Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Ondertussen heeft hij een paar druppels geplast in zijn andere kattenbak met gemengd hout/oude vulling.
Het is niet veel!! Een paar druppels maar, dat is ook vreemd.. Maar ja, er komt iig iets uit en hij heeft het op de bak gedaan.
Dat lijkt me wel een goed teken. Ik houd het iig heel goed in de gaten.

Hoe voel ik zijn blaas aan? Ik heb nog nooit gevoeld op kattenblaasjes. Moet je dan een "ballon" voelen of eigenlijk juist niet, wanneer hij de blaas wel leegt of wanneer hij iig niet te vol zou zitten?
Toen ik Simba net had zat hij ook een keer verstopt, toen vroeg de assistente of ik zijn blaas kon voelen tussen zijn achterpoten en toen voelde het echt als een tennisbal bijna zo hard dus toen ben ik maar heel snel met hem richting da gegaan en daar is hij toen gecatheteriseerd, arme kat, hij was nog geen week bij me toen.
Dus juist geen ballon... Bij twijfel zou ik toch langs de da gaan, een paar druppels is niet veel...
Zaniematsu schreef: Ondertussen heeft hij een paar druppels geplast in zijn andere kattenbak met gemengd hout/oude vulling.
Het is niet veel!! Een paar druppels maar, dat is ook vreemd.. Maar ja, er komt iig iets uit en hij heeft het op de bak gedaan.
Dat lijkt me wel een goed teken. Ik houd het iig heel goed in de gaten.

Hoe voel ik zijn blaas aan? Ik heb nog nooit gevoeld op kattenblaasjes. Moet je dan een "ballon" voelen of eigenlijk juist niet, wanneer hij de blaas wel leegt of wanneer hij iig niet te vol zou zitten?
En? Heeft hij al echt geplast of ben je al naar de DA geweest?? (ben verder helemaal niet nieuwsgierig hoor ::) )
:bigarmhug: voor jou en de mooie man!!
Ik heb me vergist!! Ik heb me grandioos vergist. Stom maar ja, die gekke kattenbak korrels ook.....
Hij heeft op beide bakken geplast!! Pfff gelukkig maar!! Omdat ik alleen maar ontlasting had gevonden en geen klonten in de kattenbakken dacht ik dat hij niet geplast had! Maar bij nog eens goed zoeken zag ik donkerder korrels vulling op de bodem van de bak liggen.
Het is helemaal geen klontervormend zand. Catsan Hygienne plus heet het spul. "Mineraalkorrels vervaardigd uit fijne kalk en kwartszand" staat op de zak. je ziet een grote klont met een druppel er boven. Dat gaf mij het idee dat het een klont gevormd van urine is. Maar het is een uitvergrootte korrel ...  :-\ Zo zie je maar..... Op de zak staat ook nergens dat het om klontervormend zand gaat. Ik herken het spul nu weer van heeeeel lang geleden. Toen kreeg ik zo'n zak via een Whiskas actie. Toen vond ik het al geen prettig spul en had het meteen weggegeven.

Het belangrijkste is dat hij dus wel geplast heeft! Ik voelde zijn buik en blaas ondertussen ook al eerder en kon geen tennisbal of ook maar iets hards of diks ontdekken.
Zoals ik nu de indruk krijg gaat het ontzettend goed met hem!  Ik vind zijn vacht wel stug en droog aanvoelen en ik bespeur roos.
Hopelijk gaat dat over als hij eenmaal een tijd op vers voer staat. Hij is er nog niet zo dol op. Maar het is niet zo dat hij totaal niet eet. Hij heeft net weer een paar likjes/hapjes genomen van de "hert"  aangevuld met wat tonijn. Een ander smaakje "rund/kip"  staat ernaast maar dat heeft hij nog niet aangeraakt. Ik wilde hem de keuze geven...... Ik heb gemerkt dat wanneer je katten iets wilt laten leren eten dat het beter werkt wanneer je ze de keuze tussen twee "kwade"  aanbied.  Tot nu toe ben ik in het geheel niet ontevreden!!
Op dit moment zit ik op het bed in zijn kamertje en hij ligt naast me met zijn pootjes in de lucht te "melken"  met zijn oogjes dicht geknepen.
Het is een schat!! De mensen die hem af hebben moeten staan bewonder ik zeer, het is altijd vreselijk moeilijk om afstand te moeten doen van een geliefd dier.
Ik zou graag een foto uploaden maar weet niet hoe ik dat doe! Dus daar kan ik wel wat tips bij gebruiken.

Ik kan hier wel een link sturen van een foto die ik op mijn facebook heb geplaatst. Maar ik weet niet of jullie die kunnen zien?

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=375292379148313&set=a.375292059148345.92648.100000026626308&type=1&theater
De strips die ik nog in huis heb zijn Combur-9 Test. Strips die van alles in de urine testen : http://www.remka.nl/webwinkel/superprij ... troken.php

Ik heb het net geprobeerd op de urine van 1 van mijn katten. Daaruit kwam een pH van tussen de 6 en 5. Als ik het goed af kon lezen meer naar de 6. Maar ik vind het eerlijk gezegd niet zo nauwkeurig. De andere pH test die ik op inernet verkrijgbaar vond zijn meer nauwkeurig, tot 0.3 en zelfs tot 0,2 nauwkeurig.
Wat is jullie ervaring hiermee? Kennen jullie de Combur-9 test? Het geeft maar liefst 9 waardes weer.

Ik heb geef hem overigens geen brok. Alleen de eerste nacht 4 brokjes en daarnaast dus vers. De 4 brokjes waren zoals ik wel verwacht had verdwenen maar het verse voer was ook aangeraakt. Op het voer druppel ik een bach bloesem mix van resque en walnut. Zo krijgt hij ook dat meteen binnen. Daarnaast knabbelt hij actief aan het zebragras en eet hij ook van de valeriaanwortel.

Vandaag wat nieuwe kattenbak vulling kopen wat het zakje wat ik meekreeg zat niet zo veel meer in en het lijkt me verstandig om deze vulling nog maar even aan te houden.

Als ik zijn kamertje binnen kom ligt hij niet eer onder het bed maar in een mandje op het bed. Hij ziet er zo ontspannen uit, ik vind dat toch wel een bijzonder zo in een vreemde omgeving.
Dat is ook raar. Ik ben allergisch voor deze kater Dahras! Zijn vacht voelt dan ook wel heel anders aan dan die van mijn katten. Ik vermoed dat dit komt door het brokken voer. Herkennen jullie dat? Zijn vacht is vettig, stug, droog, dor en lijkt wat "plakkerig" . Plak niet echt, maar door dat vettige geeft het zo'n plakkerig idee. Daarbij krijg ik jeuk en bultjes van hem in mijn gezicht wanneer hij mij kopjes geeft. Ik heb nota bene zijn moeder en zus in huis en zijn vader in huis gehad en bij die katten heb ik totaal geen allergie op mijn huid. Wel op mijn luchtwegen, maar ja daar leef ik maar mee. Hij heeft zelf ook jeuk want hij loopt te krabben in zijn nek, waarbij de plukken haar in het rond vliegenl Hij heeft trouwens haaruitval ook. Ik ben benieuwd wanneer ik verandering zie nu hij over is op rauw. Hij heeft ruim 10 jaar brok gegeten!
Heeft hij niet toevallig vlooien? Die jou dan ook prikken in je gezicht? Heb ik ook gehad toen herplaatser Alice hier bij mij kwam. Uiteindelijk kreeg ik ook jeuk plekken op mijn handen. En Alice bleek toen vol vlooien te zitten.  :(

Toen Buffy nog brokken at, hadden we in die tijd ook nog twee andere rooie katers en een zwarte. Allemaal op de brok. Maar Buffy had een heel andere vacht als de 3 heren. Van Buffy moest ik altijd niezen. Toen we 1,5 jaar geleden met alles over zijn gegaan van brok op barf. Ze heeft haar vacht gewisselt en opeens kon ze wel uren bij me op schoot, zonder dat ik ervan ging niezen.

Hou bij deze kater ook even goed bij wat hij voor vlees krijg. En geef hem niet teveel soorten. Als hij jeuk krijg van het vlees wat je hem geeft, moet je ook daar nog eens rekening mee gaan houden. En kan je beter wat diersoorten achter de hand houden.
Nee hoor, het zijn geen vlooien, het is puur allergie van mij tov zijn vacht. Waar hij beukt met zijn kopje om kopjes te geven krijg ik acuut jeuk. Maar deze jeuk verdwijnt weer bij het verstrijken van de tijd als ik zijn kamer uit ben. Daarbij heb ik hem al onderzocht op vlooien en kon niets vinden.

Wat zijn vacht betreft verwacht ik ook dat deze zal veranderen als hij eenmaal een tijd op rauw staat. Ik ben alleen reuze benieuwd hoelang dat kan en zal duren bij hem. Ik verwonder me steeds meer wat voor een mooie vacht hij op het eerste oog heeft. Maar als je dan vergelijkt met een vacht van een rauw etende kat........ wat een enorm verschil!! Maar dit verschil kan je alleen zien als je weet hoe een vacht er uit zou moeten zien. Ik hoor zo vaak zeggen dat mensen zeggen dat hun katten en honden er zo goed uit zien terwijl ze brok eten. Ik kan me nu helemaal voorstellen dat dit ook moeilijk te zien is als je het niet naast elkaar ziet en kan verschil zo duidelijk kan zien, ruiken en voelen.

Ik ben ontzettend blij dat hij rauw eet!! Ik zag het met het laatste beetje "begraven"  dit doen mijn poezen niet, maar dit deed zijn vader (die helaas niet meer leeft) ook altijd. Met heel gemengde gevoelens observeer ik hem en geniet ik van hem. Best verwarrend om weer een kater in huis te hebben die nog zo ontzettend op zijn overleden vader lijkt en zijn gedrag ook nog eens heeft! Ik moet me corrigeren om hem bij zijn eigen naam te noemen. Maakt weer veel los. Helaas is hij veel te jong overleden op de leeftijd van 10 jaar. Dahras is nu ook 10 jaar.

Hij heeft tot nu toe 4 soorten gegeten; kip, rund, paard en hert. Alle smaken eet hij, met name de paard lijkt hij erg lekker te vinden. Ik mix het nu niet meer met tonijn en hij eet er gewoon netjes van. Hij krijgt zijn druppeltjes Bach op het voer. Ik vind dat beter dan in het drinkwater omdat je dan weet dat hij het ook binnen krijgt.
Dan zal het inderdaad wel aan zijn vacht liggen, zoals Buffies vacht bij mij. Toch zou ik zelf, het wel even bij de 4 diersoorten houden die je nu geeft. Stel dat hij zelf toch jeuk krijgt van deze diersoorten? Dan moet je toch wat anders straks.

Zo te lezen doet hij het wel heel erg goed bij je. Wel raar voor jou dat je nu een copy van zijn vader hebt. Zal wel even slikken zijn.

Mira is nu sinds 4 weken bij ons. Ze heeft de eerste 2 dagen nog haar eigen brok gegeten, maar vreet ( sorry ze eet niet maar vreet) nu de gemalen barf mee met Alice. Dus ruim 3,5 week. En ze gaat nu van vacht wisselen. Eerts kon ik haar borstelen en kwam er nagenoeg geen haar in de borstel te zitten. ( ze is een Maine Coon) En nu hele dotten haar. Dus binnen 4 weken vers voer gaat ze veranderen.

Bij Alice en Buffy was het ook in 6 weken tijd dat je al verschil ging zien. De kleuren van de vacht worden intenser, na het wisselen. Er kom meer glans op. En de vacht krijgt een open structuur. Dus dat plakkerige/vettige heb ik sinds die tijd nooit meer gezien. Mira heeft daar nog wel wat van, een beetje vettige vacht. Maar dat verwacht ik binnen een paar weken ook dat het mooier en opener word.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door