen om te ontladen
Laserlampje is ook maar even leuk ... Cera wil dan graag een paar keer heel hard naar de keukenmuur rennen en Too vangt m graag op de bank of 'in' een dekentje en dat was t dan  :D
Zo gaat het hier ook met speeltjes. Ik wissel vrij veel af, iets nieuws is altijd leuk natuurlijk. En hier moet het ook buiten bereik van de honden want die gaan zich er anders mee bemoeien/pakken het speeltje af en gaan er zelf mee spelen  :boo:
Momenteel is een ding met rondrazend balletje er in favoriet, met name Eppo kan zich daar, liefst 's nachts uiteraard  ::) kostelijk mee vermaken. En dan gaan de Gnurkels ook mee doen. Knor speelt sowieso niet, die heeft daar nog nooit iets van gesnapt.

Dit is het balletjesding toen Starri nog een klein Gnurkeltje was

http://www.olgaenjos.nl/olga/plaatjes/logistarriballetje.3gp
Mevroi Kruim schreef: Zo gaat het hier ook met speeltjes. Ik wissel vrij veel af, iets nieuws is altijd leuk natuurlijk. En hier moet het ook buiten bereik van de honden want die gaan zich er anders mee bemoeien/pakken het speeltje af en gaan er zelf mee spelen  :boo:
Momenteel is een ding met rondrazend balletje er in favoriet, met name Eppo kan zich daar, liefst 's nachts uiteraard  ::) kostelijk mee vermaken. En dan gaan de Gnurkels ook mee doen. Knor speelt sowieso niet, die heeft daar nog nooit iets van gesnapt.

Dit is het balletjesding toen Starri nog een klein Gnurkeltje was

http://www.olgaenjos.nl/olga/plaatjes/logistarriballetje.3gp
Geweldig!! Ook leuk hondenspeelgoed zo te zien, kijk, ik doe met mijn tong wel voor wat jij met je pootje kan ;D
Ik denk dat mijn katten wel regelmatig aan de 7-8 uur activiteit komen.

Ze spelen tussen de tussen de 3 en de 5 uur, dat is met rennen en worstelen enzo, maar ook met veren, propjes, en wat ze zelf nog in huis vinden (Plien doet graag een soort omgekeerd apport, waarbij ze alles wat in de slaapkamer in een kast ligt naar naast de bank in de woonkamer verplaatst). Ze kwetteren nog een paar uur naar de vogels in de tuin en op straat, ze spelen met de voorbijgangers, ze speuren alle plekjes af waar we ooit een muis in huis hadden, en letten bovendien op de muur met de buurman, want daar komen ze vandaan, ze letten op de fretten, en daarnaast eten ze natuurlijk nog.

Maar ze zijn dus niet 8 uur bezig met eten zoeken, en ik ben ook niet 8 uur met ze bezig. Maar ze slapen ook geen 16 uur hoor, de tijd dat ze niet actief bezig zijn besteden ze vaak aan rustig liggen en om zich heen kijken.
@Erika, Heb jij het probleem met je gedragsdeskundige besproken? Wat zegt zij ervan? Wist zij dat jij je katten uitsluitend rauw voerde? Had zij jou geadviseerd om brokjes te verstoppen? Heeft ze nog andere tips gegeven bijvoorbeeld over rauw voer in wasbare voedselpuzzels?

Ik zit er zo veel over na te denken dat brokjes verstoppen toch niet de enige sleutel zou moeten zijn. De brokkendeur is hier weer gesloten :)

Vanmorgen vond ik weer een grote plakkaat braaksel. Ik dacht :"hoe kan dat nou?"  Blijkt dat een of andere slimmerik toch nog ver verstopte brokjes heeft weten te scoren!! Die zijn er dus aan de voorkant weer uit gekomen!!

Als reactie op mijn eerdere klachten over mijn brakende katten kreeg ik te horen dat ik het te snel zou aanpakken. De kat die vannacht gebraakt heeft had niet zo veel brokjes te pakken maar ook die kwamen er (gelukkig) uit. Heeft dus niets te maken met wel of niet snel gaan zou ik zo denken.

@Fem fatale, Hier spelen ze niet zoveel hoor, kon ik ze maar wat meer actief krijgen. Ik ga wel meer uitdaging aan de muren bevestigen. Eén is wel erg actief, zij doet de gekste dingen. Zij zal dankbaar gebruik maken van alles wat ik aan de muren hang, al is dat een strook gordijn!! Ook leuk om gewoon een strook gordijn ergens te hangen waar de kat heerlijk in mag klauteren? En dan een lekker slaapplaatsje of uitkijkplaatsje bovenaan dit gordijn :) Je kunt ze kant en klaar kopen als afgedankt demo gordijn. Mmmmh weer een idee :)
Ik vind die hangmatten ook erg leuk, maar een nadeel van pluche is, dat je heel snel "ladders" in de stof krijgt wanner je kat er met zijn klauwen in slaat tijdens het spelen, je moet ze dus wel regelmatig controleren.

De krabpaal van Mowgli heeft zo'n "lepeltje" van stof waar hij graag in ligt. Helaas hebben wij een aantal keer vrienden op bezoek gehad, die het leuk vonden met de hand van onder deze "lepel" de stof omhoog te duwen zodat Mowgli dan met zijn klauwen erin greep. Hierdoor zijn al heel snel wat "ladders" in de stof ontstaan. Wij controleren regelmatig of het "lepeltje" nog wel veilig is.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door