Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
lightning schreef: dat vind ik nogal raar antwoord wat je zegt. Waarom een kat wel een hond niet en dan als antwoord omdat een hond geen kat is ::)
Nee hoor, een hond en een kat zijn toch niet compleet te vergelijken of wel dan?
ik zou het het liefst denk ik helemaal niet doen, maar ik wil het niet op mijn geweten hebben dat Doki een keer ontsnapt en een nestje veroorzaakt. Ook eventueel sproeien ben ik graag voor.
Ik heb gezocht (en zelfs hier gevraagd) wat de nadelen zijn van castratie bij katten..kwam niks bijzonders naar boven dus ik zou niet weten waarom ik het niet zou doen.

Voor honden ligt het idd anders, zeker bij castratie voor of tijdens de puberteit, vooral qua gedrag, aangezien Tom al onzeker was had ik liever gewacht, maar ja het is niet anders.

Heb er bij Doki wel over gedacht maar die is zo stabiel en zeker...als dat al negatieve gevolgen zou hebben dan komt dat bij hem wel goed.

Als je er zo op tegen bent en goede argumenten hebt had je in mijn andere topic moeten reageren  :P
ho ho ik zie hier niet alles hoor. zoveel leden en zoveel mensen die posten kan i kniet bijbenen dus ik denk dat ik zeker 80% mis waar ik niks aan kan doen.

Daarbij stelde ik de vraag waarom een kat wel en een hond niet. Vroeg niet om de uitleg om iets voor te zijn, dat kan je ook met een hond loopsheid? Kan je een teef toch ook castreren met 4 maanden? ben je dan ook voor.

Ik begrijp dat jij geen nestjes wilt groot gelijk daarin hoor maar goed. Ik hoor zoveel over vroegcastratie bij katten en dan vaak al met 8 tot 12 weken dat mijn haren overeind gaan staan :-[ en nee dat zei jij niet jij zei vanaf 4 tot 6 maanden ;)
Door Martine-Tom
lightning schreef: ho ho ik zie hier niet alles hoor. zoveel leden en zoveel mensen die posten kan i kniet bijbenen dus ik denk dat ik zeker 80% mis waar ik niks aan kan doen.

Daarbij stelde ik de vraag waarom een kat wel en een hond niet. Vroeg niet om de uitleg om iets voor te zijn, dat kan je ook met een hond loopsheid? Kan je een teef toch ook castreren met 4 maanden? ben je dan ook voor.

Ik begrijp dat jij geen nestjes wilt groot gelijk daarin hoor maar goed. Ik hoor zoveel over vroegcastratie bij katten en dan vaak al met 8 tot 12 weken dat mijn haren overeind gaan staan :-[ en nee dat zei jij niet jij zei vanaf 4 tot 6 maanden ;)
Nee waarom zou ik daar voor zijn.
Nogmaals een kat is geen hond dus ik snap niet waarom jij die over 1 kam scheert.
Over een teef heb ik geen echte mening over wanneer, heb geen teef en heb me er nooit in verdiept.
Ik zeg toch juist net dat ik bij een hond liever langer wacht dan anderhalf jaar...  :-\

Vroegcastratie ben ik ook geen fan van, maar ik ben nog veel minder fan van het kattenoverschot dus ik weet het niet.
Denk dat ik liever vroegcastratie heb dan al die katten die de straat op geschopt worden nadat ze per ongeluk zwanger werden...

Maar goed, nogmaals, wat zijn dan jouw punten om het niet te doen?
Door Martine-Tom
Dat doe je toch ook?  ???
Ik ben voor castratie bij honden op 6 maanden omdat ik dat ook ben bij katten...ik niet snap...
Een kat is geen hond en visa versa, dus hoeven toch niet dezelfde normen te gelden.

Jij gilt alleen maar dat je tegen bent maar waarom wil je niet zeggen, dat is pas lastig discussieren....
Gillen doe ik niet dus zou je daar aub niet over willen oordelen?

Maar goed bij de Brit merk je echt verschil als je vroeg castreerd dan wanneer pas met een maand of 7. Als ik al weet dat iemand al meteen wilt laten castreren verkoop ik daar dus geen kitten aan. Mijn ervaring dan he groeien ze mooier uit als je langer wacht met castreren dan wanneer je het zo jong doet. Zo hoor ik ook om me heen van fokkers (die zelfde ras fokken)

Ook (heb ik ergens gelezen maar kan het niet vinden) zouden de longetjes nog niet volledig ontwikkeld zijn zo jong dus ik wil die risico niet lopen op problemen. Gelukkig staat mijn da ook niet achter vroeg castratie.

Ja ik sta wel achter castratie en ja er is genoeg zwerfgevallen van katten dus die overschot is niet nodig als mensen uberhaupt castreren. Nare is vaak dat mensen denken dat een kat eerst krols moet zijn geweest of qua kater hoor ik zelfs van sproeien of 1 keer gedekt hebben dat gaat dan wel ver.
Laatst gewijzigd door lightning op do 10 mei 2012, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Katten (en niet alleen katers) sproeien uit onrust, dus een zekere, stabiele, intacte kater zal als het goed is nooit gaan sproeien, en dan bedoel ik in dit geval met sproeien dat ze dat in huis doen, buiten sproeien ook mijn gecastreerde katers :)

En wat betreft onzekere hondjes, heel eerlijk, Angel is zekerder geworden na zijn castratie! De vrouw bij wie ik hem heb gehaald is extreem voorstander van castreren van reuen, in haar ervaring heeft dat dus, juist ook qua gedrag, meer voordelen dan nadelen en zij rehabiliteert en herplaatst heul veel hondjes per jaar... (en laat er dus ook heel veel castreren)

Verder lees ik vooral mee hoor, dank jullie allemaal voor de punten die jullie naar voren brengen :)
pearlsofpassion schreef:Krols zijn is geen pretje. Echt niet.  Er is het brandend verlangen naar een kater, maar tegelijk de afkeer en de angst want een kater doet een poes pijn tijdens de dekking.  Dat komt omdat er weerhaakjes op de penis van een kater zitten.  En er wordt niet 1 keer gedekt, nee, tientalle keren.  En meerdere keren voor elk kitten.  Pas als de dekking hevig genoeg is (lees, voldoende pijn doet), komt er een ovulatie bij de poes. 
  :o  :-\  :-X écht?!? Waar is dit in hemelsnaam goed voor? Wat vreselijk  :'(
Ik vind dat de natuur meestal mooie oplossingen bedenkt, maar dit vind ik te afschuwelijk voor woorden  :-[
(sorry; ik heb niet eens een kat, maar ik was echt geschokt door het lezen hiervan  :-[ )
Inge en Bono schreef:   :o  :-\  :-X écht?!? Waar is dit in hemelsnaam goed voor? Wat vreselijk  :'(
Ik vind dat de natuur meestal mooie oplossingen bedenkt, maar dit vind ik te afschuwelijk voor woorden  :-[
(sorry; ik heb niet eens een kat, maar ik was echt geschokt door het lezen hiervan  :-[ )
Yupz, bij katten en konijnen werkt dat zo. Door de pijnprikkel komt de eisprong pas, vandaar dat een gedekte poes (of voedster) vrijwel elke keer ook zwanger wordt! Uitzondering was de poes van mijn ouders, die was blijkbaar onvruchtbaar :-\
Inge en Bono schreef:   :o  :-\  :-X écht?!? Waar is dit in hemelsnaam goed voor? Wat vreselijk  :'(
Ja, dat is echt zo.
Daarom gaan mijn haren altijd recht overeind staan als er weer eens mensen zijn die vinden dat ze hun (jonge) poes een nestje 'gunnen'.

Poet zaliger is in haar jonge jaren krols van het balkon afgesprongen en kwam zwanger terug. Daarna gingen de eierstokken eruit en is alles goed gekomen (nestje was groot, maar wel gezond etc). Poet had sindsdien wel een enorme haat tegen katers ontwikkeld. Toen er later katers in de tuin kwamen, werden die er letterlijk met agressie uitgemept.
Nu was Poet ook niet zo vriendelijk tegen Ot en Sien, maar die heeft ze nooit aangeraakt. De agressie tegen katers (dus volwassen), was erg opmerkelijk.

Mn moeder heeft nu 2 poezen, iets jonger dan Ot en Sien.
De ene heeft vorig jaar, ondanks tegenadviezen van mij, een nestje gehad. Nu is er duidelijk verschil in reactie op buurtkatten tussen die 2 poezen. De ene die geen nestje heeft gehad, is nieuwsgierig en open. De andere, voormalig moederpoes, wordt acuut boos en wil gaan meppen.
Voorheen waren ze beiden nieuwsgierig en open naar buurtkatten.

Een dekking tussen poes en kater klinkt alleen al heel pijnlijk. De schreeuw die de poes geeft, gaat door merg en been heen.
Er zijn veel mensen die hun poes dat aandoen uit egoïsme. Want het is zo leuk, een nestje met kittentjes  :-X
Het is leuk voor hun, niet voor de poes. De meeste poezen zorgen erg goed voor hun nest, maar dat is instinctief en biologisch ingegeven.
  :'(

Ik kon wel janken toen iemand mij vertelde dat zijn teef gilde toen ze gedekt werd. Och wat een trots; het maagdenvlies doorboord  :'( (nu vraag ik me af of de betreffende teef niet, net als onze Liz, een septum had en er dus nooit mee gefokt had mogen worden) En dan is dat een uitzondering, maar bij katten dus niet  :-\

:'( die arme miauws die dit door moeten maken omdat mensen vinden dat ze hun poes iets gunnen  :'( Ik ben, stom genoeg, ff van de leg hiervan  :-[
Dat is helemaal niet stom, dat is juist dierlievend  :-*

Toen Poet gedekt werd, hebben wij dat waarschijnlijk gehoord, ze zat namelijk in de bosjes achter het huis te roepen naar katers. Later op de avond kwam er een hele enge indringende schreeuw daar vandaan en wij keken een beetje verschrikt om ons heen (de volgende dag zat Poet beneden te miauwen dat ze naar binnen wilde).
Ik was toen nog geen 14, maar vond het heel eng en naar klinken. En vond het zielig voor Poet.
Toen daarna de kittens geboren werden, heb ik Poet met weeën gezien. Poet was altijd heel zelfstandig en kwam niet snel klagen. Maar toen dus wel en ik zag paniek en ontreddering in haar ogen. Ik heb er hele gemengde gevoelens aan overgehouden. De kittens waren echt heel leuk, maar ik begon in te zien dat zulke dingen bij katten niet uit vrije wil zoals bij de mens gaan. En als kat kan je zulke dingen ook niet eens relativeren.

Toen ik bijna 10 jaar later zelf katten nam (eerst Sien, daarna Ot), was het voor mij heel duidelijk dat ik geen nestje wilde. Niet alleen vanwege het risico dat je ermee blijft zitten en ze dan naar het asiel moet brengen of aan de eerste de beste mee moet geven ('Wil jij een kitten? Hier heb je er 1'), maar het idee alleen al dat mijn aanhankelijke poezekes zoiets engs door zouden moeten maken, nee.
Sien komt al zielig doen op schoot als ze een viesje in haar oog heeft of 1 haar in de vacht opzij staat. Ik zou haar de paniek en pijn van een dekking en daarna de bevalling niet aan willen doen. Ot is wat zelfstandiger en minder geestelijk gevoelig, maar daar wilde ik dat ook niet voor.

Katten (en honden ook) hebben geen rammelende eierstokken zoals mensen dat wel kunnen hebben. Ook kunnen ze niet bewust een keuze maken in de trant van 'En nu heb ik zin in nageslacht'.
misschien heb je hier wat aan?
~~

Vroege sterilisatie / castratie (Early Age Altering, EAA)

Traditioneel werden poezen en katers gesteriliseerd en gecastreerd op een leeftijd van zes maanden. Om sociale, gezondheids en populatie beperkende redenen is er een goede reden om dit eerder te doen en wel tussen zes en zestien weken leeftijd. Dit wordt dan ook vroege sterilisatie en castratie genoemd (Early Age Altering, EAA).

Het concept van vroege sterilisatie/castratie (Early Age Altering, EAA) is niet nieuw. In Amerika, Canada en Engeland wordt het al meer dan 50 jaar toegepast. Het concept wordt dan ook door verschillende grote diergeneeskundige organisaties ondersteund, zoals American Veterinary Medical Assoc., Canadian Veterinary Medical Assoc., Britisch Small Animall Veterinary Assoc., European Society of Feline Medicine ea.

Voorheen dacht men dat deze ingrepen op jonge leeftijd later voor problemen zouden zorgen. Maar onderzoeken hebben aangetoond dat dit niet het geval is.

EAA heeft geen nadelig effect op de groei en het risico op fracturen.

Obesitas is een probleem wat samenhangt met het dieet, beweging, leeftijd en andere factoren.
Geholpen dieren hebben minder calorieën nodig omdat hun metabolisme wat lager ligt en hebben dus aan minder eten voldoende.

Sexueel intacte dieren tonen minder affectie naar mensen en meer agressie naar soortgenoten dan geholpen dieren.

Verschillende onderzoeken tonen aan dat EAA katers minder kans hebben op urineweg obstructies, dit is tegengesteld aan de gangbare (en dus onjuiste) denkwijze van veel mensen.

EAA maakt de kans op borstkanker, testikelkanker, vergroting van de prostaat en infecties hiervan kleiner.

Voordelen van EAA zijn er vele. Een aantal van de belangrijkste zijn dat de dieren zich niet meer voortplanten, zodat de aantallen zwerfdieren (indirect) teruggedrongen kunnen worden. De kittens herstellen zeer snel van de operatie en zullen enkele uren na operatie al weer door het hok rennen alsof er niets gebeurt is.

De jonge patiënt heeft natuurlijk unieke perioperatieve, aneasthetische en chirurgische technieken en zorg nodig. Niet iedere praktijk en zeker niet iedere dierenarts is in staat om deze operaties uit te voeren. Maar als er gebruik gemaakt wordt van juiste protocollen, aneasthetische producten en zeer goede zorg zijn er geen vergrote risico's.

Sinds het voorjaar van 2008 zijn wij, het team van Dierenkliniek Ommen, begonnen met het vroeg steriliseren en castreren van kittens. Onze resultaten hiermee zijn overweldigend. De kittens lijken geen hinder te ondervinden van de operatie en zijn een uur na operatie alweer lekker aan het eten en aan het spelen. Omdat deze aanpak wel extra zorg vereist vinden wij het prettig als u bij het maken van een afspraak wel vermeld dat het om kittens gaat.

Op het moment van dit schrijven zijn we bezig met het publiceren van een artikel over opgedane ervaringen voor collega dierenartsen. Deze zal zo spoedig mogelijk ook op de site geplaatst worden.

Meer informatie voor u of voor uw dierenarts:
    - Aronsohn MG, Faggella AM, Surgical techniques for neutering 6- to 14-week . Amer Vet Med Assoc 202(1):53-55,1993
    - Faggella A, Aronsohn M. Aneasthetic techniques for neutering 6- to 14- week old. Amer Vet Med Assoc 202(1): 56-62,1993
    - Howe LM, Slater MR et al. Long term outcome of gonadectomy preformed at an early age or traditional age in cats. J. Amer. Vet. Med. Ass. 217(11) 1661-1665, 2000
    - Little S DVM, diplomate ABVP, Anesthesia and Surgical Protocols for early age altering in the Cat. Ontario, Canada. 2000
    - Little S, DVM, DABVP (feline), Early age Altering, The Winn feline foundation, Manasquan, 2006.
    - Root MV, Johnston GR, Olson PN, The effect of prepuberal gonadectomy and post puberal gonadectomy on penile extrusion and urethral diameter in the domestic cat. Vet Radiology & Ultrasound 37(5):363-366,1996

© 2008 Drs. M.J. van Dijk
    Vroege castratie, vroegcastratie
    Vroege sterilisatie, vroegsterilisatie
Goh, minder kans op testikelkanker? Wat apart :D

Wel goed om te lezen dat er juist minder kans bestaat op verstopping bij vroegcastratie. Zag laatst op facebook al een link naar een youtube filmpje over vroegcastratie voorbij komen... niet dat er een grote kans is dat ik ooit voor die keuze kom, omdat ik toch meer van de 2de hands en dus oudere dieren ben, maar je weet maar nooit :D
Ik ben voor vroegcastratie. Het liefst zou ik al mijn kittens laten castreren voordat ze verhuizen. Juist omdat er een kattenoverschot is, ik daar niet aan mee wil werken en het voor de katten geen nadeel heeft.
Voor honden ben ik niet voor en niet tegen castratie. Ik denk niet dat ik Kira laat castreren, ze is waarschijnlijk rond de 6 jaar waardoor de voordelen voor mij niet meer opwegen tegen de nadelen.
Behalve wanneer ze last heeft van haar loopsheid dan gaat ze zeker weten onder het mes.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door