flin schreef:
wat noem je teveel fosfor,(voor n kat)
m'n duifjes zijn knalrood (wildvlees) zou dit niet geschikt zijn voor katzels?
of bedoel je alleen rood vlees van grazers?
van bepaalde grazers en dan bedoel ik hert en paard-spiervlees, komt de c:f verhouding redelijk overeen met zeg, klein-dier vlees,
en da's mooi om te mengen/varieren met karkas van klein gevogelte
Ik weet het niet precies.
Ik weet het alleen van rund zeker.
Lam wist ik dat minder zou zijn...
Dat wild vlees roder is, is normaal, maar of daar extra fosfor in zit tov de gekweekte variant weet ik niet. Maar dat klein wild of gevogelte maakt wel deel uit van het natuurlijke dieet van de kat, de wilde grazers niet. Dus ik houdt geen rekening met het vlees van wild wat roder is, eerder met het feit dat grote grazers gewoon meer fosfor bevatten.
Maar als je zegt dat rund meer bevat, maar hert en paard dan weer niet, dan geldt het toch niet dat de kleur rechtstreeks gelinkt is aan het fosforgehalte, want gekweekt rund is net heel bleek vlees (voor een grazer). Hert is net heel donker (of dat wat ik heb toch, weet niet of dat wild is).
Alleszinds, wild vlees bevat zoveel meer waardevolle zaken dan gekweekt, dus zelfs als het wat meer fosfor zou bevatten, weegt dat vast niet op.
Ik plak ook geen absolute cijfers op fosforgehaltes, hangt waarschijnlijk ook af van de hoeveelheid en soort vleesbot dat je voert. Ik zou gewoon niet overdrijven in grazers en enkel dat voeren. Is ook een deel gevoelsmatig omdat het niet natuurlijk is, maar ook omdat ik dus dacht dat er overal meer fosfor in zat. Als blijkt dat het bij vb hert en paard hetzelfde is als gevogelte, dan gaat die redenering niet meer op.
Dan heb ik me dus vergist.
Maar dan nog zou ik aanraden van alles wat te proberen voeren. Tenzij de kat dus niet mee wil, dan kan je moeilijk anders...