Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Cindy de Wolf
nova schreef: Gaat idd erg goed met die aangepaste schijf.

maar hoe gaat het met het malen van runderpens  in de Kenwood,  wel met aangepaste schijf.
is dat te doen?

Ik heb nog niet alleen pens kunnen snijden, er zat nog te veel vorst in. Morgen zou ik  deze laatste kilo's willen malen voor Bindi
Runderpens kan je gewoon malen, echter moet dat wel meer ontdooid zijn dus grofweg nog zo'n 30% bevroren in repen van 10 bij 1.5 cm gaat dat prima.
Door Bosliefje
Na wat fabricage-problemen heb ik vandaag mijn speciale Cindy-schijf kunnen proberen. :D
Het kippetje dat ik snel ontdooid had was een (eigen) baby-kip en ging er probleemloos doorheen. Wat me nu, maar ook toen ik de Cindy-schijf nog niet had, opviel is dat er eigenlijk zoveel resten direct achter en tussen het mes blijven zitten. Net of de worst die het vlees vooruit moet duwen te kort is om het allemaal naar buiten te werken. Mijn Bomann deed dit niet op deze manier.
Herkent iemand dit?
Door Mister B.
Bosliefje schreef: Na wat fabricage-problemen heb ik vandaag mijn speciale Cindy-schijf kunnen proberen. :D
Het kippetje dat ik snel ontdooid had was een (eigen) baby-kip en ging er probleemloos doorheen. Wat me nu, maar ook toen ik de Cindy-schijf nog niet had, opviel is dat er eigenlijk zoveel resten direct achter en tussen het mes blijven zitten. Net of de worst die het vlees vooruit moet duwen te kort is om het allemaal naar buiten te werken. Mijn Bomann deed dit niet op deze manier.
Herkent iemand dit?
ja als ik gedaan heb met malen is er ook een beetje dat niet gemalen is,maar das is toch heel miniem ? Ik snij dit wat aan stukken met een schaar.....
Daar heb ik met mijn handmolen ook last van. De winkelmeneer gaf mij de raad aan het einde van de rit wat harde groentes door de molen te gooien, dan zou alles eruit komen wat er nog achtergebleven is.
(heb het nog niet uitgeprobeerd)
Door Cindy de Wolf
Bosliefje schreef: Na wat fabricage-problemen heb ik vandaag mijn speciale Cindy-schijf kunnen proberen. :D
Herkent iemand dit?
Mister B. schreef: ja als ik gedaan heb met malen is er ook een beetje dat niet gemalen is,maar das is toch heel miniem ? Ik snij dit wat aan stukken met een schaar.....
Ja er blijft idd wat achter maar ik ben het met mister B eens dat het minimaal is, wat zal het zijn maximaal 40g ergens in die buurt.
Maar het malen ging dus een stuk beter?
Door Madelief.
Klinkt goed allemaal!
Mijn Kenwood wordt vanmiddag geleverd en de schijf van Cindy kan ik eind volgende week op ons nieuwe stekje proberen. Ik ben benieuwd!
Ik heb lang zitten dubben wel of niet (ik had een Bomann maar die ging vrij snel stuk en dan is 200 euro best een gok ;-)) maar ik denk dat ik een goede keus heb gemaakt.
:)
Door nova
Madelief. schreef: Klinkt goed allemaal!
Mijn Kenwood wordt vanmiddag geleverd en de schijf van Cindy kan ik eind volgende week op ons nieuwe stekje proberen. Ik ben benieuwd!
Ik heb lang zitten dubben wel of niet (ik had een Bomann maar die ging vrij snel stuk en dan is 200 euro best een gok ;-)) maar ik denk dat ik een goede keus heb gemaakt.
:)
de kenwood, met een aangepaste schijf erop,  is  echt een super machine.

Vandaag heb ik 10 kilo konijneruggen  gemalen, incl  een kilo ru hart,  lever, nog een pondje spiervlees en wat fazanten  beenderen van Jolanda.
De fazant  was eig meer  proefmalen, maar verdween in de kenwood als sneeuw voor de zon
De overige vleesjes gingen  er ook  door als een fluitje van een cent, ik heb het mes tussendoor niet hoeven schoon te maken,
De meeste tijd  gaat nu zitten in het pasklaar maken van de stukken vlees, zodat ze door de vulopening passen.

Ik kan  alleen niet presies zeggen hoe lang ik gemalen heb, ik ben tussendoor  even moeten  stoppen vanwege zalmafhalers en zo.
Door Cindy de Wolf
nova schreef: de kenwood, met een aangepaste schijf erop,  is  echt een super machine.

Vandaag heb ik 10 kilo konijneruggen  gemalen, incl  een kilo ru hart,  lever, nog een pondje spiervlees en wat fazanten  beenderen van Jolanda.
De fazant  was eig meer  proefmalen, maar verdween in de kenwood als sneeuw voor de zon
De overige vleesjes gingen  er ook  door als een fluitje van een cent, ik heb het mes tussendoor niet hoeven schoon te maken,
De meeste tijd  gaat nu zitten in het pasklaar maken van de stukken vlees, zodat ze door de vulopening passen.

Ik kan  alleen niet presies zeggen hoe lang ik gemalen heb, ik ben tussendoor  even moeten  stoppen vanwege zalmafhalers en zo.
En daarom heb ik dus een lintzaag staan ;)
Blij te lezen dat je tot nu toe tevreden bent, blijft toch altijd afwachten.
Door Cindy de Wolf
Even een aanvulling nav meerdere PB's hierover;

De schijf is van roestvrijstaal 3/16 (is het beste RVS wat er te krijgen is) gemaakt. Het klopt inderdaad dat er in de eerste paar malingen een groef ontstaat, je "moet" ook elke keer de schijf hetzelfde erin zetten zo slijten machine en schijf op elkaar in. Je zult zien dat dit na een paar malingen stopt. Het zwarte komt niet van de schijf af maar van het vlees, kleine peesjes e.d. blijven rondom de as zitten waar die het hardst draait en het warmst wordt en zodoende zwart wordt. Kan dus op zich geen kwaad. De schijf moet in principe een leven lang meegaan. Bij niemand niet is hij gebroken of iets dergelijks. Mocht hij onverhoeds toch slijten/breken krijg je gewoon een nieuwe. Mijn schijf is nu bijna 2 jaar oud en maalt zeker 70kg per maand.

Maar als je desondanks niet tevreden bent mag je hem natuurlijk altijd terug sturen en stort ik je geld terug.
Door johanna25
heeft iemand wel eens gans gemalen, zoals ik van de zomer liet zien in een topic heb ik een fabrieksshredder die alles klein krijgt, maar heb deze vanwege drukte niet meer gebruikt.
ik kan me voorstellen dat na het invoeren door de shredder en daarna een maling door zo'n kenwood tot een heel mooi vrijwel complete barfmaaltijd kan leiden.
Of zouden de botdeeltjes van een gans voor problemen kunnen zorgen?
Door nova
johanna25 schreef: heeft iemand wel eens gans gemalen, zoals ik van de zomer liet zien in een topic heb ik een fabrieksshredder die alles klein krijgt, maar heb deze vanwege drukte niet meer gebruikt.
ik kan me voorstellen dat na het invoeren door de shredder en daarna een maling door zo'n kenwood tot een heel mooi vrijwel complete barfmaaltijd kan leiden.
Of zouden de botdeeltjes van een gans voor problemen kunnen zorgen?
@ Johanna: Diva eet jouw ganzen  zonder dat  ze gemalen zijn. ;)
Waarom of voor welk dier wil je ze dan malen?

@ Cindy;  Ik heb een  vlijmscherp Fiskars bijltje,  valt  door het vlees/bot als een mes door boter.
Zware botten  gaan niet in  de molen  ;)
Laatst gewijzigd door nova op di 11 dec 2012, 06:49, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door