Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Ik ga eens kijken bij Doki en Mowgli. Al heb ik al veel in huis voor de katten, mensen die hier komen kijken altijd hun ogen uit :)

ZIj adviseerde overigens geen brokken maar vertelde mij wel dat Dahras zich verveelt en dat hij moet werken voor zijn kostje. Hoe ik dat zou bereiken maakte haar niet uit. Maar dan is mijn opmerking weer, hoe wil je dat doen dan als je rauw voert?!

Zij zegt dat brokjes geen vergif zijn en dat voedselverrijking noodzakelijk is ivm het 8 uur meters maken per dag.

Zij vind het rauwe voer niet verkeerd maar wel het bordje waar het op ligt.......
Zaniematsu schreef: ZIj adviseerde overigens geen brokken maar vertelde mij wel dat Dahras zich verveelt en dat hij moet werken voor zijn kostje. Hoe ik dat zou bereiken maakte haar niet uit. Maar dan is mijn opmerking weer, hoe wil je dat doen dan als je rauw voert?!

Zij zegt dat brokjes geen vergif zijn en dat voedselverrijking noodzakelijk is ivm het 8 uur meters maken per dag.

Zij vind het rauwe voer niet verkeerd maar wel het bordje waar het op ligt.......
En dit vind ik dan weer veel te eenzijdig gericht op voedselverrijking.
Waarom is voedselverrijking de enige manier om bij een kat de verveling door te breken? Waarom zou de verveling op alle fronten (met name sociaal) stoppen als het eten anders wordt aangeboden?

Je hebt er natuurlijk niets aan eigenlijk, maar dat zijn wel direct de vragen die bij mij opkomen.
Er zijn hier op BP genoeg katten die hun barfhap gewoon op een bordje of in een bakje krijgen en hier is dat niet anders. Ik slinger helemaal niet rond met het eten en vind dat hier het aanbieden van barf voldoende is als verrijking. En het is niet dat het hier altijd helemaal pais en vree en 8 pootjes op 1 buik is geweest.

Dat Dahras zich verveelt kan heel goed natuurlijk. De ene kat is de andere kat niet en kan zichzelf veel minder goed vermaken. Maar dat lost het probleem met hem en de poezen nog steeds niet op. Ik zou eerder zeggen dat er iets met de 'koppeling' en kennismaking met de poezen niet goed is gegaan. Of dat ze hem gewoonweg niet leuk vinden, kan ook nog. Of dat het gewoon met hem erbij te druk is huis is qua personal space.
Ik heb er moeite mee dat hij als manipulatief wordt bestempeld. Ik denk dat katten zo helemaal niet zijn. Sommigen kunnen wel heel aanhankelijk (bij een aantal is dat zelfs afhankelijk) zijn
Hallo Koekje,

Ik heb de introductie van Dahras heel voorzichtig aangepakt, ik heb daar vele maanden de tijd voor genomen. We zitten nog steeds in dat proces. Hij is hier nu een jaar en is nog steeds niet een met de groep. Maar dat ligt niet aan de poezen, die accepteerde hem als een deel van de familie. Maar toen hij ze begon aan te vallen veranderde dat natuurlijk. Het lijkt er echt op te wijzen dat hij iets te doen zoekt en dat de poezen zijn uitdaging zijn.

Misschien klinkt manipulatief negatief, het is een interactie tussen katten onderling en kat en mens. Ik zie hem elke dag bezig maar ik analyseerde zijn gedrag niet. Toen de deskundige hier was maakte zij mij erop attent wat er gebeurde wat hij aan het doen was en dat lijkt echt op manipuleren of in ieder geval aandacht van mij krijgen door de poezen aan te willen vallen.  Ik reageerde daar altijd op, tja wat moet je anders? Je laat dat toch niet zijn gang gaan? Nu heb ik geleerd dat ik mijn stem niet mag gebruiken en dat ik mijn lichaam niet mag gebruiken om er tussen te komen maar een voorwerp. Voorlopig hoef ik er niet tussen te komen want ik houdt hem nog even apart zodat de poezen en ik even niet alert hoeven te zijn. en totdat ik een manier heb gevonden dat hij "moe"  is van het bezig zijn en niet zo gefocust is op de poezen. Even een balans vinden dus.

Manipuleren doen katten ook wanneer ze smorgens in bed over je heen lopen om je wakker te maken omdat ze eten willen. Met hun voetje op je neus of oog tikken, wanneer je niet reageer komt er een nageltje bij. Ik maak het hier regelmatig mee. Het ritueel om mij wakker te maken is ook een vorm van manipulatie, gericht op "ik wil eten"

Maar wat je zegt is waar, voedselverrijking is 1 manier om verveling tegen te gaan, er zijn natuurlijk meer manieren.
Ik pak het nu zelf aan om meer te gaan trainen met hem. Ik moet nog een parkoer bedenken en uitzetten voor hem. Voorlopig springt hij al door een hoepeltje heen. Ik zou bijna zeggen dat het saai is om je kat wat te leren, ze hebben het zoooo snel door!! Je moet inventief zijn met nieuwe truckjes en uitdagingen voor de kleine  (huiskamer) tijger. Nou denk ik ook niet dat het de bedoeling kan zijn dat ik de kater elke dag 8 uur moet animeren met trainen en spelen!

Ik ga de vraag ook zeker neerleggen bij de deskundige. Dat ik iets zoek wat bij mijn situatie past en bij de katten. Rauw voer kan je nou eenmaal niet overal in huis verstoppen. Ik heb het geprobeerd maar dat werkt niet, ze laten het staan en je vind de uitgedroogde onaangeroerd rauwe voeding. Hoe moet dat van de zomer wel niet gaan stinken?!
Zaniematsu schreef: Manipuleren doen katten ook wanneer ze smorgens in bed over je heen lopen om je wakker te maken omdat ze eten willen. Met hun voetje op je neus of oog tikken, wanneer je niet reageer komt er een nageltje bij. Ik maak het hier regelmatig mee. Het ritueel om mij wakker te maken is ook een vorm van manipulatie, gericht op "ik wil eten"
Ik vind dat geen manipuleren. Ik vind het gewoon aandacht vragen en dat er niets mis mee is. Katten kunnen eenmaal niet praten, dus zullen een andere manier moeten gebruiken om hun behoeftes kenbaar te maken en te communiceren.

Ik denk dat je met de kunstjes doen ook al een eind kan komen. Heeft hij toch uitdaging en iets te doen, hoeft hij niet zn zussen te gaan zitten klieren.
Wat ik me nu bedenk trouwens, beetje laat, bij honden zou ik daar sneller aan denken typisch genoeg ::) Maar als hij zo goed te trainen is met clicker training, probeer eens gewoon gewenst gedrag te belonen van hem met de clicker, dus als hij bij de dames mag en ze rustig benaderd of kalmerende signalen geeft of ze gewoon links laat liggen. Of als hij begint te staren bijvoorbeeld en je roept hem en je kan het doorbreken, click en snoepje er in... nou nog de goede snoepjes bedenken, maar je zou ook iets wat hij lekker vindt in een spuitje kunnen doen en daar steeds iets uitdrukken als hij een click verdiend heeft...
Hallo Ellen,

Ja dat is een goed idee, daar dacht ik zelf ook wel aan maar dan voor het moment dat hij eerst wat energie kwijt is. Dus de volgende fase :)
Goede "snoepjes"  om te trainen vind ik altijd nog rosbief. Het ruikt lekker, het houdt lekker vast in de hand en je kunt het goed doseren in hele kleine flintertjes.
Ik heb goede hoop :)!
Gevriesdroogde snoepjes zullen waarschijnlijk niet zo slecht vallen als brokjes en wel lekker gevonden worden.
Ik weet alleszinds dat de meeste brokkenkatten er gek op zijn, ik geloof niet dat het bij vers-gevoerde katten al geprobeerd is (die kopen meestal geen commerciele snoepjes). 
Hier vinden ze het ook heerlijk, maar ik vind het veel te duur.  Tis dat ik het eens gratis ergens bij kreeg.
Ik denk trouwens ook dat Cuzco er allergisch aan was, maar die is allergisch aan kunstmatige bewaarmiddelen, dus dat zou niet zo gek zijn.  Ookal beweren ze dat er echt niets anders in zit dan vlees  ::)
Ze raden ook wel af om heel veel per dag van dit te voeren.  Een tiental per dag zou voldoende zijn en het zijn echt heel kleine stukjes.  Dat wil zeggen dat je met een goed gevuld hand al toekomt voor al je katten...
Maar goed, alle beetjes helpen natuurlijk.

Ik ga echter met de anderen mee dat er ook andere manieren zijn om een kat aan het bewegen te krijgen dan via voedselverrijking.
In een activity board (http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... oed/115002) kan je trouwens ook kvv  of stukjes vlees stoppen.  Je moet het dan wel goed afwassen achteraf, maar het kan wel.
De deskundige zegt dat ik hem 8 uur aan het werk moet zetten. Dat gaat nou eenmaal makkelijk met brokjes verstoppen.
Dahras heeft in het verleden een vacht probleem gehad. Ook daarom ben ik niet zo gek op al die stoffen die ze er in stoppen!
Zo'n cat activity board heb ik ook voor hem. Hij gebruikt hem, maar is er niet echt blij mee. Vaak laat hij er alles in liggen en eet hij gewoon niks!
Hij maakt zichzelf dan misselijk van de honger want dan gaat speeksel overgeven ook gaat hij gras eten en kotst hij gras met speeksel.

Het eten laat hij dan liggen!! Ik probeer van alles, ook er bij te blijven en hem te helpen. Hij weet wel hoe het werkt. Ik heb er foto's van , zal er eens 1 van meesturen.

Ik droog zelf vlees maar dat eten ze niet! Die commercie snoepjes kan ik nog proberen maar waar ik bang voor ben is dat ze dan nog steeds minder gaan eten.
Ze laten het rauw nu ook al staan door die vieze brokken!! Ze hebben stress van de honger maar eten ho maar!  Eerst kotste ze alles onder door de brokken en nu door de lege magen overal maagsappen en gal braakplekken.  Het is een groot probleem!

Afbeelding
Dahras hengelt naar zijn rauw voer
Afbeelding
Dahras likt zijn pootje af
Hallo Ellen,

Dat zit er al door!! Anders raken ze geen rauw meer aan na die brokken ellende!! Ik mix er tonijn door en vies mouse blikvoer van gourmet.
Als ik dat er niet door meng eten ze helemaal niks!! Het hangt er nog van af welke diersoort ik voer. Ik heb nu parelhoen en dat valt héél slecht in de smaak!!
Ik word hier echt gek van!
Ik ben het eens met Koekje, ik denk dat accent veel te veel op voedselverrijking ligt. Er zijn echt nog wel heel wat meer dingen die je kunt doen om een kat aan het werk te zetten en ook om de relatie tussen de katten onderling te beinvloeden.
Geen enkele kat is permanent 8 uur per dag bezig met het vangen van muizen, dus om te eisen dat jouw kat 8 uur bezig moet zijn, lijkt me erg overdreven. Ik zou mijn versgevoerde katten nooit overzetten op brok alleen vanwege een introductie.

Ik heb net bij een klant die ook vers voert aangeraden om de kat riblappen te geven als verrijking. Beginnen met kleine stukjes en dan steeds grotere. Geloof me, als ze een half uurtje riblap gekauwd hebben heb je de eerste paar uren geen kind, eh kat, aan ze ;-)
Riblap kun je uiteraard vervangen door andere lappen taai vlees, maar riblap is goedkoop, makkelijk verkrijgbaar en bijna alle katten lusten het.
Verder is het af en toe voeren van prooidieren, kuikens etc ook een prima oplossing.

(Clicker)trainen is ook een prima manier om je katten bezig te houden en uit te dagen, kun je meteen handig toepassen bij de herintroductie indien nodig.  Ken je het boek '50 kattenspelletjes' van Jackie Strachan? Boordevol tips om zelf speeltjes voor je kat te maken.

Verder wil ik uiteraard het plan je GT niet in de weg zitten, maar hopelijk heb je iets aan deze aanvullingen.
onze situaties zijn 100% gelijklopend (vermoed dat we dezelfde therapeut hebben). Ze adviseerde geen brokken maar wel dat ze 8 u per dag moesten werken voor eten om zo verveling tegen te gaan. En ja dan is het "pesten" gestopt maar de blaasgruisproblemen begonnen. Voorheen had geen enkele kat blaasproblemen.
Opeens wilde ook een paar katten ook geen rauw voer meer en vulde hun buik met brokken. Het cat activity board is hier een succes. We probeerde met rauw voer maar dat werd een vuile boel (zeker omdat ik geen afwasmachine heb) en in de zomer niet te doen.
Nu probeer ik ze terug over te zetten op kvv met eveneens blikvoer maar het moet ook de gourmet mousse zijn ; gezonde blikjes als almo nature heeft geen zin.
De brokken = voedselverrijking zijn we aan het afbouwen maar het is niet zo simpel want de katten staan te wachten en te miauwen tot we brokjes gooien en verstoppen. Onze katten gaan buiten dat scheelt in de zomer want dan vangen ze motten en vlinders en is de "verveling" minder.
Hoor wel overal in grote kattengezinnen dat het niet steeds peis en vree is en dat brokken introduceren een ander probleem geeft; medisch dan.
Hoop als de brokken volledig uit huis zijn dat de blaasgruis weg blijft.
Hier dus ook een verveelde kat. Geen haar op mijn hoofd die aan brok denkt  ;)
Ik zou eens kijken naar cosma snackjes, gevriesdroogd vlees zonder toevoegingen vinden ze hier geweldig.
Ook de semi moist gedroogde eend en kip enzo vinden ze geweldig.

Laserlampje, clickeren, catwalk, ruimtes afsluiten en die af en toe open zetten vinden ze ook te gek hier.
Er gaat een klimwand komen hier hopen dat ze dat ook leuk gaan vinden.

Er is echt heel veel te doen hoor.

Oh en voor het rauwe voer een diepvriesdoos, aan 1 kant een "muizenhol" aan de zijkant eruit halen, met pleisters afplakken ivm de scherpe randjes en over de bak met eten zetten...geeft een beetje meer zooi maar houd ze wel lekker bezig  ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door