Ik pak altijd een goede shampoo (bijvoorbeeld de 'total-care' van dogstuff). Doe een flinke scheut in een kan van ca. 1 liter. Doe daar flink wat tea-tree doorheen (goed mengen) en dan aanvullen met water van lichaamstemperatuur. Met dit mengsel begin ik de hond te wassen. (Hond niet van tevoren nat maken). Het sopje goed inmasseren en even in laten trekken. Zorg dat je niets over slaat (alleen niet te dicht in de buurt van de ogen komen!). Daarna grondig uitspoelen en weg zijn de vlooien. Werkt hier altijd perfect. Het huis insprayen doe ik nooit. De katten controleer ik regelmatig en als die eens een vlooitje hebben behandel ik die (helaas wel met gif

....advantage). Katten in huis werken nl. meestal als een soort stofzuiger voor de vlooien. Hier bij mij komen dagelijks vreemde honden over de vloer en ik heb (gelukkig!) nog nooit last van vlooien in huis gehad.
Tegen teken spray ik mijn honden altijd flink dik in met de deo-spray van tasman, vlak voor we naar de bossen gaan. Die is op basis van plantenextracten en werkt beschermend tegen teken. Werkt bij onze hondjes goed. Als het héél erg is met de teken voeg ik aan de spray soms zelf nog wat extra etherische olie toe zoals bijvoorbeeld teatree, lavendel, geranium enz. Zélf vinden de hondjes het niet zo geslaagd, maar ik vind ze dan wel héél lekker ruiken