Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Annemarie Rijnveld
Hi Linda,
bedankt voor de links. Ik heb ze ff goed bekeken en gezien dat mijn durelli hetzelfde zijn als jullie kippemaagjes. Ik zit dus goed.
Bedankt voor de foto's.
Annemarie
Door Mevroi Kruim
Die wit/gelige troep, dat zou de binnenste laag kunnen zijn. Daar bewaart de kip haar maalsteentjes in, en die laag is echt heel hard en taai. Die kun je er dus af trekken.
Door Annemarie Rijnveld
Ok, dat zal ik doen. Inderdaad is die witgelige smurrie kei en keihard. Noch met mes, noch met schaar kreeg ik het klein.
Ik heb net mijn hele eend gemalen opgehaald bij de slager.
Hopelijk blieven zij het, anders draai ik hun lieve kattenekjes om.
Door Zaniematsu
Die gele smurrie zat er hier niet meer aan. Wel zo'n wit laagje, wat dat precies is weet ik niet, maar ze hebben het compleet naar binnen gewerkt. Ik vond niets terug.

Hoe vonden ze de gemalen eend? Ik heb hier nu gemalen kipkarkassen, maar 2 van de 7 eten er van..... 3 eten het alleen gemengd met tonijn en de 6e moet het echt niet ook niet na 2 dagen. De 7e is Dahras en die eet de karkassen zo in zijn geheel zonder te malen........ wat een super kat!!
Groetjes Linda
Door Annemarie Rijnveld
De gemalen eend (hele eend met organen poten en kop) ging er in als god's woord in een ouderling!! Overheerlijk, mjam mjam.
Nu gebiedt de waarheid wel even toe te voegen dat ik het met een scheutje lauwe kippenbouillon heb overgoten; voor de zekerheid heb ik dat gedaan.

Ik heb iets gevonden in Italie, dat tegen Pasen in de winkels te vinden is. Het heet ''Coratina di agnello'' ofwel in het nederlands lamsorganenmix en bestaat uit long, hart, lever, nier (soms ook de milt).
Dat heb ik in mijn vleesmolen gemalen en pakjes van gemaakt.

Nu vind ik de lever wel heeeel erg groot, tis veel en veel groter dan het hart. Is dat normaal? Als ik deze organenmix aan de katten geef, zouden zij dan niet een teveel aan lever krijgen?
Teveel lever is ook weer slecht voor ze, als ik mij niet vergis.
Groetjes, Annemarie
Door Mevroi Kruim
Ja, da's normaal, lever is altijd groter dan hart. Bij een lam, bij een kip, bij jou  ;) Ik voer ook meer lever dan hart, ik hou me het liefst aan de percentages van Ma Nature, zij doet dit tenslotte al miljoenen jaren denk ik dan maar.
Lever is een ontgiftend orgaan maar dat betekent niet dat de gifstoffen er ook achterblijven, althans niet in enorme hoeveelheden. Een lam is een jong dier, dat heeft niet genoeg tijd gehad om veel gif op te slaan en sowieso lopen schapen meestal buiten op de wei ipv in een stal te staan opgepropt en alleen commercieel voer te eten met weetikwat voor akeligs er in.
Door Annemarie Rijnveld
Aha ok, dank je voor de uitleg.
Maar is er dan geen gevaar voor een Vit.A vergiftiging als katten teveel lever eten?
Ik herinner mij een kat vroeger bij ons thuis, die had een vit A. vergiftiging opgelopen veroorzaakt door teveel lever. Of zou dat de nier zijn geweest en haal ik de zaken door elkaar?
Heel erg veel pijn in de pootjes, en nog wat meer maar dat staat mij niet meer bij.
Door Mevroi Kruim
Lever bevat idd aardig wat vit. A. En als je een dieet voert dat voor het grootste deel uit lever bestaat dan kun je idd vit. A overdoseren. Maar dat doen we natuurlijk niet. Ik voor 15% orgaan en daarvan bestaat maximaal de helft uit lever, dus zeg 7% van het totale dieet. Daarmee kun je echt niet overdoseren.
Je moet dus vooral geen ijsbeerlever voeren trouwens, daar gingen die mannen in het Behouden Huys aan dood  ;) ijsbeer staat aan het eind van de voedselketen en eet zelf voornamelijk roofdieren als robben en zalm enzo, die op hun beurt alweer aardig wat vit A hadden opgeslagen in hun lever. Dan krijg je een cumulatie van vit A waardoor de lever giftig wordt.
Door Annemarie Rijnveld
Gelukkig dat ijsbeertjes hier moeilijk te vinden zijn, kan ik geen fouten maken.
Altijd weer interessant jullie uitleg.
Nou je hebt me volkomen gerustgesteld, ik kan gewoon de orgaanpakketjes aan mijn katten en straks de hond voeren.
Door pearlsofpassion
Ik zou zeker nooit meer dan 10% lever geven aan een kat. Let daar gewoon op.  Een klein prooidier bevat wel iets meer dan 5% lever. Zo'n 5-7% zal dat zijn. Een groot prooidier als een lam of rund bevat wat minder lever.  Niet meer dan 5%.
Als je je dus aan de percentages houdt, kan je weinig misdoen.  Er wordt gewoon vaak wat meer hart gegeven dan het in een prooi voorkomt omdat het een mooi stukje vlees is en omdat het veel taurine bevat (en in mijn geval omdat de katten er gek op zijn).
Door Annemarie Rijnveld
OK, daar zal ik rekening mee houden. Dank voor jullie reacties.

Ik heb een andere vraag, zal ik die in een nieuw topic zetten, of hier gewoon laten staan?

Ik vraag mij nl. af voor katten de organen nier lever en evt. maag iedere dag er bij moeten, of kan dat bijv. ook 3x per week?
Ik verdeel dan de hoeveelheid organen nier lever en evt. maag van 1 week over 3 dagen.
De andere 4 dagen krijgt de kat alleen vleesbot en spiervlees
En het hart daarentegen iedere dag.
Is dit ook mogelijk?
Door Limpy
Hier krijgen ze ook 3 x per week een compleet organen prakje en doen het er goed op.
Ik doe dit vooral omdat je anders zulke kleine frutsel hoeveelheden krijgt.
Door Limpy
Nee, ik maak een mix van hart,lever,nier en maak daar dagporties van en dit krijgen ze dan zo 3x per week.
Ik maal het en meng het dan met wat gemalen vleesbot omdat ik hier 2 grapjassen heb die anders gaan lopen vissen.
Heel enkele keer krijgen ze wel eens een friemeltje kalkoenhart extra tussendoor omdat ze dat heul lekker vinden en niet vaak krijgen.
Door Annemarie Rijnveld
Oordelend naar de foto's onder jouw bericht doen jouw katten het er prima op.
OK, als dat dus geen enkel probleem oplevert, dan ga ik dat ook zo doen.
Dank je wel,
Groetjes, Annemarie
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door