Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Shifare schreef: Wil niet lullig zijn maar een kwartel is toch ook een prooidier? En een duif toch ook?

Waarom geen kuikens en die andere dieren wel?

Wel fijn dat ze het eten.
Kwartel en duif krijgen ze karkas van. Dit wordt dus niet als diervoer geslacht. Daarbij eten ze wilde duif en die hebben nog lekker kunnen vliegen en leven in vergelijking met een kuiken die een paar dagen in een schuur zit waar hij over de andere kuikentjes heen moet klimmen om zich te bewegen.
Marije Doedens schreef: Kwartel en duif krijgen ze karkas van. Dit wordt dus niet als diervoer geslacht. Daarbij eten ze wilde duif en die hebben nog lekker kunnen vliegen en leven in vergelijking met een kuiken die een paar dagen in een schuur zit waar hij over de andere kuikentjes heen moet klimmen om zich te bewegen.
Euhm...
Kuikens die je als diervoeder koopt hebben geen dag over elkaar heen gekropen in een schuur. Waar jij van spreekt zijn kuikens die opgekweekt worden tot vleeskippen. Die leven maar 6 weken (of nog jonger met pasen) voor ze slachtrijp zijn, dat zijn de gewone kippen die je koopt of de gewone kippennekken of karkassen. Als je dat niet wil, moet je naar biokippen kijken.

Nee, kuikens die als kuiken verkocht worden zijn eendagskuikens. Wat eigenlijk wil zeggen dat ze meteen na het uit het ei komen, gedood worden. Dat is natuurlijk vreselijk, maar dat wordt niet gedaan om ze te kunnen voeren. Dat wordt gedaan omdat mannetjes geen eieren leggen, en dat men in de legindustrie, bij legrassen men dus niets is met de mannetjes. Die worden dus meteen na de 'geboorte' geëlimineerd.
Vreselijke praktijk, die het gevolg is van het feit dat kippen ofwel voor de leg ofwel voor het vlees gekweekt worden en dat er aan legrassen geen vlees aan zit waardoor het geen zin heeft hen voor het vlees op te kweken.
Ik geloof niet dat je door al dan niet kuikens te voeren ook maar enig verschil maakt in de hoeveelheid kuikens die geslacht worden. Als je wil dat er minder kuikens sterven, moet je geen eieren meer kopen (wat daardoor worden deze kuikens gedood). Eigenlijk is een ei uit de winkel voeren dus slechter voor het aantal gedoodde kuikens, dan de kuikens zelf voeren, hoe tegenstrijdig dat ook voelt.

Maar ze gaan echt geen kuikens meer doden om als voer te verkopen, want ze worden verkocht aan een prijs die lager ligt dan het ei waar ze uit komen en dan is het nog uitgebroed geweest ook (maand lang energie gekost). Dus of je ze nu voert of niet, verschil maakt dat niet.
En dat is voor mij de reden waarom ik ze wel voer, maar thuis zelf kippen houdt voor en geen eieren uit de winkel probeer te kopen. Want zo werk je die praktijk wel tegen, niet door de kuikens niet meer te voeren.
In belgie worden die kuikens trouwens vernietigd, enkel in Nl zijn ze zo snugger er nog iets mee te doen en een deel als diervoeder aan te bieden.
Tel daarbij op dat het super gezond is voor de katten, en dat ze het (soms na wat wennen) meestal heerlijk vinden, en dan is voor mij de balans duidelijk naar de kant van de kuikens over geheld.

Laat het duidelijk zijn dat ik je niets wil opdringen, maar ik wil je wel een compleet beeld geven van de situatie, zodat je de beste beslissing wil maken als je dierenleed zoveel mogelijk wil verminderen. Want ik merk dat je er geen correct beeld van hebt, en het zou wel jammer zijn je katten iets uit principe te ontzeggen voor een doel, terwijl je net het tegenovergestelde bereikt.
Ik ken de situatie, mijn broer heeft in een legkippen bedrijf gewerkt. En ik denk wel degelijk dat het verschil kan maken om het niet te voeren. Het zelfde zou zijn dat ik maar weer vlees ga eten want de dieren worden toch wel geslacht, een vegetarier meer of minder. Ben ik het ook niet mee eens. Als iedereen zo blijft denken maakt het inderdaad weinig verschil maar hoe meer mensen wel anders gaan denken hoe minder dierenleed.

Ik barf omdat ik wil dat mijn dieren gezonde voeding eten en omdat ik niet wil dat onderdelen van dieren worden weg gegooit omdat wij mensen het te min vinden om te eten. Hier krijgen ze ook alleen maar wild of bio.

Maar goed, dit onderwerp zal altijd wel discussie opleveren. Ja het is ook zonde als de kuikens worden weg gegooit maar dat zou niet nodig zijn als er niet zo´n massa industrie was onstaan. Ik haal mijn eieren bij een boertje verder op waar de kippen gewoon door de tuin scharrelen. Anders zou ik het niet kunnen eten, wordt al ellendig bij het idee dat een kip haar leventje slijt op een paar centimeter met veel ziek en zeer alleen maar omdat wij eieren willen eten.
Ik vind het ook lastig, ik eet zelf geen vlees, vis, ei of melk, (maar heb ook allergiën) en ik vind het best lastig dat alles wat ik niet eet, en de dode dieren die ik dus per dag bespaar, gewoon ruimschoots gecompenseerd worden door mijn huisdieren.
Ik heb niet het idee dat als ik brokjes voer, ze dan minder vlees zouden eten, maar wel een hoop troep meer, dus dat is gelukkig geen reden om iets anders te gaan voeren. Maar zodra kweekvlees een serieuze optie wordt, ga ik dat wel proberen te voeren (lastig is dat dat in eerste instantie alleen spiervlees zal zijn, dus dat er nog steeds vanalles bij moet, maar alle stapjes helpen natuurlijk).

Ik voer wel kuikens, en ex-layer kwartels, want die zijn in feite gewoon slachtafval. En om die reden ben ik ook blij met de hazenbouten van kiezebrink, dat is eigenlijk gewoon de voorste helft van de haas, zitten vaak nog organen bij, maar die achterpoten zijn dan los verkocht. Maar de fretten eten veel muizen, en die zijn daar toch speciaal voor gekweekt. (Wat ironisch is, want ik woon in Amsterdam en er zitten dus gewoon muizen in mijn muren, maar omdat ik katten en fretten heb komen ze mijn huis niet in, dus kan ik ze niet voeren - ook al niet omdat ik niet weet wat de buren tegen de muizen doen.)
Ik denk niet dat er meer kuikens gedood zullen worden omdat je ze voert.
Ik denk dat het de eierindustrie werkelijk geen **** kan schelen wat er met de kuikens gebeurt. 
Er worden er nog steeds meer vernietigd dan opgevoerd.

Dat is het verschil met het vlees wat je eet of niet eet. Want als ze geen vlees verkopen, zullen ze ook geen kippen meer opkweken en slachten. Het brengt dan niets op.  De prijs keldert als er teveel aanbod is en weinig vraag.
Als de vraag dus afneemt (en mensen minder vlees eten), zullen ze na een tijdje wel minder gaan slachten. 
Maar de kuikens zijn een bijproduct, geen doel, en dus geldt dat daar niet voor. Waarom zouden er dan plots minder kuikens gedood worden? Dan worden ze gewoon meer vernietigd, als er minder gevoerd worden.  Zo simpel is dat. Het heeft echter geen invloed op het aantal gedoodde kuikens.   

Wat doet die boer waar jij je eieren haalt eigenlijk met de haantjes? Als hij een legras heeft, kan hij ze ook niet opkweken en zit je nog steeds met hetzelfde probleem.
Ik heb raskipjes, een ras waarvan de haantjes ook opgekweekt kunnen worden voor vlees.  Maar als de eieren van een ras komen waar geen vlees aan zit (wat meestal zo is hoor), dan kan ik me niet voorstellen dat hij de haantjes laat leven.
Maar natuurlijk hebben de kippen wel een beter leven, dat is beter dan industrie-eieren. Maar het gaat hier over het kuikenoverschot...
pearlsofpassion schreef: Ik denk niet dat er meer kuikens gedood zullen worden omdat je ze voert.
Ik denk dat het de eierindustrie werkelijk geen **** kan schelen wat er met de kuikens gebeurt.
Er worden er nog steeds meer vernietigd dan opgevoerd.

Dat is het verschil met het vlees wat je eet of niet eet. Want als ze geen vlees verkopen, zullen ze ook geen kippen meer opkweken en slachten. Het brengt dan niets op. De prijs keldert als er teveel aanbod is en weinig vraag.
Als de vraag dus afneemt (en mensen minder vlees eten), zullen ze na een tijdje wel minder gaan slachten.
Maar de kuikens zijn een bijproduct, geen doel, en dus geldt dat daar niet voor. Waarom zouden er dan plots minder kuikens gedood worden? Dan worden ze gewoon meer vernietigd, als er minder gevoerd worden. Zo simpel is dat. Het heeft echter geen invloed op het aantal gedoodde kuikens.

Wat doet die boer waar jij je eieren haalt eigenlijk met de haantjes? Als hij een legras heeft, kan hij ze ook niet opkweken en zit je nog steeds met hetzelfde probleem.
Ik heb raskipjes, een ras waarvan de haantjes ook opgekweekt kunnen worden voor vlees. Maar als de eieren van een ras komen waar geen vlees aan zit (wat meestal zo is hoor), dan kan ik me niet voorstellen dat hij de haantjes laat leven.
Maar natuurlijk hebben de kippen wel een beter leven, dat is beter dan industrie-eieren. Maar het gaat hier over het kuikenoverschot...
Op het moment dat mensen stoppen met eieren kopen van bioindustie kippen, waar de kuikentjes vandaan komen, lost dat het probleem vanzelf op. Scharreleieren idem dito, dat heeft namelijk weinig met een fijn leven voor de kip te maken.
Hier lopen de hanen ook gewoon rond. Als ze genoeg ruimte hebben is dat geen probleem. Onze hanen liepen vroeger ook los over het erf. Als de opperhaan oud begon te worden en zwakker werd was het wel eens vechten voor de macht maar verder nooit problemen.
Misschien moeten we met z'n alle wat meer terug naar vroeger, als je eieren wilt moet je kippen nemen en vlees is niet iets wat dagelijks gegeten wordt. Dan zijn dit soort problemen ineens veel kleiner. Ik geloof namelijk niet dat tegenwoordig nog veel mensen in staat zijn om zelf een kip of een konijn te slachten en daar door ook respect te krijgen voor het dier. Nu koop je alles kant en klaar in de supermarkt en veel kinderen weten niet eens meer dat een biefstuk van een koe af komt.
(oke hier op het forum waarschijnlijk wel heel veel doe het zelf slachters :) maar dat vindt de gemiddelde mens ook maar smerig)

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen het eten van vlees. Ik ben tegen de manier waarop de mens zich als opperwezen boven alles stelt en geen millimeter respect meer heeft voor de natuur en alles wat daarin leeft. Hoe vaak ik niet hoor dat er niet zo 'gezeurd' moet worden over dieren welzijn want ; 'we moeten toch eten en het leven is al duur genoeg' >:(
Marije Doedens schreef: Op het moment dat mensen stoppen met eieren kopen van bioindustie kippen, waar de kuikentjes vandaan komen, lost dat het probleem vanzelf op. Scharreleieren idem dito, dat heeft namelijk weinig met een fijn leven voor de kip te maken.
Hier lopen de hanen ook gewoon rond. Als ze genoeg ruimte hebben is dat geen probleem. Onze hanen liepen vroeger ook los over het erf. Als de opperhaan oud begon te worden en zwakker werd was het wel eens vechten voor de macht maar verder nooit problemen.
Misschien moeten we met z'n alle wat meer terug naar vroeger, als je eieren wilt moet je kippen nemen en vlees is niet iets wat dagelijks gegeten wordt. Dan zijn dit soort problemen ineens veel kleiner. Ik geloof namelijk niet dat tegenwoordig nog veel mensen in staat zijn om zelf een kip of een konijn te slachten en daar door ook respect te krijgen voor het dier. Nu koop je alles kant en klaar in de supermarkt en veel kinderen weten niet eens meer dat een biefstuk van een koe af komt.
(oke hier op het forum waarschijnlijk wel heel veel doe het zelf slachters :) maar dat vindt de gemiddelde mens ook maar smerig)

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen het eten van vlees. Ik ben tegen de manier waarop de mens zich als opperwezen boven alles stelt en geen millimeter respect meer heeft voor de natuur en alles wat daarin leeft. Hoe vaak ik niet hoor dat er niet zo 'gezeurd' moet worden over dieren welzijn want ; 'we moeten toch eten en het leven is al duur genoeg' >:(
Daar ben ik het 100, maar dan ook 100% mee eens!
Echt waar.

Ik ben blij te horen dat die boer van jou zijn hanen erbij laat lopen. Klasse.

Ik heb dus ook zelf kippen voor mijn eieren. En wat teveel is geven we weg. Ik koop zeer zelden eieren in de winkel.
En ik heb spijtig genoeg ook ooit kippen geslacht. Heb het daar serieus lastig mee, dat is waar.

Ik denk gewoon niet dat die kuikens een verschil maken of je ze koopt of niet, enkel de eieren. Want het is hem die producenten om de eieren te doen, niet om de kuikens. Zolang andere mensen eieren blijven kopen, blijven de kuikens gedood worden, maar omgekeerd zal dat niet zou zijn, denk ik.
En ik zou absoluut willen dat dat zou stoppen, maar daar kan ikzelf enkel maar mijn best doen door zelf kippen te houden, meer niet. En dat doe ik al.
Dan zie ik geen probleem in de fout van een ander (de kuikens) toch nog een doel te geven en eigenlijk het afval te gebruiken. Mede dus omdat mijn katten het zo lekker vinden (ale, eentje moet nog altijd wennen aan het vachtje, maar de anderen vallen erop aan), en het zo gezond is. Dat speelt zeker mee.
Maar het is niet door mijn toedoen dat dat afval er komt.

Tis een beetje als die discussie die er in het begin van het jaar was, of het toegelaten is om een doodgeboren lam te voeren. Ik weet niet wat jouw mening in de kwestie was, maar ik vind dat dat absoluut beter is dan het lammetje verloren laten gaan.
Hier heeft dan niemand schuld aan, het lam is doodgeboren zonder dat iemand er wat aan kon doen. En dat is heel jammer, maar daarom hoeft het toch niet verloren te gaan? Dan is het toch net goed om het toch nog te gebruiken ipv het te verbranden. En in de natuurlijke samenleving zou zo'n lam ook naar de honden gegaan zijn.
Net omdat het dan als voedsel dient kunnen andere lammetjes blijven leven (want de hond eet toch vlees).
Ik vind het altijd al zonde om eten weg te gooien (nog een reden om kippen te houden), maar van vlees vind ik dat helemaal. Daar is een dier voor gestorven! Het meest eervolle dat je dan kan doen, is het minstens consumeren anders is het leven helemaal verspilt. En dat geldt, in mijn ogen ook voor de kuikens. Als ze dan toch sterven, dan tenminste niet helemaal voor niets, en dan redden ze allemaal samen misschien een kip meer die ik niet aan mijn katten voer. Romatisch gesteld dan, want ik voer natuurlijk geen hele kippen en voer ook enkel wat de mens toch al slacht omdat hij de filets en poten wel wil maar de rest niet.
Maar het gaat om het idee.

Wat betreft het lam, helemaal mee eens. Het beestje is dood op de wereld gekomen en dat is erg maar het weg gooien is zonde. Al zou ik mijn eigen dieren nooit kunnen laten op eten na overlijden, daar ben ik te veel aan gehecht.

Wat kippen slachten betreft, ik hou er niet van en kan het niet maar mijn vader deed het ook. Vroeger ook de hazen en de konijnen die de jager kwam brengen. Maar daar kan ik wel van denken; ze hebben een leven gehad zoals een dier hoort te leven en ze zijn met respect behandeld. Vroeger ging het altijd zo, als je vlees wilde eten moest je daar zelf voor zorgen. Toen had je alle bioindustrie ellende nog niet.

Ik snap ook je idee over de kuikentjes want ik ben het met je eens dat weg gooien zonde is. Toch kan ik niet mee werken aan die industrie. De kuikens zijn een bij product waar toch nog aan verdiend wordt. Daar bij kan ik het ook gewoon niet voeren, ik wordt er al misselijk van als ik ze zie :(
Daarom voer ik alleen maar overblijfsel, biologisch en wild. Daar kan ik voor mezelf mee leven, honden en katten zijn nou eenmaal vleeseters en de vegetarische brok kan naar mijn mening echt niet gezond zijn.
Ok, prima.
:)

Dat kan ik helemaal volgen.

Nu we er toch over bezig zijn: ik speel wel met het idee om later zelf wat kipjes op te kweken.  Omdat mijn raskipjes nogal graag broeden, en omdat krieltjes gekent zijn dat ze een mooi gezinsleven zouden opbouwen (en dat dat mooi om zien zou zijn), speel ik met het idee hen wat te laten uitbroeden en dat dan op te kweken voor het vlees. 
Dat zou dan een win-win zijn, want zij zijn gelukkiger, wij en mijn katten hebben gezonder vlees en de dieren waar het vandaan komt hebben goed geleefd. 
Dat zou mogelijk zijn omdat de kippen die ik heb zowel bij de leg- als de vleesrassen hoort en er dus iets aan op te kweken valt.  Bovendien zijn het krieltjes en dus zijn de karkasjes waarschijnlijk ook op volwassen leeftijd nog te eten voor mijn katten. Dat hoop ik dan alleszinds.
Wat me tegenhoudt is dat het inderdaad vreselijk is om hen te slachten.  Daar ben ik ook wel bang van, dat ik daar niet aan ga wennen en wekenlang eraan ga liggen denken.  Tenslotte heb je die diertjes dan van kuiken af aan gezien...
Ben ook wel benieuwd wat mijn kindjes dan later zouden zeggen...
Pfff....  lastig hoor. 
Maar ik weet dan wel dat de kippen een veel beter leven gehad hebben dan de industriekip dat ik anders koop, en dat het enkel verschil maakt omdat ik deze persoonlijk gekend zou hebben.  Hoe erg dat ook is. 

Konijntjes zou ik nooit kunnen.  Die heb ik als huisdier en dat kan ik ook niet in zijn geheel voeren, laat staan slachten. Ik wil ze ook niet in zijn geheel voeren want mijn katten komen prima overeen met de konijnen en dat wil ik zou houden.  Een hond kan onderscheid maken tussen wat in zijn bak ligt en wat rondloopt, een kat niet.  En nu vinden ze konijnen te groot als prooi en dat ga ik niet veranderen door iets wat herkenbaar is als konijn (met vacht dus) in hun bakje te leggen.  Zelfs konijnenoren komen er hier dus niet in.

Ik weet dat voor konijn eigenlijk hetzelfde geldt als voor kippen: dat ze uit de bio-industrie komen en dan bij mij een beter leven zouden hebben.  Maar dat gaat me toch echt verder.  Met mijn kippen heb ik nooit zo'n band als met de konijnen en het is ook een heel ander dier...
Zucht... Het is allemaal zo lastig.  Als je er zover over nadenkt, voer je geen vlees meer...
Wild probeer ik er nog altijd in te krijgen hier, maar tot nu toe met weinig succes. Er is er maar eentje die het eet...  Maar ik ben nog op zoek.  Verse haas, of ik wil eens gans proberen.  Ik moet alleen veel te ver rijden daarvoor en voor eentje te proberen is dat echt niet rendabel....  :(

Veel succes nog met je katten op vers, hoop dat ze snel allerlei smaken lekker gaan vinden.  ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 04 okt 2012, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb je al wilde patrijs geprobeerd? Daar zijn ze hier gek op en duif ook.

Eigen kippen kan ik ook niet, ik hecht me aan alles waar ik voor zorg. Mijn katten komen wel met wilde konijnen thuis. Mijn konijn blijven ze netjes vanaf maar buiten het spiervlees voer ik ze het niet. De honden krijgen wel konijnkarkas. Heel en in vacht voer ik niets. Ik vond het al beroerd dat er kopjes aan de patrijs karkassen zitten :( misschien hypocriet maar het is me te herkenbaar.
Nee, nog geen patrijs geprobeerd. Ben ik ook nog niet tegengekomen waar ik daar aan zou geraken.
Ik ben van Belgie, dus alles is hier veel meer zoeken en vaak ver te gaan halen (lees in NL).

Maar wel ooit duif, en toen lusten ze dat niet. Maar ik heb nog duifkarkasjes liggen die ik eens ga proberen. Malen en dan onder wat mengen en kijken of dat al binnen gaat en dan eens afbouwen.
Als ik het meteen enkel duif voorzet is het te plots en zeker een 'nee' bij Luis en die blijft nog wel even hangen. Dus ik kan beter proberen die 'Nee' te omzeilen, dan gaat hij er misschien in mee. ;)
Zo is parelhoen pas na 4 keer eten en onder wat kip eindelijk best wel lekker ter afwisseling  ::)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door