Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Zaniematsu
Bedankt voor het meedenken!!
Wat voor snoepjes? hier snoepen ze rosbief......... eigenlijk krijgen ze niks verhit of gekookt spul. Nu dan die brokjes maar ik ben ze nu echt veel en veel minder aan het verdelen. Ik heb nu allerlei plastic bakjes en schoteltjes aan het verstoppen met rauw voer...... maar die vinden ze niet allemaal, het ruikt natuurlijk ook niet zo lekker.
Dat ligt dus vies te worden na een hele nacht te staan....... ik ben daar niet zo moeilijk in en geef het de volgende morgen weer, dan draai ik het om zodat de droge kant onder ligt en de minst kieskeurige eten dit nog wel weer op. Maar dat kan toch ook de bedoeling niet zijn.

Ik ben heel veel bezig om overal kleine hoeveelheden rauw neer te zetten, maar alleen 1 gaat maar op jacht om dat te eten. De andere moeten er echt niks van hebben, dus voor hen werkt dit ook niet. Ik houd nog even vol om te kijken hoe dit verloopt........

En dan de kater... ik geef hem een kwartel en die knaagt hij aan zijn pootjes...... dan wordt het hem te moeilijk en gaat hij zeuren om eten.... ik houd mijn poot stijf en geef hem niks anders. Ga wel even met hem trainen om hem gewoon wat positieve aandacht te geven en dat vind hij leuk.
Hij zit ook immers maar apart nu van de poezen omdat hij ze zo loopt te jennen uit verveling weet ik nu dus.

Hij krijgt nu rescue, walnut, sweet chestnut en star of betlehem.  De poezen ook trouwens.

Ik ben benieuwd of hij gedroogd kvv lekker zal vinden, ik kan het proberen.

hij heeft nu een hele kwartel zonder veren. Begint alleen aan de pootjes en laat de rest liggen. Ik ook ..... alhoewel, in de koelkast en denk, bekijk jij het maar.
later geef ik het weer en na enige tijd begint hij er wel aan. Ik weet dat hij een echte knager is. Hij knaagt van alles, veel meer dan mijn poezen. Want die moet ik alles voorkauwen/ bewerken met een bijltje of kvv geven.

Ik ben moe,, moe van het denken moe van het tobben, en moe van het heen en weer lopen met alle bakjes en enkele brokjes. Ik verstop er niet veel meer, maar net een handje over 6 katten. Dat is natuurlijk niet veel. Maar ik wil dan ook dat ze het niet meer binnen krijgen!

Bedankt!!!
Oh ja en al de tips over het hussel werk... hij is zo'n slimme jongen en heeft alles binnen no-time gevonden en opgegeten!! Als het maar geurig is zoals een brokje.
Toen ik hem ging leren trainen had hij binnen 5 mintuen door wat "zit" "kom" "spring"  "draai" en "high five"  is!! Ik denk er aan om een heel parkoer uit te zetten voor hem om te trianen, met hoepels, pionnen en springplanken en al......... maar dat is ook weer zo'n gedoe, maar als dat helpt....... vinden de poezen natuurlijk ook erg leuk.

Hij is erg op aandacht. Hij slaat zijn lijfje en staart tegen mij aan, zo van BONJK hier ben ik! en nog een keer BONJK, en zo strijkt hij zichzelf met harde stoten tegen mijn benen aan, Ook zijn kopje,,, hij geeft harde kopstoten tegen mijn gezicht en als hij mij wakker maakt........ "ik wil aandacht en stop niet tot ik dat heb"  Hij gaat door en veegt net zo lang langs mijn gezicht tot ik er uitslag van krijg en hij zijn aandacht en eten. Hij is ontzettend lief maar manipulatief.
Door EllenL
Zoals je de situatie beschrijft vind ik deze bach meer voor de poezen dan voor de kater eigenlijk... rescue is eigenlijk voor eerste hulp dingen,maar als er vaak veel stress is kan die best mee in de mix, Walnut kan ik me nog iets bij voorstellen, wennen aan een nieuwe situatie / periode in je leven, sweet chestnut dan weer helemaal niet, dat is de remedie voor echt de uiterste wanhooop, het gevoel met je rug tegen de muur te staan en letterlijk het gevoel hebben dat God zijn handen van je heeft afgetrokken (of de Godin of het universum, naar gelang je religieuze instelling;) en zo komt het op mij nou niet echt over. Star is dan weer de remedie voor onverwerkt verdriet en trauma's en die kan bij gruiskaters nooit kwaad vind ik :) Maar de remedie die er vooral echt uit springt, dat manipuleren en aandacht opeisen, is denk ik toch echt Chicory en voor de verveling Wild Oat. En ik zou zeker verder met hem trainen. Ik ben zelf wel makkelijk met ook soms slechte snoepjes geven aan mijn katten en hond (van de C1000 of whiskas ofzo). Maar ik heb nu toevallig kleine reepjes gedroogd konijn (uit duitsland) en ook het katje waar ik laatst mee in het asiel werkte vond dat heerlijk!! En ik zou ook echt TTouch inzetten, beter een paar keer een paar minuten TTouch per dag dan heel veel moeite moeten doen om eten overal te verstoppen. Je kan kijken welke TTouches hij waar lekker vindt en of je op bepaalde gebieden extra spanning voelt in zijn lijfje... Het grote nadeel als je al het eten verstopt vind ik dat je niet meer mee krijgt wie wat eet... en dat is soms wel handig om te weten, zeker bij katten!
Door Zaniematsu
Hallo Ellen,

Ik ga de twee bach die jij noemt inzetten. Dan zal ik de flesjes mixen voor de poezen opmaken. Dan hoef ik alleen de Chicory te kopen want de Wild Oat heb ik in huis.
Ook TTouch inzetten zoals jij zegt, meerdere malen per dag. Ik zal eens lever kopen en dat drogen. vaak wil lever extra geur afgeven. Dan wel biologische of van de scharrelslager die zijn vlees uit Frankrijk krijgt : http://www.francelimousin.nl/
En meer trainen, ook vaker korte sessies per dag.

Weet je dat ik me zelf vele malen beter voel om de kat gericht aandacht te geven en bezig te zijn met de kat zelf dan om hem achter brokjes aan te laten zoeken?!

Nee wat je zegt is waar, je weet nu niet wie wat binnen krijgt met dat verstoppen van die brokjes!

Ik zal eens een paar foto's van hem plaatsen, kan dat trouwens? Ik ben daar totaal niet handig in op dit forum. Op mijn fb of hyves geen probleem, maar dit forum.....
Door EllenL
Dat kan, als je ergens online een foto hebt staan, dan moet je de afbeeldings url kopieren (is in ieder geval bij chrome een optie als je met je rechtermuisknop op de foto klikt) en dat tussen de  dingetjes plakken (als je begrijpt wat ik bedoel)

Nogmaals heel veel succes, aan je inzet en toewijding zal het in ieder geval niet liggen ;) :-*
Door Zaniematsu
Het is niet zo'n goede foto maar het laat wel wat zien van Dahras. Op deze manier ligt hij elke dag wel een paar keer op allerlei lokatie's in huis.

Even kijken of het lukt met de foto......
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik geloof niet dat de foto zichtbaar is...
Door EllenL
Foto's zijn gelukt hoor!! Mijn ervaring is trouwens dat die rughouding 2 dingen kan betekenen, bij Simba betekent het 'oh, ik voel me fijn, als je wilt mag je best over mijn buikje aaien, graag zelfs!' en bij Berlioz betekent het 'ik doe net alsof ik lekker ontspannen lig, maar vanuit deze positie kan ik heel makkelijk en snel alle 4 mijn poten inzetten als iemand te dicht bij komt' ;) Vooral die 2de foto doet me wel wat meer aan de Berlioz variant denken :) Oh en qua bach, als je het gevoel hebt dat hij constant 'iets wil' en daar zelf een beetje gek van wordt is Impatiens misschien ook een goede, als ik naar hem kijk krijg ikwel een soort van opgefokt gevoel zeg maar. Wel een prachtige kater hoor!! :smitten:
Door Zaniematsu
Dank je Ellen :)
Ik denk dat het meer de Simba houding is. Maar ik kan me vergissen. Hij is hier heer des huizes en bepaalt met zijn aanwezigheid in de groep wie beweegt.....
hij heeft een hele sterkte persoonlijkheid.
Ik zal meer foto's van hem maken als hij zo ligt misschien zie je het dan duidelijker. Maar misschien ook niet.
Hij krabt of bijt niet als je hem zou aaien op zijn buikje, hooguit dat hij dan wil spelen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij om buikje aaien vraagt als hij er zo bij ligt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Door pearlsofpassion
Ik weet niet of het al gezegd is, ik heb niet veel tijd nu om het hele topic grondig door te lezen, maar je kan ook gedroogde snackjes geven.
Werkt hetzelfde als de brokjes, heeft alleen niet hetzelfde effect.
Hier komen er ook geen brokjes meer in, en geef ik enkel gedroogde snackjes. Ook in de voerbal.

Gewone brokjes voor een blaasgruiskater is trouwens geen goed idee he.  Straks zit je ook met een plasprobleem en dat geeft ook veel stress aan de andere poezen. 
Hoe oud zijn al je andere poezen trouwens? Zit er ook geen jong ding tussen die wel met hem wil spelen?  Dat zou ook kunnen helpen, maar dan moet hij wel weten hoe te spelen zonder pijn te doen natuurlijk...
Door Zaniematsu
Bedankt voor je tips. Gedroogde snacks heb ik ook geprobeerd maar laten ze staan. Zelfs als ik ze eerst in de zak met brokken meng zodat ze de geur opnemen.
De poezen willen niet met hem spelen, die spelen amper met elkaar. Dat begint nu wel te komen, maar zeker nog niet met hem. Ze hebben met hem een slechte ervaring dus dat heeft nog tijd nodig, zelfs als dat nog gaat komen.
Misschien zijn er andere gedroogde snacks die ze wel lekker vinden om te verstoppen.
Ik moet hem inderdaad geen droge brokjes geven!!! Ik lijk wel gek dat ik er aan begonnen ben!! :( Maar ja, ben echt de wanhoop nabij!
Door pearlsofpassion
Het is niet eens het droge dat erg is maar vooral de koolhydraten die erin zitten.
Een niet-graanvrije brok zonder extra verzuurders, daar krijgt hij zo goed als zeker meteen weer gruis van.
Door Zaniematsu
Hij stond op droge brokken speciaal dieet voorgeschreven door de dierenarts voor de rest van zijn leven. Na enige tijd kreeg hij ook oxalaatgruis in zijn urine!
Toen hij hier kwam had ik zijn medisch dossier opgevraagd en hij heeft een lange maar vooral pijnlijke geschiedenis.
Cold Turkey heb ik hem overgezet op BARF en na 3 weken was zijn urine getest en pH was zoals gewenst en urine was schoon!
Door al9katten
wij hebben sinds kort ook een blaasgruiskater.
Onze (10)  katten zijn grootgebracht met rauw vlees (kvv en barf). Sinds 1 jaar hebben we eveneens gedragstherapie nodig gehad voor Witse. Die viel eveneens 2 kattinnen aan. Mede dankzij de therapie gaat dit nu goed en zijn er de voerpuzzels met brokken geintroduceerd in huis.
Het aanvallen is gestopt maar nu heb ik er dus blaasgruiskat in de plaats. Op 4 m tijd is hij al 2x opgenomen geweest in de kliniek. Obstructie ondanks dieetbrok en verzuurders. De kliniek heeft nu aangeraden alle brokken uit huis te doen.

Daar gaan de voerpuzzels  + brokken dus. Ook de andere katten willen bijna geen vlees meer; op 1j tijd zijn ze dus brokkenverslaafd geraakt. Dat wordt dus weer vanop 0 beginnen.
Hier komen er geen brokken meer in en we kopen een droogoven voor in de puzzels.
Ik zit dus met hetzelfde probleem en dezelfde nare gevoelens omtrent brokken. Ik lig er eveneens van wakker.
Door Zaniematsu
Hallo al9cats,

Het is een groot probleem!! Wij zitten dus beide met hetzelfde probleem. De katten hebben actie nodig en dat is met brokken te realiseren. Ik heb hier ook de voedselpuzzels en die zijn ideaal voor brokjes!! Maar brokjes maken katten ziek!! Dat is echt duidelijk, bij jou dus ook :( Een kat die al twee keer opgenomen is geweest !! Dat is toch te erg om mee te moeten maken, zeker als je bedenkt dat dit op rauw nooit gebeurd zou zijn!!

Ik zie ze hier echt veel lol hebben in het zoeken naar brokjes en het hengelen in de puzzels. Het doet ze echt goed om te jagen en hersenwerk te doen.
Maar de oplossing zit zeker niet in brokjes!! Want dan heb je een heel groot probleem erbij :-(

Ik heb een droogoventje gekocht en droogde verschillende vleessoorten, maar bij mij vinden ze het niet lekker. De gedroogde sprotjes wel, maar dan ook maar 1 van de 5 poezen. het is dus echt zoeken naar wat ze lekker vinden. Ik heb zojuist gevriesdroogd konijn, runderlever, vis en kipblokjes besteld. Ik ben benieuwd of ik daar iets mee kan bereiken.

Welke gedragstherapeut is bij jullie geweest? Wel heel fijn dat het aanvallen gestopt is. Maar net als jij zie ik in brokken ook niet de oplossing, helaas.
De voedselpuzzels zou ik nog kunnen verven zodat ze met water schoon te maken zijn en er dan rauw voer in doen, maar ik denk dat dit ook niet gaat werken.
Ik heb al meerdere malen overal in huis kleine beetjes rauw voer verstopt maar het meeste blijft liggen en kan je weggooien. Daar bereik je dus ook helaas niks mee.
Door Zaniematsu
Het is zo moeilijk om ze weer van die verslavende brokken af te krijgen! Hier weigeren sommige het vers te eten en moet ik het weer lekker maken  met vieze blikvoer erdoorheen  geprakt en dan nog eten ze amper en lijden ze honger en vind ik kotsende katten die speeksel met gras braken omdat hun maag leeg is en ze niet willen eten!! En dat na enkele dagen brok!!!

Hoe is het nu met je kater? Ik hoop dat hij snel weer opknapt!! De kater die hier kwam had ook gruis en toen ik hem cold turkey (hij wilde het wel heel makkelijk) over zette op barf was hij binnen 3 weken schoon! Geen gruis meer en een gezonde kater.

Heel veel sterkte!
Ik moet ook wel zeggen dat ik het ook niet heel handig vind hoor, van zo'n therapeut, om zo dringend brokken te adviseren in een vers/rauw huishouden... zeker in het geval van een gruiskater... ik zou zelf altijd sterk rekening houden met de voorkeur van de klant (zelfs als die brokken willen, ondanks mijn advies, lol) en daar het advies op aanpassen, er zijn altijd meer wegen die naar rome leiden zeg ik altijd maar...

Wat je verder nog zou kunnen doen is je huis nog interessanter maken voor de katten, in de bar was een topic over Doki waar Mowlgi geweldige foto's heeft geplaatst van hoe zij het thuis voor elkaar hebben weten te maken voor de katten, met hoge plankjes en loopbruggetjes enzo :D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door