Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door wijkje
Anne in Duitsland schreef:
Ooooowwww, irri inderdaad! Zo is/was Bambi ook. Alleen Orijen bliefde ze nog, geen blikvoer (en ik heb het met duur-want-graanloos-en-bio blikvoer geprobeerd) en ook verder niets. Al geef ik toe dat ik haar ook geen Whiskas meer heb voorgezet, wat ze vroeger graag at. Dus kreeg ze alleen Orijen. En dat laat ze nu dus staan voor kip! :yeah:
Zal maar niet zeggen dat ze Aldi-meuk liefste eet en daarin heeft ze ook weer haar voorkeuren in qua smaken. En ik heb ook niet echt alle merken geprobeerd, maar mijn ervaring is dat ze veel laat staan.
Scheelt dat ze ook nog wel buiten zelf wat vangt.

Wel grappig dat je ook kat hebt die Bambi heet..Ik heb hier ook een Bambi in huis..
wijkje schreef: Het is of de duvel er mee speelt..Maar Madam Pieke heeft paard op :D :D Geen idee waarom ze dit wel lust, maar ze heeft zich aardig rond gegeten toen ik vlees aan portioneren was.
Wahaha, is er dus tóch ergens een meteoor ingeslagen! :D Ik hoop voor je dat Pieke ook de smaak te pakken heeft nu, en dat ze op termijn steeds meer diersoorten zal accepteren!

Onze Bambi heeft ook d'r eend weer gewoon opgegeten, dus kip en eend zijn blijvertjes. Heb nu voor vrijdag gemalen konijnenvlees besteld (is ook lekker licht en niet bloederig, en bovenal, het is geen vogel), en een mix van 50% kalkoenvlees en 50% lamlever, -long en -hart. Misschien dat de combinatie met kalkoenvlees net iets minder bloederig is dan wild, terwijl ze dan toch wat belangrijke organen binnenkrijgt.

Vanochtend zette ik zowel brokjes als kip voor d'r neer, en ze koos toch echt voor de kip! :beerchug:
Door Martine-Tom
Anne in Duitsland schreef: Wahaha, is er dus tóch ergens een meteoor ingeslagen! :D Ik hoop voor je dat Pieke ook de smaak te pakken heeft nu, en dat ze op termijn steeds meer diersoorten zal accepteren!

Onze Bambi heeft ook d'r eend weer gewoon opgegeten, dus kip en eend zijn blijvertjes. Heb nu voor vrijdag gemalen konijnenvlees besteld (is ook lekker licht en niet bloederig, en bovenal, het is geen vogel), en een mix van 50% kalkoenvlees en 50% lamlever, -long en -hart. Misschien dat de combinatie met kalkoenvlees net iets minder bloederig is dan wild, terwijl ze dan toch wat belangrijke organen binnenkrijgt.

Vanochtend zette ik zowel brokjes als kip voor d'r neer, en ze koos toch echt voor de kip! :beerchug:
Voor de mutser hier heb ik een rol nijnorgaan laten "uitlekken" en gemengt met paardenvlees en kippenbot...gaat er in als zoetekoek :)
Organen mét vocht zijn ineens jakkiebah en nét goed genoeg om vliegles te geven >:(
Martine-Tom schreef: Voor de mutser hier heb ik een rol nijnorgaan laten "uitlekken" en gemengt met paardenvlees en kippenbot...gaat er in als zoetekoek :)
Organen mét vocht zijn ineens jakkiebah en nét goed genoeg om vliegles te geven >:(
Hmm, Bambi vindt het vocht verder juist wel erg lekker. Ik denk dat dat wildbloed laatst een beetje te veel van het goede was, al stortte ze zich wel op het gemalen vleesbot waar het overheen zat. Maar d'r brokkenlijfje zal dat nog niet in de juiste kanalen hebben geleid, waarschijnlijk.

De bestelling met konijnenvlees en kalkoen+lamsorgaan komt morgen al, dus we zullen zien. In ieder geval eet ze nu al 90% minder brokken dan voorheen, en ze zeurt ook niet de hele wakkere dag om eten, dus blijkbaar vult het gemalen vleesbot van kip en eend haar toch goed. Ik hoop dat het zo doorgaat!
Anne in Duitsland schreef: Ik denk dat dat wildbloed laatst een beetje te veel van het goede was, al stortte ze zich wel op het gemalen vleesbot waar het overheen zat. Maar d'r brokkenlijfje zal dat nog niet in de juiste kanalen hebben geleid, waarschijnlijk.
Ik heb ook nog een paar worsten met met het gemalen wildvlees met vleesbot liggen van TH. Naar mijn mening is het botpercentage erg hoog, Mowgli krijgt er krijtpoep van. Het zou dus best kunnen zijn dat daardoor de kotseritis is opgetreden.
Mowgli schreef: Ik heb ook nog een paar worsten met met het gemalen wildvlees met vleesbot liggen van TH. Naar mijn mening is het botpercentage erg hoog, Mowgli krijgt er krijtpoep van. Het zou dus best kunnen zijn dat daardoor de kotseritis is opgetreden.
Nee, dat is het denk ik niet - al heb ik geen idee van hoe de keutels eruitzien, want onze katten doen hun behoefte buiten.

Ik denk eerder dat er een soort psychosomatische reactie is op rood vlees. Eergisteren heb ik haar reepjes rundvlees gegeven, die ze met veel smaak heeft opgesmikkeld. Maar zodra het bordje leeg was, kwam het er weer uit... (Dit was dus spiervlees zonder bot, vandaar dat ik niet denk dat het iets met het botpercentage te maken heeft.) Bij lichtere vleessoorten heeft ze dat niet (tot nu toe: kip, eend, konijnenspiervlees). Begin januari komt gemalen konijn (koppen + spiervlees) van TH, eens kijken hoe ze daarop reageert. Ik denk dat ze dat wel lekker gaat vinden, want het gemalen konijnenspiervlees van TH vindt ze dus ook heerlijk.

Toch lijkt het ook niet aan het bloederige te liggen, heb ik de indruk, want ze eet de Kaninchenallerlei van TH dus ook graag, en daarvan moet ze niet kotsen. Heb vanochtend een schoteltje voor d'r neergezet, en een schoteltje eend, en ze ging voor de Allerlei.

Gisteren heb ik haar nog een paar stukjes rundvlees gegeven, maar dan wel een beetje gedroogd. Ze heeft die ook zonder problemen gegeten, al is het duidelijk geen favoriet (het rauwe rundvlees knaagde ze wel zó weg).

Ik hoop wel dat ze wat "rooie soorten" vlees gaat eten, want ik maak me een beetje zorgen over de hoeveelheid taurine die ze op deze manier binnenkrijgt, als ze alleen lichte vleessoorten wil eten. Al ben ik wel weer een beetje rustiger nu ze die Kaninchenallerlei heeft gegeten, omdat daar naast gemalen koppen ook lever, long en hart in zit.

Brokken blijven bijvoeren voor de taurine heeft ook geen zin: die kijkt ze nu gewoon met de nek aan... ::) Gisteren heeft ze nog wel een zuinig hapje gegeten daarvan, omdat ik even niets anders had wat ze lustte, maar tjonge, als blikken konden doden... :biggrin2:
Maar dan kan je toch gewoon een beetje extra hart geven ? Voor de taurine bedoel ik?
Mijn katten hebben ook moeite met rood vlees: de een vind paard niet te vreten, de ander rund, hart is ook niet geweldig voor eentje, en ezel hebben zij beide moeite mee.
Volgens mij ruiken en proeven zij dat het van beesten afkomstig is, die zijzelf nooit zouden jagen. ;D
Annemarie Rijnveld schreef: Maar dan kan je toch gewoon een beetje extra hart geven ? Voor de taurine bedoel ik?
Mijn katten hebben ook moeite met rood vlees: de een vind paard niet te vreten, de ander rund, hart is ook niet geweldig voor eentje, en ezel hebben zij beide moeite mee.
Volgens mij ruiken en proeven zij dat het van beesten afkomstig is, die zijzelf nooit zouden jagen. ;D
Jawel, maar dan moet ze dat wel eten willen, en - voor zover ze het eten wil, want dat heb ik nog niet geprobeerd, alleen hart en niets anders - het ook binnenhouden nadat ze het gegeten heeft. Ik wil het een beetje rustig aan opbouwen, om te voorkomen dat ze te veel negatieve ervaringen opdoet (= kotsen na het eten), want die soorten wil ze dan ook meteen niet meer. Dat bedoelde ik met psychosomatische reactie: ze eet dingen als wild, rundvlees etc. wel met smaak op, maar het komt er meteen weer uit (misschien is haar lijfje nog niet zover dat het al te rood vlees kan verdragen?), en dat is een negatieve ervaring voor d'r en dus wil ze die soort niet meer eten.

Ik hoop maar dat ze over een paar weken beter gewend is aan het rauwe voer en dan rood vlees wel binnen kan houden. De Kaninchenallerlei wilde ze in eerste instantie ook niet meer nadat ze het gemalen wild had uitgekotst, maar die eet ze nu dus wel weer.

En brokken krijg ik er dus nauwelijks nog in... Echt, ze kijkt ernaar, kijkt dan naar mij, en loopt naar de koelkast! ;D Dat had ik een maand geleden écht nog niet durven dromen!

@Martine: daar zat ik ook aan te denken, taurine in poedervorm. Tierhotel heeft dat in het assortiment, maar ik probeer het eerst nog even met de Kaninchenallerlei. Ik heb ook eenden- en kippenhartjes in de diepvries, misschien moet ik daarmee beginnen, en niet met paard- of runderhart. Want misschien heeft Annemarie wel gelijk (oké, Annemarie heeft altijd gelijk :P :biggrin2: ::) (grapje voor insiders!)), dat ze aanvoelt dat paard en rund geen natuurlijk voer zijn voor een kat?
Ik vind Bammes een stoerrr wijf :D van jarenlang categorisch weigeren in 1x om naar heel behoorlijk rauw!!

Blijkbaar valt koe niet zo lekker laat haar gewoon zo af en toe een hapje 'vreemd vlees' met d hondjes mee-eten wellicht zit daar nog iets tussen wat goed gaat.
De meidjes hier vinden bijna alles eetbaar maar haas, paard en gans zijn wel favoriet
Annemarie Rijnveld schreef: Volgens mij ruiken en proeven zij dat het van beesten afkomstig is, die zijzelf nooit zouden jagen. ;D
Hmmm kweenie maar Cera heeft regelmatig 'moeite' met duif en da's toch een passende prooi niewaar
Alhoewel.... ze vindt een hele-dure-van-de-mensen-poelier bijna altijd lekker maar een lekkere duif van Bob[Johanna25] of een internetwinkel daar moet ze even over nadenken.Of zou t zijn omdat ik m niet zo netjes schoonmaak als in de mensen-winkel? :doh:

Als je je echt ernstig zorgen gaat maken over de taurine zou je zelfs wat taurine uit een potje kunnen voeren,
capsules [oa van Solgar] zijn zo te koop, peuter je open en strooit wat over de prak.. problem solved
Ik zie dat mosterd na de maaltijd kom brengen ;D
Door Martine-Tom
Anne in Duitsland schreef:
@Martine: daar zat ik ook aan te denken, taurine in poedervorm. Tierhotel heeft dat in het assortiment, maar ik probeer het eerst nog even met de Kaninchenallerlei. Ik heb ook eenden- en kippenhartjes in de diepvries, misschien moet ik daarmee beginnen, en niet met paard- of runderhart. Want misschien heeft Annemarie wel gelijk (oké, Annemarie heeft altijd gelijk :P :biggrin2: ::) (grapje voor insiders!)), dat ze aanvoelt dat paard en rund geen natuurlijk voer zijn voor een kat?
Ik denk er ook zo over hoor, hier eten ze het ook niet, nouja Doki dan wel maar ja dat is een kliko ::)
freud weigerd rund, geit, schaap enz...

Freud gaat trouwens ook lekker, had (expres) een kvv neer gezet die ze niet lekker vinden en een bak barf (kalkoenspier, bio kip karkas en eendenhart) en zowaar is meneer met wat tegenzin aan de barf begonnen en heeft een stuk kipkarkas en 2 eendenhartjes weggeknaagd :biggrin2:
Annemarie Rijnveld schreef: Nu Anne je hebt een hoop nuttige adviezen binnen gekregen. Hier kan je veel mee.
Maar ik zou mij ook niet zo héél ongerust maken over hart of niet hart, zij ontleedt toch regelmatig muisjes?

(OT:Hmm, val ik zelf ook onder de insiders? of ben ik een outsider??)
Jij bent een insider, omdat jij mijn echte naam weet! :biggrin2:

In de zomer vangt Bammes inderdaad graag muizen, maar nu het koud is, ligt ze vooral binnen en meldt ze zich als ze gevoerd wil worden. ::) Bovendien ligt er nu iets van 10 cm verse sneeuw, als het niet meer is. Dan blijven de muizen ook binnen voor de tv zitten.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door