Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door E.
Iedereen nogmaals bedankt voor alle informatie en tips! Ik heb nog overlegd met de dierenartsassistente en die kon zich er niet in vinden. Mijn vriend vindt het ook niet een heel prettig idee, en het is toch ónze kat ;). Dus alle tips ten spijt blijven we op de brokjes.
Misschien dat als we ooit weer een andere en gezonde kat krijgen, dat we die vanaf het begin vlees gaan geven. Ik denk dat het voornamelijk de overstap is, en het risico op weer een héle zieke kat, waar hij moeite mee heeft. En dat snap ik eigenlijk ook wel.
Door Mowgli
Jammer...
De meeste dierenartsen zijn tegen barf / versvlees voeding, vooral als het om chronisch zieke diertjes gaat. Zij willen natuurlijk hun "gewéldige" speciale alleen-bij-de-dierenarts-verkrijgbare-dieetbrokjes verkopen.

Onze oude kater Pugsley Leed aan chronisch nierfalen in een vergevorderd stadium. Na 3 maanden dieetvoer weigerde hij dit voer nog te eten. Ik ben toen met hem gaan barfen. Door het barfen ging hij met sprongen vooruit, iets wat wij met het dieetvoer niet hadden gemerkt. Hij had meer energie, zijn vel werd heel mooi glad en glanzend en hij werd gek zodra ik zijn eten aan het voorbereiden was.
Ook mijn dierenarts was tegen het barfen. Uiteindelijk is ons mannetje gestorven door de vloeistof- narcose (een prik met narcose middel) die hij kreeg voor een hele noodzakelijke gebitsbehandeling. De dierenarts heeft heel bot gezegd dat hij is gestorven door het barfen, terwijl hij voor de narcose heel stabiel was, na de behandeling is hij ingestort en zijn de nierwaarden heel erg slecht geworden. Na veel zoeken op internet heb ik pas achteraf ervaren dat chronisch zieke dieren en oude dieren beter een gasnarcose kunnen krijgen, omdat het risico minder groot is met gas.
Jammer voor je kat. Dierenartsassistentes zijn geen voedingsdeskundigen dus zo'n advies is echt niks waard. De meeste dierenartsen weten ook weinig van voeding, het is geen onderwerp in de opleiding en van vers voeren weten ze helemaal de ballen.
Door E.
Liekiepiekie schreef: Jammer...
De meeste dierenartsen zijn tegen barf / versvlees voeding, vooral als het om chronisch zieke diertjes gaat. Zij willen natuurlijk hun "gewéldige" speciale alleen-bij-de-dierenarts-verkrijgbare-dieetbrokjes verkopen.
Ik denk dat het een combinatie is van beiden. Dat dierenartsen misschien niet genoeg weten over vers vlees waardoor ze geen goed advies kunnen/durven geven erover, en dat ze vanuit commercieel oogpunt hun eigen voeding willen verkopen.

Maarja, aangezien mijn vriend ook wat te zeggen heeft en zich er niet prettig bij voelt vind ik het de moeite niet waard om dan toch mijn zin door te drijven. De kat doet het prima verder. Als ie nou heel slecht reageerde op de voeding was het weer anders geweest.
Door Nathalie
Heb je al eens gedacht om het langzaam aan te doen?
Ik bedoel, als je perse brokken wilt laten geven door pressie van vriend en da, doe dan de ene maaltijd de brokken, de andere een lekker kvv hapje.
Misschien kan je vriend er zo aan wennen en dan heel langzaam de schaal richting vers laten gaan  ;)
Door E.
Nathalie schreef: Heb je al eens gedacht om het langzaam aan te doen?
Ik bedoel, als je perse brokken wilt laten geven door pressie van vriend en da, doe dan de ene maaltijd de brokken, de andere een lekker kvv hapje.
Misschien kan je vriend er zo aan wennen en dan heel langzaam de schaal richting vers laten gaan ;)
Dat lijkt mij dan weer niet goed voor het spijsverteringssysteem. Zo kan hij nooit wennen aan vers of brok. Het is óf het een, óf het ander :)
E. schreef: Dat lijkt mij dan weer niet goed voor het spijsverteringssysteem. Zo kan hij nooit wennen aan vers of brok. Het is óf het een, óf het ander :)
Hai,

Zo zwart-wit is dat niet hoor: ik heb een kat van 8 die al drie jaar weigert rauw te eten en die dus gewoon (graanloze) brokken krijgt. Maar tot mijn stomme verbazing begon ze een maand of twee geleden interesse te tonen in de eendagskuikens van mijn kater, en tegenwoordig laat ze daarvoor zelfs haar brokken staan! :o Ze krijgt nu dus iedere dag een of twee kuikens, en daarnaast haar brokken (want alleen kuiken is uiteraard niet voldoende afwisselend).

Omgekeerd jat mijn rauwe kater ook wel eens een restje brokken van de kat, of ik geef hem een handje brokken, wanneer ik vergeten ben iets voor hem te ontdooien, of wanneer we met de camper op reis zijn (dan eet hij om een of andere reden niet graag vers). Maar goed, dan gaat het om graanloze brokken; de merken brok die de DA verkoopt zitten vol met granen, dus die kun je beter niet combineren met echt botwerk.

Jammer dat je vriend het rauwe voeren niet ziet zitten. Je kattebol was er gegarandeerd zichtbaar op vooruitgegaan (als ze het rauwe voer had leren eten, uiteraard :P :biggrin2:)!
Je kan het altijd proberen.
Vele katten hebben geen probleem met afwisseling van vers en brok. En op gemalen vlees is die kans altijd al kleiner.
Ik heb er wel eentje wiens maag daar niet blij van wordt, maar bij de meeste katten merk je helemaal geen negatieve effecten.
Door Nathalie
Mijn poezels en katsel konden ook prima tussen de combo brok en vlees. Bij eentje heb ik het zelfs een tijdje samen gegeven omdat ze eerst echt geen rauw wilde hebben. Nooit geen last van diarree ofzo gehad.
Smoms moet je kiezen, aangezien ze vriendjelief ook aan het vers wil wennen zo je ergens moeten beginnen. En dan lijkt me de combo geen slecht idee
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door