Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

*Dorothea* schreef: Ik snap iets niet, waarom antibiotica bij een primair spijsverteringsprobleem?
Hier heb ik geen idee van. Vermoed omdat de temperatuur van Nacho 39 graden was. Volgens de DA tegen de hoge kant.
Waarschijnlijk heeft hij het daarom gegeven. Zal het morgen eens vragen als ik weer daar kom.
Maikell schreef: Hier heb ik geen idee van. Vermoed omdat de temperatuur van Nacho 39 graden was. Volgens de DA tegen de hoge kant.
Waarschijnlijk heeft hij het daarom gegeven. Zal het morgen eens vragen als ik weer daar kom.
39 graden is een geen ongewone temperatuur voor een hond. Honden hebben een lichaamstemperatuur tussen 38 en 39 graden.
Antibiotica zet je in bij diarree met hoge koorts, dan moet je denken aan 40 graden.
Zat er bloed bij de ontlasting?
*Dorothea* schreef: 39 graden is een geen ongewone temperatuur voor een hond. Honden hebben een lichaamstemperatuur tussen 38 en 39 graden.
Antibiotica zet je in bij diarree met hoge koorts, dan moet je denken aan 40 graden.
Zat er bloed bij de ontlasting?
Nee, geen bloed bij de ontlasting. Wel stukjes bot. Verder was de ontlasting redelijk zacht.
Zojuist heeft hij weer gepoept, en dit ziet er goed stevig uit.
Zijn temp was vanochtend 38,3 graden.
Zou het anders verstandiger zijn om te stoppen met de AB?
Maikell schreef: Nee, geen bloed bij de ontlasting. Wel stukjes bot. Verder was de ontlasting redelijk zacht.
Zojuist heeft hij weer gepoept, en dit ziet er goed stevig uit.
Zijn temp was vanochtend 38,3 graden.
Zou het anders verstandiger zijn om te stoppen met de AB?
Ik sluit me aan bij de adviezen van Lizzy en zou verder gaan met de weg die jouw dierenarts is ingeslagen, maar ik zou wel even vragen wat de gedachte is achter de antibiotica.
*Dorothea* schreef: Ik sluit me aan bij de adviezen van Lizzy en zou verder gaan met de weg die jouw dierenarts is ingeslagen, maar ik zou wel even vragen wat de gedachte is achter de antibiotica.
Zojuist telefonisch contact gehad met DA. Deze adviseert wel nog een ontwormmiddel, om eventueel spoelworm eruit te krijgen.
Verder adviseert deze uiteraard om na de trovet zachtvoer de trovet brokken te gaan geven.
Dit zijn wij echter niet van plan. Wij zullen de AB afmaken en dan verder het advies van Lizzy opvolgen.
Hopelijk dat zijn spijsvertering het nu goed gaat verwerken.
Met langzaam afbouwen bedoel ik trouwens dat je eerst een paar dagen KVV/gemalen barf geeft dat je overgiet met gekookt water. Dat laat je afkoelen. Daar gooi je de probiotica over. Als dat een paar dagen goed gaat, dan geef je een klein beetje KVV/gemalen barf rauw en de rest met gekookt water. En weer laat je het afkoelen en doe je er probiotica overheen. De dag erop geef je een klein beetje meer rauw. En zo verder, totdat je weer alles rauw geeft, wel goed op kamer temperatuur. Te koud eten geeft vaak problemen. Als je pup het dan een paar weken prima doet op dit voer, dan kun je langzaam weer overstappen op ongemalen BARF.
Lizzy schreef: Met langzaam afbouwen bedoel ik trouwens dat je eerst een paar dagen KVV/gemalen barf geeft dat je overgiet met gekookt water. Dat laat je afkoelen. Daar gooi je de probiotica over. Als dat een paar dagen goed gaat, dan geef je een klein beetje KVV/gemalen barf rauw en de rest met gekookt water. En weer laat je het afkoelen en doe je er probiotica overheen. De dag erop geef je een klein beetje meer rauw. En zo verder, totdat je weer alles rauw geeft, wel goed op kamer temperatuur. Te koud eten geeft vaak problemen. Als je pup het dan een paar weken prima doet op dit voer, dan kun je langzaam weer overstappen op ongemalen BARF.
Bedankt voor de uitleg. Ik begrijp nog steeds niet waarom de pup het zo slecht gedaan heeft afgelopen dagen. Of het stress is geweest of iets anders....

Ik ga alles wat je hebt uitgelegd opvolgen en maar duimen dat het allemaal goed gaat.
Maar stel dat dat niet het geval zou zijn. Zou het dan verstandig zijn om het advies van de dierenarts op te volgen en brokken te gaan voeren? Uiteindelijk gaat het mij toch om de gezondheid van de pup, en ik wil dat hij snel weer aansterkt. Dan kunnen we op latere leeftijd altijd weer overstappen naar vers.
Volgens de fokker is nu brokken gaan geven gegarandeerd een doodvonnis voor de pup.
maar wat nu als hij het dadelijk weer niet goed doet op vlees? Als je zijn ontlasting bekeek dan leek het wel alsof hij het bot niet goed kon verteren.
Maikell schreef: Bedankt voor de uitleg. Ik begrijp nog steeds niet waarom de pup het zo slecht gedaan heeft afgelopen dagen. Of het stress is geweest of iets anders....

Ik ga alles wat je hebt uitgelegd opvolgen en maar duimen dat het allemaal goed gaat.
Maar stel dat dat niet het geval zou zijn. Zou het dan verstandig zijn om het advies van de dierenarts op te volgen en brokken te gaan voeren? Uiteindelijk gaat het mij toch om de gezondheid van de pup, en ik wil dat hij snel weer aansterkt. Dan kunnen we op latere leeftijd altijd weer overstappen naar vers.
Volgens de fokker is nu brokken gaan geven gegarandeerd een doodvonnis voor de pup.
maar wat nu als hij het dadelijk weer niet goed doet op vlees? Als je zijn ontlasting bekeek dan leek het wel alsof hij het bot niet goed kon verteren.
Het kan inderdaad gewoon stress zijn geweest, of als gevolg van de stress een slechtere weerstand en daardoor een buikgriepje?? Vandaar eerst even het voer malen (net zoals Lizzy zegt) tot hij het weer goed verteerd. Daarnaast zou ik hem nu NIET ontwormen. Ontwormmiddel is gif (anders gaan de wormpjes niet dood) en is een behoorlijk aanslag op de darmen. Aangezien die nu niet goed zijn zou ik ze niet nog verder belasten door er een ontwormingsmiddel in te gooien.
Je kunt als je wilt weten of hij inderdaad wormpjes heeft, de ontlasting opsturen naar het woud http://www.wormbestrijding.nl/ om daar te laten testen of hij idd wormpjes heeft. En aan de hand daarvan kun je hem wel/niet ontwormen.
Succes met de kleine man.
Oh ja, en wat betreft op brokken...ik heb hier een kruising witte herder/husky die super gevoelige darmen heeft. Hij heeft het eerste jaar brok gehad (omdat mijn vriend niet anders wist) en in dat jaar duizenden euro's aan dierenartskosten kwijt geweest omdat Senna steeds giga ontstoken darmen had. Zelfs op de speciale brokjes van de dierenarts. Sinds hij op vlees staat is hij niet meer bij de dierenarts geweest.
Maikell schreef: Bedankt voor de uitleg. Ik begrijp nog steeds niet waarom de pup het zo slecht gedaan heeft afgelopen dagen. Of het stress is geweest of iets anders....

Ik snap dat je deze vraag stelt.

En ik snap ook de reactie van de fokker.

En nou wil je mijn reactie misschien ook nog hebben?  :biggrin2:

Kijk, er is een goede kans dat je hond iets op heeft gelopen. Hij is jong, zijn immuunsysteem is nog zwak, het is een witte herder en die staat al niet bekend om zijn meest stabiele karakter en spijsverteringssysteem. En daarnaast heeft je pup ook nog eens wormen en is ie ook nog eens ontwormt onlangs. Dus alles bij elkaar genomen heeft het een paar flinke optaters gekregen. Ik weet niet of je pup ook nog onlangs hebt laten vaccineren (de 9 weken enting) want dat er ook nog bovenop is je hond echt wel helemaal het hoekje om helpen, als het zich al niet lekker voelt.

Als hij nog gevaccineerd moet worden, wacht daar dan (als het kan) mee tot hij zich weer helemaal beter voelt, doe desnoods even een titerbepaling om te kijken of ie nog antistoffen heeft tegen hondenziekte en parvo.

Goed. Dat hij moeite had met bot verteren: ook dat is helemaal niet raar. Dat kan te maken hebben met het feit dat zijn spijsvertering niet optimaal werkt. Dat kan komen door wormen, dat kan komen door een virus, dat kan komen van de stress of een combinatie. En daarom zeg ik "maal het bot voorlopig". De kans is heel groot dat dit wel gewoon goed gaat. Bouw de Trovet echter langzaam af en bouw de KVV of gemalen BARF langzaam op, geef het dus eerst gekookt en bouw dat langzaam af want nu heeft je pup OOK nog eens een antibioticakuur eroverheen gekregen en als je ergens de darmflora nog verder mee om zeep helpt, is het daarmee. Daarnaast ga je de pup ook weer ontwormen, hoppa, krijgen die darmen weer een optater. Ik zou dus ook niet ontwormen, ik zou dus eerst mest opsturen (wel met spoed) naar het Woud. In de tussentijd zou ik probiotica geven (zoals ik al eerder heb geschreven). En pas als het Woud wormen constateert, pas dan zou ik ontwormen. En afhankelijk van het soort wormen die er in de ontlasting zitten, zou ik daar mijn wormmiddel op selecteren.

Dus met andere woorden: je bent nog niet "out of the woods" maar om nu al op te geven en te bedenken of je hem niet beter brokken zou voeren...? Vind je het heel erg dat ik dat wat prematuur vind? Ik zou dat dus niet doen. Eerst langzaam op de gemalen prak overzetten (de kans dat hij dat verteert is echt zeer, zeer groot) en desnoods op de gemalen prak houden. Maar mooi dat er bij mij geen brokken in gingen. Eerst KVV/gemalen BARF proberen, langzaam opbouwen en wij staan hier klaar met raad en daad om je verder te helpen. Maar kijk eerst nou eens die eerste stappen aan voordat je uberhaubt aan brokvoeding denkt!
Lizzy schreef: Ik snap dat je deze vraag stelt.

En ik snap ook de reactie van de fokker.

En nou wil je mijn reactie misschien ook nog hebben?  :biggrin2:

Kijk, er is een goede kans dat je hond iets op heeft gelopen. Hij is jong, zijn immuunsysteem is nog zwak, het is een witte herder en die staat al niet bekend om zijn meest stabiele karakter en spijsverteringssysteem. En daarnaast heeft je pup ook nog eens wormen en is ie ook nog eens ontwormt onlangs. Dus alles bij elkaar genomen heeft het een paar flinke optaters gekregen. Ik weet niet of je pup ook nog onlangs hebt laten vaccineren (de 9 weken enting) want dat er ook nog bovenop is je hond echt wel helemaal het hoekje om helpen, als het zich al niet lekker voelt.

Als hij nog gevaccineerd moet worden, wacht daar dan (als het kan) mee tot hij zich weer helemaal beter voelt, doe desnoods even een titerbepaling om te kijken of ie nog antistoffen heeft tegen hondenziekte en parvo.

Goed. Dat hij moeite had met bot verteren: ook dat is helemaal niet raar. Dat kan te maken hebben met het feit dat zijn spijsvertering niet optimaal werkt. Dat kan komen door wormen, dat kan komen door een virus, dat kan komen van de stress of een combinatie. En daarom zeg ik "maal het bot voorlopig". De kans is heel groot dat dit wel gewoon goed gaat. Bouw de Trovet echter langzaam af en bouw de KVV of gemalen BARF langzaam op, geef het dus eerst gekookt en bouw dat langzaam af want nu heeft je pup OOK nog eens een antibioticakuur eroverheen gekregen en als je ergens de darmflora nog verder mee om zeep helpt, is het daarmee. Daarnaast ga je de pup ook weer ontwormen, hoppa, krijgen die darmen weer een optater. Ik zou dus ook niet ontwormen, ik zou dus eerst mest opsturen (wel met spoed) naar het Woud. In de tussentijd zou ik probiotica geven (zoals ik al eerder heb geschreven). En pas als het Woud wormen constateert, pas dan zou ik ontwormen. En afhankelijk van het soort wormen die er in de ontlasting zitten, zou ik daar mijn wormmiddel op selecteren.

Dus met andere woorden: je bent nog niet "out of the woods" maar om nu al op te geven en te bedenken of je hem niet beter brokken zou voeren...? Vind je het heel erg dat ik dat wat prematuur vind? Ik zou dat dus niet doen. Eerst langzaam op de gemalen prak overzetten (de kans dat hij dat verteert is echt zeer, zeer groot) en desnoods op de gemalen prak houden. Maar mooi dat er bij mij geen brokken in gingen. Eerst KVV/gemalen BARF proberen, langzaam opbouwen en wij staan hier klaar met raad en daad om je verder te helpen. Maar kijk eerst nou eens die eerste stappen aan voordat je uberhaubt aan brokvoeding denkt!
Hallo Lizzy,

Allereerst bedankt voor je eerlijke en uitgebreide reactie.
Het wordt mij steeds meer duidelijk wat de stappen zijn die wij moeten gaan nemen.
Wij zijn met BARF in aanraking gekomen bij de fokker, deze heeft vele witte herders welke allemaal op barf staan en zij zweren hierbij.
Hun enthiousasme heeft ons aangestoken en wij willen dit dus ook graag voort zetten.
Jammer dat Nacho geen geweldige start heeft gemaakt bij ons thuis v.w.b. eten.
Hij heeft uiteraard binnen de 3 dagen ons hart al gestolen en wij willen het allerbeste voor hem.
Zullen dan ook jouwn advies gaan opvolgen.

Ik vind je verhaal heel duidelijk en helder. Ook de verschillende redenen waardoor hij zich zo slecht kon voelen zijn mij duidelijk.
Ik zal er nog ff bij vermelden dat hij volgens mijn dierenarts de verkeerde Parvo spuit heeft gekregen. Hij heeft de spuit die hij op 9 weken moet krijgen al eerder gehad en de eerste niet. Heb het paspoort nu ff niet bij de hand dus kan geen exacte data geven.

Wij gaan vanavond nog even bij de DA langs om zijn buikje te laten controleren, zodat we zeker weten dat deze weer redelijk rustig is. Maar daar lijkt het wel op, aangezien zijn ontlasting weer goed is en hij is continue opzoek naar voedsel. Wij zijn in ieder geval al lang blij dat het weer een stuk beter gaat.
Ik zal de wormenkuur niet geven totdat we het mest hebben opgestuurd naar het woud.
Gaan dadelijk meteen op jacht naar een maalmolen voor vlees aangezien we de vriezer vol hebben met allemaal lekkers voor hem.
Ook zulen we de probiotica halen en nog trovet halen. Dan kunnen we dit weekend al beginnen met het afbouwen van de trovet.
Dit alles roept wel meteen weer vragen bij mij op, en ik ben dan ook reuze blij met een forum als deze en dat er zoveel mensen die die met raad en daad klaarstaan.

Heb ik nog enkele vragen:

Ik heb de vriezer vol liggen met vele verschillende dingen ( kipkarkas, kiprug, parelhoenkarkas, kwartelkarkas, eendennek, eendenrug, hertenvlees, rundkopvlees, runderhart, konijnenniertje, paardenlever, paardenvlees, kiporgaan, kalkoenfilet, sardientjes, zalmkop, lamspens) kan ik dit allemaal in de maler stoppen en mee beginnen of is het verstandig om met bepaalde vleessoorten te beginnen?

Ik neem aan dat ik met malen dezelfde percentage's aan kan houden als ik normaal met voeren zou doen? Dus de percentage's welke in de rekenhulp staan op deze site?

Ik wil bijvoorbaat iedereen alvast bedanken voor de uitleg en hulp die ik al gehad heb en die vast nog zal komen.
Wij stellen dit zeer op prijs.
suzanne 1 schreef: Het kan inderdaad gewoon stress zijn geweest, of als gevolg van de stress een slechtere weerstand en daardoor een buikgriepje?? Vandaar eerst even het voer malen (net zoals Lizzy zegt) tot hij het weer goed verteerd. Daarnaast zou ik hem nu NIET ontwormen. Ontwormmiddel is gif (anders gaan de wormpjes niet dood) en is een behoorlijk aanslag op de darmen. Aangezien die nu niet goed zijn zou ik ze niet nog verder belasten door er een ontwormingsmiddel in te gooien.
Je kunt als je wilt weten of hij inderdaad wormpjes heeft, de ontlasting opsturen naar het woud http://www.wormbestrijding.nl/ om daar te laten testen of hij idd wormpjes heeft. En aan de hand daarvan kun je hem wel/niet ontwormen.
Succes met de kleine man.
Oh ja, en wat betreft op brokken...ik heb hier een kruising witte herder/husky die super gevoelige darmen heeft. Hij heeft het eerste jaar brok gehad (omdat mijn vriend niet anders wist) en in dat jaar duizenden euro's aan dierenartskosten kwijt geweest omdat Senna steeds giga ontstoken darmen had. Zelfs op de speciale brokjes van de dierenarts. Sinds hij op vlees staat is hij niet meer bij de dierenarts geweest.
Bedankt voor de reactie en de vele tips! We trekken Nacho er wel doorheen. Ben blij dat hij zich vandaag weer gedraagt als een gezonde pup, dit gaan we ook zo houden :D
de Meiden schreef: Nacho is duidelijk niet inorde heb ik gelezen, genoeg advies gekregen, maar waar ik nieuwsgierig naar ben, ben je door gegaan met dezelfde bot en vleessoorten die de fokker ook gaf?
Ik heb inderdaad dezelfde bot en vleessoorten aangehouden als de fokker. Had wel meer variatie en andere vleessoorten op de planning staan, maar zover is het helaas niet gekomen.
Maikell schreef: Hallo Lizzy,

Allereerst bedankt voor je eerlijke en uitgebreide reactie.
Het wordt mij steeds meer duidelijk wat de stappen zijn die wij moeten gaan nemen.
Wij zijn met BARF in aanraking gekomen bij de fokker, deze heeft vele witte herders welke allemaal op barf staan en zij zweren hierbij.
Hun enthiousasme heeft ons aangestoken en wij willen dit dus ook graag voort zetten.
Jammer dat Nacho geen geweldige start heeft gemaakt bij ons thuis v.w.b. eten.
Hij heeft uiteraard binnen de 3 dagen ons hart al gestolen en wij willen het allerbeste voor hem.
Zullen dan ook jouwn advies gaan opvolgen.
Ik kan mij het enthousiasme van de fokker zooooo goed voorstellen! De meeste witte herders hebben namelijk op verse/rauwe voeding helemaal niet meer dat slappe spijsverteringssysteem waar de hond bekent om staat! En het is gewoon zoveel gezonder, deze manier van voeren! Dat je de pup z'n doodvonnis tekent, zou je hem op brok over zetten, dat vind ik dan ietwat overdreven maar ik begrijp heel goed dat de fokker dit zegt. Je raakt van de regen in de drup, als je hem nu over zet op brok..... En ik kan me voorstellen dat zij ook niet willen dat je het al op geeft. En ik vind het dan ook reuze cool dat je het nog niet opgeeft! Super!
Ik vind je verhaal heel duidelijk en helder. Ook de verschillende redenen waardoor hij zich zo slecht kon voelen zijn mij duidelijk.
Ik zal er nog ff bij vermelden dat hij volgens mijn dierenarts de verkeerde Parvo spuit heeft gekregen. Hij heeft de spuit die hij op 9 weken moet krijgen al eerder gehad en de eerste niet. Heb het paspoort nu ff niet bij de hand dus kan geen exacte data geven.
Mmmm.... Verkeerde Parvo entingen kunnen heel goed heftige spijsverteringsproblemen geven.... Ik ben wel benieuwd, naar hoe pup gevaccineerd is! Maar goed, toch jammer dat je dierenarts dan met een antibiotica aan komt.... :-\. Dat is helaas niet meer terug te draaien maar ik vind AB bij diarree echt volslagen krankzinnig, tenzij de pup lijdt aan diarree met hoge koorts. Net 39 is geen koorts, nog geen verhoging.

Mocht je nou de komende dagen rommelende buikjes bij je pup horen, geef dan gerust Okugest tabletjes van VSM. Voor mensen. Dat werkt zooo goed joh! Je mag de helft van de mensendosering aanhouden.
Wij gaan vanavond nog even bij de DA langs om zijn buikje te laten controleren, zodat we zeker weten dat deze weer redelijk rustig is. Maar daar lijkt het wel op, aangezien zijn ontlasting weer goed is en hij is continue opzoek naar voedsel. Wij zijn in ieder geval al lang blij dat het weer een stuk beter gaat.
Nou, dat is zeker hartstikke fijn!
Ik zal de wormenkuur niet geven totdat we het mest hebben opgestuurd naar het woud.
Heel goed :)!
Gaan dadelijk meteen op jacht naar een maalmolen voor vlees aangezien we de vriezer vol hebben met allemaal lekkers voor hem.
Ook zulen we de probiotica halen en nog trovet halen. Dan kunnen we dit weekend al beginnen met het afbouwen van de trovet.
Dit alles roept wel meteen weer vragen bij mij op, en ik ben dan ook reuze blij met een forum als deze en dat er zoveel mensen die die met raad en daad klaarstaan.

Heb ik nog enkele vragen:
Daar is het forum voor, om al je vragen op te stellen!
Ik heb de vriezer vol liggen met vele verschillende dingen ( kipkarkas, kiprug, parelhoenkarkas, kwartelkarkas, eendennek, eendenrug, hertenvlees, rundkopvlees, runderhart, konijnenniertje, paardenlever, paardenvlees, kiporgaan, kalkoenfilet, sardientjes, zalmkop, lamspens) kan ik dit allemaal in de maler stoppen en mee beginnen of is het verstandig om met bepaalde vleessoorten te beginnen?
Wat ik zou doen, zelf, is de vette soorten even weg laten uit het menu. Dat is voor later (over een paar weekjes, als hij helemaal op vers/rauw staat, dat dus ook niet meer overgoten hoeft te worden met gekookt water). Dus ik zou zelf even niet geven: eendennek/eendenrug omdat dit vrij vet is. Ik zou zelf ook geen sardientjes en zalmkop geven. Dat valt vaak heel zwaar op de maag, ook door het vet dat er in zit. De rest kan allemaal wel.
Ik neem aan dat ik met malen dezelfde percentage's aan kan houden als ik normaal met voeren zou doen? Dus de percentage's welke in de rekenhulp staan op deze site?
Ja, helemaal goed!
Ik wil bijvoorbaat iedereen alvast bedanken voor de uitleg en hulp die ik al gehad heb en die vast nog zal komen.
Wij stellen dit zeer op prijs.
Graag gedaan!
veel succes met je pup maikel,

het is even proberen nu en inderdaad malen van vlees.
maar super dat je dat overhebt voor je hond en dat je niet gelijk op brok valt omdat het makkelijker is.
ik ben er nu wel van overtuigd dat mits je goede kwaliteit en afwisseld voert barfen veel beter is.
maar je moet er je wel in verdiepen. maar gelukkig is hier het forum met de bekende Lizzy voor.
ik weet zeker dat ik zonder jullie hulp ook nog steed had lopen kl*ten met brok.

hier vind je vast wel de antwoorden op al je vragen maikel..
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door