Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Dat ligt idd aan de vacht.
Ik ben allergisch voor katten, maar heb er zo eigenlijk geen last van. Van Tirza merk ik niks, alleen als ze me likt krijgt ik rode jeukvlekken maar verder niks. Kom ik bij mijn tante waar de kat felix krijgt dan heb ik standaard mn hoofd vol snot zitten. Ik krijg dan een mega reactie. Bij andere kennissen die meerdere katten hebben en die kvv krijgen weer helemaal geen last. Als hij straks zijn brokkenvacht eruit gegooid heeft dan zal het waarschijnlijk weer veel beter gaan.
Bijzonder zeg om dit te lezen!! Maar dan ligt het niet zozeer aan de vacht maar aan de voeding die de kat krijgt en daardoor een andere vacht (vuile?) heeft. Dit is een openbaring voor mensen die allergisch zijn en toch huisdieren willen proberen. Dan is er toch nog een kans voor hen die net als ik reageren op de vacht van hen die geen rauw maar brokken eten.
De meeste mensen zijn allergisch voor de huidschilfers of het speeksel toch? Als ik niet goed eet (in mijn geval als ik zuivel of ei binnenkrijg) gaat mijn huid ook schilferen, dus kan me voorstellen dat dat voor katten ook geldt.

Bij Jet is de vacht ook enorm verbeterd toen ik haar tanden ben gaan behandelen. Eerst voelde haar kopje wel lekker zacht aan, maar de rest van de vacht, die ze zelf wast, een beetje plakkerig, en nu is ze gewoon helemaal zacht. Maar het duurde wel een paar maanden volgens mij voordat dat overal zo was.
Ik heb vaker van Forl gehoord. Een zeer lastige aandoening. Soms moet het gehele gebit getrokken worden heb ik begrepen. Ontstoken tandvlees is erg pijnlijk. Wat een klus om elke dag haar deze mondspoel behandeling te geven! Dit zal ze vast niet leuk vinden. Hier heb je vast lang en vaak op moeten trainen voordat je dit lukte. Fijn dat haar speeksel normaler is geworden en haar vacht ook verbeterd! Succes verder met Jet.
Ze was gelukkig pas 11 maanden toen het ontdekt werd dus mist nu alleen snijtandjes, en omdat ik vanaf het moment dat ik haar kreeg heb geclickerd was ze wel gewend aan het aanleren van dingen, dat heeft enorm gescheeld. En dan verder nooit twijfelen, nooit toegeven - de mondspoeling heeft volgens de fles een neutrale smaak, ik heb hem geproefd en hij smaakt naar drop, Jet is afgespeend op muizen en vind drop echt het vieste wat er bestaat, dus ze vind het heel naar - en het proces eromheen zo aangenaam mogelijk inrichten. We doen het in een afgesloten badkamer (dan vallen de andere twee haar niet lastig), ze krijgt eerst een snack - dan kan ik ook goed zien hoe ze kauwt, en dat in de gaten houden - en dan komt ze op schoot terwijl ik mijn tanden poets, ik zing voor haar en na het spoelen knuffelen we zo lang als ze maar wilt, of soms wil ze dopjes apporteren vanonder het badkamerkastje en dan doen we dat.

Mijn punt was meer dat als je de conditie van de kat verbetert, datgene waar je op reageert daar inderdaad wel eens minder van kan worden. Zeker een brokkat heeft ongetwijfeld vies speeksel - want brokdieren hebben ook altijd een vieze mondgeur - dus daar alleen al zou de vacht heel lelijk van kunnen worden. (overigens heeft Jet er altijd prachtig uitgezien, het is nu eenmaal een plaatje van een kat, maar je kon precies waar zij zichzelf wastte en daar waar de andere twee het deden, de vacht op de Kai-en-Plienstukjes was veel zachter en minder plakkerig).
Dat klopt volgens mij wel. Onbekend maakt onbemind. Het is jezelf er even toe zetten in uitzoeken hoe een ander het doet en wat je nodig hebt en dan begin je er simpel weg aan. Als ik voor mezelf een nieuw gerecht maak pak ik er ook een kookboek bij of google ik of ik wat recepten kan vinden waar ik zelf een draai aan geef. Dit is natuurlijk met BARF niet anders. Ik begrijp wel dat mensen moeten omschakelen naar "op tijd vlees uit de vriezer halen"  anders hebben de katten geen eten. Maar dat vergeet je toch maar 1 of 2 x? En so-what? Al vergeet je het nog eens, daar is de magnetron toch makkelijk voor? Of in een zakje onder stromend water? Zo ging het vroeger voor het magnetron tijdperk ook  wanneer er te laat in de vriezer gedoken was. Maar goed, wat ik ook vaak als argument hoor is dat het zo lastig is tijdens vakantie of wanneer Poekie of Vicky naar het dierenpension moet.

Ik wil nu ook weer eens zelf gaan samenstellen. Even google en kijken waar  de ingrediënten verkrijgbaar zijn. Spulletjes in porties verdelen en in de vriezer om het net aan te vriezen totdat je het goed kan verwerken in de molen. Nou ja, ik zal me er weer eens in verdiepen. Ik merk namelijk dat ze de laatste tijd het merk dat ik kocht met lange tanden eten. En daarbij vind ik het ook zo eenzijdig om alleen maar 1 merk te voeren. Daarom heb ik ondertussen ook weer een paar andere merken in de vriezer liggen. Het liefst geef ik alleen maar biologisch maar ja, daar is zo lastig aan te komen en ze moeten het nog lusten ook. Dat maakt het wel lastig met katten, ze zijn zo kieskeurig!!
Dat is goed te weten. Ikzelf zou niet zo snel mijn katten naar een pension brengen. Ik heb een hele goede vaste kattenoppas aan huis. Nu Dahras er is zal het wat moeilijker worden omdat hij nog apart moet zitten. Maar als dat een probleem wordt dan kan en ga ik niet weg. Mijn katten gaan voor alles.

Ik heb mail contact met iemand die door mij ook over gaat op rauw. Nu is zij bang dat ze problemen zal krijgen met het rauw voeren en het pension tijdens vakantie. Ik zal haar doorgeven dat er pensions zijn die zeker wel kvv willen voeren.
Hallo lezers,
Vandaag heb ik een uittreksel van het medisch dossier van Dahras van de laatste 5 jaar.
Er staat een hoop voor mij onbegrijpelijke taal in.  Hij heeft veel antibiotica en pijnstillers gekregen. Veel urine testen bij hem gedaan en ook huidproblemen staan in zijn dossier.  Uitslag urine van3 januari 2012 pH 8*> sediment : struviet. Maar waar ik het meeste van ben geschrokken.... is de uitslag van de laatste urinetest. Daarin staat
"sediment: incidentele oxalaat" Lekker he die struviet brokken!! Wat is nou het gevolg hiervan? Ik weet dat oxalaat stenen niet oplosbaar zijn door voer maar uitsluitend operatief verwijderd kunnen worden. Zou hij deze oxalaat nog uit kunnen plassen? Zou dit om gehalte gaan dat niet in de blaas achter blijft? Ik heb de dierenkliniek gebeld en kreeg als reactie van een assistente dat de oxalaat gruis minder was geworden door de brokken sinds de vorige urine test........  Toen ik dat herhaalde  zei ze dat ze er niet zo veel van af wist en de dierenarts terug zou laten bellen.

Wat ben ik blij dat ik van die k*@$% brokken af ben en meteen cold-turkey over gestapt ben op rauw!!

Wat kunnen jullie hierover vertellen?
Hallo Lezers,

Ik maak een een nieuw bericht. Ik had de titel van het oude bericht bewerkt, tenminste dat dacht ik. Maar het lukte blijkbaar niet.
Hieronder dus mijn nieuwe bericht over de "nieuwe kat in huis" 

Vandaag heb ik een uittreksel van het medisch dossier van Dahras van de laatste 5 jaar.
Er staat een hoop voor mij onbegrijpelijke taal in.  Hij heeft veel antibiotica en pijnstillers gekregen. Veel urine testen bij hem gedaan en ook huidproblemen staan in zijn dossier.  Uitslag urine van3 januari 2012 pH 8*> sediment : struviet. Maar waar ik het meeste van ben geschrokken.... is de uitslag van de laatste urinetest. Daarin staat
"sediment: incidentele oxalaat" Lekker he die struviet brokken!! Wat is nou het gevolg hiervan? Ik weet dat oxalaat stenen niet oplosbaar zijn door voer maar uitsluitend operatief verwijderd kunnen worden. Zou hij deze oxalaat nog uit kunnen plassen? Zou dit om gehalte gaan dat niet in de blaas achter blijft? Ik heb de dierenkliniek gebeld en kreeg als reactie van een assistente dat de oxalaat gruis minder was geworden door de brokken sinds de vorige urine test........  Toen ik dat herhaalde  zei ze dat ze er niet zo veel van af wist en de dierenarts terug zou laten bellen.

Wat ben ik blij dat ik van die k*@$% brokken af ben en meteen cold-turkey over gestapt ben op rauw!!

Wat kunnen jullie hierover vertellen?
Ik zou hem een blaasecho geven en nav de uitslag mogelijk een operatie om het resterende oxalaatgruis te laten verwijderen. Daarna blijven meten en urinestalen bij de DA laten testen (onder de miscroscoop, om te kijken of het oxalaat wegblijft).

Je kan een pmmetje naar Mvr Kruim sturen met de vraag dit draadje bij je andere te voegen en de titel te laten aanpassen. Dan blijft het forum wat overzichtelijker.

Edit: aanvulling: topictitel kan je zelf ook natuurlijk aanpassen. Dit doe je door in het eerste bericht de titel aan te passen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door