Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Yari
cattystyle schreef: Dit moet m zijn.

http://www.consumed.nl/database/geneesm ... hp3?id=455
Ik zie dat jij em al hebt gevonden!

Verder weet ik alleen nog te melden dat Carbimazol het 1e middel is waarnaar wordt gegrepen bij hyperthyreoïdie.
Strumazol schijnt meer kans op bijwerkingen te geven (wat tevens wel dezelfde bijwerkingen zijn als die van Carbimazol).

Het verschil tussen Carbimazol en Strumazol is dat bij Carbimazol de carbimazol (5 mg) in het lichaam wordt omgezet in thiamazol wat op zijn beurt de aanmaak van schildklierhormoon T3 en T4 vermindert en Strumazol bevat zelf thiamazol. ;)
Door cattystyle
Yari schreef:
Ik zie dat jij em al hebt gevonden!

Verder weet ik alleen nog te melden dat Carbimazol het 1e middel is waarnaar wordt gegrepen bij hyperthyreoïdie.
Strumazol schijnt meer kans op bijwerkingen te geven (wat tevens wel dezelfde bijwerkingen zijn als die van Carbimazol).

Het verschil tussen Carbimazol en Strumazol is dat bij Carbimazol de carbimazol (5 mg) in het lichaam wordt omgezet in thiamazol wat op zijn beurt de aanmaak van schildklierhormoon T3 en T4 vermindert en Strumazol bevat zelf thiamazol. ;)
Is Carbimazol dan beter denk je? Het is echt mijn petje te boven, hoor, daarom heb ik de topic ook "moeilijke schildkliervraag" genoemd ;D

Heb het allemaal netjes in een mail gezet zodat mijn tante het mee naar de dok kan nemen.
Door cattystyle
Mijn tante heeft alle info inmiddels ontvangen en wilde jullie daar hartelijk voor bedanken!

Ze is naar de dierenarts geweest, bètablockers vond hij geen goed idee (tip van een vriendin van mij). Ze is ook nog voor een 2nd opinion naar een andere dok geweest of ze Beau moet laten opereren ja of nee (gedeelte van de schildklier verwijderen). In principe voelt ze hier wel voor, omdat er nu zoveel problemen zijn. Ze vindt het ook heel belastend om een weekendje weg te gaan en de oppas te vragen twee keer per dag te komen om de pillen toe te dienen. Daar had ze het voglende op bedacht, en dat wilde ze ook graag even aan jullie doorgeven (ik ben een medium dus ;D): ze maalt de pillen fijn in een vijzel, en doet ze door het voer. Ze zet hem dan natuurlijk wel apart en blijft erbij totdat het voer op is. Als hij wat pillenpoeder laat liggen, dan doet ze er catmilk overheen.

Bovenstaande omdat ook Beau er een gruwelijke hekel aan heeft om pillen in zijn strot geduwd te krijgen, als ze het in zijn geheel in de bak doet, dan laat hij de pillen liggen. Ik ken alle tips over honing op het pootje enzo, maar als je kat voor zijn leven afhankelijk is van pillen, zou ik zoiets zelf niet doen.

Beau krijgt nu 2x p.d. 1 pil Carbimazol en dat gaat heel goed. Ik geloof dat ik alles heb overgetypt wat ze op mijn voice mail had ingesproken ;D

Oh, ja, omdat het al een oudere kat is, is ze bang voor de narcose-risico's en daarom heeft ze twee meningen van dierenartsen gevraagd. De tweede dierenarts zei wel dat ze tegenwoordig erg ver zijn met narcose bij dieren en dat hij niet langer onder zeil hoeft te worden gehouden dan nodig is...maar ja, dat zei mijn dok jaren geleden al, en hij zei erbij dat een oud dier altijd het risico loopt de narcose niet te overleven.
Door cattystyle
Update van mijn tante, of wat ik er wijs uit ben geworden via de voice mail ;D

Beau is doodziek geworden van de Carbimazol, zelfde als bij de Strumazol. Ze kan nu (alleen in België) een radio-actieve (???) behandeling voor hem nemen. Ik denk dat ze bedoelt dat ze de schildklier bestralen. Ze denkt dat hij niet lang meer heeft, zo ziek zijn vergt ook veel van zijn lichaam natuurlijk.

Ik bel haar binnenkort en kijken of ik dit nog wat duidelijker kan maken.
Door Timmy
cattystyle schreef:Ze kan nu (alleen in België) een radio-actieve (???) behandeling voor hem nemen. Ik denk dat ze bedoelt dat ze de schildklier bestralen.
Met die behandeling bedoelen ze radioactief jodium (J121), waarbij het tumureus ontaarde gedeelte wordt vernietigd. Dit kan ook in de universiteitskliniek in Utrecht.

Ook nog even dit: veel katten worden beroerd van de medicamenteuze behandeling (strumazol/basolest) maar heel vaak verdwijnt dat met een week of twee. Ik heb geen idee hoe lang de kat op de medicijnen heeft gestaan, maar als dat maar een paar dagen was, is het misschien toch een optie om eerst even door te zetten met de medicijnen om te kijken hoe het over 2-3 weken is.

Gr.
Linda
Door cattystyle
Timmy schreef: Met die behandeling bedoelen ze radioactief jodium (J121), waarbij het tumureus ontaarde gedeelte wordt vernietigd. Dit kan ook in de universiteitskliniek in Utrecht.

Ook nog even dit: veel katten worden beroerd van de medicamenteuze behandeling (strumazol/basolest) maar heel vaak verdwijnt dat met een week of twee. Ik heb geen idee hoe lang de kat op de medicijnen heeft gestaan, maar als dat maar een paar dagen was, is het misschien toch een optie om eerst even door te zetten met de medicijnen om te kijken hoe het over 2-3 weken is.

Gr.
Linda
Dank je wel, Linda, ik ga haar zo proberen te bellen, maar ik weet eigenlijk heel zeker dat ze het al tijden geeft en probeert. Heel erg bedankt voor de info, ik heb haar dit ook gemaild (het is een digibeet, dus haar op dit forum planten is een regelrechte ramp voor haar ;D) en ik houd jullie op de hoogte!!!
Door cattystyle
Mijn tante heeft me een lange e-mail gestuurd, die ik hier even neerzet.

lieve marieke,

bedankt voor je meel.

Beau's dierenarts heeft met de kliniek in Utrecht gebeld; ze geven deze radio-actieve slokjes niet meer. Ik zou ervoor naar belgie moeten en hoogstwaarschijnlijk nemen ze geen genoegen met de "status" van beau via mijn dierenarts, bloedbepalingen etc.etc.etc., waarvan sommige tests door utrecht zijn gedaan.

Beau is nu 3 maal voor de dood weggehaald. De laatste keer had beau 41 graden koorts. De dierenarts en jan en ik denken dat er bij hem iets getriggerd wordt, waardoor hij enorme hoge koorts krijgt, maar dat er waarschijnlijk iets anders aan ten grondslag ligt, zij denkt zelf aan zijn imuunsysteem.
Dus genoemde medicatie is uit den boze.

Je noemde trouwens een ander middel dan dat hij de laatste keer gehad had.

Weet je dat een radio-actief slokje nog wel bij mensen wordt gebruikt? k hoorde dit van een vriedin, die behandeld is met een dergelijk slokje en ze was meteen van haar problemen af en hoeft geen medicijnen te slikken.
ik kan niet zo gauw het laatste middel vinden, dat beau geslikt heeft. Het werd ook door een van jouw "mededenksters" van het net genoemd.

In principe heb ik vanmorgen afgesproken dat beau maandag 20 december geopereerd wordt. Ze houdt zich niet aan het proctocol b.v. opnieuw bloedprikken , tests, bloed opsturen naar utrecht etc.etc.
we hebben samen beslist dat er dus geen protocol gehanteerd wordt.

ik vind het een heel grote stap -marieke - maar jan en ik hebben uiteindelijk hiertoe besloten.
de kans zit erin, toen bengel een kijkoperatie onderging. De dierenarts vond toen een 4 maal vergrote milt, die ze verwijderde en hem op sterk water zette, zodat jan en ik hem konden zien. Hij heeft nog 4 weken geleefd en wat had ik spijt dat hij i.v.m. deze buikoperatie 2 weken niet naar buiten mocht., Hij heeft waarschijnlijk uitzaaiingen gehad, te voelen aan de knobbel in zijn lymfen in zijn nek, de dag voor zijn dood.

Het is dus een risico, wat we nemen. Maar zo is het geen leven voor hem, hij jaagt zijn hartje op en is niet alleen moeilijk voor zichzelf, maar ook voor mij.

Ik houd jullie op de hoogte!
Door Hitam
Ja, Utrecht heeft de vergunning in moeten leveren, ik weet niet meer precies waarom. De faciliteiten klopten niet helemaal.

Wens ze maar veel sterkte daar en we zullen aan ze denken!
Door cattystyle
**Ja, Utrecht heeft de vergunning in moeten leveren, ik weet niet meer precies waarom. De faciliteiten klopten niet helemaal.

Wens ze maar veel sterkte daar en we zullen aan ze denken! **

Heel lief, dankjewel, heb het naar haar doorgestuurd.
Door cattystyle
Laatste nieuws van mijn tante:

ik wilde je even laten weten, dat ik de operatie van beau voorlopig tot het volgende jaar heb uitgesteld. *

ben benieuwd of je nog bruikbare reacties van het "net" binnen krijgt.

[ik ook, haha]

*2005 dus, ze mailde dit nog in het oude jaar...sorry voor de verwarring
Laatst gewijzigd door cattystyle op vr 07 jan 2005, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tessa
Ik heb mijn kat vorige week aan zijn schildklier later opereren, de hele schildklier is verwijderd, hij is goed uit de operatie gekomen en heeft totaal geen last van de (flinke ) wond, hij heeft geen medicijnen meer nodig en ik ben benieuwd of hij weer gaat aankomen en zich minder opgejaagd voelt.
Door cattystyle
Wat een goed nieuws! Ik hoop echt dat hij zich helemaal de oude gaat voelen. Laat je even weten hoe het met hem gaat? Ik denk dat jouw bericht een hele geruststelling voor mijn tante is, dank je wel!
Door cattystyle
Kaart gekregen van mijn tante:

"24 februari (vandaag dus) wordt Beau geopereerd aan zijn schildklier(en). De dierenarts zei me dat er iets anders achter vandaan kan komen!Ben met Arnica D6 begonnen en na de operatie Arnica D30 en Echinaforce".

Ik weet niet wat ze bedoelt dat er iets anders achter vandaan kan komen. Ik denk dat ze een meevaller bedoelt?

Ik zal het posten als ik meer weet over de operatie.
Door cattystyle
Eindelijk is Beau geopereerd en heb ik alle informatie van mijn tante gekregen.

Hij werd op donderdag geopereerd. Ze wilde expliciet dat ik hier zou vertellen hoeveel ze aan jullie adviezen heeft gehad. Ze heeft dat ontzettend gewaardeerd en nogmaals dank!

Hij nuilde de hele dag om eten. Ze herhaalde nog een keer waarom operatief ingrijpen noodzakelijk was: zowel met Strumazol en Carbimazol ging het een week goed, waarna bleek dat hij de medicatie niet verdroeg. Dan kreeg hij ernorm hoge koorts en moest opgenomen worden. Bij de operatie is de rechterhelft van de schildklier verwijderd. Het is op sterk water gezet. Mijn tante omschreef het als een kidney boon, met een schildpadachtige structuur. Het was een goedaardige tumor. De linker schildklierhelft moet nu het werk overnemen. De beide bijschildklieren zijn gespaard. Het goedaardige tumorweefsel kan al door het hele lichaam verspreid zijn, er zit niets anders op dan afwachten.

Het zeuren om eten zal nog even duren, hoewel het verschil al merkbaar is. Het zeuren is een gewoonte geworden, die hij volgens de da vanzelf zal afleren. Beau is nu 13 jaar.

Dat er van alles mis is met het nestje, dat is haar inmiddels wel duidelijk. Zijn broertje is heel plotseling overleden, en ook andere katten uit het nest, zo heeft ze via via vernomen, kampen met allerlei ernstige aandoeningen.

Arnica D6: hier begon ze al voor de OK mee. Het is ontstekingsremmend en vermindert de effecten van de narcose. Na de OK heeft hij het ook nog 4 dagen gehad.

De Arnica D30 kreeg hij 1 week, 1x dd. 1 korrel. Ik kan mijn eigen aantekeningen weer niet ontcijferen, maar volgens mij bedoelde ze dat het hetzelfde werkt, maar in een andere potentie.

Echinaforce druppels gaf ze door de voeding. Ik hoop dat anderen ook nog wat aan haar relaas zullen hebben. Namens mijn tante in ieder geval heel erg bedankt voor jullie feed back.
Door cattystyle
Tut, ik ben een doos, heb hier een verkeerde reactie gepost. Of een goede reactie eigenlijk, maar in een verkeerde topic. Het gaat niet zo lekker (privé) met mijn tante, dus heb geen update over de kat. Als die komt, volgt die zeker hier op het forum!
Laatst gewijzigd door cattystyle op za 11 jun 2005, 00:31, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door