Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Annemarie Rijnveld
Ook Juma is gelukkig niet ziek (4x afkloppen) of minder tierig. Zij groeit naar behoren denk ik, (ook volgens DA), maar zij heeft dus net als Eira vaak heel dunne poep, met 2x per dag een goede stevige poep.
De hoeveelheid poep begint nu eindelijk te minderen, net alsof er een kentering is. En dan denk ik weer, hmmm gaat de goede kant op, misschien gaat het toch op de natuurlijke manier over. (Ook met behulp van de Diatomeeenaarde)
Probiotica krijgt Juma al sinds zij bij mij is gekomen en is overgestapt op Barf.
Zij is niet ellendig geweest van de Panacur de laatste keer, maar het is iedere keer zo'n aanslag op de darmflora denk ik.
Aan de andere kant is Giardia ook weer niet best voor de darmflora.
Door Eira
Fijn dat het beter lijkt te gaan met Juma! Misschien komt ze er wel zonder Panacur van af. Eira heeft toen de ontlasting naar het lab was Phytonics Clear Intestine gehad. Ze had toen gelukkig ook geen diarree meer (langharige hond) omdat er iets in zit dat de ontlasting bind. Ik vind het wel interessant; of je Giardia ook op een natuurlijke manier kunt aanpakken. Ik heb ook weleens gelezen over het toevoegen van kokosolie, dit zou een laagje in de darm achterlaten waardoor de parasiet zich minder goed kan hechten aan de darmwand.
Door Lizzy
Ja, over kokosolie heb ik dat ook gelezen. En zie ook deze website: http://www.darmparasieten.nl/artikelen/darmflora.html

en dan specifiek:

"Monolaurine
Monolaurine11, een vetzuur dat aanwezig is in moedersmelk en kokosolie, heeft zeer gunstige eigenschappen. Het verstoort de lipidemembraan van virussen, remt de groei van Helicobacter pylori, Candida albicans, Giardia lamblia en voorkomt hechting van bacteriën aan de gastheer. Het werkt goed in combinatie met oregano".
Door Annemarie Rijnveld
Dank voor de info Eira & Lizzy,
Met de kokosolie ben ik vanochtend begonnen, wat de oregano aan gaat, is het mij niet duidelijk of het gaat om de voornoemde oregano-olie of gewoon oregano.
Misschien wel logischer te denken dat het de olie betreft, hè?

Phytonics heb ik opgezocht. Ik denk dat het gaat om een equivalent van probiotica? Juma krijgt Symbiolact probiotica.

Lizzy, ik geef zoals je ziet in mijn berichten ook de Diatomeeenaarde. Dit zou ook effectief zijn bij Giardia door zijn uitdrogende werking in de darmen.
Maar nu in combi met de kokosolie, is dat eigenljk wel handig?? Zou de kokosolie de werking van de diatomeeenaarde niet ongedaan maken? Buh.

Ik ga vanochtend weer naar de DA, een andere nu. Deze is meer van het homeopatische circuit. Hopelijk denkt hij met mij mee.

Ik heb ook over GSE extract gelezen, meningen hierover zijn verdeeld. Volgens een onderzoek zijn het de conserveringsmiddelen (chemisch) die de parassieten bestrijden, niet het pitten-extract.
Het pure pitten-extract zou geen enkele werking hebben. Zucht, moeilijk hoor.
Door Annemarie Rijnveld
Wat een voltreffer! Juma heeft haar poeperij-kunsten vertoond bij de DA. Dit kwam echt heel goed uit, de DA had me net voorgesteld zsm wat poep te brengen voor onderzoek. Haha, en daar lag het al, dampendvers. Mooier kon niet.
De geur die eraf kwam is niet het typische Giardia-parfum, vond DA. Hij vindt het een typische vleeslucht.

Hij heeft verscheidene malen Giardia homeopatisch behandeld, maar zijn ervaring is dat na een periode van genezing het toch weer terugkeert. (Ik heb niet gevraagd wat de beesies aten, maar das hier zowiezo wel overduidelijk).
DA is dus niet helemaal overtuigd van mijn probeersels, (hoewel hij wel toestemt het te wilen proberen) volgens hem is het beter een anti-bioticum te geven, daar zou de Giardia van doodgaan.

Tis zo gek, ik lees op Internet juist dat AB er niks mee kan, het doet wat aan de ontstekingen veroorzaakt door Giardia, maar de Giardia zelf krijg je er echt niet mee weg.
Door Eira
Hahaha! Dat is zeker een voltreffer ;D

Ik kan me nog herinneren dat niet alle diarree van Eira de typische Giardia geur had (heeft misschien te maken met de cyclus?) Over AB heb ik ook alleen maar gelezen dat het niet de Giardia aanpakt en zelfs voor meer problemen kan zorgen omdat het de hond eigenlijk nog meer verzwakt. Eira heeft ook geen AB gehad, niet tijdens en niet na de behandeling.
Annemarie Rijnveld schreef: Hij heeft verscheidene malen Giardia homeopatisch behandeld, maar zijn ervaring is dat na een periode van genezing het toch weer terugkeert.
Ik vraag me af of je met een homeopathische behandeling het immuunsysteem van de hond tijdelijk sterk(er) maakt en hierdoor de klachten verdwijnen (er zijn zat gezonde honden met Giardia die praktisch geen symptomen hebben maar dus wel cystes uitscheiden). En dat zodra je stopt met het immuunsysteem te ondersteunen de klachten dus weer terugkomen. Met andere woorden: de Giardia is dan dus nooit echt weg geweest maar wordt tijdelijk onder controle gehouden. Ik heb geen idee of dit zo is hoor, het is meer een gedachte omdat ik wel vaker gehoord heb dan een homeopathische behandeling maar tijdelijk werkt.

In hoeverre ik heb kunnen lezen over Giardia is het enige dat de parasiet echt dood Panacur of Metrazol. Er zijn Giardia stammen die niet gevoelig zijn voor metronidazol maar wel voor fenbendazol en andersom.
Door Annemarie Rijnveld
Ja, Eira, dat zijn ook precies al mijn overpeinzingen.

Maar ook, zoals jij al aangeeft, Panacur geeft niet altijd succes, en ook de andere middelen niet. Panacur heeft dan als voordeel dat het van alle toegepaste medicaties, de minst schadelijke is.

Ook moet toch het dieet niet buiten beschouwing worden gelaten, denk ik, met brokkendieet (koolhydr, zetmeel) gedijt Giardia, met Barf gedijt het veel minder goed.

Wat je oppert betreffende het opkrikken van de immuniteit, tja, dat is ook denk ik een factor die meespeelt bij de al of niet symptomatische Giardiasi.

Ik heb ook al verscheidene keren gelezen (Giardia bij mensen) dat er ook spontane genezing wordt gezien, zonder enige medicatie. Het lichaam bevrijdt zichzelf van de parassieten na verloop van tijd.
En dan vraag ik mij af als dat bij mensen voorkomt, misschien dan ook bij honden?

Nou ja, het blijft gissen, voorlopig gaan we nog maar op de hom. voet door.
Door Eira
Annemarie Rijnveld schreef: Ook moet toch het dieet niet buiten beschouwing worden gelaten, denk ik, met brokkendieet (koolhydr, zetmeel) gedijt Giardia, met Barf gedijt het veel minder goed.
Ja, klopt! Wat de hond eet zal ook erg meespelen in zijn weerstand en of de parasiet er iets aan heeft. Gijtenbeek had ook gezegd dat mocht Eira weer op korte termijn Giardia krijgen we ook zouden gaan ondersteunen met homeopathische middelen om haar weerstand te verbeteren. Je kunt je huis, etc. zo hygiënisch mogelijk houden maar als er bv. een hond in de buurt is die een (symptoomloze) besmetting heeft en de weerstand van jouw hond is niet sterk genoeg dan blijf je natuurlijk aan de gang. Het is, denk ik, de kunst om er van af te komen en dan de weerstand van je hond zo snel mogelijk weer helemaal sterk te krijgen zodat ze een eventuele nieuwe besmetting zelf aan kan.

Het zou fijn zijn als de homeopathische manier werkt voor Juma, de duimpjes draaien hier in ieder geval voor een spoedige en definitieve genezing :duimen:
Door Annemarie Rijnveld
@Eira
Vergat je nog te vragen: herinner jij je de lucht van Giardia-poep? Zou je mij dat kunnen beschrijven. Iedereen zegt: de typische Giardia-lucht, maar wat is typisch?
Zoet, zuur, beerput, kadaver-lucht?

Juma laat wel stinkende scheten, en haar poep begint ook te ruiken. Ik vind het een rottingslucht.
Door Eira
Het is inderdaad echt een heel typische lucht, ik vindt het lastig te omschrijven.. heel penetrant, beetje zurig maar ook rottingslucht is een goede omschrijving. Ik vergeet die geur in ieder geval nooit meer :puke:
Door Annemarie Rijnveld
Nah, volgens de hom. DA zou Jumi geen Giardia hebben :o
Zo bleek uit zijn test. Rest van poep heeft hij vanavond afgegeven bij een Lab. waar meer specifiek onderzoek kan worden gedaan.

Gek hoor, vorige week bij reguliere DA snaptest laten doen en de uitslag daar was nogal deprimerend: tot haar nek toe zit ze vol met Giardia 3x een plusje.

Poep nu vanavond spuitpoep, gelig en schuimend :o
Man en ik hebben een tijd gesnuffeld, maar we roken niets geks.

Ik denk dat het op Panacur gaat uitlopen.

(En als kersje op de taart: Juma heeft sinds vandaag nogal wat vlooien, dus mix werkt niet tegen vlooien, gelukkig wèl tegen de muggen, en hier gaat het dus ook gif worden, ben ik bang)
Door Eira
Eira testte de 2e keer ook 2x achter elkaar negatief met een test bij de DA en in het lab bleek ze toch positief. De gele schuimende diarree herken ik wel en ook dat het niet altijd zo hoeft te stinken. Ik ben benieuwd wat er uit de test van het lab komt. Wel echt onwijs balen dat ze nu ook vlooien heeft!
Geef haar maar een dikke knuffel :bigarmhug:
Door Lizzy
Annemarie Rijnveld schreef: Nah, volgens de hom. DA zou Jumi geen Giardia hebben :o
Zo bleek uit zijn test. Rest van poep heeft hij vanavond afgegeven bij een Lab. waar meer specifiek onderzoek kan worden gedaan.

Gek hoor, vorige week bij reguliere DA snaptest laten doen en de uitslag daar was nogal deprimerend: tot haar nek toe zit ze vol met Giardia 3x een plusje.

Poep nu vanavond spuitpoep, gelig en schuimend :o
Man en ik hebben een tijd gesnuffeld, maar we roken niets geks.

Ik denk dat het op Panacur gaat uitlopen.

(En als kersje op de taart: Juma heeft sinds vandaag nogal wat vlooien, dus mix werkt niet tegen vlooien, gelukkig wèl tegen de muggen, en hier gaat het dus ook gif worden, ben ik bang)
Hoe heeft deze DA dan getest? En heeft hij ontlasting van 1 of (een verzameling) van 3 dagen getest?
Heeft ze gisteren toevallig lamsvlees gegeten? Dat kan ook gele schuimende spuitpoep geven. Of misschien is het een 'bijwerking' van de natuurlijke middelen die je geeft tegen giardia?
Waarom Panacur er in stoppen, terwijl je helemaal niet zeker weet of er sprake is van giardia?
Door Annemarie Rijnveld
Ja Lizzy, idd. zij heeft gemalen lamsrib gegeten!! Oh, zou je echt denken dat gele, schuimende spuitpoep daardoor komt? Plus dat ik er gister voor het eerst een klein theelepeltje kokosolie doorheen heb gedaan.
Zou dat ook spuitpoep kunnen geven?
Vanochtend was de poep gewoon weer bruin, maar wel nog dun, hoewel geen diarrhee. Maar ik zag er wel wat slijm bij, met in het slijm wat roods. Bloed? :-\(Niet groentes, ik heb nog geen bietjes gegeven).

Ik weet niet hoe DA de poep heeft getest, iig niet met de snap-test, maar met een test die hij in zijn eigen praktijk heeft, en veel preciezer zou zijn. Ik heb niet gevraagd wat dat precies was, want ik had nog zoveel andere vragen te doen.

De test is gedaan op de poep die Juma bij de DA op de grond had gedaan, dus van 1 lading zeg maar.

Mijn reactie is idd enorm overtrokken, hè, ik was ook helemaal in de stress geschoten door die schuimende diarrhee en de vlooien, ik zag het gewoon niet meer zitten ineens.

Panacur: ik hoop echt dat het niet nodig zal zijn, maar daarover zal ik maandag pas uitsluitsel krijgen op basis van uitslag test in Lab.

Vannacht zat ik mij ook te bedenken, dat misschien de Diatomeeenaarde begint te werken en dat daarom geen cysten zijn gevonden (of de test is niet goed en moet worden herhaald, dit zal ik iig doen).
En de kokosolie heeft misschien de diarrhee getriggerd.

@Eira,
Eira testte de 2e keer ook 2x achter elkaar negatief met een test bij de DA en in het lab bleek ze toch positief. De gele schuimende diarree herken ik wel en ook dat het niet altijd zo hoeft te stinken. Ik ben benieuwd wat er uit de test van het lab komt. Wel echt onwijs balen dat ze nu ook vlooien heeft!
Geef haar maar een dikke knuffel
Dank je Eira, je krijgt een lebber van Juma.
Ja, even afwachten tot Maandag maar. En dan maar besluiten hoe en wat.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door