Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door koekje
Ik vind het toch summier klinken. Je geeft veel van hetzelfde en hebt weinig variatie van onderdelen. Dus niet alleen runderhart voeren (is wel rund en ook hart), maar ook lamshart en andere diersoorten aan vleesbot en spiervlees en andere organen.
Voer je ook andere orgaansoorten? Lever, nier, maagjes, etc? Lever en nier zijn essentieel.
Vleesbot maakt het grootste gedeelte van je menu uit. Als je dat alleen van kippen voert, krijgen de katten hun vitamientjes en aminozuren alleen in deze samenstelling binnen. Iedere diersoort heeft zn eigen vitamientjes en sporenelementen en dingesen en per diersoort zitten deze weer in een andere verhouding. Met veel afwisseling kan je ervoor zorgen dat deze zo meer en beter binnenkomen. Een vitamine wordt pas optimaal opgenomen vaak in samenwerking met een andere. Zo nemen mensen beter ijzer op als ze deze in hun maaltijd combineren met vit c, om even een voorbeeld te noemen.

Vette vissen voeren we met name voor de omega3-vetzuren.  Deze zijn om een goede balans tussen de omega-vetzuren te verkrijgen, omdat we door barf te voeren (met toch primair gekweekt vlees) veel omega-6 geven.
Sien hier krijgt soms dus een vette vis uit een blikje, als de zalm in de vriezer op is en ik ook geen andere rauwe vissen op voorraad heb. Hier doen ze best moeilijk over vissen; Sien lust maar enkele soorten en delen en Ot eigenlijk helemaal niets. Bij Ot heb ik dat dus opgegeven, omdat ik het er echt niet inkrijg.
Door Annemarie Rijnveld
Ja, katten zijn net als de prinsesjes op de erwt.

Orgaansoorten: die zitten al in de gemalen kip, lever maag hart nier en de hele rambam meer.
Apart een levertje voeren hoef ik niet meer te proberen, ook de niertjes en de maagjes niet. Dat gaat dus wel goed als die dingen al in de hele gemalen kip zitten, gelukkig.

Ik heb met veel pijn en moeite een slager gevonden die voor mij die kip bereidt, en ben nu op zoek naar een poelier voor andersoortige wezens. Ik woon in Italie en barfen hier is niet zo wijdverspreid, het staat nog echt in de kinderschoenen. Wel heb ik een site gevonden van een groothandelaar die bevroren voedsel aan dierentuinen e.d. levert. Het keuzepakket is niet enorm groot en de herkomst van de produkten is vaak Polen, dus ik ben een beetje huiverig.
Deze leverancier heeft o.a. duif met organen en veertjes heel en duif in zijn geheel gemalen, muizen, ratten, kuikentjes, kwarteltjes, en goede vissoorten.
Dit adres zou een optie kunnen zijn ook met het oog op de eventuele komst van een hondenpup.

Ik ga mij weer even beter inlezen, want ik begrijp dat ik niet zo op de juiste weg zit, hè? Dieet te eenzijdig, en een rommelboel?
Aan de hand daarvan zal ik proberen een menu op te stellen en dan zal ik het op de BP zetten voor de correcties. Maar ik denk dat het op een ander topic moet worden gezet?
Door koekje
Nouja, heel verkeerd is het ook niet weer. Maar hou graag rekening met percentages en aantal diersoorten en afwisseling.
Volgens mij is in Italië zeker wel aan geschikt barfmateriaal te komen, alleen dan meestal verkocht voor humane consumptie (ik heb een Toscaans kookboek dat bol staat van de recepten met orgaanvlees). Dus duurder. Maar katten eten gelukkig niet zoveel, dus scheelt dat weer in de kosten.
Een andere optie zou kunnen zijn om zelf je voedseldieren te kweken. Slachten van kleine zoogdieren en klein gevogelte is nog wel te leren en voor grotere dieren zou je een slachter kunnen ritselen.
Door pearlsofpassion
Kwartels zijn leuk voor katten.  En kuikens kan je ook geven, maar dat is weer kip natuurlijk.  Niet helemaal hetzelfde maar toch ook niet verschillend dat het een andere diersoort wordt.
De andere prooidiertjes kan natuurlijk ook, als je portemonee dat toelaat.
Verder  zou ik proberen wat meer afwisseling in vlees te vinden. Lam, rund, moet toch te vinden zijn?  Is goed voor hun taurine, want dat is erg belangrijk voor katten en ik geloof niet dat er in bio-industriekip zoveel taurine zal zitten. 
Beetje extra hart geven is dus ook wel fijn. 

Ik hoop dat je wat bij elkaar kan vinden.
Door Annemarie Rijnveld
''Verder zou ik proberen wat meer afwisseling in vlees te vinden. Lam, rund, moet toch te vinden zijn? Is goed voor hun taurine, want dat is erg belangrijk voor katten en ik geloof niet dat er in bio-industriekip zoveel taurine zal zitten.
Beetje extra hart geven is dus ook wel fijn.''

Jawel, lam, rund enz. is ook wel te vinden evenals orgaanvlees, probleem is dat 1 kat van alles niets lust. Het enige wat ik aan haar kwijt kan is of kalkoenfilet aan stukjes en hele biologische kip (niet bio hoor) met alles erin, maar wel gemalen of die vieze brokken, waar ik van af wil en dus ook niet meer geef.(die eet zij het liefst).

De andere kat is iets minder problematisch, bij haar is het punt meer dat zij geen vlees wil eten waar bot aan zit, maar verder werd lam, ezel, rund, kip, kalkoen, ed wel redelijk gewaardeerd. Topper blijft kalkoenfilet, gevolgd door runderhart.

Ik ben nog in het leer- en uitprobeerstadium en ik heb gisteravond een hele hoop info uitgeprint; dit moet ik gewoon op mijn gemak goed doorlezen, voordat ik een weekmenu kan samenstellen en hier kan posten.

Ik herinner mij gelezen te hebben, dat als katten/honden geen vleesbot willen eten het probleem kan worden omzeild door eischilpoeder toe te voegen aan de mix orgaan-/spiervlees.
Ik zou dan op de dagen dat ik geen kip (heel en gemalen) geef, bijvoorbeeld een mix van een ander soort dier kunnen voeren,
aan stukjes gesneden, zodat toch de tanden worden gebruikt, en gemengd met de eischilpoeder?
Door flin
ja, kan!

wat ikzelf met de laatste jodokus heb gedaan is vleesbot gemalen, met daardoor vies bah orgaan,
wat lekker spiervlees erdoor gemalen
en delen lekker hart en spiervlees in steeds grotere frutsels/stukken

en nu knaagt t  :D

bedenk dat eischil niet alle dingen bevat die een bot wel bevat,
maar voor even als calcium-bron/omwenperiode zou t kunnen  :)

geduld is een schone zaak  ::)
Door Annemarie Rijnveld
Geduld is een  schone zaak >:(
ik ga nu weer m'n gemalen kip bij de slager halen en horen of hij misschien ook eend en konijn voor mij willen malen, geheel met alle organen erin plus kop en poten.
Weet niet of hij dat doet, misschien moet ik ervoor naar de poelier. Hier is dat allemaal zo strict gescheiden.
Door koekje
Als je de darmen mee laat malen (bij een hele met alles erop en eraan), is de kans wel aanwezig dat ze het niet willen eten. Niet iedere kat wil dat namelijk, als ze het los zouden eten, is de kans ook aanwezig dat ze de darmen laten liggen.
Ik denk niet dat ze er iets van zullen krijgen als ze het wel eten, er zijn immers genoeg katten die wel het hele dier opeten.
Door koekje
Ot laat die dus altijd netjes liggen, op een hoekje op het vreetkleedje. En nog zo'n stinkend orgaan, lever of galblaas denk ik.
Door fem fatale
De fretten eten ze ook niet op, in een vrolijke bui willen ze hun kooi er wel eens mee versieren alsof het slingers zijn (op die momenten heb ik er wel spijt van dat ik barf), maar de katten eten ze meestal gewoon mee, of, als ze Plien zijn, als een speciale lekkernij.
Door Annemarie Rijnveld
Alle organen zitten erin, behalve de darmen. De slager haalt vòòr het malen de darmen weg, want hij zegt dat darmen niet goed zijn.
Hij kan ook eend geheel, en konijn geheel voor mij malen, dus ik hoef hiervoor niet apart naar de poelier te gaan.
Op die manier heb ik dan al 3 soorten in zijn geheel; hij is ook bereid de kippenekken voor mij apart te bewaren.

Hieronder heb ik een heel eenvoudig probeerselmenu voor 1 kat samengesteld, om mee te beginnen. Af en toe kan ik er een vleesbotje bij doen om te zien of de poesjes bereid zijn de overstap te maken.  Wat denken jullie ervan?:

maandag  100 gr gemalen hele kip, incl bot + organen

dinsdag    100 gr bestaande uit kalkoenfilet,
                          runderhart + kippelever, eischaalpoeder

woensdag  100 gr gemalen heel konijn, incl bot + organen

donderdag 100 gr  bestaande uit tartaarvlees,
                          lamshart + -nier, eischaalpoeder

vrijdag      100 gr gemalen hele eend, incl bot + organen

zaterdag    100 gr bestaande uit lamsvlees,
                          kiphartjes en -levertjes, eischaalpoeder

zondag      100 gr bestaande uit hele visjes, incl organen + graat, type sardientjes
                          vooropgesteld dat zij het blieven. Ik kan het misschien overgieten met kippebouillon?

Ik heb net gelezen, dat de mix spiervlees/orgaan, zonder bot (gemalen of niet) weleens diarree kan veroorzaken, en dat eischaalpoeder daar niet veel aan verhelpen kan.
Hoe kan ik dat nu weer oplossen?

Ook kom ik niet uit met de juiste percentages voedsel op de botloze dagen.
Welke percentages moet ik aanhouden?
Bereken ik het percentage benodigde spiervlees op het gewicht van de kat (4,5 kg) of op de dagelijkse hoeveelheid voer (100 gr.)?
Mijn hoofd duizelt nu toch echt wel.
Door pearlsofpassion
Wauw, ik vind dit al heel wat!
Goed zeg!  :D

Er is wat veel hart in je menu maar omdat zowel kip als konijn niet erg rijk zijn aan taurine en hart wel zou ik dat persoonlijk ook zo doen. ;)
Kippenhartjes zou ik echter niet meer toevoegen en kippenlever ook niet.  Je geeft namelijk al gehele kip dus dat voegt geen diersoort toe en in kippenlever zitten nogal veel afvalstoffen.  Kippen krijgen namelijk wel erg veel rommel.  Als je aan lever van een ander dier kan geraken, zou ik dat geven. En anders zou ik over die lever ook niet vallen.  Beetje nier bij (bevat ook vit A), en lever is al vrij mooi aanwezig in de gemalen dieren. In dieren is de lever namelijk groter dan de 1/3e van de organen die bij het barfen meestal aangehouden wordt.
Kippenmaagjes zijn dan weer wel een leuk iets voor katten. 

Gehele prooidieren zijn compleet en kan je dus vanuitgaan dat die percentages kloppen. Dat geldt ook voor je vis als je complete vissen kan voeren.  Sprotjes zijn ook mooi formaat en spiering is hele kleine vis.  Makreel is wat groter en haring ook maar vast nog wel te doen. Forel schijnt ook nog relatief vet te zijn, maar hoort eigenlijk niet bij de vissoorten die veel gevoerd worden.
Zalm kan ook maar het spiervlees daarvan is wel duur en de graat zullen ze vast niet eten als ze geen bot willen.  Je zou wel bij de visboer naar restjes vis kunnen gaan vragen.  Misschien eten ze wel de koppen van relatief kleine vissen en kan je er sliertjes visspiervlees vinden.  Vooral van zalm zou dat wel heel leuk zijn.  Sardienen en sprotjes geef je beter in zijn geheel, vind ik zelf.
Als je enkel spier van vis geeft, telt het dus ook als spier. ;)
Met het stoppend vermogen van eischaal heb ik geen ervaring. 
Ik begrijp waarom je daar naar grijpt, maar ik zou toch ook die kippennekken halen en die ofwel in kleine stukjes aanbieden ofwel (in een plastiek zakje tegen het spetten) tot moes slaan en kijken of ze het zo wel lusten. Zo kan je steeds iets minder meppen en hen bot leren eten. Hopelijk. ;)

Qua percentages van je zelf samengestelde zaken moet je volgens mij de normale percentages omrekenen omdat je geen bot voert. 
Normaal 50% vleesbot bevat de helft (dus 25%) spiervlees.  30% spiervlees samen met deze 25% geeft dus 55%.  20% orgaan erbij geeft dus 75% (25% bot valt weg).  20% orgaan op 75% geeft 26,6% op 100%.  55% spiervlees op 75% geeft 73,3% op 100%. Afgerond dus 25 en 75%.  Dat zou ik aanhouden.  75% van je zelf samenstellen spiervlees en dan eischaalpoeder erbij zoveel als moet (weet ik niet uit mijn hoofd). 
25% orgaan zou ik tot 15% durven geven (in verband met de taurine dus iets meer hart dan normaal). Alleszinds minstens 10%. De rest verdelen over wat je kan vinden.  Nier en lever samen de 10% beter niet sterk overschrijden.
Dit is als je de percentages inderdaad op die manier moet omrekenen, maar misschien vinden meer ervaren barfers dat geen goed idee en kan je beter gewoon 20% orgaan aanhouden en 80% spiervlees.  Dat kan ook.  Dus ik zou even de reacties afwachten. ;)
En dan toch proberen op vleesbot te krijgen dus.  Dat is nog altijd een stuk gezonder dan eischaalpoeder want bot bevat meer dan alleen calcium.
Ik zou gewoon minstens de helft van je dagen die gemalen dieren geven.  Daar ben je zeker van en er zit bot in.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 27 mar 2012, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Annemarie Rijnveld
Goh, bedankt voor je reactie!
Ooooh, hè, dat doet me goed. Ik heb er dagen op gewerkt en kreeg er schele ogen van :D.
Ik heb dan nu een basis als steun in de rug, waar ik mee aan de slag kan. Ga het ff uitprinten en in de keuken hangen.
Ik zal de reacties van anderen betr. de percentages ff afwachten om eventuele correcties e.d. toe te voegen.

Hardstikke bedankt voor al je reacties en tips, die print ik ook uit, zodat ik mijn menu kan herzien.
De kippemaagjes zo los kan ik makkelijk kopen, maar werden vooralsnog geweigerd. Ik zal het nu nog eens proberen en dan gooi ik het door de blender, misschien wordt het dan wel gegeten
Ik ga kijken waarmee ik het teveel aan kippehart en-lever kan vervangen.
Is kalf een optie? Kan ik ook gemakkelijk aankomen.
Goed idee van die tot moesgeslagen kippennekken, ga ik doen.
Moet ik nier van rund of ander beest eerst goed spoelen? Ik herinner mij ineens dat mijn moeder dat altijd tig keer spoelde.

Wat vinden jullie van de voedingswaarde van garnalen voor katten? Ik had gisteren wat garnalen voor onszelf en heb er een paar aan de katten gegeven (met hun jasje nog aan), en wat denk je?? Ze liggen er nog. Nu maar op de mesthoop gedumpt.
Is het waar dat garnalen zout zouden zijn? Ik dacht dat verse garnalen net als verse vis gewoon ongezouten waren.

Wat eischaalpoeder betreft: Ik heb hier ergens gelezen dat 1/3 theelepel eischaalpoeder voor kat voldoende zou zijn, maar ook heb ik 1 theelepel als hoeveelheid gevonden, dus ik tast ook in het duister.
Door Annemarie Rijnveld
voor @flin
''wat ikzelf met de laatste jodokus heb gedaan is vleesbot gemalen, met daardoor vies bah orgaan,
wat lekker spiervlees erdoor gemalen
en delen lekker hart en spiervlees in steeds grotere frutsels/stukken
en nu knaagt t''

Bedankt voor dit idee!, die ga ik ook uitproberen. Ik kan dan bijv. ipv gemalen vleesbot de kippenekken tot moes platslaan (idee van Pearlofpassion) en husseltje erdoorhusselen, stukkies steeds groter makend. Prima
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door