Ik heb mijn twijfels over de hoeveelheid die Billinghurst aangeeft.
Tja, het blijft 60% ik weet het, het grappige is dat vers vlees producenten aanzienlijk minder botten toevoegen.
En ik denk dat karkassen niet echte grote leveranciers zijn van calcium.
Die twijfels zijn gebaseerd op hetgeen ik ervaar.
Als botten voer ik momenteel parelhoenkarkas, kipkarkas, konijnkarkas met kop, kalkoennekken en ik heb ook nog wat hazekarkas en reekarkas.
Dat word allemaal heel gretig gegeten, behalve van het reekarkas, daar worden de dragende botten gekraakt, die splinteren erg , en die hieruiit word alleen het merg uitgelikt.
zachte kalfsribbeen worden wel kompleet gegeten.
Runderribben die worden alleen aan de uiteinden wat afgeknaagd, schouderbladeren van runderen blijven bijna onaangeroerd en geitekoppen die worden wel opgepeuzeld op het kaaksbeen na.
die mening deel ik!
Wat mijn honden betreft komt dat dus ongeveer overeen met hetgeen Lonsdale schrijft :" rabbit completely eaten , bones from young animals are mostly eaten, the exeption being the larger bones. Bones from a larger animal are generally chewed on the end."
Ja persoonlijk ben ik iets meer van Tom Lonsdale gecharmeerd
Dus ik denk wel dat de kleinere prooidieren , die compleet gegeten worden wel de calcium leveranciers zijn.
Als dat ook zo is, dan is de 50/50 verhouding calcium /fosfor verhouding die Billinghurst vooropsteld niet echt correct denk ik.
Ja, denk ik ook!
Weet je, ik probeer zo kort mogelijk de werkwijze van Juliette de Bairacly te volgen, maar die geeft niet echt richtlijnen ivm hoeveelheden.
Ik heb haar een mailtje gestuurd wat zij denkt over die verhouding 50/50 van Billinghurst.
Ben uiteraard benieuwd of en wat ze gaat antwoorden.
Intressant, wie is Julliette de Bairacly?

Nog één heel eigenaardige opmerking van een da. homeopaat van wie we onlangs een lezing hebben gehoord , iemand die categoriek tegen brok is:
"Botten en karkassen in de voeding mag en kan maar is geen must "
Volgens hem kan een hond uit nog andere bronnen calcium recupereren.
Wat dit laatste betreft , ik citeer hem hier enkel, ik deel zijn mening terzake "nog" niet.
Anderzijds ken ik iemand met een swh die twee jaar en enkele maanden oud is en die volledig via het schema van die da. word gevoerd.
Feit blijft dat vers voor een vleeseter is gemaakt, en misschien zit er een kern van waarheid in de argumentatie: een carnivoor krijgt "normaal" gesproken zijn complete voedingsstoffen binnen verdeeld over een bepaalde periode!
Voorals nog zijn er meerdere varianten op dit thema blijkt maar weer
M.V.G
André]