Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door hannabelgje
Toen ik Fleur net had was ze ook steeds benauwd met veel hoesten. Ze is nu drie geworden en ze is er bijna helemaal vanaf. Ze heeft veel meer energie en aleen als ze heel druk heeft gedaan is ze wat zwaar aan het ademen.
Ze had het niet zo erg dat ze moest puffen gelukkig.
Veel sterkte met Doki.
Door Martine-Tom
Ik denk dat als ik Doki alleen had gehad ik ook nog niet aan de puffers was gegaan, maar nu ik vergelijking heb...
Elke kat is anders dat snap ik maar als Freud 10 uur op een dag kan spelen kon Doki dat maar 2 uur, als Freud buiten adem is en hijgend neervalt is dat met 5 minuten over, Doki moet echt gaan slapen en in het ergste geval loopt ie er blauw bij aan ook...
Pas als je ze naast elkaar ziet, en pas nu ik zie hoe het ook kan zie je hoe benauwd hij het eigenlijk gehad heeft...

Ik hoop heel erg dat we er optijd bij zijn en dat hij er nog vanaf komt maar nadat ik het van de week 1 keer vergat en zag hoe hij gelijk terugviel durf ik daar voorlopig nog niet aan te denken.

Sowieso besloten dat ik vanavond de ventolin erbij ga geven en zien of dat nog meer helpt, zeker voor de nacht want die is naar verhouding dan toch wel lang.
Door hannabelgje
Nou is Fleur natuurlijk een britje en die zijn sowieso veel minder energiek dan bijvoorbeeld mijn twee heren. Maar ook als kitten sliep ze veel en was ze niet zo actief. Ze had toen ook geen andere katten om mee te spelen en dan valt het inderdaad wel minder op denk ik .
Door Martine-Tom
Nou dit lijkt de magic-mix, hij krijgt nu smorgens 2 flix en in de avond 1 ventolin en 2 flix en hij doet het hier zo super op.
Komt me nu ook zelf halen als het tijd word om te puffen, hij knort niet meer zoveel bij het ademhalen en hij is weer heerlijk ondeugend, komt weer lekker kroelen op bed...kortom hij zit weer lekker in zijn vel nu.
Over 2 weken op controle, ben zo benieuwd of hij erg vooruit is gegaan....
Door Martine-Tom
Vandaag op controle geweest, ik was bang dat hij weer longontsteking zou hebben maar daar is niks van te horen gelukkig. 2 Nachten geleden hebben we lopen spoken, Doki was heel erg aan het kraken en piepen...bleek een aanval te zijn.
Volgende keer gelijk handelen met salbutamol, ik had er een andere voorstelling van hoe een aanval eruit zou zien dus nu niet gehandeld...
Nouja dat weten we voor de volgende keer.

Medicatie is opgehoogd, we zitten nu op 4 puffjes flixotide en 1 salbutamol 2 maal daags en omdat hij pas een aanval gehad heeft vandaag 2 of 3 keer salbutamol extra en vanaf nu vlak voor het slapen gaan ook een salbutamol erin.
Dus iig 3 keer per dag puffen. De 18e gaan we 3 weken weg, en daarna weer terug op controle en kijken of we weer terug kunnen naar 2 keer per dag...
Door Martine-Tom
Vandaag op controle geweest, met zijn astma gaat het goed, hij zit nu op 2 maal daags 4 puffje flixotide en zijn longen klinken nu goed, ook zijn uithoudingsvermogen is stukken beter.
Maar hij bleef reutelen, dus da verder gekeken, beginnende keel ontsteking, zijn keel was rood en zaten blaasjes in  :(

Dus...2 maal daags L-Lysine, 2 maal daags broomhexidine en 2 maal daags zijn puff...

Is het erg als ik weer ff niet blij van word  :-\
Door Mowgli
martine-tom schreef: Is het erg als ik weer ff niet blij van word  :-\
Nee hoor, dat is je goed recht!
Balen die keelontsteking... Beterschap Doki!
Door Martine-Tom
Beter gelukkig, vrijdag was ie echt nog zielig en sago, zaterdag al wat beter en sinds gister is ie weer de hele dag actief en verzet hij zich ook weer als ik de pillen in zijn mik wil stoppen  :biggrin2:
Eens kijken of ik morgen in zijn keel mag kijken en zo niet mag ie ff mee als ik zijn nieuwe puffers ophaal kan de da ff tjekken of het idd goed gaat.
Door Martine-Tom
Met Doki gaat het redelijk goed op het moment, staat op 2 x 4 puffjes flixotide en de ventolin gebruiken we eigenlijk niet dus daar ben ik blij om. Wel blijft hij standaard rochelen dus ik neig ernaar om hem toch eens een keer goed door te laten lichten in Utrecht om te zien wat dat nou precies is...maar dat ligt even op de "daar denken we over" plank  ;)

Helaas blijkt hij wel heel bevattelijk op long en keel klachten, hij heeft nu al 2 keer longontsteking gehad en 2 keer keelontsteking in het jaar dat hij leeft...
Ik ga binnenkort een nachtje weg en wilde hem in het pension brengen, helaas moest hij daarvoor de bordatella druppel krijgen...en dat leek zowel mij als de da niet verstandig.
Maar toen rees wel de vraag...wat gaan we doen met de overige entingen?

Nies wil ik sowieso niet meer doen, maar de andere wilde ik eigenlijk wel boosteren op 1 jaar en daarna stoppen met enten...
In hoeverre is een astma patient "gezond" en in staat om geent te worden?

En stel dat ik hem niet ent maar Freud wel wil laten boosteren...moet ik Freud dan boosteren met dode vaccins, of zijn het allemaal dode vaccins?
(Mijn da wilde nl voor Doki nog wel een uitzondering maken met de bordatella maar voor Freud kan dat niet, en dan zit je blijkbaar met het feit dat Freud levende virussen uitstoot die Doki weer ziek kunnen maken...haar stelling was dat áls ik zou enten ik ze allebei moest doen, of allebei niet...)
Dat bevattelijk op de longen en luchtwegen is heel normaal bij astma helaas. Probleem bij mij is dat ik niet goed herstel van milde virusjes en meteen bronchitis krijg, daarom krijg ik de griepprik.

Maar katten krijgen geen influenza (wel rino trouwens, wat verkoudheid veroorzaakt bij mensen, nies bij katten). Ik zou wel zorgen dat hij zo goed mogelijk beschermd is, omdat je hem meeneemt. Een enting is wel even een klap op het immuunsysteem, maar minder erg dan echt ziek.

Maar zo goed mogelijk is in mijn ogen niet ieder jaar. Dus boosteren of titeren, en alleen de noodzakelijke entingen doen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door