Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Annemarie Rijnveld schreef: Ja Lizzy, idd. zij heeft gemalen lamsrib gegeten!! Oh, zou je echt denken dat gele, schuimende spuitpoep daardoor komt? Plus dat ik er gister voor het eerst een klein theelepeltje kokosolie doorheen heb gedaan.
Zou dat ook spuitpoep kunnen geven?
Vanochtend was de poep gewoon weer bruin, maar wel nog dun, hoewel geen diarrhee. Maar ik zag er wel wat slijm bij, met in het slijm wat roods. Bloed? :-\(Niet groentes, ik heb nog geen bietjes gegeven).
Yep, lam kan gele schuimende spuitpoep geven. En zeker in combinatie met kokosvet is het allemaal een beetje veel vet en kun je dit soort dingen zeker krijgen. Ik snap wel dat je direct opspringt wanneer je diarree ziet. Maar een pup die niet afgespeend is op vers, die je over zet op vers, die al tegen van alles en nog wat is behandeld, gevaccineerd is, ja, die heeft geen spijsvertering van beton. En daar zie je wel eens diarree..... In jouw geval logisch dat je opspringt hoor, maar volgens mij wordt het ook tijd om weer eens te gaan relaxen en te genieten van je pup. Voor je het weet is ze groot.

Dus, kokos: mee door gaan. Serieus waar. Maar geeft het apart van een maaltijd (ze likken het meestal zo op) en geef het niet op dagen dat je al laxerende dingen geeft. Dus niet met vet vlees en niet met vette vis en niet met ei.

Een beetje slijm: daar raak ik al helemaal niet van in de stress. Slijm zie je vaak wanneer het lichaam zelf de darmentroep op gaat ruimen.
Ik weet niet hoe DA de poep heeft getest, iig niet met de snap-test, maar met een test die hij in zijn eigen praktijk heeft, en veel preciezer zou zijn. Ik heb niet gevraagd wat dat precies was, want ik had nog zoveel andere vragen te doen.
Vraag het hem. En vraag hem waarom hij denkt dat ontlasting van 1 dag voldoende is, terwijl iedereen altijd roept dat je ontlasting van 3 dagen moet hebben. Feit is wel dat het aantal cystes, als de methode die hij hanteert goed is, niet dramatisch hoog is. Oftewel op dit moment zelfs nul was. En dat lijkt me zeer positief.
De test is gedaan op de poep die Juma bij de DA op de grond had gedaan, dus van 1 lading zeg maar.

Mijn reactie is idd enorm overtrokken, hè, ik was ook helemaal in de stress geschoten door die schuimende diarrhee en de vlooien, ik zag het gewoon niet meer zitten ineens.
Heb jij nooit diarree? Kom op meis, niet te snel in de stress schieten :-*. Vlooien is niet fijn. Maar het is ook geen reden om bij de pakken neer te gaan zitten. Ik zou zeggen: wees voorzichtig met gif. Ik zou puppesteijn liever een keer wassen en de omgeving behandelen tegen vlooien en veel vlooienkammen en veel stofzuigen en ook vlooiengif in je stofzuiger doen dan pup overspoelen met gif.....
Panacur: ik hoop echt dat het niet nodig zal zijn, maar daarover zal ik maandag pas uitsluitsel krijgen op basis van uitslag test in Lab.
OK.
Vannacht zat ik mij ook te bedenken, dat misschien de Diatomeeenaarde begint te werken en dat daarom geen cysten zijn gevonden (of de test is niet goed en moet worden herhaald, dit zal ik iig doen).
En de kokosolie heeft misschien de diarrhee getriggerd.
Ja. Kan allemaal. Dat is het nadeel van heel veel tegelijkertijd proberen. Je weet nooit wat wat doet. Maar, nogmaals, feit blijft dat er weinig cystes zijn gevonden. Feit blijft dat giardia een van de meest overschatte parasieten is (zoals ik al eerder schreef en de link heb geplaatst die Dorothea had geplaatst). Dus geen cystes lijkt mij reden tot optimisme. En nou ja, who cares wat wat heeft gedaan, als het eind resultaat maar goed is.
Door Annemarie Rijnveld
@Lizzy: Wat weet jij de zaken altijd ontzettend goed te relativeren. Dank je wel.

OK, de kokos ga ik los van de maaltijden geven.

Ik zal het DA vragen waarom 1 poepmonster genoeg zou zijn volgens hem. Vind ik zelf ook wel een beetje bijzonder.

Lizzy, nog een paar vraagjes wat het vlooienkammen aangaat: moet ik de vlooienkam met de vleug mee of tegen de vleug in gebruiken? En hoe haal ik de vlooien van de kam? Gewoon kam onderdompelen in het zeepsopje of met een tissue langs de kam strijken?
Ik neem een heleboel onderhaar mee met de vlooienkam, is dat normaal?

En wij genieten hoor van ons puppemeiske. Tis alleen zo jammer dat zij deze problemen heeft. Maar goed, we komen er wel.

Dank voor je adviezen
Door Lizzy
Annemarie Rijnveld schreef: @Lizzy: Wat weet jij de zaken altijd ontzettend goed te relativeren. Dank je wel.

OK, de kokos ga ik los van de maaltijden geven.

Ik zal het DA vragen waarom 1 poepmonster genoeg zou zijn volgens hem. Vind ik zelf ook wel een beetje bijzonder.

Lizzy, nog een paar vraagjes wat het vlooienkammen aangaat: moet ik de vlooienkam met de vleug mee of tegen de vleug in gebruiken? En hoe haal ik de vlooien van de kam? Gewoon kam onderdompelen in het zeepsopje of met een tissue langs de kam strijken?
Ik neem een heleboel onderhaar mee met de vlooienkam, is dat normaal?

En wij genieten hoor van ons puppemeiske. Tis alleen zo jammer dat zij deze problemen heeft. Maar goed, we komen er wel.

Dank voor je adviezen
Ik was met mijn eerste en tweede pup hetzelfde dus "it takes one to know one" :biggrin2:

Wat ik doe is met de vleug mee kammen. En naast me zet ik een kopje warm (!!) water met een paar druppels afwasmiddel. Als ik dan een vlo in de kam heb (had - sinds ik geen katten meer heb, heb ik nooit meer vlooien), haalde ik die met m'n vingers uit de kam en verzoop ik 'm in het zeepsop.
Door Annemarie Rijnveld
Aha Lizzy, wat ik nu gevonden heb: dit heeft even niets met Giardia te maken, maar wel met de diarree.
Behalve het door jou genoemde lamsvlees dat misschien de echte diarree bij Juma heeft getriggerd, heb ik nu het één en ander gevonden over groentes op Internet dat misschien er ook aan heeft bijgedragen:
Ik heb nl een mix van groentes op dit moment waar behoorlijk veel pompoen en ook wel wat tomaat inzit (ook andere groentes als wortels en courgettes, en ik geloof ook sla)

Nu lees ik net dat sommige honden diarree kunnen krijgen van pompoen en ook van tomaat en sla. Er gaat dus wel een aantal lichies bij mij aan.
Misschien heb ik er wel wat teveel pompoen ingedaan, en misschien ook met de tomaat wat te royaal geweest. Courgettes kan ik zelf helemaal niet tegen, dus misschien kan dat bij honden ook wel zo zijn.

Ik ga het maar even op geraspte wortel en appel houden. Weet jij misschien welke andere groentes ik nog kan toevoegen waarvan bekend is dat zij meestal geen diarree veroorzaken?

Alvast bedankt.
Door Mevroi Kruim
Aha, dus de gele kleur van de diarree kan zeker van de pompoen komen.
Ik zou de pompoen koken en pureren, dan werkt het regulerend op de darm. Geraspte groente gaat niks doen voor je hond, dat komt er gewoon onverteerd weer uit. Dat is de reden dat groentemixen echt geblenderd moeten worden tot pap. Appel zal ze vast wel lekker vinden maar het werkt niet tegen diarree. Tomaten kunnen vlottere ontlasting geven. Van courgette heb ik echt nog nooit problemen gezien.
Ik zou even heel rustig aan doen met de groente. Eventueel alles even koken of stomen zodat het makkelijker verteert maar het is beslist geen ramp om een aantal dagen geen groente te geven, alleen de gekookte pompoen.
Door Annemarie Rijnveld
@Mevr. Kruim
Dank je voor de info.
Ik zal de pompoen dan in het vervolg koken alvorens het te blenderen en het nu dan even rustig aan doen zoals jij het aangeeft.
Al mijn groentes zijn altijd geblenderd, hoor, alleen had ik deze tip van geraspte wortel en appel gevonden. Goed dat je mij schrijft dat het geen goed idee is. Gaan we dus niet doen.

(Courgettes krijg ikzelf diarree van, vandaar dat ik dacht dat het misschien bij Juma ook een dergelijk effect had gescoord)
Door Annemarie Rijnveld
@Lizzy
Citaat
Ik weet niet hoe DA de poep heeft getest, iig niet met de snap-test, maar met een test die hij in zijn eigen praktijk heeft, en veel preciezer zou zijn. Ik heb niet gevraagd wat dat precies was, want ik had nog zoveel andere vragen te doen.

Vraag het hem. En vraag hem waarom hij denkt dat ontlasting van 1 dag voldoende is, terwijl iedereen altijd roept dat je ontlasting van 3 dagen moet hebben. Feit is wel dat het aantal cystes, als de methode die hij hanteert goed is, niet dramatisch hoog is. Oftewel op dit moment zelfs nul was. En dat lijkt me zeer positief.

Hai Lizzy, hier ben ik weer met een update:

De test uitgevoerd door DA in zijn praktijk is een soort Snaptest, de test uitgevoerd in Lab. is een microscopisch onderzoek waarbij door kleuring de eventueel aanwezige Giardia zichtbaar wordt.
Beide onderzoeken negatief.
Ik laat het over een paar dagen nog eens uitzoeken met een Snaptest.

Aan de ene kant ben ik heel verheugd (zou de diatomeeenaarde toch werken???? dat zou fantastisch zijn) aan de andere kant is het ook mogelijk dat het aantal cysten of trofo's zo klein is, dat het niet in beeld gekomen is. En dat is ook een verheugend feit, want volgens de andere DA de week ervoor zou Juma nog tot haar oren in de Giardia zitten.

Maar waarom dan toch iedere keer slobberige poep afgewisseld met goede poep, zoals vanochtend, en echte diarree, zoals vanmiddag??
Zou een malabsorbtie kunnen zijn, zegt DA. Da's moeilijker te behandelen. :(

Of zou het iets met de organen en pens te maken hebben? Misschien kan Juma er niet goed tegen?
Wat zal ik doen, eventueel?

Ik ga wel ondertussen door met de Diatomeeenaarde en de kokosolie.

Alvast een dankjewel voor je antwoord.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door