Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Aj, das geen nieuws waarop je gerekend had.

In t asiel waar ik vrijwilligerswerk doe hebben we ook een paar suikerpatienten en daar doet de beheerder het volgende: de katten mogen alleen gevoerd worden door diegene die insuline spuit (beheerder of ass. beheerder) en op spuitmoment krijgen de katten bakje voer en terwijl ze dan lekker zitten te eten krijgen ze spuit insuline....
Zelfs onze bange poepert laat dit heel gewillig toe zonder extra stress (en de ander, nogal een secreet, heeft nog nooit iemand opgevroten)
Limpy schreef: Aj, das geen nieuws waarop je gerekend had.

In t asiel waar ik vrijwilligerswerk doe hebben we ook een paar suikerpatienten en daar doet de beheerder het volgende: de katten mogen alleen gevoerd worden door diegene die insuline spuit (beheerder of ass. beheerder) en op spuitmoment krijgen de katten bakje voer en terwijl ze dan lekker zitten te eten krijgen ze spuit insuline....
Zelfs onze bange poepert laat dit heel gewillig toe zonder extra stress (en de ander, nogal een secreet, heeft nog nooit iemand opgevroten)
Bedankt voor je info... Kijk, als wij morgen horen "het is alleen suiker" dan gaan we er absoluut voor met 2x daags spuiten, en als dat allemaal goed gaat dan zeggen we onze vakantie af en gaan we ervoor! It's simple!
Onze prio nummer 1 is hem een goed leven te geven, zonder stress.

Blijkt dat de spuiten en/of de dierenartsbezoekjes de eerste tijd teveel stress opleveren gaan we daar goed over nadenken, want zoals vanmiddag (dat hij er bijna in bleef van de paniek) willen we hem niet keer op keer aandoen. Pepper is ontzettend gesteld op zijn luie leventje en het kroelen, word dat op een of andere manier verstoord door de stress van de spuiten, eventuele dwangvoeding en/of de bezoekjes aan de DA dan zullen we moeten beslissen wat voor Pepper het beste is, want dat willen we voor hem... het beste
Ja heel begrijpelijk, een kat die v/d paniek al in shock raakt is natuurlijk niet wenselijk en dan moet je keuzes maken (heb er ook wel eens voor gestaan en idd toen ook voor de kat in kwestie gekozen, nooit leuk maar de beste keuze voor je dier  :-\ )
Iig veel sterkte met afwachten, hoop dat hij het gaat redden...  :-*
Zojuist de dierenarts gesproken, en Pepper moet nog een dagje blijven.
De dierenarts wil vandaag kijken hoe het gaat met eten, en houd ons op de hoogte.
Eten is nu de grootste prioriteit voor Pepper, want alleen zo sterkt hij aan!
Morgen zal er opnieuw een bloedbepaling worden gedaan om te kijken of de insuline aanslaat bij Pepper. Omdat het prikken zoveel stress bij Pepper oplevert laat de DA hem vandaag alleen aansterken en prikt dan liever alleen morgen om te zien wat de insuline doet.

Pepper zelf is rustig en komt graag knuffelen met de dierenarts en geniet van de aandacht die hij regelmatig krijgt.
Dat gaf de dierenarts het gevoel om ervoor te gaan! Pepper zelf wil heel graag, nu is het afwachten of de insuline aan zal slaan en of hij zelf gaat eten.....
Oh wat schrikken! En wat spannend of Pepper op knapt!
Suikerziekte bij een kat vind ik heel ingewikkeld. Ik heb zelf een suikerpatientje gehad: heel sportief en zeer temperamentvol katje die weer of geen weer persé naar buiten wilde. Ze moest enkele keren p.d. een insuline injectie krijgen en dus op vaste tijden haar maaltijden eten. Dat zou betekenen dat ze binnen moest blijven, want anders zou ze zich niet op vaste tijden melden én e.e.a. kunnen vangen/eten. Het zou haar werkelijk doodongelukkig maken. Ander probleem - bijzaak, we hebben er niet over hoeven prakiseren, want het belang van Babette zelf was nogal duidelijk - was de uitvoerbaarheid voor onszelf. Het betekent immers ook zélf op die tijden thuis te moeten zijn. Oppas kan eten geven en kroelen, maar prikken geven is iets anders...
Ik wens jullie heel veel sterkte!!!!
Inmiddels zijn we weer een dag verder en Pepper ligt nog steeds bij de DA.
Vanochtend krijgt hij wederom een spuit insuline en de DA zal dan 4 uur later zijn suiker testen om te kijken of de dosering ok is.
Verder horen we vandaag na 1 uur of hij (zelf) goed eet, en hoe het staat met de overige organen van Pepper.

De afgelopen dagen hebben wij enorm veel gelezen want er komt heel wat op je af  :-\
Ook de vaste tijden die we zelf thuis moeten zijn zijn we ons van bewust, maar we willen hier absoluut voor gaan !!
Het betekend dat we elke avond om 7 uur thuis moeten zijn (of iedergeval 1 van ons) en avondjes uit eten/weg ed aangepast moeten worden rond die tijden, maar lijkt ons op dit moment geen ramp.
Voor de vakanties kijken we of een van onze vriendin in huis wil gaan zitten en Pepper 2x daags wil prikken... Mocht dat niet lukken dan zeggen we onze vakantie af.
Hoeveel geregeld het ook met zich meebrengt, de gezondheid van mijn beesten staat voorop, en als hij nog een fijn leven kan hebben met de insuline dan willen wij hem die absoluut geven  :)

Dus nu maar hopen dat er geen gekke dingen uit het bloedonderzoek komt en dat Pepper vandaag gewoon weer naar huis komt !!
We hebben zojuist contact gehad met de DA en snappen het nu even niet meer....

Pepper krijgt sinds woensdagavond 2x daags 2,5 eenheid insuline gezien zijn bloedsuiker sky high was (en volgens de DA kwamen die waardes alleen maar voor bij suikerpatienten) en een hogere hoeveelheid voer dan je normaal met 2,5 eenheid zou geven, om aan te sterken (Hills AD)
Inmiddels is vanochtend weer suiker geprikt -> waarde van de suiker stond zojuist op 3,3, wat vreemd is gezien zijn hogere portie voer ?!?! (zou dit kunnen betekenen dat Pepper een tijdelijke suiker heeft?).
Overige organen (lever/nieren zijn prima)

In 1e instantie wilde de DA ons maandag terug zien om Pepper zijn suiker te bepalen.
Na overleg hebben we besloten Pepper maandag niet naar de DA te brengen voor de bepaling maar hebben wij gevraagd of we dit thuis mochten doen om het stressniveau van Pepper niet onnodig op te schroeven (en de waardes dus betrouwbaarder zijn)

De DA is hiermee akkoord gegaan met het verzoek Pepper 2x daags 1,5 eenheid toe te dienen + voer voor suikerkatten tm maandag -> Wij moeten 1x per dag (4 uur na de spuit insuline) de suikerwaarde bepalen en de waardes van morgen, zondag en maandag bespreken met de DA op maandag.

Graag hoor ik jullie gedachtes hierover, en of dit een goede aanpak kan zijn.....
We gaan Pepper vanavond om 19.00 uur ophalen (dan was er voldoende tijd om ons eea uit te leggen)
Ik heb vaker gehoord dat bij stress de suikerlevels dermate kunnen stijgen dat de kat in kwestie als diabeet wordt aangezien.
Ik ben niet medisch genoeg onderlegd om dan te kunnen bepalen of toch insuline spuiten dan geen kwaad kan (het zou mij niet helemaal lekker zitten).

Het beste voer voor katten met diabetes is rauw met geen koolhydraten uit plantaardige dingen. Jullie zijn zover nog niet, maar diabetes-brok zou ik niet geweldig vinden om te voeren.

Succes ermee!
Bij langdurig hoge suiker spiegels in het bloed gaan deze binden op eiwitten in het bloed. Hiervoor wordt het fructosamine gehalte in het bloed bepaald.

Ik neem aan dat de DA dat getest heeft, gezien Pepper in bijna in shock was en dus logischerwijs hoge suikerspiegels heeft. De suiker in de urine komt trouwens niet in een uurtje, dus dat zal niet vd stress bij de DA gekomen zijn.

Wat zegt de DA zelf vd 3,3? 
Door Martine-Tom
*Flip* schreef: Bij langdurig hoge suiker spiegels in het bloed gaan deze binden op eiwitten in het bloed. Hiervoor wordt het fructosamine gehalte in het bloed bepaald.

Ik neem aan dat de DA dat getest heeft, gezien Pepper in bijna in shock was en dus logischerwijs hoge suikerspiegels heeft. De suiker in de urine komt trouwens niet in een uurtje, dus dat zal niet vd stress bij de DA gekomen zijn.

Wat zegt de DA zelf vd 3,3?
Het waren ketonen in de urine  ;)
martine-tom schreef: Het waren ketonen in de urine  ;)
ah, ik las afval en suiker :)

Ketonen in urine zijn er als er een negatieve energiebalans is. Dat klopt met diabets, want zonder INS geen suiker in de cellen, dus geen brandstof. De lever gaat dan ketonen vormen als alternatieve brandstof, tot er weer voldoende glucose is.
Blijft de glucose weg, dan wordt het pathologische en krijg je veel ketonen in het bloed, die via de nier in de urine komen.

klinkt mij alles bij elkaar toch wel als diabetes...
Sorry, soms haal ik wat termen door elkaar... Het is voor mij ook allemaal nieuw en er kwam zoveel op mij af  :-[

Inmiddels zijn we weer terug en hebben bijna een uur met onze favo DA gesproken over Pepper.
Helaas had "de baas" geen suikerwaarde geprikt gister, dus die waardes waren niet voor handen....
Hij had die graag wel gezien, en ook had hij graag nog de Fructosamine test willen doen maar gezien Pepper nu al insuline in zijn bloed heeft had dat nu geen toegevoegde waarde meer.

Afijn, hij at bij DA zelf en kreeg dus 2,5 eenheid wat wij nu terug mogen brengen naar 1,5 eenheid per keer.
Zojuist heeft manlief de 1e spuit gegeven (1 eenheid iom de DA gezien hij nu maar een paar happen op heeft en in staking is ) en dat ging als een speer... Pepper liet het goed toe, dus dat geeft goede moed !!

De dierenarts heeft een stille hoop dat Pepper over een tijdje insuline vrij kan zijn gezien hij nu zo goed op de insuline heeft gereageerd (en nu eigenlijk te laag zit)...
Zijn doel is om de suiker van Pepper tussen de 5 en 8 te krijgen, en als dat zonder insuline zou kunnen dan is dat natuurlijk helemaal mooi !!
Voor nu is het even testen waar Pepper het goed op gaat doen, we beginnen morgen met 2x 1,5 eenheid en blijft hij te laag hangen dan gaan we maadag over naar 1 (en zo zouden we theoretisch kunnen gaan testen of hij zonder kan)
Maandag hebben we contact met de "de baas" van de kliniek en dinsdag belt onze favo DA even hoe het gaat allemaal...

We zijn iedergeval heel blij met de uitleg van de DA, dat Pepper het toelaat maar vooral dat onze rode hier weer rondloopt (al zij het nu nog iets gepikeerd  ;D)
Monique77 schreef:
We zijn iedergeval heel blij met de uitleg van de DA, dat Pepper het toelaat maar vooral dat onze rode hier weer rondloopt (al zij het nu nog iets gepikeerd  ;D)
katten hè ;)

Fijn dat Pepper zo goed op de ins reageert en hij het inspuiten zo makkelijk toe laat. Hopelijk, voor beide partijen, is het maar voor tijdelijk.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door