Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door nova
krullebol,  je kunt niet zomaar  een willekeurige schijf op een machine zetten.

het asgat verschilt van  merk tot merk, de dikte van de schijf ook,  en de kenwood heeft een hele kleine uitsparing aan de  rand van de schijf. Die schijf uit jouw link  zou dus al niet op een kenwood passen. (om maar even een voorbeeld te geven)
Merk en type moeten wel degelijk  overeenkomen  ;)
Door Mowgli
nova schreef: krullebol,  je kunt niet zomaar  een willekeurige schijf op een machine zetten.

het asgat verschilt van  merk tot merk, de dikte van de schijf ook,  en de kenwood heeft een hele kleine uitsparing aan de  rand van de schijf. Die schijf uit jouw link  zou dus al niet op een kenwood passen. (om maar even een voorbeeld te geven)
Merk en type moeten wel degelijk  overeenkomen  ;)
Nova, dit is meestal het geval. Maar als je goed de advertentie van Vuur en Rook op marktplaats leest, staat daar
Let Op:

Deze prof. molen draaid op het universele ENTERPRISE systeem, dit betekent dat alle onderdelen zoals:

messen staal en rvs
    voorsnijders
    worstvulpijpen
    opsluit ringen
    etc etc

LOS VERKRIJGBAAR ZIJN!

DIT INTEGENSTELLING TOT VAAK ANDERE (GOEDKOPERE made in China) MACHINES
De link van de voorsnijder gaat naar een voorsnijder van Wolfcut uit de Enterprise- serie. Dit  betekent dat die voorsnijder op de electrische gehaktmolen van Vuur en Rook op Marktplaats zou passen, mits de gehaktmolen dezelfde grootte (12) heeft, wat het geval is.

Of die voorsnijder op bijv. een Kenwood past, dat kan Martijn misschien wel vertellen als je hem een email stuurt of even belt.
Laatst gewijzigd door Mowgli op zo 02 sep 2012, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Krullebol
Mss was ik wat onhandig in mn schrijven, maar ik bedoelde of die machine geschikt was IPV de Kenwood. En of je die voorsnijder ook kon gebruiken als snijschijf of kan omvormen tot snijschijf [bijslijpen]. Weet niet of de kenwood een voorsnijder heeft? En ook niet of die Wolfcut werkt als je het eerst grof laat malen met de voorsnijder en dan door kleinere gaatjes duwt [of dat de molen dan ook vastloopt omdat de stukken te groot zijn].
Hopelijk nu wat duidelijker.
Door Mowgli
Ik was vanavond bij ons in de Saturn en tot mijn vreugde hadden ze daar de Kenwood MG700 Pro 2000 Excel uitgestald staan. Ik kon het dus niet laten en heb de gaatjesschijf eruit gehaald omdat ik wilde zien hoe hij er van binnen uit ziet. Ik was best wel een beetje geschrokken, omdat de de wokkelvormige as zo ligt van gewicht is. Ik ken tot nu toe die van de handmolens (Westmark 10 en de Porkert 32) en daarvan zijn ze erg zwaar.
Ik twijfel nu toch een beetje of dit wel een geschikte electrische vleesmolen is om ook botwerk te malen. Of ben ik nu gek?
Door nova
[quote autandmolens (Westmark 10 en de Porkert 32) en daarvan zijn ze erg zwaar.
Ik twijfel nu toch een beetje of dit wel een geschikte electrische vleesmolen is om ook botwerk te malen. Of ben ik nu gek?
[/quote]

Daar hoef je niet gek voor te zijn ;D ;D ;D Wellicht dat ik de Kenwood wat meer alluminum zit dan in die  wormen uit andere merken?

Ik ken die porkert dingen niet, maar  ik heb een Kenwood. De motor kan gemakkelijk het lichtere botwerk van konijnneruggen  kippenekken, eende nekken etc.aan/  Meer heb ik nog niet aan botwerk gemalen.  Makkie voor het app.  Alleen zijn de gaatjes in de schijf wat klein,  en daardoor hoopt het gemalen bot zich op  rond het stermes.  Dan moet je de kenwood openmaken. Met een aangepaste schijf  kun je die verstopping helpen voorkomen. Mijn aangepaste schijf is in bestelling  :D

Ik ben bij het bestellen van het app. te werk gegaan op de  gebruikerservaring  hier van BP  ;D ;D ;D ;D
En die zij goed mbt de Kenwood  :D Wel vind ik dat  de Kenwood  wat  moeite heeft met  vorstresten in het vlees, al  maalt hij het ook fijn .
Door Mowgli
Nova, bedankt voor je snelle reactie :) Een vraag nog:
Omdat de as niet zo zwaar is als die van de handmolens, heb je al eens gekeken hoe de as er nu uitziet? Of er misschien door het lichte botwerk kleinere beschadigingen te zien zijn, of misschien zelfs plekken op de as waar duidelijk te zien is dat er wrijving is door de botten en waardoor de randen van de as misschien scherper zijn geworden?

Ik vraag dit, omdat mijn vriend door onze ervaring met de Westmark 10 (ijzervijlsel van de as in het vlees) en de loodvergiftiging van Mowgli afgelopen maart nogal wispelturig is tegenover vers vlees voeden en vleesmolens.
Mijn mooie porkert 32 staat hier nu ongebruikt mooi te zijn in zijn doos de keuken :(
Door nova
Liekiepiekie schreef: Nova, bedankt voor je snelle reactie :) Een vraag nog:
Omdat de as niet zo zwaar is als die van de handmolens, heb je al eens gekeken hoe de as er nu uitziet? Of er misschien door het lichte botwerk kleinere beschadigingen te zien zijn, of misschien zelfs plekken op de as waar duidelijk te zien is dat er wrijving is door de botten en waardoor de randen van de as misschien scherper zijn geworden?

Ik vraag dit, omdat mijn vriend door onze ervaring met de Westmark 10 (ijzervijlsel van de as in het vlees) en de loodvergiftiging van Mowgli afgelopen maart nogal wispelturig is tegenover vers vlees voeden en vleesmolens.
Mijn mooie porkert 32 staat hier nu ongebruikt mooi te zijn in zijn doos de keuken :(
Ik zie krassen op de randen van de worm,  en dan bedoel ik de randen dáár waar de worm de breedste diameter heeft.
Ik heb geen beschadigingen in de vorm van scherfjes  die eruit zijn gebroken.
nova schreef: Ik zie krassen op de randen van de worm,  en dan bedoel ik de randen dáár waar de worm de breedste diameter heeft.
Ik heb geen beschadigingen in de vorm van scherfjes  die eruit zijn gebroken.
Sorry, ik zit mee te lezen met jullie. Maar wat bedoel je hiermee? Mijn worm (das toch die draaiende spiraal?) is overal even breed, niet eerst smal en dan breder en dan weer smal.
Door Mister B.
Na dit topic gelezen te hebben ben ik ook aan het twijfelen om mij een Kenwood aan te schaffen.

Zou ideaal zijn voor men kleine hond van 13 jaar,die weigert om nog zijn botten te kraken,als ik ze plat sla,lukt da allemaal wel maar met zoiets zou het toch gemakkelijker zijn :)
Ook voor de katten zou dit ideaal zijn,aangezien die rollen KVV toch duur uitvallen.

- Hoe doen jullie dit met botten ,laten jullie deze eerst volledig ontdooien en dan door de molen en trg invriezen ? Of doen jullie dit bevroren door de molen ?  (of is dit niet aan te raden)
- Die aangepaste schijf kan nog steeds besteld worden bij u Cindy ?
Door Cindy de Wolf
Mister B. schreef: Na dit topic gelezen te hebben ben ik ook aan het twijfelen om mij een Kenwood aan te schaffen.

Zou ideaal zijn voor men kleine hond van 13 jaar,die weigert om nog zijn botten te kraken,als ik ze plat sla,lukt da allemaal wel maar met zoiets zou het toch gemakkelijker zijn :)
Ook voor de katten zou dit ideaal zijn,aangezien die rollen KVV toch duur uitvallen.

- Hoe doen jullie dit met botten ,laten jullie deze eerst volledig ontdooien en dan door de molen en trg invriezen ? Of doen jullie dit bevroren door de molen ?  (of is dit niet aan te raden)
- Die aangepaste schijf kan nog steeds besteld worden bij u Cindy ?
Zodra je het kleiner kunt knippen kan het ook door de molen. Dus kippennekken kunnen voor 70% bevroren er doorheen, evenals al het andere spul wat je dusdanig klein krijgt zodat het door de opening kan en daarna weer terug de vriezer in zodra je alles verpakt heb in hoe jij wil. Je kunt er dus voor kiezen om alleen vleesbot te malen en in porties te maken of je kunt ook zoals ik je volledige eigen kvv maken en dan maal je dus ook je spiervlees en orgaanvlees.

De schijf kan je nog steeds via mij bestellen, de verwachting is dat alles vanaf volgende week weer draait.
Door Mister B.
Cindy de Wolf schreef: Zodra je het kleiner kunt knippen kan het ook door de molen. Dus kippennekken kunnen voor 70% bevroren er doorheen, evenals al het andere spul wat je dusdanig klein krijgt zodat het door de opening kan en daarna weer terug de vriezer in zodra je alles verpakt heb in hoe jij wil. Je kunt er dus voor kiezen om alleen vleesbot te malen en in porties te maken of je kunt ook zoals ik je volledige eigen kvv maken en dan maal je dus ook je spiervlees en orgaanvlees.

De schijf kan je nog steeds via mij bestellen, de verwachting is dat alles vanaf volgende week weer draait.
Thx voor de info.
Je hoort nog van mij ,bedankt.

Gr,
Door lachnat
Ik ben super blij met deze molen  :D
3,5 kilo in een mum van tijd gemalen en dan heb ik nog niet eens de aangepaste snijschijf  ::)
Moest hem wel even tussendoor uit elkaar halen omdat het bot achter de schijf bleef zitten, dus ik wacht in spanning op de aangepaste schijf, zal dan nog sneller gaan :D :D hoop ik 8)

Heb het half ontdooid of half bevroren ,hoe je het noemen wilt, gemalen.
Geen gezweet, geen lamme arm en een stuk sneller klaar dan de handmolen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door