Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

hannabelgje schreef: Das een goeie tip van die betonplex. Dan kun je precies drie bakken maken van 1 plaat betonplex. Ik weet alleen niet wat betonplex kost.
t wordt steeds duurder en duurder maar karwei heeft regelmatig stickerkorting...ik neem dan wel de dunste van 12 mm
en ik heb een pasje van karwei en dan wordt je hout gratis op maat gezaagd  ;)

later kwam ik ze veel goedkoper tegen op marktplaats  :-\
Door spreeuwtje
hannabelgje schreef: Dat zijn die grote gladde platen van 1.22 X 1.44. Bruin van kleur in verschillende dikten. Ik zag ook nog waterwerend multiplex das helemaal spotgoedkoop. Als ze die dan voor mij op maat zagen dan ben ik zo klaar met mijn bakken. De bak die ik nu heb gebruik ik wel voor kleinere groenten of ik maak een ander raster en maak de vierkantjes gewoon groter. Dat zou ook nog kunnen natuurlijk.
Ik wil zo graag meedoen maar ik merk dat ik totaal geen talent heb! ;D
Waarom maak je rasters? Je bedoeld dat je die m² in vakjes gaat verdelen?
spreeuwtje schreef: Ik wil zo graag meedoen maar ik merk dat ik totaal geen talent heb! ;D
Waarom maak je rasters? Je bedoeld dat je die m² in vakjes gaat verdelen?
het eerste jaar had ik ipv rasters gewoon touwtjes gespannen om zo de bak van 1.25 bij 1.25 weer in kleine vakjes te verdelen
afgelopen jaar heb ik de touwtjes weggelaten, ik vind het makkelijker zonder  ;)

kijk eens bij makkelijkemoestuin.com
Door hannabelgje
De bedoeling is dat je vakken hebt van 30X30 cm. De makkelijkste manier is door een bak van 1.20X1.20 in 16 vakken te verdelen. Anders stuur me een pb met je email en dan mail ik je het boek door, daar staat alles heerlijk uitgelegd in makkelijke taal. Een tip uit het boek die ik zeker handig vind bijvoorbeeld is dag je drie zaadjes per plantgat doet en daar komen drie zaailingen uit waarvan je er eentje wilt behouden. Dan kies je de mooiste, grootste uit die je laat staan en de andere twee trek je er niet uit, maar die knip je af. Dan blijft de grond rustig en loop je niet het risico dat je de wortels van degene die je wilt behouden beschadigd.
Door Nynke
ik ga mijn vierkante meter bak niet met de bijgeleverde plankjes per vakje verdelen, maar een beetje op zicht  ::)

Is er iemand die zo'n 100 literzak vermiculiet met mij wil delen? 
Nadia schreef: Ja, zaterdag Berkenwoude :)
Hoe laat ongeveer ??
Door spreeuwtje
flodder en dwarrel schreef: het eerste jaar had ik ipv rasters gewoon touwtjes gespannen om zo de bak van 1.25 bij 1.25 weer in kleine vakjes te verdelen
afgelopen jaar heb ik de touwtjes weggelaten, ik vind het makkelijker zonder  ;)

kijk eens bij makkelijkemoestuin.com
Die site heb ik al bij de favo's staan maar zoals ik al zei... Ik heb er echt geen talent voor geloof ik. :P t blijft niet bij me hangen.
Ik zou bijv graag die mix willen maar er is hier geen verkooppunt en het is duur.
Naja... Gewoon beginners opstart probleempjes. :D
Door eelke
Nynke schreef: ik ga mijn vierkante meter bak niet met de bijgeleverde plankjes per vakje verdelen, maar een beetje op zicht  ::)

Is er iemand die zo'n 100 literzak vermiculiet met mij wil delen? 
Hoe laat ongeveer ??
haha ja, je moet buiten hokjes kunnen denken!

Heb er nog steeds moeite mee hoor... waar hebben jullie de bakken staan? Mijn tuin is op het noorden, dus in de zomer kan ik kiezen tussen nooit zon, of heel de dag zon, zo'n beetje....

Kmoet ook echt eens aan de knutsel met mijn plankenvloer delen...die heb ik bewaard nadat we die afgelopen zomer vervangen hadden. Wil er een hogere tuin tafel van maken, ik denk misschien net zo hoog als een bar zeg maar...
Door Nynke
spreeuwtje schreef: Er is niemand in mijn omgeving zeker die de ingrediënten van de grond zou willen delen? :P
Waarom woon jij zover weg ?  :-\ :-\
eelke schreef: haha ja, je moet buiten hokjes kunnen denken!

Heb er nog steeds moeite mee hoor... waar hebben jullie de bakken staan? Mijn tuin is op het noorden, dus in de zomer kan ik kiezen tussen nooit zon, of heel de dag zon, zo'n beetje....

Kmoet ook echt eens aan de knutsel met mijn plankenvloer delen...die heb ik bewaard nadat we die afgelopen zomer vervangen hadden. Wil er een hogere tuin tafel van maken, ik denk misschien net zo hoog als een bar zeg maar...
Mijn bak staat tegen de schutting, op pootjes, zodat de kippen er bij regen onder kunnen schuilen. Bij krijgt ie zon vanaf 9 uur 's ochtends tot 7 uur 's avonds ongeveer    :daisy:  Hij staat een tikkie scheef/schuin, naar de zon toe.
Ik heb wel gelezen op het moestuinforum dat je niet elke dag water moet geven, maar beter 1 keer per 4-5 dagen veel, zodat de wortels diep genoeg groeien. Dit geldt dan wel voor volle grond, voor de MM-bak ga ik het komend seizoen ontdekken, net als voor mijn koude bak, die ook op pootjes staat  :)
Door hannabelgje
Het stukje weer gevonden:

Hoeveel mix heb ik nodig?

Dat hangt af van de grootte van je bak.

Je gebruikt een simpele rekensom; lengte x breedte x diepte = inhoud.

Als je bijvoorbeeld een bak hebt gemaakt van 1,20 m bij 1,20 m die 20 cm hoog is dan is de som 1,2 x 1,2 x 0,2 = 0,288 m3

1 m3 is 1000 liter dus 0,28 m3 is 288 liter.

Je hebt dus 96 liter vermiculiet, 96 liter turfmolm en 96 liter compost nodig.

Het hoeft niet heel erg precies hoor. Als je wat meer vermiculiet of compost doet is dat ook goed.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door