Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door miik
[quote="martine-tom"]
Ik ben niet mietig met ze, dat weet jij ook  ;)[/quote]

Maar zo bedoelde ik het ook niet  :-*
Hier vinden mijn honden duif verschrikkelijk vies... die discussie kan ik winnen door ze dagen geen eten te geven, maar ik kies ervoor om ze dan maar geen duif te voeren ;)
Ik heb met Sien gewoon mazzel dat die uiteindelijk wel zwicht...
Ik weet dat dat lang niet voor alle katten geldt !
Door Martine-Tom
miik schreef: Maar zo bedoelde ik het ook niet :-*
Hier vinden mijn honden duif verschrikkelijk vies... die discussie kan ik winnen door ze dagen geen eten te geven, maar ik kies ervoor om ze dan maar geen duif te voeren ;)
Ik heb met Sien gewoon mazzel dat die uiteindelijk wel zwicht...
Ik weet dat dat lang niet voor alle katten geldt !
Hihi Tom vrat nooit duif...tot Dook kwam, zag...en overwon. Als Tom niet binnen 5 minuten eet wat er in zijn bak ligt vliegt Dook erop af en is ie het kwijt, na 2 weken honger had ie door dat ie beter maar gewoon kon eten wat er lag :biggrin2:
Door tomcat
Tom lust alles. Het is een echte barfer, we malen niets. Lekker makkelijk dus voor het baasje :biggrin2:
Hij krijgt voornamelijk kip, eend, konijn, kalkoen, lam (hart), rund, zalm.
Enige prooi die hij krijgt is kuiken. Hele sardientjes vindt hij ook erg lekker, maar daar geeft hij me te vaak van over dus die krijgt hij niet meer.  Als hij geen sardientjes krijgt, heeft hij helemaal geen last van braken dus hebben we maar geconcludeerd dat dardientejs hem te zwaar op de maag liggen.... Hij is ook dol op hert en paard, maar daar kan ik moeilijker aan komen en dat krijgt hij dus niet zo vaak.
Door pearlsofpassion
Paard staat hier in belgie in korting in de Makro. 2,99 euro/kg. Mooie filet dus.
Ik weet niet of in NL dezelfde kortingen gelden, maar je zou ergens verwachten van wel...

En over het rood vlees, ik zou er inderdaad bij een gezonde kat niet erg over inzitten. Zoals bij alles zal het wel het beste zijn om van alles wat te voeren.
Maar om nu te zeggen dat rood vlees gezonder is, dat vind ik toch ook niet correct. Vandaar, even een tegengewicht. ;)
Om het allemaal te gaan uitrekenen ivm Ca-F-verhoudingen vind ik toch wel wat te ver gaan, persoonlijk. In brok zit er ook niet altijd de juiste verhouding, wat ze ook mogen beweren.
Als ik eens zin heb, zal ik me daar wel eens in verdiepen en eens uitrekenen. Maar nu niet veel zin dus, en ik maak me er ook geen zorgen in. :-[

Ik voer trouwens ook kuikens, omdat ze dat lekker vinden en omdat ik ook geloof dat het erg gezond is.
Hersenen heb ik ook eens gevoerd. Cuzco en Kleintje vonden het heerlijk, Luis niet te vreten. Zelfs niet ergens onder, dat wilde hij echt niet eten...
Ik heb het maar in de kvv gedraaid.
Door flin
pearlsofpassion schreef: Maar in rood vlees zit ook meer fosfor en dat is niet zo goed voor kattennieren.
Ik geef graag iets van grazers, gewoon omdat het heel ander vlees is dan kleine dieren, maar eigenlijk is het wittere vlees gezonder voor katten.
Dus ik voer het rode vlees bewust minder dan de rest.

Taurine zit ook voldoende in gevogelte, als je voldoende spier voert, en zeker als je voldoende hart voert.
~~
En over het rood vlees, ik zou er inderdaad bij een gezonde kat niet erg over inzitten. Zoals bij alles zal het wel het beste zijn om van alles wat te voeren.
Maar om nu te zeggen dat rood vlees gezonder is, dat vind ik toch ook niet correct.

Om het allemaal te gaan uitrekenen ivm Ca-F-verhoudingen vind ik toch wel wat te ver gaan, persoonlijk.
In brok zit er ook niet altijd de juiste verhouding, wat ze ook mogen beweren.

Botten én vlees.
Dat is al in een aantal topics over nierdieten aangegeven.
Ik had dat trouwens al gehoord voor ik van barf wist, en toen ging het dus echt enkel over het vlees. Dat wil natuurlijk niets zeggen, maar het is toch al wel meer gezegd geweest.
Of dat kwaad kan voor gezonde nieren is wat anders, maar ik geloof niet dat het goed doet.
Eiwitten, geen probleem, maar fosfor, zou ik niet overdadig geven.

Natuurlijk moet je dan vooral de verhouding calcium-fosfor in de gaten houden,
niet enkel op de fosfor focussen, met goed.
Ik geef dus bewust niet te veel grazers aan de katten om die reden. Ze zijn niet op die prooien gebouwd.
wat noem je teveel fosfor,(voor n kat)
m'n duifjes zijn knalrood (wildvlees) zou dit niet geschikt zijn voor katzels?
of bedoel je alleen rood vlees van grazers?

van bepaalde grazers en dan bedoel ik hert en paard-spiervlees, komt de c:f verhouding redelijk overeen met zeg, klein-dier vlees,
en da's mooi om te mengen/varieren met karkas van klein gevogelte
Door pearlsofpassion
flin schreef: wat noem je teveel fosfor,(voor n kat)
m'n duifjes zijn knalrood (wildvlees) zou dit niet geschikt zijn voor katzels?
of bedoel je alleen rood vlees van grazers?

van bepaalde grazers en dan bedoel ik hert en paard-spiervlees, komt de c:f verhouding redelijk overeen met zeg, klein-dier vlees,
en da's mooi om te mengen/varieren met karkas van klein gevogelte
Ik weet het niet precies.
Ik weet het alleen van rund zeker.
Lam wist ik dat minder zou zijn...

Dat wild vlees roder is, is normaal, maar of daar extra fosfor in zit tov de gekweekte variant weet ik niet. Maar dat klein wild of gevogelte maakt wel deel uit van het natuurlijke dieet van de kat, de wilde grazers niet. Dus ik houdt geen rekening met het vlees van wild wat roder is, eerder met het feit dat grote grazers gewoon meer fosfor bevatten.
Maar als je zegt dat rund meer bevat, maar hert en paard dan weer niet, dan geldt het toch niet dat de kleur rechtstreeks gelinkt is aan het fosforgehalte, want gekweekt rund is net heel bleek vlees (voor een grazer). Hert is net heel donker (of dat wat ik heb toch, weet niet of dat wild is).
Alleszinds, wild vlees bevat zoveel meer waardevolle zaken dan gekweekt, dus zelfs als het wat meer fosfor zou bevatten, weegt dat vast niet op.
Ik plak ook geen absolute cijfers op fosforgehaltes, hangt waarschijnlijk ook af van de hoeveelheid en soort vleesbot dat je voert. Ik zou gewoon niet overdrijven in grazers en enkel dat voeren. Is ook een deel gevoelsmatig omdat het niet natuurlijk is, maar ook omdat ik dus dacht dat er overal meer fosfor in zat. Als blijkt dat het bij vb hert en paard hetzelfde is als gevogelte, dan gaat die redenering niet meer op.
Dan heb ik me dus vergist.
Maar dan nog zou ik aanraden van alles wat te proberen voeren. Tenzij de kat dus niet mee wil, dan kan je moeilijk anders... ;)
Door Martine-Tom
Ik ben niet zo heel erg van de cijfertjes...
Puur op gevoel is het voor mij logisch dat een kat niet of nauwelijks rund eet, of geit, of lam. Als ik kijk naar wat ze in de natuur zouden eten komen dingen als kip en konijn meer in de richting dan een koe of een zebra...bij wijze van.
Al denk ik dan ook weer niet dat ze om zullen kappen als ze wel rund eten  ;)
Door pearlsofpassion
martine-tom schreef: Ik ben niet zo heel erg van de cijfertjes...
Puur op gevoel is het voor mij logisch dat een kat niet of nauwelijks rund eet, of geit, of lam. Als ik kijk naar wat ze in de natuur zouden eten komen dingen als kip en konijn meer in de richting dan een koe of een zebra...bij wijze van.
Al denk ik dan ook weer niet dat ze om zullen kappen als ze wel rund eten ;)
Voila, dat denk ik eigenlijk ook.
Door flin
en als je er dan voor kiest om karkas te voeren van bv kwartel/knijn (ipv een 'hele' prooi, + borstfilét)
zou je dat dus goed kunnen aanvullen met paard of hert of eventueel lamsvlees,

of stel: je voert een botmix, kun je ze toch mooi laten knagen van n lapje paard

veel katzels reageren matig op rundvlees, zoook op ploef-kip

hoe simpel wil je t hebben?
Door Martine-Tom
Zou mss kunnen maar hoe langer ik erover nadenk hoe onlogischer ik dat vind klinken eigenlijk...
Ik denk dat ik het toch maar bij natuurlijke prooien hou, of wat natuurlijk zou kunnen zijn...
Door miik
Toch denk ik dat als ze een dode koe tegen komen dat ze daar heus wel een hapje van nemen als ze honger hebben  ;)
Dat doen hun grote broers ook tenslotte (tijgers leeuwen etc).

Het belangrijkste nadeel aan kleine prooidieren voeren vind ik dat ze vaak jong geslacht worden.
Bv de ratjes die ik voer zijn jong/ halfwas... die botten zijn dus ook nog niet volgroeid, dat is toch anders dan het bot van een volwassen dier.
Plus de prooidieren die je koopt, bv kiezebrink worden massaal opgefokt op 1 brok, om zo snel mogelijk te groeien....

Tja, dan voer ik toch liever af en toe een stukje hert of gans... mooi wild, met veel waardevolle voedingsstoffen- ook al is het dan misschien geen natuurlijke prooi.

Maar zo moet iedereen doen datgene waar hij zich prettig bij voelt !
Door Martine-Tom
Gans zou er voor mij weer wel inpassen...
Kijk speelt natuurlijk mee dat Freud he niet eet, geen hert, rund, geit, schaap dus dan laat ik het maar gewoon simpelweg weg, en dan nadenkend klopt het eigenlijk ook best wel met hoe het voelt, en diersoorten zat die ik wel kan en wil voeren  :)
Door pearlsofpassion
Ik denk zeker dat het waardevol is om ook dieren te voeren die de kat van nature niet eet, en wel gewoon omdat we niet alle natuurlijke prooien kunnen voeren. Om voldoende afwisseling te hebben, moeten we dus wel grijpen naar diersoorten die eigenlijk te groot zijn.
Want laten we wel wezen, een kat haalt ook geen gans type canadese gans, of kalkoen neer...  ::)
En we voeren gewoon niet al die kleine vogeltjes, die katten in het wild zouden kunnen voeren als vb mus.  Er is zoveel variatie in de natuur aanwezig, maar niet waar wij aan kunnen geraken.
Dus een stukje van wat grazer, gewoon voor de afwisseling ben ik zeker niet op tegen. Maar als je kat het niet wil eten, kan het vast ook geen kwaad het wel te laten.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door