Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Hier zijn de katten lui. Ze doen het in de bak die het dichste bij staat.
Na lang zoeken en uitproberen vond ik eerst Catssan heel fijn. totdat ik Biocat's fresh ( zonder parfum) ging gebruiken. Ik ruik de bakken nooit ( elke dag uitscheppen) Ook mensen die hier binnen komen ruiken ze nooit.

Mijn ouders gebruiken dezelfde grit. Is een brokken/blikvoer kat. En daar ruik je de bak wel. ligt dus ook aan de voeding hoe hard de bakken stinken denk ik.

Maar een vraag over houtsnippers. Welke gebruiken jullie? En waarom is dat dan voordelig? Minder geur? fijner poepen? goed schoon te scheppen? Ruik je dan niet juist de urine erger omdat die in het hout trekt?? Ik ben er wel benieuwd naar. Als dit beter of fijner is om te gebruiken, kan ik het ook eens proberen.
Ik heb een tijdje Cat's Best öko plus (volgens mij heet het zo) gebruikt, dat kwam samen met de logeerkater mee. Het heeft een houtgeur, zoals zaagsel. Het klont wel, maar niet heel stevig. Dus wel schepbaar, maar geen tennisballen. Ik vond het niet direct minder meuren dan mn gewone goedkope grit en ook niet veel minder stoffig. Schijnbaar kan het in de wc en de groene bak, dus dat zou wel eens voordeliger kunnen zijn.
Ik denk dat je het beste eens een klein zakje kan halen en dat uitproberen. Hier was het geen optie om zelf altijd te gebruiken. Enerzijds door mijn bakkenwasregime (ik hou niet van scheppen en daarom worden de bakken 1x in de week helemaal schoongemaakt), anderzijds omdat Ot er helemaal niet op wilde (door de houtgeur of de andere structuur).
Als je zo'n bak met een zeef hebt, zou het wel handig zijn. Dan doe je al het grit op de zeef en als je wilt scheppen, gewoon de zeef naar boven halen en daarna de boel onder de zeef weer aanvullen. Omdat het niet heel sterk klontert, is het denk ik wel raadzaam toch eens in de zoveel tijd het hele grit te vervangen en de bakken helemaal schoon te maken.
Over biocats hoor ik ook heel veel goede zaken! Erg veel mensen die er tevreden over zijn.

Maar mijn houtskorrels zijn gewoon veel goedkoper. Ik betaal zo'n 5,5 euro per 25l.  Het is een merk dat ik nog maar enkel in de Colruyt (Belgie) gezien heb... Het valt natuurlijk niet helemaal te vergelijken met een klontvormend grit van verbruik (klontvormend zal wel iets zuiniger zijn als je mooi uitschept), maar toch...
Maar jij beweert dat die dus niet naar specifieke kattenbak ruikt? Want ik vind dat grit dus in den regel zelf stinken, niet de uitwerpselen van de katten, maar gewoon het grit zelf. Zelfs als er nog geen kat op geweest is.  Is dat bij Biocats niet?

De urine ruik je niet op mijn houtskorrels (ik weet niet hoe het bij anderen is).  Cuzco durft soms tegen de wand van de bak plassen en dan ruik ik het goed, maar als ze het mooi in het hout doen, ruik ik niets.  Dat wordt mooi geabsorbeert. 
Het hout heeft natuurlijk een lichte dennengeur, maar dat vind ik een aangename, natuurlijke geur en het valt niet zo op, denk ik... Maar het werkt dus geurabsorberend ivm de urine. 
Wij scheppen iedere dag uit. En 1 keer per week gaat alles eruit, bak wassen en weer een verse laag erin. Dus of het nu hout, grit of wat dan ook is, het word hier goed schoongehouden.

Ik vind biocats niet meuren en niet stoffig. 20l voor 8,99. Dus niet zo heel duur. En zuinig in verbruik omdat het klontert. Heb langharige katten, maar de klonten blijven niet aan de vacht hangen. Biocats is op basis van klei. Misschien dat, dat het verschil maakt?
De houtkorrels hier hebben de briljante naam Woody Cat  :P Geperste zaagselkorrels met niks er door. Die klonteren niet maar verzaagselen, dus uitscheppen is keutels + zaagsel uit de bak. Dat doe ik dagelijks, en 1x per week gaan de bakken leeg en schoon en nieuwe korrels er in.
Ik heb wel eens korrels van de Welkoop gehad, die war goedkoper, maar veel groter en de poezels vonden dat het au deed aan de pootjes.
De urine test van de kat is gisteren nogmaals gedaan. Volgens de dierenarts lost de gruis mooi op en is de hij heel tevreden. Er is zelfs niets noemenswaardig meer te vinden volgens hem. De dierenarts vertelde dat hij bijna met zekerheid kon zeggen dat de kater er geen pijn meer van heeft.

Donderdag avond komen ze hem brengen. Volgens hen is hij de laatste dagen erg rustig. Het is een kat die zich snel terug trekt.
Dat gedrag ken ik wel, want ik heb zijn zus hier en die heeft ook die neiging. Ook zijn vader was erg rustig en bescheiden in zijn gedrag en had de neiging op de achtergrond te raken.

Wat de kattenbak vulling aangaat, ook ik heb hier al jaren houtkorrels. Vroeger heb ik het een en ander geprobeerd. Eerst had ik jaren Biokat (die gele zakken) later kreeg je daar de "citroen"  smaak/geur van. Ook die heb ik 1x geprobeerd maar dat vond ik maar stinken. Een blauwe maandag gebruikte ik van die silicaten korrels, daar doe je zo lekker lang mee........ kunnen de bacteriën ook lekker lang zijn werk doen en verspreiden.....
Ook heb ik dat hele fijne zand geprobeerd, met babypoeder..... dat ruikt zo "lekker" .... Als ik dat al sterk vind ruiken, hoe moet dat dan voor een kattenneusje zijn? Bij onze kat is de reuk nog veel beter ontwikkeld dan bij ons mensen. En dan blijft dat ook nog zo lekker onder die kap hangen.... en  ook dat gaat zo "fijn lang mee"  Nee, de laatste ontdekking deed ik ongeveer zo'n 10 jaar geleden. Hout korrels, geen extra geur maar uitsluitend de natuurlijke geur van hout. Het product ruikt niet en neemt wonder boven wonder de geur van urine en ontlasting erg goed op. Nog een voordeel het kan in de gft bak, daarbij vind ik het zuinig in gebruik. Daarbij vind ik dat het weinig uitloopt, wat er uit loopt zijn enkele korrel en omdat ze zo groot zijn gooi je die gemakkelijk terug in de bak.  Dat is mijn ervaring met kattenbak vulling. Ik weet niet wat de kater mee brengt. We zullen het zien. De dierenarts raadde in ieder geval wel aan om de brokken te blijven geven........ Ook dat zullen we zien
De DA en brokken dat weten we ondertussen wel. Ben er ook ingetuind en heb net die zak van 25,00 in de prullenbak gegooid. Heb ze tussendoor als snoepjes gegeven en nu heeft Fokke volgens mij tandsteen verdomme. Bij mij komen er nooit geen brokken meer in. Raak straatarm van die DA.
denise1968 schreef: De DA en brokken dat weten we ondertussen wel. Ben er ook ingetuind en heb net die zak van 25,00 in de prullenbak gegooid. Heb ze tussendoor als snoepjes gegeven en nu heeft Fokke volgens mij tandsteen verdomme. Bij mij komen er nooit geen brokken meer in. Raak straatarm van die DA.
Je had er ook een asiel blij mee kunnen maken...

Als hij geen gruis meer heeft, zie ik geen reden om hem nog langer op gruisoplossende brok te houden.  Dan is kvv veel beter.  Eventueel nog wat bij verzuren, maar het vlees verzuurt al van zichzelf. 
Ik ga hem goed in de gaten houden en zal zijn urine regelmatig (laten) testen. Ik denk dat ik eerst mijn oude urine stripjes ga testen op mijn eigen katten en daarna op de kater of een pakje van 100 stuks kopen.

Als ik een lading gruisbrokken meekrijg voor de kater gaan die mooi naar het asiel of kattenopvang, maar net wie er belangstelling voor heeft.

Ik ben wel heel benieuwd hoe hij zal reageren op vers voer!!! Hij heeft dit nog nooit gehad. Ik ben heel benieuwd hoelang het zal gaan duren voor ik hem over heb op vers.
Update plaskater.
Dahras de Kater is vanavond hier gebracht. Het kamertje heb ik super ingericht voor hem. Ik had al 3 kattenbakken neergezet met houtkorrels.
Zij brachten ook nog 2 kattenbakken mee met kap en klepje....... Deze kattenbakken hebben een erg aanwezige en bijzondere geur.... Ik kan het niet zo omschrijven. Het lijkt wat op geparfumeerd kattenbakvulling. De vulling die ze mee gaven is van Cat San, blauwe zak met witte korrels. Ik vroeg hen of ze ooit geprobeerd hadden om het klepje er uit te halen. Voor ons mensen is het wel fijn zo'n klepje ervoor zodat de stank binnen blijft, maar wat moet dit wel niet voor de kat betekenen? Nee, dat hadden ze nooit geprobeerd. Ik heb nu beide bakken erbij gezet, waarvan 1 met de oude vertrouwde vulling en de andere met houtkorrels. En bij beide heb ik het klepje er uit gehaald. Natuurlijk kreeg hij ook zijn gruisbrokjes mee. Daarvan had ik hem een bakje gegeven, maar hij schijnt maar 50 gram te eten per dag. Hij is een kater van, ik schat, ruim 6 kilogram. Na ruim een uur had hij een paar hapjes van de brokjes genomen. Toen de mensen vertrokken waren heb ik "het speciale voer"  tevoorschijn gehaald. Deze dagen eten we hier wild, namelijk hert. Niet al mijn katten lusten hert en ook hen probeer ik te stimuleren om ook hert te eten, dit doe ik met behulp van tonijn op water. Het eerste schoteltje hert met wat tonijn heb ik bij Dahras gebracht en zonder moeite heeft hij er met smaak van gegeten. Ik was vergeten er wat van de bachbloesem op te druppelen dus dat ben ik maar snel gaan doen toen hij halverwege was. Verder heeft hij de rest nog niet opgegeten.
Even wat over zijn karakter en gedrag. Het is net of hij hier al vaker geweest is, of hij hier thuis is, heel apart. Gaat op ontdekking door het kamertje. Ligt hier op zijn gemak op zijn rug over de grond te rollen. Wat hem betreft lijkt het wel goed te komen. En ik ben heel blij dat hij al van het rauwe voer heeft gegeten.
Wat me zorgen maakt is dat hij nog niet geplast heeft! Het is nu 14 uur later en nog geen plasje te bekennen. Ik vraag me af of het zou kunnen dat hij zijn plas chronisch op houdt....... Hij heeft wel een aantal malen de kattenbakken bezocht. Er liggen meerdere mooie droge keutels in de bak en ik zie ook van de kattenbak met houtkorrels, korrels over de grond van het uitstappen.

Hij eet zijn "hert" gemixt met tonijn goed. Hij heeft een flinke haarbal uitgekotst. Dit nadat hij van de zebragras plantjes had gegeten.
Deze had ik natuurlijk voor dit doel neergezet.

Ik ben toch heel benieuwd wanneer hij gaat plassen!! En waar hij dat gaat doen.....
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door