Lizzy schreef: Oh hemel, Sieneke, wat een schrik johDe behandeling is eng omdat wormen die in maag-, darmkanaal zitten en sterven gewoon met de ontlasting naar buiten komen. Hartwormen zitten met name in long en hart en komen dus, wanneer zij sterven in de bloedbaan terecht en kunnen daar opstoppingen veroorzaken. Het hondenlijf zelf zal deze dode wormen verwerken en afbreken, dat gebeurt ook wel en een conditioneel sterke en fitte hond kan dat beter aan dan een verzwakte, zieke hond.![]()
![]()
. Allemachtig, hoe kan dit nou weer....
. Ik heb het al wel vaker gehoord hoor, Nederlandse honden met hartworm.... Maar kan ze niet al een jaar geleden (ofzo) besmet zijn geraakt? Hoe dan ook, zitten er wormen in het hart, dat de behandeling daarom zo eng is? Kunnen ze daar geen echo van maken, ofzo?
Maar ook bij een sterke hond kunnen die opstoppingen (embolien) op kritieke plaatsen plaatsvinden. Dat is het risico. Vandaar dat ze rust moet houden.
Milbemax had ik niet in huis en Advocate wel, tegen hartworm type dirofilaria immitis werkt dit niet (Milvemax wel), tegen hartworm type angiostrongylus vasorum wel. Ik wilde liever zsm beginnen met behandelen en heb een uur geleden een pipetje Advocate toegediend.