Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Bedankt voor je reactie. Ik heb vandaag zijn dierenarts gebeld en kreeg de assistente. Zij vertelde dat hij terug zou bellen, maar dat heeft hij nog niet gedaan. Mag hij trouwens informatie met mij bespreken zonder toestemming van zijn vorige eigenaren? Als er tijd is bij mijn dierenarts ga ik morgen met hem naar mijn dierenarts. Ik zal hem morgen op Katkor zetten zodat ik zijn urine mee kan nemen voor onderzoek.

Hij staat nu 5 dagen op rauw voer en ik denk nu al te voelen dat zijn vacht zachter wordt! Ik denk niet dat het verbeelding is. Ik ben namelijk samen met een email vriendin begonnen met het overzetten op rauw van haar katten.  Zij dacht ook al dat zij het verbeelde dat de vachten zachter zijn, maar haar man merkte de zachte vachten op. Het lijkt er dus op dat het nu al merkbaar is. Na nog geen week!!
Ik mix nog wat extra water door het voer, hij vind dat erg lekker en likt het gewillig op.

Hebben jullie wel eens van Eurologist gehoord? Het schijnt ook oxalaat stenen op te lossen : http://www.huisdierendokter.nl/blaasgruis-kat.html
Ik ken iemand met erg goede ervaringen met dit product, maar dan voor chronische blaasontsteking.

En vachten veranderen heel snel. Toen Luis hier als kitten kwam had hij echt een strovacht, en dat veranderde bijna onmiddellijk. Zelfs op brok. De overgang naar een betere brok deed ook al wonderen. Dus op vers had dat zeker nog veel meer verschil gegeven.
Ik ben net begonnen met Eurologist bij Athena. Tis pas dag 5 maar ze is instant blijer, maakt gekke sprongen en gaat minder naar de bak. Lijkt vooralsnog te helpen maar een blaasecho over een paar weken zal daadwerkelijk uitsluitsel geven. Anders gaat ze alsnog onder het mes..
Ik zou zeggen laat een echo maken en de stenen opmeten. Anders ook Lysium erbij.
Er staat een afspraak bij de dierenarts voor Dahras. Ik was er vandaag voor een kat met benauwdheid. (even een ander verhaal ga ik zo verder op in) Ik had het medisch dossier van Dahras bij me en liet dat zien. Deze dierenarts zei dat de incidentele oxalaatstenen geen probleem zijn omdat hij ze zou uitplassen als hij maar voldoende vocht binnen krijgt. Ik vertelde hem dat hij veel vocht binnen krijgt middels rauwe voeding. Daar keek hij een beetje vreemd bij (haast wrang of moeilijk), maar ging er verder niet op in. Ik had hem tijdens een eerder consult voor ouderdomsonderzoek bij twee van mijn oudjes al verteld dat ik bij eventuele verhoogde waarde niet over ga op brok. Hij kent mij nog niet want ik ben sinds heel kort bij deze praktijk. Ik heb dus een afspraak staan om hem te onderzoeken en neem dan urine mee of laat het aanprikken.

Nu de poes met benauwdheid.... Vorige week was ik met haar bij deze kliniek voor een gebit controle. Alles was goed maar in die week daarna begon ze het benauwd te krijgen. Zomaar in haar slaap opeens vreemd kokhalzen en slikken, leek wel of ze stikte!! Ik belde meteen voor een afspraak en kon langskomen. Zij is dus onderzocht en nu blijkt dat ze een ontsteking heeft van de voorste luchtwegen veroorzaakt door een virus of bacterie.
Ik heb zo'n vermoeden dat dit is gekomen na het bezoek aan de dierenarts. Ze maakt zich erg druk en is super druk bij zo'n bezoek. Misschien was het al latent aanwezig en is het geactiveerd door de stress, of misschien heeft ze het opgelopen bij de dierenarts. Hij zelf vertelde dat het heerst....
Ze heeft nu een prik cortison gehad om de prikkel en overgevoeligheid in de keel weg te nemen. Ook heeft ze een ab kuur mee voor 5 dagen doxycycline. Ik heb het nooit zo op al die troep, maar ja, het is afwegen...... je wilt ze ook niet laten stikken in de benauwdheid en ook niet chronisch laten worden. Ik vind dat altijd erg lastig met medicatie en antibiotica kuren.
Dus het eten maar niet verzuren dan ;)

En ik weet niet welke brokken ze had, maar de royal canine urinary brokken werken ook tegen oxalaat (is nogal een gepuzzel voor de fabrikant, maar als je er maar genoeg stofjes ingooit kan dat blijkbaar :-\)  Maar gelukkig is hij in ieder geval van die brokken af~!!!

Ik ben ook wel eens allergisch voor katten, had er in het asiel af en toe last van en heeeeeel soms als ik weg ben geweest en net weer thuis ben... Ik denk dat het als ik het zo allemaal lees in jouw geval inderdaad vooral de huidschilfers zijn bij zo'n brokkenvacht... Evt wat extra visolie door het eten kan helpen om sneller een mooie vacht te krijgen! Simba is trouwens ook zo'n graver, ziet er altijd zo schattig uit vind ik...

(volgens mij is het een beetje een hak op de tak verhaal, lol, sorry, ben nogal moe, haha)
Dahras had ook Royal Canin SO. Dit heeft dus die oxalaat veroorzaakt. Of er nou brokken zijn tegen struviet en / of tegen oxalaat, ik ga echt geen brokken geven. Ik ben zo blij dat hij over is op rauw!! Zijn vacht voelt inderdaad nu al zachter aan! Wat gaat dat vlug zeg! Ben er erg blij mee!

Visolie vind ik geen goed idee, mijn ervaring is dat ze het eten dan niet meer aanraken. En het zijn al van die moeilijke eters.
Zaniematsu schreef: Dahras had ook Royal Canin SO. Dit heeft dus die oxalaat veroorzaakt. Of er nou brokken zijn tegen struviet en / of tegen oxalaat, ik ga echt geen brokken geven. Ik ben zo blij dat hij over is op rauw!! Zijn vacht voelt inderdaad nu al zachter aan! Wat gaat dat vlug zeg! Ben er erg blij mee!

Visolie vind ik geen goed idee, mijn ervaring is dat ze het eten dan niet meer aanraken. En het zijn al van die moeilijke eters.
Het was ook geen promotie praatje voor die brokken hoor ;) En die ervaring deel ik helaas in sommige gevallen. Maar als ik een lekker genoeg mengsel maak met een blikje tonijn of sardientjes er door dan pikken ze vaak heel veel spul er doorheen ;D
Ik heb hier erg moeilijke eters, de ene eet dit niet en de andere dat niet. En daarbij zijn er weer wel een paar die alles eten dus ook de bordjes leeg eten van die niet veel lusten. Je zult het al voor je zien dat deze moeite hebben om slank te blijven..... Ik ben dus genoodzaakt om een soort politie te spelen om ze niet 3 bordjes leeg te laten eten. Ik moet er dus altijd bij blijven om de nog volle bordjes weg te halen en deze op een later tijdstip weer aan te bieden aan de katten die dus zo moeilijk eten, anders heb ik katten die van het weigeren van eten ziek worden en andere die bolletje rond worden. En dat vind ik niet zo'n goed idee.
Zaniematsu schreef: Visolie vind ik geen goed idee, mijn ervaring is dat ze het eten dan niet meer aanraken. En het zijn al van die moeilijke eters.
Had je zalmolie of goeie visolie? Zit nl een wereld van verschil in qua smaak/geur...
Zalmolie krijg ik er hier ook niet in, vinden ze alle 4 heel erg bah, evenals catoils van doils terwijl ze de hondenversie van doils wel allemaal zonder problemen eten.
De honden doils ruikt ook veel minder sterk naar vis.
Ik ook, haha, is de hondenolie van Doils dan ook echt puur visolie of zit daar ook lijnzaadolie ofzo bij? (omdat he tminder vissig ruikt)

Mijn katten hebben per definitie een hekel aan zalm geloof ik  >:( Ik ben trouwens blij dat ik niet de enige ben die vaak mutsen heeft met eten en daardoor bediende speelt voor een paar katten en scheidsrechter en boeman als de ene die wel alles eet niet eens de rest mag opeten... helaas valt hij daar niet door af vooralsnog, grrrr, stomme buren met brokken die buiten staan enzo ::) Daarom ben ik ook des te blijer als ik een orgaan/spier/... prutje kan maken wat er bij allemaal ingaat :D
De doils voor honden is ook 100% visolie., er zijn alleen een paar verschillende versies waar de hoeveelheid EPA en DHA verschilt en er zit  ook vit. E in.
Ik geef hier de joint voor limpy de anderen krijgen dan af en toe ook voor hun vachtje.
(is 0,1 ml per kilo kat, limpy krijgt dan 0,4 en de anderen de helft maar doen het daar wel goed mee)

Voor preciese verhoudingen zie:
http://www.nmlhealth.com/pc,48,/Doils-en-Catoils.aspx
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door