Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Hilde__
[quote="miik"]
Als ze niet eet, krijgt ze een klein hapje van iets wat ze wel eet, zodat ze niet ziek wordt en niet gaat spugen, maar wel zo dat ze honger blijft houden. [/quote]

Gaat ze dan geen andere dingen eten? Dat gebeurt hier namelijk wel....stukjes papier, plastic, hooi (van de konijnen) en dat komt er natuurlijk allemaal weer uit in de vorm van kots  :-X
Door pearlsofpassion
[quote="Mowgli"]

Verder eet Mowgli graag grote grazers, maar dan vooral de wilde: hert, ree, eland, rendier, kangoeroe, dus die krijgt hij ook, omdat ik toch wel zoveel mogelijk afwisseling wil geven. Bovendien is het rood vlees, daar zit veel taurine in.
[/quote]

Maar in rood vlees zit ook meer fosfor en dat is niet zo goed voor kattennieren.  Ik geef graag iets van grazers, gewoon omdat het heel ander vlees is dan kleine dieren, maar eigenlijk is het wittere vlees gezonder voor katten.  Dus ik voer het rode vlees bewust minder dan de rest.
Taurine zit ook voldoende in gevogelte, als je voldoende spier voert, en zeker als je voldoende hart voert.

Iets lekker bij leggen werkt bij de ene kat wel, bij de andere niet.
Bij Luis werkt dat prima. Als er wat lekkers ligt, is er meer kans dat hij de rest erachteraan eet.  Maar hij heeft vaak dat kleine stukje nodig om zijn aandacht te trekken, anders maakt hij na een verre snuf al rechtsomkeer.
Bij Kleintje mag ik dat echt niet doen. Als er wat lekkers bij ligt, eet ze wat ze niet graag eet, zeker niet.  Ze heeft dat zo met zalm.  Dat moet ik apart geven of het blijft liggen. Of laten manineren in hart of nier of dergelijke, dan gaat het ook binnen.  Maar eerst een hapje van wat lekkers, dan eet ze zeker niets minder lekkers meer.  Ik kan wel doen alsof ze niets anders krijgt en haar dan achteraf, als het op is, belonen met nog wat lekkers. Als ze denkt dat er iets anders te rapen is, eet ze het minder lekker echt niet. Zo kijkt ze geregeld wel eens op haar neus als ze uiteindelijk niets heeft  ;D
Door Hilde__
Als ik bij Thomas iets lekkers bij iets niet-lekkers leg dan eet hij het lekkers ook niet op  :-X. Zodra ik het lekkers dan op een ander bordje leg dan eet ie het wel  >:(
Door miik
[quote="HildeR"]
Als ik bij Thomas iets lekkers bij iets niet-lekkers leg dan eet hij het lekkers ook niet op  :-X. Zodra ik het lekkers dan op een ander bordje leg dan eet ie het wel  >:(
[/quote]

Je kunt dan beter eerst hetgene geven wat ze niet lekker vinden.
Wachten tot dat op is en dan hetgene geven wat ze wel lekker vinden !

Mijn windhond moet veel eten om op gewicht te blijven. Als ik haar een bak vol geef dan vist ze de lekkere en makkelijke dingen eruit, heeft dan wel genoeg gehad en laat de rest liggen... Dus die krijgt eerst haar botwerk, als dat op is krijgt ze de rest.

[quote="HildeR"]
Gaat ze dan geen andere dingen eten? Dat gebeurt hier namelijk wel....stukjes papier, plastic, hooi (van de konijnen) en dat komt er natuurlijk allemaal weer uit in de vorm van kots  :-X
[/quote]

Nee, dat doet ze niet... gelukkig ;)
Door flin
[quote="pearlsofpassion"]
Maar in rood vlees zit ook meer fosfor en dat is niet zo goed voor kattennieren.  Ik geef graag iets van grazers, gewoon omdat het heel ander vlees is dan kleine dieren, maar eigenlijk is het wittere vlees gezonder voor katten.  Dus ik voer het rode vlees bewust minder dan de rest.
Taurine zit ook voldoende in gevogelte, als je voldoende spier voert, en zeker als je voldoende hart voert.

[/quote]

dit mag je mij uitleggen?

- rood vlees is niet goed voor de nieren
- witter vlees is gezonder voor katzels
- taurine zit in spiervlees en vooral hart
Door pearlsofpassion
[quote="flin"]
dit mag je mij uitleggen?

- rood vlees is niet goed voor de nieren
- witter vlees is gezonder voor katzels
- taurine zit in spiervlees en vooral hart
[/quote]

Ja, dat heb ik toch altijd zo begrepen.
Heb jij andere info?
Door Limpy
PoP: het gaat om de botten v/d grote grazers, zie lizzy´s stukje in de bieb...
Door wijkje
Die katten van mij zijn aparte gevallen...Die eten bij voorkeur geen gekweekt voedsel.

Ik had muizen gekregen..Ik proberen ze te voeren..Ze keken mij aan of ik ze wilde vergiftigen..
Toevallig had 1 van de katers een muis gevangen en op de mat neergelegd..Ik heb de muis gepakt. En het oudje Willem heeft de vangst heerlijk opgepeuzeld tewijl ik in mijn andere hand dus gekweekte muis had  :biggrin2:

De heren eten hier qua botwerk                          : fazant, haas, wild konijn, wilde eend, wilde gans, bosduifmix, kwartel, parelhoen
                                      spiervlees                        : hert, rund, wilde gans, paard
                                      orgaan                            : haas, hert, rund (Sammy eet overigens wel pens)

Omdat ze hier niet alles opknagen, maal ik het botwerk of koop soms mixen. Het is overigens wel rood vlees, maar kalkoen of kip gaat er moeizaam in..
Ik maal nu vaak kip. Dat gaat nog net, maar tamme eend eten ze echt niet.
Laatst gewijzigd door wijkje op zo 04 nov 2012, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pearlsofpassion
[quote="Limpy"]
PoP: het gaat om de botten v/d grote grazers, zie lizzy´s stukje in de bieb...
[/quote]

Botten én vlees.
Dat is al in een aantal topics over nierdieten aangegeven.
Ik had dat trouwens al gehoord voor ik van barf wist, en toen ging het dus echt enkel over het vlees.  Dat wil natuurlijk niets zeggen, maar het is toch al wel meer gezegd geweest.
Of dat kwaad kan voor gezonde nieren is wat anders, maar ik geloof niet dat het goed doet.  Eiwitten, geen probleem, maar fosfor, zou ik niet overdadig geven.  Natuurlijk moet je dan vooral de verhouding calcium-fosfor in de gaten houden, niet enkel op de fosfor focussen, met goed. 
Ik geef dus bewust niet te veel grazers aan de katten om die reden.  Ze zijn niet op die prooien gebouwd.

[quote="wijkje"]
Die katten van mij zijn aparte gevallen...Die eten bij voorkeur geen gekweekt voedsel.

Ik had muizen gekregen..Ik proberen ze te voeren..Ze keken mij aan of ik ze wilde vergiftigen..
Toevallig had 1 van de katers een muis gevangen en op de mat neergelegd..Ik heb de muis gepakt. En het oudje Willem heeft de vangst heerlijk opgepeuzeld tewijl ik in mijn andere hand dus gekweekte muis had  :biggrin2:

De heren eten hier qua botwerk                          : fazant, haas, wild konijn, wilde eend, wilde gans, bosduifmix, kwartel
                                      spiervlees                        : hert, rund, wilde gans, paard
                                      orgaan                            : haas, hert, rund (Sammy eet overigens wel pens)

Omdat ze hier niet alles opknagen, maal ik het botwerk of koop soms mixen.
[/quote]

Misschien is het daarom dat muis hier ook niet zo enthousiast onthaald werd, terwijl Kleintje bij wilde muis zowat mijn vingers mee opeet...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 04 nov 2012, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Hilde__
[quote="miik"]Je kunt dan beter eerst hetgene geven wat ze niet lekker vinden.
Wachten tot dat op is en dan hetgene geven wat ze wel lekker vinden [/quote]

Maar dan eet ie dus gewoon helemaal niks...hij is helaas niet zo van het eten. Is het niet lekker dan loopt ie weg, bied je het later nog een keer aan, eet ie het nog steeds niet. Het moet voor de katten ook wel leuk blijven en op zich lust ie genoeg diersoorten wel. Ben d'r allang blij mee  :biggrin2:

Ik heb een keer spiervlees in heeeele kleine ministukjes door de tinlo gedaan. Nou hij heeft echt alle Tinlo ertussenuit gegeten en al die kleine ministukjes vlees bleven netjes liggen. Ergens vind ik dat dan ook wel weer heel grappig  ;D
Laatst gewijzigd door Hilde__ op zo 04 nov 2012, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
Ja, dat heb ik toch altijd zo begrepen.
Heb jij andere info?
[/quote]

het gaat om de  (min of meer) verhouding c:f ; een  bepaald gegeven van een prooi, decennia gegeten door een kleine carnivoor

en zoals een dieet, tsjah daar gelden andere waarden voor (in die zin heb je met rood vlees oa gelijk)

taurine zit oa ook veel in de hersenen, een hele prooi is dan ook vaak een + voor katzels, wat niet wil zeggen dat een frankenstein prooi 'slecht' hoeft te zijn

cijfers staan idd in bep staatjes, mocht je serieus belangstelling hebben, dan moet ik graven (haha) of misschien staat er nog wel wat op BP hier
netzoals mensen zeggen dat een kuiken weinig toevoegt (een veredeld ei oid) ben ik t daar niet geheel mee eens  :)
Door Mowgli
[/quote] Maar juist bij gevogelte zei Mowgli ineens "Jukkie bah, dat eet ik niet meer". Pas sinds kort eet hij weer kip en sinds ik mijn leverancier in Krefeld heb ontdekt met een heel klein beetje Kiezenbrink weet ik dat hij ook Duif eet (al mix ik het wel) en dat eendenmix ook wel lekker is. Ik moet helaas wel grote grazers geven omdat ik hier in DE toch minder mogelijkheden heb om aan minimaal 5 diersoorten te komen..
Door flin
ps, de gegevens van paard-spier en hert-spier komen redelijk overeen met kleine knagers-spiervlees,
dit itt rundvlees
Door Martine-Tom
[quote="miik"]
Sien eet alles ! 's Ochtends krijgt ze een prooidier en sávonds eet ze met de honden mee wat hun hebben. En dat is dus ook gerust rund, paard of schaap. Toen ze kittens had hebben we haar verwend, als ze iets niet wilde- kreeg ze iets anders. Dat doe ik nu dus niet meer.
Als ze niet eet, krijgt ze een klein hapje van iets wat ze wel eet, zodat ze niet ziek wordt en niet gaat spugen, maar wel zo dat ze honger blijft houden. En tot nu toe gaat dat goed en begint ze weer "alles" te eten.

[/quote]Ik ben niet mietig met ze, dat weet jij ook  ;)
Maar Freud eet sommige dingen gewoon echt echt echt niet, ik kan op mijn kop gaan staan maar hij eet het niet.
Rund...ik heb het 2 dagen geprobeerd, smorgens en savonds kreeg hij dan een heel klein reepje (20 gr) kip (hij eet 200 tot 250 gram op een dag) en verder niks, hij hield het 2 dagen vol gewoon niet te eten.
Met geit en lam hetzeflde, paard at hij dan weer wel, alleen maar de carnivoer verder ook niet.

En ik moet zeggen...ik kan er best mee leven als ie dat niet eet, ik kom aan genoeg dieren als ik die weglaat dus prima  :)
Alleen dat niet knagen, dat moet maar eens gaan veranderen...gaat wel goedkomen, zowaarlijk helpe mij Dook almachtig  :biggrin2:

Slepen doen ze verder overgens ook nooit hoor, ze eten hier op de wasmachine of op het aanrecht (als de wasmachine aanstaat) en daar blijven ze ook gewoon.
Door Limpy
Dook allmighty, die jongen verdient een film!  ;D

Hier werkt dat ook wel, als blixa eens gaat miepen gaat pekke het vlakbij luid smakkend opeten en dan probeert ze toch maar een hapje
(bij obi-wan werkt dat ook, als broertje het lust kan hij echt niet achter blijven)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door