Lizzy schreef:
Deze overweging vind ik toch te simpel gesteld Nicolette. Want ik weet niet of er ratten zitten waar ik kom.... Hoe moet ik dat weten? Er staat nergens een bordje "hier zitten ratten".
En waarom mag er wel gerecreeerd worden (je kunt er roeiboten huren, waterfietsen huren en kano's huren) en je kunt er vissen. En je hoort nooit over besmetting van mensen.... Nooit. Waarom zou recreeren voor de mens daar wel veilig zijn? En zwemmen voor mijn honden niet?
OK, ze drinken ook van dit water en dat doen mensen niet, maar de Lepto bacterie is ontzettend gevoelig voor een zure pH waarde. Een pH waarde van 6.8 overleeft de bacterie al niet. In de maag is er een pH waarde van 1. Met andere woorden, opgedronken water kan nauwelijks voor besmetting zorgen. Tenzij de hond wondjes in de bek heeft.
Dus ik vind mijn vragen wel degelijk relevant. Daarnaast is het nog eens zo dat er geen enkele enting zoveel schadelijke bijwerkingen heeft als de Lepto enting. Wegen de nadelen van de enting op tegen de voordelen? Ik weet het niet.
Vind niet dat je vragen niet relevant zijn, maar alleen dat je risico's moet wegen, zoals ook bij de andere entingen. Als ergens ratten zitten, dan wordt dat echt wel bekend. Ik heb jarenlang in de binnenstad van Delft gewoond en het was bekend, dat daar ratten zaten, de gemeente waarschuwde daar regelmatig voor. Ook met betrekking tot voedsel neerleggen voor de eenden. Vaak was dat eten, dat de eenden echt niet op aten, maar ratten kwamen er wel op af.
In België is nog geen erg best rioolstelsel op alle plaatsen en daar zijn plekken waar dus echt veel ratten zitten. Het is dus om er achter te komen of er ergens ratten zijn of niet, een kwestie van ogen en oren open houden.
En de hond van mij die doodging aan leptospirose had zijn hele leven geen brokken gegeten. Was er ook niet tegen ingeënt. Maar op het moment van besmetting misschien net niet helemaal goed in orde waardoor de zuurgraad in de maag niet hoog genoeg was of stiekem iets gegeten wat zie zuurgraad had verlaagd? Niemand zal het weten. Ik ent heel spaarzaam, maar m.b.t. leptospirose laat ik toch mijn honden die zwemmen of muizen eten, ook die kunnen het nl. overbrengen, enten. De anderen als ik het kan vermijden niet. D.w.z. dat ik dus voor mijn 5 honden niet hetzelfde ent-programma hanteer.
gr.
Nicolette