- zo 27 mei 2012, 11:13
Onze 5 katten hebben nooit vlooien. Een uitzondering was afgelopen najaar.
Een collega van mijn man kwam thuis na een lange vakantie met zijn gezin en besloot nog een dagje te wachten met het ophalen van zijn katten uit het pension.
Een mega-vlooienplaag brak er in dat huis uit, ik heb foto's gezien van letterlijk een bewegend vloerkleed.
Jammer genoeg vertelde hij dat pas een paar dagen nadat hij weer aan het werk was.
Frits was al thuis gekomen met rode bultjes en ja hoor, ineens waren er vlooien bij ons in huis. En op de katten, op ons, overal eigenlijk.
Voor het eerst in ons leven met katten moest ik naar de dierenarts om anti-vlo te halen. 6 weken van dagelijks het hele huis stofzuigen, alle katten meerdere keren per dag ontvlooien met de vlooienkam en twee kuren advantage klaarden de klus.
Ik ben inmiddels een expert in het kammen van katten met een vlooienkam, en dan hebben we nog de "pech" dat het allemaal ragdolls zijn, dus half langharig.
Mijn ervaring is dat de vlooien zich vooral ophouden in de kraag en bij de staartaanzet. Als je begint met kammen, begin dan bovenop de kop, daarna de nek en (indien aanwezig) de kraag. Vervolgens een paar keer kammen van ruggengraat tot aan de staartaanzet. De vlooien die zijn opgeschrikt gedurende het gefrut aan de kop zijn allemaal op weg naar de staartaanzet, dus daar kun je "oogsten" . Als je kat het toelaat kun je ook de flanken en de buik op deze manier kammen, en in de tussentijd regelmatig de vlooien bij de staartaanzet vangen. Die vervolgens in een sterke zeepoplossing mikken, en vooral niet vergeten om de vlooienkam na elke behandeling en na elke kat ook even in de zeepoplossing leggen om de neten te doden.
Onze dierenarts gaf het advies om te blijven behandelen met anti-vlo maar dat hebben we niet gedaan. Voor die ene keer in de 5 jaar dat we de pech hebben om tegen een vlooienplaag aan te lopen ga ik niet een kat continue volstoppen met iets dat toch giftig is. Ik kam ze wel allemaal elke week goed door op vlooien, maar tot nu toe is het bij die ene aanval gebleven.
Ik ben er van overtuigd dat katten die verse voeding krijgen een veel betere afweer tegen ongedierte hebben. Hetzelfde zou voor ontwormen gelden, maar omdat de twee jongsten nu net 1 jaar zijn, en Arie straks als hekkesluiter met 13 weekjes komt, durf ik het nog niet aan om te stoppen met ontwormen. Als we "uit de kleine katten" zijn, dus als Arie straks 2 is, ga ik ook met ontwormen stoppen, en dan laat ik eventueel elk half jaar de ontlasting nakijken.
Succes met de vlooien, en als het bij die ene vlo is gebleven dan zou ik gewoon een paar weken dagelijks kammen (eventuele neten kunnen tot 6 weken na besmetting op een poezenlijf uitkomen geloof ik) en pas als er echt meer vlooien komen, met anti-vlo beginnen.....