Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door jasmijn
Een koude bak is als het waren een kruising tussen een kas en de vollen grond.

Meestal is een koude bak niet echt hoog, en is als het waren een gemetseld muurtje met een glazen deksel er op. Maar het kan ook van hout of geheel glas gemaakt zijn, en de deksel van plastiek of zijl.

De planten die er staan zet je dan of in de grond of in bakje op de grond.
Het is een kas die het mogelijke maakt om net iets eerder te beginnen met het op kweken van plantjes zonder dat je bang hoeft te zijn voor nacht vorst.
Ook kan je dingen er in zetten die mederen jarig zijn en dan in de koude kas kunnen overwinteren.
Zo als bijvoorbeeld rabarber.
Door Nynke
spreeuwtje schreef: ok dank je!!!!!
ik heb nog even denk ik.. voor zover ik lees op de zakjes valt er nog niks te planten nu.. toch?
Alleen zomerprei kan volgens mij in januari gezaaid worden, maar die zaadjes heb ik nog niet  :biggrin2: :biggrin2:

Mijn koude bak staat op pootjes, is ook niet zo groot, maar 110*60 cm, momenteel staan er alleen een paar kropjes Tah Tsai in, die te laat gezaaid waren en een paar kropjes andijvie die ook nog te klein zijn om te oogsten :-X
Door Nynke
spreeuwtje schreef: staan die dan in een kasje?? nu groeit toch niks behalve boerenkool en spruitjes ofzo?
Nee, in de koude bak  :), dus onder glas  :) :)  Het groeit ook niet echt, maar leeft nog wel  :) :)
Door Envie
Ik heb nog snijbiet staan. Dacht dat dat zou verdwijnen na de zomer. Heeft zelfs een paar graadjes vorst overleefd. Pluk af en toe een blaadje voor door de rauwkost, en ''eet'' dus nog steeds uit de moestuin  :P
Door hannabelgje
Wat hebben jullie als bodem gebruikt voor de moestuin? Ik zie dat de vulling voor zo'n vierkante metertuin rond de 50 euro kost :o. Ik wil er nogal wat neerzetten en failliet gaan is geen optie.
hannabelgje schreef: Wat hebben jullie als bodem gebruikt voor de moestuin? Ik zie dat de vulling voor zo'n vierkante metertuin rond de 50 euro kost :o. Ik wil er nogal wat neerzetten en failliet gaan is geen optie.
turf, kokos potgrond en compost

gekocht bij de plantenhal...later zag ik dat t bij een klein tuincentrumpje hier vlakbij dezelfde prijs was en je de zakken direct in de auto kon kiepen wat een hoop minder gesleep was

als je veel nodig hebt kan je t misschien los laten brengen per kuub dat is vaak goedkoper

het 2e jaar heb ik er alleen wat kokos potgrond bij gedaan en compost

compost kan je nu zelf gaan maken  ;)
Door Antheman
hannabelgje schreef: Wat hebben jullie als bodem gebruikt voor de moestuin? Ik zie dat de vulling voor zo'n vierkante metertuin rond de 50 euro kost :o. Ik wil er nogal wat neerzetten en failliet gaan is geen optie.
Ik werk gewoon op de grond, op juist op de composthopen. 
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door